Cut om morgenen - Gain resten af dagen


Gravanno
 Share

Recommended Posts

Hvad vil i mene om hvis man hver morgen cyklede 2 timers cardiotræning. Mange mener jo at det er her man på tom mave specielt har mulighed for at forbrænde fedtmasse.

Resten af dagen kører man så kalorie-overskud (i teorien det man forbrænder om morgenen). Ville man på denne måde både holde fedtmassen på samme niveau samtidig med at man øger muskelmassen ??

Hvis I ikke mener det er måden på det så argumenter venligst...

Link to comment
Share on other sites

Hvad vil i mene om hvis man hver morgen cyklede 2 timers cardiotræning. Mange mener jo at det er her man på tom mave specielt har mulighed for at forbrænde fedtmasse.

Resten af dagen kører man så kalorie-overskud (i teorien det man forbrænder om morgenen). Ville man på denne måde både holde fedtmassen på samme niveau samtidig med at man øger muskelmassen ??

Hvis I ikke mener det er måden på det så argumenter venligst...

Sådan hænger det ikke sammen... Kroppen ser på kcal over/underskud og længere perioder...

Og man forbrænder ikke mere fedtmasse på tom mave.

Link to comment
Share on other sites

Sådan hænger det ikke sammen... Kroppen ser på kcal over/underskud og længere perioder...

Og man forbrænder ikke mere fedtmasse på tom mave.

Det gør den jo så ikke helt... Der er jo f.eks. en grund til at man deler sit daglige indtag ud over flere måltider.

Man forbrænder ikke mere fedtmasse ved cardio på tom mave ?? - vil mene denne artikel, som tidligere har været postet link til herinde, taler til min fordel på dette punkt; http://jp.physoc.org/cgi/content/abstract/564/2/649

Hvis du har ambitioner om 2 timers morgen-cardio, så antager jeg at du ikke er helt utrænet. I så fald der er næppe ret meget ekstra muskelmasse at hente på træning uden at være i energioverskud i mere end halvdelen af et døgn.

Jeg vil jo så heller ikke være i energiunderskud andet en om natten og under cardioen. Det vil sige at jeg kun vil være i energiunderskud ca. lige så lang tid som enhver anden der bulker uden at stå op for at spise om natten.

Edited by Gravanno
Link to comment
Share on other sites

Effekten af et energiunderskud i så kort tid, er tæt på ligegyldig, hvis du spiser en masse resten af dagen :smile:

Tillad mig at komme med et citat, jeg selv synes er ret godt;

"Caring how much fat is burned during training makes as much sense as caring how much muscle is built during training." - Alan Aragon

Og det er lidt derhenad vi er nu.

Link to comment
Share on other sites

Effekten af et energiunderskud i så kort tid, er tæt på ligegyldig, hvis du spiser en masse resten af dagen :smile:

Tillad mig at komme med et citat, jeg selv synes er ret godt;

Og det er lidt derhenad vi er nu.

Men lad os nu sige at jeg cykler med hvad svarer til 90 watt i 2 timer - det vil sige 648 kcal. Og lad os så sige at en god del af dem kommer fra fedt; f.eks. 400 kcal direkte fra fedt.

Mit stofskifte vil selfølgelig stige - vi siger at det stiger med 500 kcal/dag. Ved så at ligge ialt 400 kcal (som jeg har brændt af i fedt) og de 500 kcal som mit ligevægtsindtag så er steget vil jeg jo være i kalorieoverskud resten af dagen (overskud på de 400)

Det vil sige i praksis at skulle øge energiindtaget hver gang vægten går i stå (når man ikke tager på)

Link to comment
Share on other sites

gravanno -> der er et eller andet galt med dine sætninger i sidste indlæg. De giver ikke mening og jeg kan absolut ikke følge din logik. Hvorfor stiger dit stofskifte "selvfølgelig"? Snakker vi mere end den øgede forbrænding en eventuel træning vil give (hvor den så må være placeret på døgnet)?

Hvad tolker du selv, med dine egne ord, ud af det forsøg du linker til?

Er det en reel mulighed at du træner to timer hver morgen? Det er trods alt lidt interessant om det er en praktisk eller teoretisk diskussion vi er ude i.

Link to comment
Share on other sites

Men nu er det sådan, at du ikke bare forbrænder fedt, sådan uden videre - Du starter med at forbrænde af dine glykogenlagre, og dér betyder sådan en approach ikke rigtigt noget.

Den energi du bruger fra glykogenlagerne har vel ikke den store betydning - ifølge linket jeg lå så vil de jo også hurtigt blive fyldt op igen.

gravanno -> der er et eller andet galt med dine sætninger i sidste indlæg. De giver ikke mening og jeg kan absolut ikke følge din logik. Hvorfor stiger dit stofskifte "selvfølgelig"? Snakker vi mere end den øgede forbrænding en eventuel træning vil give (hvor den så må være placeret på døgnet)?

Hvad tolker du selv, med dine egne ord, ud af det forsøg du linker til?

Er det en reel mulighed at du træner to timer hver morgen? Det er trods alt lidt interessant om det er en praktisk eller teoretisk diskussion vi er ude i.

Jeg mener at hvis du hopper på en motionscykel og cykler i en time og forbrænder præcist 250 kcal af indenfor den time, så vil dit stofskifte samlet set på dagen jo også blive højrere - måske resultere i 500 kcal forbrændt ialt ekstra på én dag...

Udfra linket jeg smed så tolker jeg det sådan at cardio-træning på tom mave bedre muliggør forbrænding direkte fra fedt.

Og ja jeg overvejer at prøve det over en periode på nogle måneder og holde løbende kontrol med fedtmålinger og vægt samt billeder for at kunne se en eventuel forandring...

Edited by Gravanno
Link to comment
Share on other sites

Den energi du bruger fra glykogenlagerne har vel ikke den store betydning - ifølge linket jeg lå så vil de jo også hurtigt blive fyldt op igen.

Jeg mener at hvis du hopper på en motionscykel og cykler i en time og forbrænder præcist 250 kcal af indenfor den time, så vil dit stofskifte samlet set på dagen jo også blive højrere - måske resultere i 500 kcal forbrændt ialt ekstra på én dag...

Udfra linket jeg smed så tolker jeg det sådan at cardio-træning på tom mave bedre muliggør forbrænding direkte fra fedt.

Og ja jeg overvejer at prøve det over en periode på nogle måneder og holde løbende kontrol med fedtmålinger og vægt samt billeder for at kunne se en eventuel forandring...

Det er en voldsom overvurdering.

Efterforbrændingen er højere jo højere intensitet du har haft under aktiviteten. En lavintens omgang cykling er altså ikke noget der giver den vilde efterbrænding. Morten Z skriver her at efterforbrændingen kan løbe op i 15% ekstra ved hård styrketræning. Cardio der kan udføres i 1-2 timer ligger langt fra det niveau.

Ligger du på ligevægtindtag nu og tilføjer 1-2 timers cykling, uanset hvornår, så er det ganske givet du vil tabe dig. Måske er resultaterne en smule bedre hvis træningen ligger om morgenen, men det er absolut i småtingsafdelingen, og ud fra det forsøg du linker til kan du umuligt vurdere hvor stor effekten rent faktisk er.

Forsøget er da interessant, men kig lige på de mængder CHO-gruppen bliver fodret med. 150g carbs før træning og 1g pr kg kropsvægt pr time. Det er dælme mange carbs. Kan det sammenlignes med et "realistisk" kostindtag at spise ~300g kulhydrater før og under træning?

Som det er sagt før:

Hvad der forbrændes under selve aktiviteten er i langt de fleste tilfælde af minimal betydning.

Link to comment
Share on other sites

Det er en voldsom overvurdering.

Efterforbrændingen er højere jo højere intensitet du har haft under aktiviteten. En lavintens omgang cykling er altså ikke noget der giver den vilde efterbrænding. Morten Z skriver her at efterforbrændingen kan løbe op i 15% ekstra ved hård styrketræning. Cardio der kan udføres i 1-2 timer ligger langt fra det niveau.

Ligger du på ligevægtindtag nu og tilføjer 1-2 timers cykling, uanset hvornår, så er det ganske givet du vil tabe dig. Måske er resultaterne en smule bedre hvis træningen ligger om morgenen, men det er absolut i småtingsafdelingen, og ud fra det forsøg du linker til kan du umuligt vurdere hvor stor effekten rent faktisk er.

Forsøget er da interessant, men kig lige på de mængder CHO-gruppen bliver fodret med. 150g carbs før træning og 1g pr kg kropsvægt pr time. Det er dælme mange carbs. Kan det sammenlignes med et "realistisk" kostindtag at spise ~300g kulhydrater før og under træning?

Som det er sagt før:

Hvad der forbrændes under selve aktiviteten er i langt de fleste tilfælde af minimal betydning.

Nu var de tal jeg nævnte også kun for at stille et eksempel op. Det er jo ikke efterforbrændingen jeg er interesseret i. Det vil jeg jo blot opveje ved at øge mit energiindtag. + jeg vil øge energiindtaget i forhold til den faktiske mængde fedt jeg får forbrændt under selve cardio-træningen - denne forøgelse i energiindtaget vil så være det jeg kalder "bulk" hvis du kan følge mig...

Edited by Gravanno
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share