Kulhydrater


BBH.
 Share

Recommended Posts

Jeg har et spørgsmål angående kulhydrater i perioder under cut.

Jeg har læst en del om kulhydrater og ville gerne vide om i mener det er godt at skrue så meget ned for kulhydrater som muligt under cut?

Jeg har læst at ved indtagelses af for mange kulhydrater kan ens insulin produktion eksplodere vilket kan resultere i at ens fedt forbrænding stoppes og fedt lagres.. Men hvis man holder sig til de langsomme kulhydrater og et indtag på 50 % vil det så være for meget under cut?

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget er "så meget som muligt"?

Der er flere forskellige fremgangsmåder når du skal tabe dig. Hvor du skal skære henne afhænger naturligvis af hvordan dit indtag fordeler sig pt, men jeg ville fortsat sikre et solidt proteinindtag, og så hovedsageligt realisere underskudet ved at indtage mindre kulhydrat og fedt.

Hvor meget er "for mange kulhydrater"?

Indtag af mange/hurtige kulhydrater vil give et insulinspike, som hæmmer fedtforbrænding, men for "normale" måltider med fokus på ikke at få for mange hurtige kulhydrater så er det næppe noget der er værd at bekymre sig om. Fedtforbrænding sker løbende dagen igennem, og det er stadig det samlede indtag der er det primære.

Link to comment
Share on other sites

Det her min kostplan, jeg har taget højde for at jeg til og med 3 måltid (efter morgenmad) sidder på en skolebænk og derfor ikke forbrænder så mange kcal. Derfor ingen kulhydrater. Mit 4 måltid er så en time inden træning og derfor flere kulhydrater. proteinshaken i det sidste måltid er inden sengetid måltidet er 2 timer før..

Ville jeg sagtens kunne indtage flere kulhydrater de 3 første måltider og stadig ha det samme vægttab og den samme bibeholdelse af muskelmasse? Hvis jeg selvfølgelig skære ned på proteinerne, så det samlede kcal indtag er det samme som før.

Højde 180

vægt 83

alder 22

fedt% under10

Kan man ikke vedhæfte en fil?

Link to comment
Share on other sites

Selvom du ikke lige er specielt aktiv den første del af dagen, så kan du sagtens spise kulhydrater.

Kulhydrater er ikke onde! :smile:

Ud over at musklerne stadig bruger energi, så kører din hjerne helst på kulhydrater og den bruger så vidt jeg husker op imod 20% af dit indtag.

Du kan naturligvis ikke indtage flere kalorier (uanset hvor de kommer fra) og opnå samme vægttab, hvis du i øvrigt ikke ændre på andet.

Kan man ikke vedhæfte en fil?

Jo, bare den er i et accepteret format (det er de fleste almindelige billed- og dokument-formater) OG filen ikke er for stor. Det skulle gerne stå ved upload-feltet hvor store de må være.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare sørger for at få ca 100g carbs om dagen i kompleks form så burde det være nok til at hjernen ikke går kold... men det kræver altså et par dage eller en lille uges tilvænning afhængig af individet (hvis du aldrig har prøvet det før)... der er flere fordele ved at skære carbs ned til et minimum... bla kan du tillade dig selv at æde mere protein og føle dig mere mæt hvilket er en væsentlig faktor for at holde en diæt over længere tid... en anden ting er de hormonelle processer der spiller ind når du har tømt dine glykogen-depoter og din kost forbliver lav på carbs... men jeg ser ingen grund til at gå under 100-70g carb om dagen og da slet ikke hvis det er første gang du prøver dette

Men hold dig fra hurtige carbs som MaxP er inde på da de dels ikke mætter ligeså lang tid og dels booster insulinen kortvarigt for at dykke hurtigt igen (ikke anbefalesværdigt)

Forslag til komplekse carbs:

Rugbrød

Havregryn

Grønsager

Hmm find selv på flere :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare sørger for at få ca 100g carbs om dagen i kompleks form så burde det være nok til at hjernen ikke går kold... men det kræver altså et par dage eller en lille uges tilvænning afhængig af individet (hvis du aldrig har prøvet det før)... der er flere fordele ved at skære carbs ned til et minimum... bla kan du tillade dig selv at æde mere protein og føle dig mere mæt hvilket er en væsentlig faktor for at holde en diæt over længere tid... en anden ting er de hormonelle processer der spiller ind når du har tømt dine glykogen-depoter og din kost forbliver lav på carbs... men jeg ser ingen grund til at gå under 100-70g carb om dagen og da slet ikke hvis det er første gang du prøver dette

Men hold dig fra hurtige carbs som MaxP er inde på da de dels ikke mætter ligeså lang tid og dels booster insulinen kortvarigt for at dykke hurtigt igen (ikke anbefalesværdigt)

Forslag til komplekse carbs:

Rugbrød

Havregryn

Grønsager

Hmm find selv på flere :laugh:

En hurtig kommentar fra sidelinien. Er det ikke væsentligt i underkanten at cutte på 70-100 g kulhydrat/dag? Det er hvad der svarer til ca. 3 bananer, og ville dette ikke være uhensigtsmæssigt, idet risokoen for at køre ren glykoneogese er væsentligt forøget....? Jeg ville personligt ikke kunne klare mig på en sådan mængde kulhydrat.

A-M

Link to comment
Share on other sites

En hurtig kommentar fra sidelinien. Er det ikke væsentligt i underkanten at cutte på 70-100 g kulhydrat/dag? Det er hvad der svarer til ca. 3 bananer, og ville dette ikke være uhensigtsmæssigt, idet risokoen for at køre ren glykoneogese er væsentligt forøget....? Jeg ville personligt ikke kunne klare mig på en sådan mængde kulhydrat.

A-M

Det er jo netop for at få forhøjet glykoneogenese at man gør det (sådan har jeg forstået det, ret mig hvis jeg tager fejl) :smile: (omstille kroppen til at forbrænde mere fedt) desuden vil det ikke være særlig smart at spise bananer under lowcarb da carbs'ne i bananer er simple og derfor ikke komplekse

Link to comment
Share on other sites

Det er jo netop for at få forhøjet glykoneogenese at man gør det (sådan har jeg forstået det, ret mig hvis jeg tager fejl) :smile: (omstille kroppen til at forbrænde mere fedt) desuden vil det ikke være særlig smart at spise bananer under lowcarb da carbs'ne i bananer er simple og derfor ikke komplekse
Simple og komplekse er ikke nogen særlig god måde at opdele kulhydrater på i denne sammenhæng. Franskbrød er f.eks. komplekse kulhydrater og et fint eksempel på at komplekse langt fra altid er et bedre valg end simple.

Man kan også fint tabe sig selv om man spiser overvejende simple kulhydrater.

Kan ikke lige se sammenhængen der nævnes til glykoneogenesen? Fedtsyrer forbrændes ikke gennem glykoneogenesen.

Link to comment
Share on other sites

1) Simple og komplekse er ikke nogen særlig god måde at opdele kulhydrater på i denne sammenhæng. Franskbrød er f.eks. komplekse kulhydrater og et fint eksempel på at komplekse langt fra altid er et bedre valg end simple.

Man kan også fint tabe sig selv om man spiser overvejende simple kulhydrater.

2) Kan ikke lige se sammenhængen der nævnes til glykoneogenesen? Fedtsyrer forbrændes ikke gennem glykoneogenesen.

1) Nej verden er jo ikke sort hvid, og du ved mere på det område end mig... det var ment som råd og ikke regler

2) Jeg var for hurtig og jeg mente ketogenese og ikke glukoneogenese :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo netop for at få forhøjet glykoneogenese at man gør det (sådan har jeg forstået det, ret mig hvis jeg tager fejl) :smile: (omstille kroppen til at forbrænde mere fedt) desuden vil det ikke være særlig smart at spise bananer under lowcarb da carbs'ne i bananer er simple og derfor ikke komplekse

Glukoneogenese går hånd i hånd med ketogenese. Glukoneogenese optræder når kroppen mangler energi i form af glukose - herfra laves kulhydrater udfra aminosyrer/laktat/glycerol med energi fra lipolyse.

Ketogenese opstår når der ikke umiddelbart er store mængder glukose til stede (dvs under glukoneogenese) - pga. glukoneogenesen konstante afbrænding af fedt opstår der store energiniveauer i leveren i form af såkaldte reducerede coenzynmer - disse oxideres ved dannelse af ketonstoffer der ved tilvænning kan bruges som alternativ til glukose.

Glukoneogenese er i og for sig ok i forbindelse med en slankekur (det kan ikke undgåes) problemet er at kulstofskelletterne til glukose kommer fra aminosyre - dvs hovedsagligt muskelprotein i form af hovedsagligt alanin.

Kan ikke lige se sammenhængen der nævnes til glykoneogenesen? Fedtsyrer forbrændes ikke gennem glykoneogenesen.

Det må vidst være en tastefejl? - lipolyse er hovedenergikilde i glukoneogenesen - oxiderede FFA bruges som energikilde til at drive processerne og glycerol fra triglyceriderne bruges som kulstofskeletter.

Link to comment
Share on other sites

ky.doc

Jeg er først lige kommet på nettet igen..

Her skulle min kostplan være... Ville jeg sagtens kunne skifte de 3 måltider med salat og kød ud med rugbrød hvis jeg bare ikke overskrider mit nuværende kcalindtag, og stadig få det samme ud af det? (Kunne jo sagtans skrue lidt ned for proteinerne) Gerne kommentare til min kostplan!

TLunau skriver at man bare skal holde sig omkring 70-100 g caps om dagen. syntes godt nok det er lidt, 150 g. syntes jeg er for lidt,hvis man ikke skal blive træt og ukoncentreret..

ky.doc

Edited by BBH.
Link to comment
Share on other sites

ky.doc

Jeg er først lige kommet på nettet igen..

Her skulle min kostplan være... Ville jeg sagtens kunne skifte de 3 måltider med salat og kød ud med rugbrød hvis jeg bare ikke overskrider mit nuværende kcalindtag, og stadig få det samme ud af det? (Kunne jo sagtans skrue lidt ned for proteinerne) Gerne kommentare til min kostplan!

TLunau skriver at man bare skal holde sig omkring 70-100 g caps om dagen. syntes godt nok det er lidt, 150 g. syntes jeg er for lidt,hvis man ikke skal blive træt og ukoncentreret..

Nej jeg sagde ikke at du skulle holde dig der jeg sagde at du bør nok ikke gå længere ned end det, eller det var i al fald det jeg mente :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nej jeg sagde ikke at du skulle holde dig der jeg sagde at du bør nok ikke gå længere ned end det, eller det var i al fald det jeg mente :smile:

Okay :bigsmile:

Hva syntes du ellers om kostplanen, mener du godt at jeg kan øge mit indtag af kulhydrater og slække lidt på proteinerne og stadig få det samme tab af fedt og bibeholdelse af muskler?

Link to comment
Share on other sites

1) Nej verden er jo ikke sort hvid, og du ved mere på det område end mig... det var ment som råd og ikke regler

2) Jeg var for hurtig og jeg mente ketogenese og ikke glukoneogenese :smile:

1. Min pointe var at simple/komplekse er en dårlig måde at opdele kulhydrater på. Jeg ved ikke om du har tænkt på hurtige/langsomme - GI-opdeling, som er en del bedre?

2. Jeg er stadig uenig i at det kan bruges til noget. Vægttabet er stadig afhængig af størrelsen på energiunderskuddet - ikke makronæringsstoffordelingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jeg har et spørgsmål angående kulhydrater i perioder under cut.

Jeg har læst en del om kulhydrater og ville gerne vide om i mener det er godt at skrue så meget ned for kulhydrater som muligt under cut?

Jeg har læst at ved indtagelses af for mange kulhydrater kan ens insulin produktion eksplodere vilket kan resultere i at ens fedt forbrænding stoppes og fedt lagres.. Men hvis man holder sig til de langsomme kulhydrater og et indtag på 50 % vil det så være for meget under cut?

Hallo BBH

For at administrere effektiv dit energi behøv, skal du starte med din BMR, det er ikke BMI og det betyder ”Basal Metabolisk Rate”.

Det er den nødvendige minimum energimængde som din organisme har behov for efter din post absorptive tilstand, d.v.s. om morgenen.

Din BMR er (83 x 24 = 1992 Kilo caloria). Der til skal du tilføje ca. 10% af BMR for at dække din postprandiale termo genese. Det er den energimængde som medgår til at administrere de metaboliske processer for at bringe din indtagene fødevare på sin rette plads i din krop.

Altså 1992 + 199,2 = 2191,2 Kilo caloria, afrundet til ca. 2200 Kilo caloria per dag.

En normal fungerende menneske har yderligere mere energi behov for fysiske aktivitet, d.v.s. i intervallet [200…1500] kilo caloria.

Du kan selv sammensatte din energi mængde ved at kalkulere med:

1 gram Kulhydrat og en gram Protein har 4 Kilo caloria hver, samt 1 gram fedt har 9 Kilo caloria.

Med baggrund i din krops Glykogen depot i din lever og for at ikke forstyrre den, skal du indtage minimum 150 gram Kulhydrat per dag. En mere detaljeret forklaring vil være meget omfattende.

Energimængden fra de 150 gram Kulhydrat er 600 Kilo caloria. Den resterende energimængde kan du fordele til Protein og fedt.

Hvis du vil slanke dig, forudsætningen er at du indtager en energimængde mindre end din BMR + 10% af BMR, altså mindre end 2200 Kilo caloria per dag.

At anvende produkter med lav GI bidrager effektiv til din matheds fornemmelse. I relation til GI er der begrebet GB- Glykemisk Belastning. Det er produktet at fødevarens GI og den mængde Kulhydrat du har indtaget af fødevaren. Det er ikke protein som giver mæthed men derimod Kulhydrater med lav Glykemisk Indeks ( bedst under GI=20). Du kan læse om det på www.glycemicindex.com.

Venlig hilsen Don

Tel. 55 77 79 55

Edited by Apolon
Link to comment
Share on other sites

Hallo BBH

For at administrere effektiv dit energi behøv, skal du starte med din BMR, det er ikke BMI og det betyder ”Basal Metabolisk Rate”.

Det er den nødvendige minimum energimængde som din organisme har behov for efter din post absorptive tilstand, d.v.s. om morgenen.

Din BMR er (83 x 24 = 1992 Kilo caloria). Der til skal du tilføje ca. 10% af BMR for at dække din postprandiale termo genese. Det er den energimængde som medgår til at administrere de metaboliske processer for at bringe din indtagene fødevare på sin rette plads i din krop.

Altså 1992 + 199,2 = 2191,2 Kilo caloria, afrundet til ca. 2200 Kilo caloria per dag.

En normal fungerende menneske har yderligere mere energi behov for fysiske aktivitet, d.v.s. i intervallet [200…1500] kilo caloria.

Du kan selv sammensatte din energi mængde ved at kalkulere med:

1 gram Kulhydrat og en gram Protein har 4 Kilo caloria hver, samt 1 gram fedt har 9 Kilo caloria.

Med baggrund i din krops Glykogen depot i din lever og for at ikke forstyrre den, skal du indtage minimum 150 gram Kulhydrat per dag. En mere detaljeret forklaring vil være meget omfattende.

Energimængden fra de 150 gram Kulhydrat er 600 Kilo caloria. Den resterende energimængde kan du fordele til Protein og fedt.

Hvis du vil slanke dig, forudsætningen er at du indtager en energimængde mindre end din BMR + 10% af BMR, altså mindre end 2200 Kilo caloria per dag.

At anvende produkter med lav GI bidrager effektiv til din matheds fornemmelse. I relation til GI er der begrebet GB- Glykemisk Belastning. Det er produktet at fødevarens GI og den mængde Kulhydrat du har indtaget af fødevaren. Det er ikke protein som giver mæthed men derimod Kulhydrater med lav Glykemisk Indeks ( bedst under GI=20). Du kan læse om det på www.glycemicindex.com.

Venlig hilsen Don

Tel. 55 77 79 55

Hvorfor svare på en tråd fra marts 2007 :blink:

Link to comment
Share on other sites

At anvende produkter med lav GI bidrager effektiv til din matheds fornemmelse. I relation til GI er der begrebet GB- Glykemisk Belastning. Det er produktet at fødevarens GI og den mængde Kulhydrat du har indtaget af fødevaren. Det er ikke protein som giver mæthed men derimod Kulhydrater med lav Glykemisk Indeks ( bedst under GI=20). Du kan læse om det på www.glycemicindex.com.

Venlig hilsen Don

Tel. 55 77 79 55

Påstår du at protein ikke giver mæthedsfornemmelse?

Link to comment
Share on other sites

Hallo BBH

For at administrere effektiv dit energi behøv, skal du starte med din BMR, det er ikke BMI og det betyder ”Basal Metabolisk Rate”.

Det er den nødvendige minimum energimængde som din organisme har behov for efter din post absorptive tilstand, d.v.s. om morgenen.

Din BMR er (83 x 24 = 1992 Kilo caloria). Der til skal du tilføje ca. 10% af BMR for at dække din postprandiale termo genese. Det er den energimængde som medgår til at administrere de metaboliske processer for at bringe din indtagene fødevare på sin rette plads i din krop.

Altså 1992 + 199,2 = 2191,2 Kilo caloria, afrundet til ca. 2200 Kilo caloria per dag.

En normal fungerende menneske har yderligere mere energi behov for fysiske aktivitet, d.v.s. i intervallet [200…1500] kilo caloria.

Du kan selv sammensatte din energi mængde ved at kalkulere med:

1 gram Kulhydrat og en gram Protein har 4 Kilo caloria hver, samt 1 gram fedt har 9 Kilo caloria.

Med baggrund i din krops Glykogen depot i din lever og for at ikke forstyrre den, skal du indtage minimum 150 gram Kulhydrat per dag. En mere detaljeret forklaring vil være meget omfattende.

Energimængden fra de 150 gram Kulhydrat er 600 Kilo caloria. Den resterende energimængde kan du fordele til Protein og fedt.

Hvis du vil slanke dig, forudsætningen er at du indtager en energimængde mindre end din BMR + 10% af BMR, altså mindre end 2200 Kilo caloria per dag.

At anvende produkter med lav GI bidrager effektiv til din matheds fornemmelse. I relation til GI er der begrebet GB- Glykemisk Belastning. Det er produktet at fødevarens GI og den mængde Kulhydrat du har indtaget af fødevaren. Det er ikke protein som giver mæthed men derimod Kulhydrater med lav Glykemisk Indeks ( bedst under GI=20). Du kan læse om det på www.glycemicindex.com.

Venlig hilsen Don

Tel. 55 77 79 55

:blahblah::4trumpet:

:4slap:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share