Fosfor!


tiavulu
 Share

Recommended Posts

Jeg er netop kommet hjem med en bøtte protein-pulver, da jeg opdage, at der fyldt en masse vitaminer i skidtet..

Each serving (22g) contains (% Recommended daily allowance):

Thiamin 171%

Riboflavin 169%

Panthothenic acid 265%

Vitamin B6 159%

Vitamin B12 955% (What tha fu@$?!?!?!)

Calcium 75%

Magnesium 22%

Phosphorus 46% (170 mg)

Amounts greater than 250 mg daily of phosphorus may cause mild stomach upset in sensitive individuals.

Bør jeg have nogle betænkeligheder ved at spise/drikke dette produkt? Der er jo stoppet en hel del i det. Særligt bemærker jeg de vitaminer der er over 100% RDA! Og dels kommentaren om fosfor :nonono: .

Jeg bryder mig ikke meget om, at der i det hele taget er tilsat vitaminer i min mad..

Edited by tiavulu
Link to comment
Share on other sites

Kan godt forstå du ikke bryder dig om at der er tilsat vitaminer og spormetaller til dit proteinpulver - jeg ville heller aldrig købe sådan et produkt...

Men... nu du har købt det ville jeg ikke have de store problemer med at spise det med god samvittighed.

B12 (cobalamin) er et vandopløseligt vitamin (det er alle b-vitaminerne) og er ikke toksisk i store mængder, det samme gør sig gældende for fosfor.

Fosfor (eller mere korrekt fosforsyre) bruges i kroppen til hurtigt delende celler der konstant skal have DNA replikeret (fosfor bruges i syntesen af puriner og pyrimidiner der er grundstene i DNA) - faktisk er mange kemoterepeutika baseret på at hæmme folat (baseformen af fosforsyre).

Fosforsyre bruges også i syntesen af methionin (en aminosyre) udfra homocystein, og der er her vitamin B12 kommer ind i billedet, vitamin B12 gendanner "brugt" folat i homocystein-methionin reaktionen - mangel på folat eller B12 giver derfor også de samme symptomer.

Typisk er symptomerne på B12/folat mangel megaloblastisk anæmi ("blodmangel"). Anæmien opstår fordi forstadierne til de røde blodceller (erythrocytterne) i knoglemarven deler sig hurtigt og ofte (jf. ovenstående jeg skrev omkring syntese af DNA).

Høje tilskud af folat og B12 er som nævnt ikke farligt - og bruges fx ofte til gravide kvinder - en fingerregel er dog at man aldrig bør give tilskud af det ene uden det andet - fx kan tilskud af folat skjule en eventuel B12 mangel.

Anyways tilbage til dit spørgsmål, de andre stoffer er ligeledes uskadelige (tiamin, riboflavin og pyridoxin (B6)) hører ligeledes til B klassen af vitaminer og er ej heller skadelige i store mængder. Det samme gælder for pantoinsyre og magnesium (der dog kan virke let afførende :smile:) - du kan derfor roligt spise dit proteinpulver, omend jeg ville vælge en anden producent næste gang.

Sort.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte vitaminer og mineraler er skadelige at få for høj dosis af, men langt de fleste er der ikke nogle problemer i at få meget af. Jeg har ikke helt styr på hvad der er farligt og hvad der ikke er, men jeg fandme også undersøge det hvis jeg så sådan et label på mit kosttilskud. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share