Muskel der "hopper"


Mads Thøgersø
 Share

Recommended Posts

Her i de sidste tre uger har mit venstre ben lavet noget underligt noget, når jeg sidder eller ligger så "hopper" den muskel der sidder lige over knæet, på indersiden af benet!

Den laver sådan nogle spjæt, det rykker ikke i benet, det gør heller ikke ondt, men det er noget så irriterende! Man kan helt tydeligt se det, og det kan pgså mærkes, hvad kan grunden være?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan desværre ikke give dig noget svar, men jeg kan genkende det du skriver. Jeg har bare ikke én muskel der "spjætter", det skal være alt fra den højre triceps til venstre leg. Undre mig virkelig meget hvad der sker...

Link to comment
Share on other sites

"Hoppene" kaldes fascikulationer og er som regel ikke udtryk for nogen form for sygdom (ved visse sjældne neurologiske lidelser kan der præsentere sig facsikulationer sammen med kraftnedsættelse).

Årsagen til fænomenet er som ved krampe relativt ukendt - det forkommer typisk i muskler i overarmen, benene eller ved øjet. Personligt har jeg tit selv fascikulationer i bicepssenen. Der findes nogle relativt løse teorier om at det kan skyldes dehydrering, magnesium mangel osv, men det oprtræder hyppigt hvis man forinden har trænet meget, eller musklen i kortere perioder ikke får tilstrækkeligt ilt - fx hvis man ligger på armen når man sover.

I hvert fald er det helt normalt - og selvom det godt kan optræde over længere perioder går det som regel i sig selv igen.

Sort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share