Trekkingstøvler


Keki
 Share

Recommended Posts

Hej MOL :smile:

Den gamle skal et smut til Grønland så spørger på hendes vegne hvor man kan få fat i et par gode og ikke alt for dyre trekkingsstøvler - de skal bruges til fjeldvandring i hvad man må formode at være kolde omgivelser. Budgettet er på 1000 kr, men jo billige jo bedre! Hun har i forvejen investeret kassen i et par langrendsski, jakker, huer, vanter og hvad ved jeg :wink:

Hun bruger 39 (i tilfælde af at i sidder inde med et knald godt tilbud :tongue: ).

Link to comment
Share on other sites

Noteret :smile:

Konkrete links, modeller, forhandler, tilbud, råd osv. modtages dog også med kyshånd :wub::wink::w00t:

Det er vel bare at stikke hovedet ind i den nærmeste sportsforretning, og se efter de modeller de har stående. Et par Salomon koster 500-1000 kr afhængig af modellen. Det er ikke verdens bedste støvle, men bestemt fornuftig til prisen.

En støvle a la denne her:

mtrek6Ltr_m_250.jpg

Mht til sokkerne, så er en tynd indersokke med en tyk udenover altid et hit. Husk at have flere par strømer med i rygsækken.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte et par Scarpa til 2000 kr. og må indrømme, at jeg aldrig vil bruge en anden støvle - den er simpelthen sublim.

Nu er budgettet selvf. ikke så højt og andre modeller fåes også billigere. Friluftsland har tilbud for tiden og Fjeld og Fritid (begge ved Israels plads) starter deres udsalg d. 26/2, så hvis du er fra kbh. området, ville jeg da lægge turen omkring en af de to og forhøre mig lidt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for de mange gode råd der hermed er givet videre.

Tror vi tager en tur gennem gågaden i søgen efter et par Salomon på tilbud :smile: Har derudover noteret mig strømpens vigtighed - dette er sendt videre til trekkeren (den gamle :tongue: ).

Vi er i øvrigt fra Aalborg så det er her de gode tilbud skal findes :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Mine scarpa ligger også i 2500 klassen, men man skal bruge dem for at forsvare sådan en pris. De omtalte salomon kender jeg ikke meget til og jeg har kun set dem i sportsbutikker, som jeg ikke har noget tillid til hvad angår bjergudstyr. At anbefale en bestemt model eller et bestemt mærke giver ikke meget mening, da det vigtigste ved vandrefortøj er hvordan det passer, og hvert mærke har til dels sin egen pasform. Og sidst, man får ikke meget vandrstøvle for under 1000 kr. så hav ikke for store forventninger. Find en butik som friluftsland eller spejdersport eller anden outdoor butik, hvor der kan rådgives. Det er vigtigt at butikken har en skrå flade, så man kan prøve at gå op og ned, da støvlen opfører sig anderledes, og det er noget man vil komme ud for, hvorfor det kan give vabler og så er resten af den ferie ødelagt. Det minder mig om at hun også skal gå dem til inden hun tager afsted. Så gode sokker og minimum to par, så hun kan have det ene på mens det andet par tørrer. Indkøb moleskin eller andet vabelplaster. Det er bedre at tape sig ind INDEN man får vabler og specielt hælen bør bar være tapet ind.

Støvler må ikke købes for små, da ens fødder hæver når man går.

For 1000 kr. får man vist ikke læderstøvler, men nogle glimrende nubuk/stof tingester. De skal helst vlre rimeligt vandtætte og kan i finde nogle med vibramsål er det kun et plus.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Mine scarpa ligger også i 2500 klassen, men man skal bruge dem for at forsvare sådan en pris. De omtalte salomon kender jeg ikke meget til og jeg har kun set dem i sportsbutikker, som jeg ikke har noget tillid til hvad angår bjergudstyr. At anbefale en bestemt model eller et bestemt mærke giver ikke meget mening, da det vigtigste ved vandrefortøj er hvordan det passer, og hvert mærke har til dels sin egen pasform. Og sidst, man får ikke meget vandrstøvle for under 1000 kr. så hav ikke for store forventninger. Find en butik som friluftsland eller spejdersport eller anden outdoor butik, hvor der kan rådgives. Det er vigtigt at butikken har en skrå flade, så man kan prøve at gå op og ned, da støvlen opfører sig anderledes, og det er noget man vil komme ud for, hvorfor det kan give vabler og så er resten af den ferie ødelagt. Det minder mig om at hun også skal gå dem til inden hun tager afsted. Så gode sokker og minimum to par, så hun kan have det ene på mens det andet par tørrer. Indkøb moleskin eller andet vabelplaster. Det er bedre at tape sig ind INDEN man får vabler og specielt hælen bør bar være tapet ind.

Støvler må ikke købes for små, da ens fødder hæver når man går.

For 1000 kr. får man vist ikke læderstøvler, men nogle glimrende nubuk/stof tingester. De skal helst vlre rimeligt vandtætte og kan i finde nogle med vibramsål er det kun et plus.

/Schroinx

Gode tip! Hermed sendt videre!

Man tænker sgu ikke over at man skal prøve skoen mens man går opad - men det er da en fremragende idé! :smile:

Vabelplaster købes og der skal også pakkes godt med strømper! :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Angående vabelplaster - sidste tip jeg fik af en person, der er voldsomt præget af vabler ved brug af div. fodtøj:

Stomiplaster!

Hvis i har mulighed for at få fat i noget stomiplaster, skulle dette være mere effektivt end div. vabelplaster.

Om det virker ved jeg ikke, men når jeg skal på vandretur i April, er der helt sikkert stomiplaster med til kæresten ........s fødder :wink:

Link to comment
Share on other sites

nej, det er der desværre mange som ikke tænker på, men det er der hælene får den største tur. Når det så går ned af bakke igen, er det tæerne/forfoden...

Strømper. Til sommerbrug er der flere forskellige muligheder. Den klassiske uldsok. Uld har to fordele, nemlig at det kan optage meget vand uden at føles fugtigt eller miste sin isolerende evne, samt at det er antibakterielt (lugter ikke efter en dags brug som de syntetiske). Den anden mulighed er blandingssokker, hvor det er forskellige materialer der er blandet sammen. De kommer i mange forskellige udgaver. Selv har jeg nogle af mærket falke (169 kr.) som jeg er godt tilfreds med. Uldsokker er til vinterbrug. Det samme er to-sok systemer. Sokker er ikke så skide avanceret, de skal bare have en vis tykkelse (som skisokker).

Stomiplaster? Det kan godt være at jeg er lidt konservativ og/eller sippet men moleskin er fint til mig :-D

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Er det sommer eller vinter hun skal derop??

Jeg har haft ret dårlige erfaringer med Salomon.. Vabler i både et par trekkingstøvler og et par fritidssko. Det gider jeg simpelthen ikke spilde penge på.

Derimod kan jeg kun anbefale tyske Meindl. Havde også nogle udmærkede Italienske støvler, som jeg dog ikke kan huske navnet på..

Der har aldrig været problemer med mine Meindl Island Pro, som jeg har brugt både til vandring og jagt. Jeg har efterhånden vandret omkring 1000km i dem i Grønland og Norge, af hvad jeg lige kan regne ud. Sålerne er godt nok lidt slidte efterhånden :innocent:

Vabler er altså ikke noget man får af kvalitetsstøvler, hvis de sidder ordentligt og man har et par tynde og et par tykkere sokker på. Men alt det er jeg sikker på, at ekspedienterne i friluftsbutikkerne kan forklare meget bedre end mig.

God tur!

Edited by tiavulu
Link to comment
Share on other sites

Vabler har ikke noget med fodtøjets kvalitet at gøre, men alene med pasformen. Vabler opstår som en reaktion på friktion på huden.

Så om salomon har givet dig vabler er ret uderordnet, da det er resultatet af støvlernes pasform i kombination med din fodform. Jeg er overbevist om at der findes mange lykkelige ejere af salomon sko og stvøler.

2-sok systemet er meget lidt brugt i dag, uden for ekspeditionsbrug eller om vinteren. Så inge grund til det.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Hun skal derop i midten af marts måned.

Tak for alle de gode råd vedrørende strømper og trekking i det hele taget. De er sendt videre og modtaget med glæde fra den gamle :smile:

Støvlerne bliver fundet ved at gennemtjekke og afprøve byens sortiment udfra de kriterier mange af jer har nævnt :4thumbup:

Guldkorn modtages naturligvis stadig! :smile:

Link to comment
Share on other sites

... Jeg er overbevist om at der findes mange lykkelige ejere af salomon sko og stvøler...

/Schroinx

Jeg kan ikke se hvilken relevans det har for emnet om ejerne af salomon-støvler er lykkelige eller ej!

Lykke er et lidt løst begreb, synes jeg, og derudover er der jo mange andre faktorer der spiller ind. Faktorer såsom familiesituation, jobsituation osv. osv.

Fodtøj har stor betydning for det enkelte individs velvære, men er nok meget langt nede på listen over ting, som fører til lykken (IMHO).

Ahr' du ka' ta' det, ka' du! :laugh:

PS Godt at høre, at hun fandt noget fornuftigt! Anyway, jeg håber også hun er lykkelig og det ligegyldigt hvilket mærke hun er faldet for..

Edited by tiavulu
Link to comment
Share on other sites

Stomiplaster? Det kan godt være at jeg er lidt konservativ og/eller sippet men moleskin er fint til mig :-D

:laugh: jeg tænkte nøjagtig det samme, men efter vores sidste vandretur i Norge havde kæresten vabler på størrelse med 2 femmere lagt i forlængelse af hinanden på hver hæl, på tæerne etc.

Efter at have set så voldsomme vabler, er man parat til at prøve alt :wink:

- Har også selv falkesokker - supergode. Steeltoe er også nogle fantastiske sokker - de ligger også lige omkring 200 pr. par, så vidt jeg husker.

Vabler er altså ikke noget man får af kvalitetsstøvler, hvis de sidder ordentligt og man har et par tynde og et par tykkere sokker på.

Pudsigt at en Scarpastøvle til over 2000 med specialsål, så giver vabler, hva'? :tongue:

Det var da en mærkelig påstand at komme med, som Schroinx så rigtigt skriver har det intet med kvaliteten på støvlen at gøre. Friktion og pasform har langt mere at sige.

Hertil skal det siges at min kæreste kan få vabler af at gå 2 min. i et par basketstøvler - hendes hud er som en barnenumse på fødderne. Der er virkelig nogen, der er mere udsatte for vabler end andre - og det er i disse ekstreme tilfælde, det vil vise sig om stomiplasteret kan være givtigt :laugh:

Update følger efter næste vandretur i April :smile:

Link to comment
Share on other sites

Pudsigt at en Scarpastøvle til over 2000 med specialsål, så giver vabler, hva'? :tongue:

Det var da en mærkelig påstand at komme med, som Schroinx så rigtigt skriver har det intet med kvaliteten på støvlen at gøre. Friktion og pasform har langt mere at sige.

Problemet er lidt her, at i tager det jeg har skrevet ud af sammenhængen. Jeg skriver, "at vabler ikke er noget man får af kvalitetsstøvler, hvis de sidder ordentligt og man har et par tynde og et par tykkere sokker på.

"

Mht. din kærestes vabler, så har de jo tydeligvis ikke siddet ordenligt (støvlerne altså, vablerne har tilsyneladende siddet rigtigt godt :laugh: ).

Men hvis jeg tager fejl, tager jeg selvfølgelig alt jeg har sagt/skrevet i mig igen. Jeg kan da sikkert også finde en advokat, som kan udforme en helt officiel dementi :tongue: .

PS jeg skal nok sørge for at finde en lykkelig advokat, hvis det bliver nødvendigt. Om det er hans fodtøj der gør ham lykkelig, kan vi jo altid diskutere efterfølgende :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg tager med omgående virkning, dét jeg har sagt tilbage.

Nu kan jeg godt se, at det var en lige lovlig bombastisk udtalelse. Jeg bryder mig normalt heller ikke om guru-agtige påstande eller postulater.

Jeg vil dog stadig anbefale et par tyndere tætsiddende sokker i kombination med et par egentlige "vandresokker". Tanken er, at eventuel friktion vil foregå sokkerne imellem. Det har jeg god erfaring med.

Sådan, så slipper vi for at rode mere i det.

Edited by tiavulu
Link to comment
Share on other sites

:laugh: jeg tænkte nøjagtig det samme, men efter vores sidste vandretur i Norge havde kæresten vabler på størrelse med 2 femmere lagt i forlængelse af hinanden på hver hæl, på tæerne etc.

Efter at have set så voldsomme vabler, er man parat til at prøve alt :wink:

- Har også selv falkesokker - supergode. Steeltoe er også nogle fantastiske sokker - de ligger også lige omkring 200 pr. par, så vidt jeg husker.

Hertil skal det siges at min kæreste kan få vabler af at gå 2 min. i et par basketstøvler - hendes hud er som en barnenumse på fødderne. Der er virkelig nogen, der er mere udsatte for vabler end andre - og det er i disse ekstreme tilfælde, det vil vise sig om stomiplasteret kan være givtigt :laugh:

Update følger efter næste vandretur i April :smile:

Inde ved mili siger de at fødderne bare skal hærdes, så man må leve med problemet indtil det går over. Men jeg tror nu ikke at din kæreste vil se helt på samme måde på tingene, så de kan godt være at der skal forsøges lidt med nogle løsninger, hvis i skal have en harmonisk tur ;-)

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share