Golf/tennis albue? lægen ved det ikke


AHPaulsen
 Share

Recommended Posts

Jeg kan virkelig godt bruge nogle råd nu, for er godt nok langt nede i kulkælderen, jeg har nu for 3 gang i løbet af et 3/4 år været hos min læge fordi jeg har smerter i venstre albue, som kommer og går alt efter hvor hårdt jeg har arbejdet ell. trænet, andre gange kan den komme ganske umotiveret. Det startede med en fibersprængning som jeg fik nogle piller mod, men siden da er det aldrig blevet som armen var før. Lægen tror det er en form for inflammation, men en diffus en og altså hverken en tennis eller golf albue. Ved sidste læge besøg fik jeg ibuprofen mod smerten og det hjalp også i 14 dage så kom den igen. Jeg har også prøvet at holde 14 dages pause hvor jeg ikke brugte albuen, men også uden nogen form for resultat. støttebind fungere heller ikke rigtig for mig, da det bare gør smerten værre.

Nu har jeg endelig fået en tid hos fysioterapeuten, og jeg håber virkelig han kan fixe det da jeg snart skal begynde min uddannelse som landmand. Men hvad er MOL`s brugeres erfaringer med inflammation i albuen, og kan det nogensinde blive godt igen?

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke så meget at gøre ved sådan en albue, når du først har fremprovokeret en tennisalbue. Mine råd: Hyppig udstrækning (det må gerne gøre ondt) og træne/arbejde "udenom", hvis du kan.

Det er noget skidt at få, og når du først har haft det én gang, så får du det nemmere 2. gang.

Men kopf hoch. Det kan godt gå i sig selv alligevel. :smilejap:

Tennisalbue kommer i øvrigt oftest af, at man holder meget hårdt om fx. en vægtstang eller noget andet, idet armen er lidt bøjet. Dips er en klassisk tennisalbue-fremkalder.

Edited by Reebok
Link to comment
Share on other sites

Det er jeg da ret ked af at høre! var det på den måde du kom over det?

Jeg havde inflammation, og det tog ca. 2-3 månder før jeg gik ordentlig igang igen.

Efter ca. 5-6 månder var det helt væk. Jeg kan stadig mærke her et år efter, at der har været noget. Det gør ikke ondt eller forhindrer mig i at træne, men det gør da lige at man passer lidt på.

Men nu har jeg også svært ved at komme mig over skader. :sneaky2:

Så du kan jo være heldig at du ikke behøves så lang pause. Min erfaring er, at det er svært at træne uden om den skade. Det meste trækker sku i albuerne. Selv dødløft kan mærkes. Ligeledes squat og bænk. Rows, curls og triceps øvelser har også kontakt..

Edited by Keler
Link to comment
Share on other sites

ja, jeg har også hele tiden kunne mærke der har været noget i albuen, men troede det var ovre for et par mdr. siden, men så kom det igen, da jeg startede med at træne. Det hjælper vist heller ikke at jeg arbejder som landmand ved siden af skolen! men det lyder som om det eneste jeg kan gøre er at tage den med ro det næste laaaaaaaaaaaaaaaaaaange stk tid!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv døjet med det og kan engang imellem også mærke det lidt, men så må man jo bare skrue ned..

Jeg holdte to ugers pause og startede op med to uger hvor jeg løftede mange reps og få sæt. I de to ugers pause fortsatte jeg med bentræning og dødløft.

Jeg startede også op på fast mængde fiskeolie hver dag da omega 3 er inflammationshæmmende...

Hvis du har haft problemet i længere tid skal du nok holde en lidt længere pause - måske en månede - og så kan du f.eks. også starte op med at træne nogle specifikke håndledsøvelser.

Læs eventuel artiklen om tennisalbue fra netdoktor.dk - http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/tennisalbue.htm

"Præparater, der indeholder fiskeolie er, af Lægemiddelstyrelsen, registreret og godkendt som middel mod morgenstivhed og ømme led ved betændelsestilstande (inflammatoriske tilstande)". - http://www.alternativebehandlinger.dk/Fiskeolie.htm

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en tennis eller golf albue er der i mange tilfælde masser ting at prøve af: Manuel behandling (massage, mobilisering, manipulationer ("knæk af albuen"), træning, udstrækning, nervemobilitet, tapening, behandling af nakkehvirvlerne m.m.

Jeg møder i min hverdag mange "tennis" albuer og langt de fleste kan hjælpes på en eller anden måde, så vent og se hvad fyssen foreslår.

I mange tilfælde er der kun lidt eller ingen inflammation ved tennisalbuer, det er nærmere en degenerering af senerne/musklerne som dog sagtens kan hele op igen...

Mvh Fysioterapeut Lau

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også haft problemer med min albue efter max træning, samt en hel del selvforsvarstræning, troede det var en tennis eller golf albue, dog viste det sig at være en slimsæk der sad i klemme, kan klares med et lille snit i armen og tre sting, det skulle iføge lægerne være en meget normal skade som tit forveksles med tennis/golf - armen..

I starten blev jeg også behandlet mod inflammation, hvilket der også var i senerne omkring albuen.. dog er var der efter et halvt år næsten uden træning stadig spor af smerte i armen.. Prøv at få undersøgt armen for det med slimsækken, måske det bare er det!

Mvh. Peter

Link to comment
Share on other sites

Nu er smerten ved at fortage sig i min albue, men tilgengæld er den begyndt at "klikke" og "knase" hver gang jeg bevæger den. snakkede lidt med en fysioterapeut, men hun kunne ikke afgøre noget, hun sagde dog at en mulighed er at albuen sidder løs i det ene led!! hvad kan man gøre ved sådan noget? skal ind og overbevise min læge om at jeg skal have et røgten billede af den albue

Link to comment
Share on other sites

Har haft selv samme problem.. Har også prøvet en del løsninger.. Men den eneste der virkede 100% var akupunktur.. Lægen satte nogle nåle i de ømme områder omkring albuen skruede lidt på dem så de gik godt dybt i.. efter følgende fik jeg meget meget ømme albuer og holdt 1 uges pause fra tung træning.. og startede så stille op igen.. idag er der absolut intet i vejen og styrkemæsigt er jeg 100% tilbage...

Link to comment
Share on other sites

Endelig har lægen og fyssen fundet ud af at jeg har en inflammation i senerne i albuen. ikke en tennis eller en golf albue, men i midten af det bagerste af albuen.

Jeg er på progesteron nu, men syntes ikke det har nogen effekt, på trods af at jeg slet ikke bruger min skod arm til noget længere, og det er 5 dage siden jeg begyndte på denne progestoron kur! udover det har jeg været ved fyssen og fået en omgang ultralyd

Men ville Lige høre om der er nogen der også har haft det på samme måde som jeg, hvilke midler i har brugt og hvor lang tid det tog for at blive kampdygtig igen?

Link to comment
Share on other sites

Endelig har lægen og fyssen fundet ud af at jeg har en inflammation i senerne i albuen. ikke en tennis eller en golf albue, men i midten af det bagerste af albuen.

Jeg er på progesteron nu, men syntes ikke det har nogen effekt, på trods af at jeg slet ikke bruger min skod arm til noget længere, og det er 5 dage siden jeg begyndte på denne progestoron kur! udover det har jeg været ved fyssen og fået en omgang ultralyd

Men ville Lige høre om der er nogen der også har haft det på samme måde som jeg, hvilke midler i har brugt og hvor lang tid det tog for at blive kampdygtig igen?

Da jeg havde mit bøvl med albuerne, knækkede de også. Jeg kan sågar stadigvæk her et års tid efter "sætte dem på plads". Jeg syntes det hjalp at få fyssen til at knække dem efter eller før ultralydsbehandlingen. Han sagde til mig at det var ok at knække dem et par gange om dagen men heller ikke mere. Jeg følte det løsnede op. Men som sagt er det ikke sikkert det går væk sådan lige med det samme - Altså knæk lydende :smile:

Min erfaring er, at ultralyd, laser og akupunktur er en god cocktail. Men det er ikke noget der lige forsvinder efter 3 behandlinger hvis det er en slem inflammation. Sammenlagt fik jeg nok ca. 10 behandlinger. Måske mere.

Go bedring

Link to comment
Share on other sites

Da jeg havde mit bøvl med albuerne, knækkede de også. Jeg kan sågar stadigvæk her et års tid efter "sætte dem på plads". Jeg syntes det hjalp at få fyssen til at knække dem efter eller før ultralydsbehandlingen. Han sagde til mig at det var ok at knække dem et par gange om dagen men heller ikke mere. Jeg følte det løsnede op. Men som sagt er det ikke sikkert det går væk sådan lige med det samme - Altså knæk lydende :smile:

Min erfaring er, at ultralyd, laser og akupunktur er en god cocktail. Men det er ikke noget der lige forsvinder efter 3 behandlinger hvis det er en slem inflammation. Sammenlagt fik jeg nok ca. 10 behandlinger. Måske mere.

Go bedring

Jo tak :4thumbup: , vil da lige prøve at undersøge det med laserbehandlingen og akupunkturen! hvor slemt var din inflammation?

Link to comment
Share on other sites

Jo tak :4thumbup: , vil da lige prøve at undersøge det med laserbehandlingen og akupunkturen! hvor slemt var din inflammation?

Den var ret slem og tog mig så vidt jeg husker ca. 3-4 måneder at komme helt over. Er lidt usikker da det er noget tid siden.

Så den var lidt slem og var da også ved at miste modet, men som regel kommer man jo over det med den rette behandling, ro og genoptræning :smile:

Et godt råd er (hvis du er ligesom mig) at lade være med hele tiden at gå og provokere dit albueled. Det gjorde jeg. Havde det konstant i tankerne at jeg havde den skade, og gik derfor mange gange om dagen og mærkede efter. "Tjekkede" ledet ved at belaste det. Det gør helt sikkert ikke helingsprocessen hurtigere. Bare et godt råd hvis det er noget du gør, ligesom jeg gjorde det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den var ret slem og tog mig så vidt jeg husker ca. 3-4 måneder at komme helt over. Er lidt usikker da det er noget tid siden.

Så den var lidt slem og var da også ved at miste modet, men som regel kommer man jo over det med den rette behandling, ro og genoptræning :smile:

Et godt råd er (hvis du er ligesom mig) at lade være med hele tiden at gå og provokere dit albueled. Det gjorde jeg. Havde det konstant i tankerne at jeg havde den skade, og gik derfor mange gange om dagen og mærkede efter. "Tjekkede" ledet ved at belaste det. Det gør helt sikkert ikke helingsprocessen hurtigere. Bare et godt råd hvis det er noget du gør, ligesom jeg gjorde det :wink:

Jep har det på samme måde, skal hele tiden lige tjekke om det stadig gør ondt!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu er jeg blevet røngten undersøgt, og røngten billedet viste at ledet så fint nok ud, så det er ikke et ledskred. Jeg har stadig ondt i albuen, dog i lidt mildere grad, men der skal ikke meget til at provokere smerten. Tænkte på om det kunne være en bruskskade eller er det en meget hårdnakket inflammation, da jeg har bøvlet med den i snart et år ( se evt, første indlæg, for at få en ide om skadesforløbet)??

hvordan føles en bruskskade i albuen?

Edited by AHPaulsen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share