Sign in to follow this  
fnull

Julefrokoster!

Recommended Posts

Hej Mol'ere.

Kan en enkelt julefrokost, eller en anden stor middag, have en markant indflydelse på ens vægt, hvis man i dagene før og efter sørger for at stabilisere sit kalorieindtag? Eller tager man per automatik fedt på så straks man spiser mere end man plejer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej Mol'ere.

Kan en enkelt julefrokost, eller en anden stor middag, have en markant indflydelse på ens vægt, hvis man i dagene før og efter sørger for at stabilisere sit kalorieindtag? Eller tager man per automatik fedt på så straks man spiser mere end man plejer?

Det kan du regne ud.

Set over en dag:

(Antal_kcal_indtager - Antal_kcal_forbrændt) / 7000 = vægtændring i kg.

Så hvis du spiser 4000kcal en dag (incl.julefrokost) og forbrænder 3000kcal, så:

(4000 - 3000) / 7000 = 0,15kg vægtøgning.

Du må dog ikke glemme at det kan være du så spiser færre kcalorier den efterfølgende dag, så der opstår et underskud der. Hvordan fordelingen mellem fedt og muskelmasse i det konkrete tilfælde er, afhænger af om du har trænet indenfor de sidste (ca) 48 timer. Dog vil man ret sikkert ikke kunne bygge 0,15kg muskelmasse på en dag.

----

Andre : Skriv lige hvis der skulle være fejl i beregningerne.

Edited by Torben F.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det kan du regne ud.

Set over en dag:

(Antal_kcal_indtager - Antal_kcal_forbrændt) / 7000 = vægtændring i kg.

Så hvis du spiser 4000kcal en dag (incl.julefrokost) og forbrænder 3000kcal, så:

(4000 - 3000) / 7000 = 0,15kg vægtøgning.

Du må dog ikke glemme at det kan være du så spiser færre kcalorier den efterfølgende dag, så der opstår et underskud der. Hvordan fordelingen mellem fedt og muskelmasse i det konkrete tilfælde er, afhænger af om du har trænet indenfor de sidste (ca) 48 timer. Dog vil man ret sikkert ikke kunne bygge 0,15kg muskelmasse på en dag.

----

Andre : Skriv lige hvis der skulle være fejl i beregningerne.

Dvs. man snildt kan tage 200-300 gram på, på én dag!? Damn.. Anyways, hvis man så antager at man har indtaget 1000 kcal mere end normalt, taber man det så igen ved den efterfølgende dag at motionere og ernære sig til 1000 kcal mindre? Eller går kroppen så bare i sultetilstand? Hvordan er det smartest at undg man bliver stor og tyk på

Edited by fnull

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg synes, jeg har læst et sted her på siden, at musklerne kan lagre 2400 kcal kulhydrater. Dvs. hvis man en dag er til fest og er i kalorieoverskud i form af kulhydrater, så vil disse depoter blive fyldt op først - FØR man begynder at lagre det som fedt. Jeg går så ud fra, at hvis man de efterfølgende dage sørger for at være i kalorieunderskud, så vil man ikke få kalorierne omdannet til fedt.

Andre: Korrigér mig lige, hvis det er noget jeg har misforstået. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg synes, jeg har læst et sted her på siden, at musklerne kan lagre 2400 kcal kulhydrater. Dvs. hvis man en dag er til fest og er i kalorieoverskud i form af kulhydrater, så vil disse depoter blive fyldt op først - FØR man begynder at lagre det som fedt. Jeg går så ud fra, at hvis man de efterfølgende dage sørger for at være i kalorieunderskud, så vil man ikke få kalorierne omdannet til fedt.

Andre: Korrigér mig lige, hvis det er noget jeg har misforstået. :)

Ok, ud fra dette går jeg ud fra at man kan træne det væk igen dagen efter, før det sætter sig?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg synes, jeg har læst et sted her på siden, at musklerne kan lagre 2400 kcal kulhydrater. Dvs. hvis man en dag er til fest og er i kalorieoverskud i form af kulhydrater, så vil disse depoter blive fyldt op først - FØR man begynder at lagre det som fedt. Jeg går så ud fra, at hvis man de efterfølgende dage sørger for at være i kalorieunderskud, så vil man ikke få kalorierne omdannet til fedt.

Andre: Korrigér mig lige, hvis det er noget jeg har misforstået. :)

Muskler kan lagre mellem 300-600gram kulhydrat og leveren 80-100 gram, så det er jo 1500-2700kcal. Nu vil disse lagre aldrig blive helt tømte, dog er det muligt, såfremt man har været på diæt i længere tid, at de vil være forholdsvis tømte.

Det er vist svært lige at stille så firkantet op hvad der sker.

Hvis du regner dit energiindtag ud over en uges tid, og "frokosten" indgår i dit regnskab, vil din vægt være status quo i så fald du rammer dit ligevægtsindtag. Så er det ligegyldigt om du den ene dag har indtaget 1500kcal og den næste 3500kcal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muskler kan lagre mellem 300-600gram kulhydrat og leveren 80-100 gram, så det er jo 1500-2700kcal. Nu vil disse lagre aldrig blive helt tømte, dog er det muligt, såfremt man har været på diæt i længere tid, at de vil være forholdsvis tømte.

Det er vist svært lige at stille så firkantet op hvad der sker.

Hvis du regner dit energiindtag ud over en uges tid, og "frokosten" indgår i dit regnskab, vil din vægt være status quo i så fald du rammer dit ligevægtsindtag. Så er det ligegyldigt om du den ene dag har indtaget 1500kcal og den næste 3500kcal.

Ok, så må man bare stabilisere indtaget med rigtig kost og motion :) tak

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muskler kan lagre mellem 300-600gram kulhydrat og leveren 80-100 gram, så det er jo 1500-2700kcal. Nu vil disse lagre aldrig blive helt tømte, dog er det muligt, såfremt man har været på diæt i længere tid, at de vil være forholdsvis tømte.

Det er vist svært lige at stille så firkantet op hvad der sker.

Hvis du regner dit energiindtag ud over en uges tid, og "frokosten" indgår i dit regnskab, vil din vægt være status quo i så fald du rammer dit ligevægtsindtag. Så er det ligegyldigt om du den ene dag har indtaget 1500kcal og den næste 3500kcal.

Jeg går ud fra, at jo større musklen er, jo mere kulhydrat kan der være i den. Betyder det, at hvis disse kulhydrater omsættes til fedt, at fedtet så sætter sig omkring de muskler der er mest kulhydrat i? altså de største

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this