Doktor Slank - Arne Astrup


Kafir
 Share

Recommended Posts

Jeg var en gang med i tv-program (det verdensberømte DK4) sammen med Arne Astrup og to andre rundbordsdebattører. Programmet handlede om danskernes sundhed. Til slut bad journalisten hver af os om et afsluttende råd. Arnes råd (kosteksperten) var at folk skulle sørge for at få noget motion hver dag, f.eks. cykle til arbejde. Mit råd (motionseksperten) blev efterfølgende noget med, at jeg anbefalede at folk skulle spise flere grøntsager.

Det var self lidt en joke, men jeg synes at Astrup gør en del ud af at nuancere sine budskaber - hvis taletiden er til det. Hvis ikke, er han til gengæld heller ikke bleg for at koge et udsagn ned til det groteske.

Udsagn som det du kommer med Mr. Bond, synes jeg er uværdige.

Kunne måske godt have været udtrykt mere diplomatisk. Men det irritere mig bare, at se især fagfolk udnytte folk der har overvægts problemer på at tjene penge. Mange af disse mennesker har jo i forvejen mange andre problemer og sidder i en ulyksaglig situation - De vil gøre næsten alt for at tabe sig, så når især en "fagmand" der bryster sig af en doktor titel kommer på banen. Er de villig til at købe/gøre alt.....

Som jeg ser det dukker Hr. Astrup altid op hvor pengene er - en person der selv har økonomiske interesser i forskellige produkter burde ikke bruges som lægmand med mindre man har gjort folk det meget klart at dette er tilfældet !

Og hvad sker der lige for en fyr som Hr. Astrup der er Prof. i human ernæring at dukke op i Ude og hjemme som Doktor Slank :laugh: undskyld mig - men det lugter altså lidt af prostitution. Mon ikke hans kostbare uddannelse var bedre brugt andre steder og lad andre spille "Dr. Slank" istedet ! Bevars, han må da selv bestemme hvad han vil bruge sin fridtid til, men der er altså grænser for hvad jeg syntes man burde gå med til. Eksempelvis vil du aldrig finde mig i Se og Hør som ugens fold ud mand ellers Muskel Doktoren :nonono: Eller jeg vil nødig se dig dukke op som Doktor Motion i en masse indlæg her på MOL hvor du forsøgte, at sælge dine egne "Bjørne fjedre" (Tænkt eksempel) :laugh:

Beklager hvis du blev støt over mit ordvalg

Edited by Mr. Bond
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hørte lige vores kære ven Arne Astrup igen i radioen idag - han var meget oprørt over, at der var forskel på de forskellige menuers fedt indhold på MC.D rundt omkring i verden. Som han sagde " Det kunne ødelægge en hver slanke kur - hvis man nu troede der var et fedtindhold på 58 g og så der i virkeligheden var 78g" eller noget i den retning.

Kære Arne,

Folk på slanke spiser altså IKKE på MC. D. Men skulle de falde i en enkelt gang betyder det altså ikke at deres slankekur er ødelagt fordi de får 20g mere fedt end de regnede med den ene gang de evt. besøger Hong Kong :laugh:

Edited by Mr. Bond
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hørte lige vores kære ven Arne Astrup igen i radioen idag - han var meget oprørt over, at der var forskel på de forskellige menuers fedt indhold på MC.D rundt omkring i verden. Som han sagde " Det kunne ødelægge en hver slanke kur - hvis man nu troede der var et fedtindhold på 58 g og så der i virkeligheden var 78g" eller noget i den retning.

Kære Arne,

Folk på slanke spiser altså IKKE på MC. D. Men skulle de falde i en enkelt gang betyder det altså ikke at deres slankekur er ødelagt fordi de får 20g mere fedt end de regnede med den ene gang de evt. besøger Hong Kong :laugh:

Kære Venner,

I ved vist mere om hvad jeg ved, tænker, skriver og siger end jeg selv gør. Det er lidt pudsigt at I ikke har inviteret mig til at kommentere alle diverse postulater, hvoraf en stor del er det rene nonsense.

Lad mig nu blot tage et eksempel: Flere er forargede over at jeg har en brevkasse og reklamerer i TV2 for nogle slanketillæg til Ude & Hjemme. Men har I set disse tillæg ? De er spækket med sund mad og tip til hvordan man kommer igang med at motionere. I læser ikke Ude og Hjemme, og har kun hån til overs for dette ugeblads læserskare. Men har I overvejet, at det faktisk er en målgruppe som har mange vægtproblemer, og som kan nås gennem dette medie ? Fordi jeg er chef for nordens største ernæringsinstitution, professor, dr.med., skal jeg så være for fin til at optræde der ? I læser jo heller ikke mine artikler i The Lancet, så måske er Ude & Hjemme alligevel ikke så dårligt ?

Mange hilsener Dr. Slank alias Arne Astrup

Link to comment
Share on other sites

@ Dr Slank

Har jeg forstået det rigtigt at det er dig der siger at 30 min daglig motion ikke slanker men at man skal op på 45-60 min? Det er da lange vist at det der slanker er en omlægning af sin kost, sen er det lige meget hvis du motionerer 1 eller 1000 min - hvis du ikke spiser efter at slanke dig, slanker du dig ikke.

Link to comment
Share on other sites

Vedr. motion.

Ja, det er delvist rigtigt. Jeg har udtalt og skrevet at hvis man skal forebygge vægtøgning og overvægt, så er 30 min dagl motion ikke nok - man skal helt op på 45-60 min. Konklusionen stammer fra en kongres jeg tog initiativ til at arrangere for nogle år siden i Bangkok, hvor vi bragte verdens bedste forskere inden for fysisk aktivitet og fedme sammen. Efter en meget grundig gennemgang af litteraturen var det i store træk det man nåede frem til. Rapporten fra mødet er trykt i "Obesity Reviews", og jeg sætter lige summary ind til sidst her.

Bemærk, at dette jo ikke er det samme som at 60 min er nødvendigt for at opnå et vægttab.:

-----------------------------------------------

1: Obes Rev. 2003 May;4(2):101-14.

How much physical activity is enough to prevent unhealthy weight gain? Outcome

of the IASO 1st Stock Conference and consensus statement.

Saris WH, Blair SN, van Baak MA, Eaton SB, Davies PS, Di Pietro L, Fogelholm M,

Rissanen A, Schoeller D, Swinburn B, Tremblay A, Westerterp KR, Wyatt H.

Nutrition and Toxicology Research Institute, Maastricht NUTRIM, University of

Maastricht, Department of Human Biology, Maastricht, The Netherlands.

[email protected]

A consensus meeting was held in Bangkok, 21-23 May 2002, where experts and young

scientists in the field of physical activity, energy expenditure and body-weight

regulation discussed the different aspects of physical activity in relation to

the emerging problem of obesity worldwide. The following consensus statement was

accepted unanimously. 'The current physical activity guideline for adults of 30

minutes of moderate intensity activity daily, preferably all days of the week,

is of importance for limiting health risks for a number of chronic diseases

including coronary heart disease and diabetes. However for preventing weight

gain or regain this guideline is likely to be insufficient for many individuals

in the current environment. There is compelling evidence that prevention of

weight regain in formerly obese individuals requires 60-90 minutes of moderate

intensity activity or lesser amounts of vigorous intensity activity. Although

definitive data are lacking, it seems likely that moderate intensity activity of

approximately 45 to 60 minutes per day, or 1.7 PAL (Physical Activity Level) is

required to prevent the transition to overweight or obesity. For children, even

more activity time is recommended. A good approach for many individuals to

obtain the recommended level of physical activity is to reduce sedentary

behaviour by incorporating more incidental and leisure-time activity into the

daily routine. Political action is imperative to effect physical and social

environmental changes to enable and encourage physical activity. Settings in

which these environmental changes can be implemented include the urban and

transportation infrastructure, schools, and workplaces.'

Link to comment
Share on other sites

Vedr. motion.

Ja, det er delvist rigtigt. Jeg har udtalt og skrevet at hvis man skal forebygge vægtøgning og overvægt, så er 30 min dagl motion ikke nok - man skal helt op på 45-60 min. Konklusionen stammer fra en kongres jeg tog initiativ til at arrangere for nogle år siden i Bangkok, hvor vi bragte verdens bedste forskere inden for fysisk aktivitet og fedme sammen. Efter en meget grundig gennemgang af litteraturen var det i store træk det man nåede frem til. Rapporten fra mødet er trykt i "Obesity Reviews", og jeg sætter lige summary ind til sidst her.

Bemærk, at dette jo ikke er det samme som at 60 min er nødvendigt for at opnå et vægttab.:

-----------------------------------------------

Nej, det kan jeg meget hurtigere give dig ret i - at hvis man med motion vil beholde sin vægt så skal man måske op på lidt mere end 30 min om dagen.

Det var formuleringen om vægttabet som jeg reagerede på - at tabe sig eller beholde vægt er, som du selv siger, to forskellige ting. Det kan nok være det nemmeste at for de fleste som vil tabe sig lave forholdvis sort/hvide regler om hvordan de skal opnå det. Men når formulering bliver så sort/hvid at den faktisk siger noget forkert - som i punkt 2 på FUP-listen - er det IMO lidt uheldigt.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Syntes næsten at det værste er at en gymnasieelve (mig selv) godt kan se han er forkert på den, og jeg har ikke engang en lang flot uddannelse.

..

Fyr ham og skriv på de 2 sider med slanketips:

DU BLIVER HVAD DU SPISER!!!

Spiser du usundt, bliver du usund. Spiser du sundt, bliver du sund. Alle har et ligevægtsindtag. Spiser du mere end det tager du på, spiser du mindre taber du dig. Kosten består af 3 ting: kulhydrat, fedt og proteiner. Fedt og proteiner er nødvendige for at du virker ordenligt, og kulhydrat er dit "brændstof". Vil du tabe dig skal du spise mindre "brændstof" men stadig holde aktivitetsniveauet højt.

..

Nu syntes jeg lige du skal passe lidt på med hvad du siger, ikke for at tage A.A. i forsvar,

men hvorledes kan du se at han er forkert på den og ud fra hvad konkluderer du dette??

Ud fra hvad folk på Mol siger?

Sandheden er jo at det ikke er så enkelt hvad der er sundt, og hvad der ikke er...

Hvem siger at de såkaldte mol-dogmer er den ubetingede sandhed..

Der er en tendens til at folk på dette site hjernevaskes. Bare tingene gentages tilstrækkeligt...

Link to comment
Share on other sites

Som påpeget af andre her, så nøjes med at kræve mig til ansvar for mine udmeldinger - ikke hvad I har hørt på 3. eller 10. hånd. At andet aspekt jeg gerne vil bringe op er en misforståelse som florerer her, nemlig at man ikke taber vægt (læs fedtmasse) ved at motionere (uden samtidig at gå på diæt), samt at man ikke taber sig af kostomlægning uden bevidst at skrue ned for kalorieindtagelsen. Det er ikke korrekt.

Begynder en meget stillesiddende let overvægtig person at motionere dagligt, så vil der helt uden diæt langsomt indtræde et fedtmassetab. Hvorfor ? Jo, fordi kroppen ikke automatisk kompenserer totalt for den øgede energiudgidt, d.v.s. hvis man brænder 600 kcal extra af hver dag, så spiser man måske kun 500 kcal ekstra, og det daglige underskud på 100 kcal vil føre til et fedtmassetab. Det kan måske ikke ses påvægten p.g.a. øget opbygning af muskel, knogle m.v., men en taljeomkreds eller en egentlig kropsscanning vil afsløre det.

På samme måde er det med en kostomlægning (uden bevidst kalorieindskrænkning) - skrue ned for fedtet og sukkerrige drikkevarer, spis flere proteinrige drikkevarer, så kommer der stille og roligt et vægt- og fedtmassetab. Måske ikke hos de tynde, men hos de overvægtige, som ikke kompenserer.

Mange hilsener

Dr.Slank, der lige har løbet en tur i Dyrehaven

Link to comment
Share on other sites

Nej, det kan jeg meget hurtigere give dig ret i - at hvis man med motion vil beholde sin vægt så skal man måske op på lidt mere end 30 min om dagen.

Det var formuleringen om vægttabet som jeg reagerede på - at tabe sig eller beholde vægt er, som du selv siger, to forskellige ting. Det kan nok være det nemmeste at for de fleste som vil tabe sig lave forholdvis sort/hvide regler om hvordan de skal opnå det. Men når formulering bliver så sort/hvid at den faktisk siger noget forkert - som i punkt 2 på FUP-listen - er det IMO lidt uheldigt.

Ved ikke om jeg misforstår meningen med dit indlæg, men 30 min intens motion eller 45-60 min moderat motion resulterer i et vægttab over tid, der ganske vist ofte er sløret i starten grundet muskelvækst, glukogendepoter mm. Et nyligt studie viste at først ved motion tilsvarende 2500+ kcal om ugen var der en markant effekt på både vægttab samt vægtvedligeholdelse. Problemet er at få inaktive personer op på dette aktivitetsniveau og blive der.

Link to comment
Share on other sites

Som påpeget af andre her, så nøjes med at kræve mig til ansvar for mine udmeldinger - ikke hvad I har hørt på 3. eller 10. hånd. At andet aspekt jeg gerne vil bringe op er en misforståelse som florerer her, nemlig at man ikke taber vægt (læs fedtmasse) ved at motionere (uden samtidig at gå på diæt), samt at man ikke taber sig af kostomlægning uden bevidst at skrue ned for kalorieindtagelsen. Det er ikke korrekt.

Begynder en meget stillesiddende let overvægtig person at motionere dagligt, så vil der helt uden diæt langsomt indtræde et fedtmassetab. Hvorfor ? Jo, fordi kroppen ikke automatisk kompenserer totalt for den øgede energiudgidt, d.v.s. hvis man brænder 600 kcal extra af hver dag, så spiser man måske kun 500 kcal ekstra, og det daglige underskud på 100 kcal vil føre til et fedtmassetab. Det kan måske ikke ses påvægten p.g.a. øget opbygning af muskel, knogle m.v., men en taljeomkreds eller en egentlig kropsscanning vil afsløre det.

På samme måde er det med en kostomlægning (uden bevidst kalorieindskrænkning) - skrue ned for fedtet og sukkerrige drikkevarer, spis flere proteinrige drikkevarer, så kommer der stille og roligt et vægt- og fedtmassetab. Måske ikke hos de tynde, men hos de overvægtige, som ikke kompenserer.

Mange hilsener

Dr.Slank, der lige har løbet en tur i Dyrehaven

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan du forholder dig til de udtalelser tråden oprindeligt bygger på, såfremt det er dine? Specifikt kunne jeg godt tænke mig at vide hvorfor du anbefaler en 8 ugers diæt på 800 kcal til en gut der gerne vil tabe sig 30 kilo?

Jeg stiller spørgsmålet af flere grunde.Primært fordi jeg ikke ved at opveje fordele og ulemper ikke helt kan se grunden til at anbefale et så stort kalorieunderskud.

Ulemper, som jeg lige ser det:

  • Han vil næsten helt givet opleve stor sult på en diæt bestående af 800 kcal og min frygt er at det alene vil få en person til at opgive at tabe sig?
  • Risikoen for at der ryger muskelmasse fremfor fedtmasse øges ved et så stort underskud?
  • Det vil blot være en kortvarig livsstilsændring - det er jo umuligt at fastholde en diæt på 800 kcal, og hvad så bagefter? Her er det jo alfa og omega at han ikke blot ryger tilbage til sine gamle kostvaner.

Jeg kan dog også godt se fordelen(e) ved en kickstart:

  • Et stort vægttab på kort tid kan motivere og fremme troen på at det virkelig kan lade sig gøre

Er der flere du mener mangler på denne liste?

Jeg vil godt understrege at jeg ikke har læst dit råd i ugebladet og derfor udelukkende spørger på bagrund af det der er citeret her på MOL. Jeg kan således ikke vide om det er taget ud af en kontekst der understreger vigtigheden af at ændre livsstil efter kuren! Stadig forstår jeg dog ikke helt hvorfor man skal starte med så stort et energiunderskud.

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

På samme måde er det med en kostomlægning (uden bevidst kalorieindskrænkning) - skrue ned for fedtet og sukkerrige drikkevarer, spis flere proteinrige drikkevarer, så kommer der stille og roligt et vægt- og fedtmassetab. Måske ikke hos de tynde, men hos de overvægtige, som ikke kompenserer.
"uden bevidst kalorieindskrænkning" er vel det afgørende kodeord. Fedtreducering fører til et lille vægttab over tid, men dette skyldes - ubevidst eller bevidst - en kaloriereduction.

Fra NIH's clinical guidelines fra 1998:

Taken together, these studies show that lower-fat diets ranging from 20 to 30 percent of calories can contribute to lower caloric intake even when caloric reduction is not the focus of the intervention, but when LCDs are targeted with lower-fat diets, better weight loss is achieved. However, there is little evidence that lowerfat diets (per se) cause weight loss independent of caloric reduction.
Hvilket vel er nogenlunde det samme som du selv udtaler bl.a. i dit review fra 2005 "The role of dietary fat in obesity"?

Er der reelt nogen fornuftige studier, efter din mening, der viser et vægttab baseret på ændringer i makronæringsstofferne uafhængigt af en kaloriereduction?

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om jeg misforstår meningen med dit indlæg, men 30 min intens motion eller 45-60 min moderat motion resulterer i et vægttab over tid, der ganske vist ofte er sløret i starten grundet muskelvækst, glukogendepoter mm. Et nyligt studie viste at først ved motion tilsvarende 2500+ kcal om ugen var der en markant effekt på både vægttab samt vægtvedligeholdelse. Problemet er at få inaktive personer op på dette aktivitetsniveau og blive der.

Jeg tror du misforstår meningen med mit indlæg. Jeg kan ikke udtale mig om eksakt hvornår motion bliver stor nok for at have den effekt Arne taler om, så det skal jeg ikke sige noget om. Jeg ville bare sige at jeg ikke synes det kan formuleres så som det er formuleret i punkt 2 i Kafirs indledende indlæg med Fup-listen. I hans formulering lyder det som motionen skulle være faktorn der afgør et vægttab. Jeg vil så mene at med kostomlægning kan du sagtens tabe dig, selv om du så træner 20 min om dagen. Han får det at lyde som at det ær mængden motion der er det afgørende for et vægttab og mener at det ikke alene er det.

Link to comment
Share on other sites

Som påpeget af andre her, så nøjes med at kræve mig til ansvar for mine udmeldinger - ikke hvad I har hørt på 3. eller 10. hånd. At andet aspekt jeg gerne vil bringe op er en misforståelse som florerer her, nemlig at man ikke taber vægt (læs fedtmasse) ved at motionere (uden samtidig at gå på diæt), samt at man ikke taber sig af kostomlægning uden bevidst at skrue ned for kalorieindtagelsen. Det er ikke korrekt.

Begynder en meget stillesiddende let overvægtig person at motionere dagligt, så vil der helt uden diæt langsomt indtræde et fedtmassetab. Hvorfor ? Jo, fordi kroppen ikke automatisk kompenserer totalt for den øgede energiudgidt, d.v.s. hvis man brænder 600 kcal extra af hver dag, så spiser man måske kun 500 kcal ekstra, og det daglige underskud på 100 kcal vil føre til et fedtmassetab. Det kan måske ikke ses påvægten p.g.a. øget opbygning af muskel, knogle m.v., men en taljeomkreds eller en egentlig kropsscanning vil afsløre det.

Af hjertet tak for skære en pointe ud i pap, som jeg slået til lyd for i diverse tråde gennem tiden (at cardio træning og ikke kosten er nøglen til subkutant vægttab), men som går mod en del MOLboers dogmatiske indstilling til dette emne.

Link to comment
Share on other sites

Af hjertet tak for skære en pointe ud i pap, som jeg slået til lyd for i diverse tråde gennem tiden (at cardio træning og ikke kosten er nøglen til subkutant vægttab), men som går mod en del MOLboers dogmatiske indstilling til dette emne.

Der er to primære nøgler til succesfuldt og varigt vægttab - kost og motion. Og dertil en række sekundære faktorer, der kan assistere de to første.

Du er bare den eneste der kun vil anerkende motion.

Dr. Slank ->

Jeg kunne rigtig godt tænke mig en uddybende kommentar ang. de citater i det oprindelige indlæg i tråden. Særligt den med at 30 min motion pr dag ikke er nok til vægttab, men at man skal op på 45-60 min/dag.

Når jeg læser sådan et udsagn kan jeg simpelthen ikke tro på at det er et råd som den enkelte kan bruge til noget som helst. Det må være en ren statistisk udledning at normalvægtige eller tidligere overvægtige i gns. motionere den mængde for at holde formen? Jeg kan ikke få det til at give mening på andre måder.

Hvis en person ikke laver noget særlig motion og spiser svarende til ligevægtsindtag, tilføjer 30 min træning om dagen (lad os sige det 300-400kcal forbrændt) samtidig med at kalorieindtaget holdes konstant, hvad vil der så ske? Vil personen ikke tabe sig fordi 30 min er for lidt?

Det er jo ikke fordi jeg er modstander af hverken motion eller kontrolleret kost, jeg synes bare det er for meget når gode råd koges så meget ned at det faktisk ikke giver mening mere, uanset om det sker på baggrund af statistisk materiale hvor det teoretisk set giver mening.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share