Spinning mistænkes for at være skadeligt


RunnersHigh
 Share

Recommended Posts

Jeg har godt nok også kørt med instruktører, hvor det ikke ville være underligt, hvis deltagerne på længere sigt fik knæproblemer.. og det hjælper nok heller ikke hvis cyklen ikke er indstillet korrekt.

Men det gælder jo også med så meget andet, at det er noget skidt med forkert teknik. Desuden kan man da også sagtens få knæskader, hvis man kører på en forkert indstillet racercykel. Gigtforeningen skriver også i pressemeddelelsen: "meget tyder på, at spinning er en motionsform, der kræver korrekt indstilling af cykler og korrekt instruktion" - men det er vel ikke noget nyt?

Hmm, desuden ville jeg gerne vide hvor mange de der "flere", der har henvendt sig, er. Hvis det er en 3-4 stykker, så er det jo nok ikke det største statistiske materiale :smile:

Men det lyder da godt, at Gigtforeningen søger en forsker, der vil undersøge sagen.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Der køres alt for meget stående tempoarbejde uden modstand rundt omkring - måske det er medvirkende...

Kan kun give dig ret både med og uden modstand. Har altid troet at der er en stor skjult kvote af knæskader ved den måde spinningskoncepterne praktiseres specielt med meget stående mellemtakt/dobbelttakt, men også enkelttakt.

På landevejen er knæskader netop et stort problem man ser og hører om meget ofte. Kender selv adskillige, der er løbet ind i seriøse knæskader. Spinningen har godt nok ikke samme intensitet og ultimative belastning man ind imellem belaster med på landevejen i form af ryk, stigninger, spurter mv. Til gengæld foregår spinningen i langt højere grad stående, hvilket flytter belastninger i højere grad nedad mod knæregionen (der både træder et hårdere tråd og skal holde kroppen i position).

Det er klart at indstilling af cyklen og køreteknik sikkert er store syndere i denne forbindelse, men helt sikkert ikke den eneste faktor. Det handler også om at sikre er afpasset progression i belastningen og koncepter, der i mindre grad udfordrer til yderstillinger, men lad nu forskningen kortlægget problemets omfang og årsager selv om der nok går mange år, før det sker.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Synes dog godt nok kritikken kammer over, hvis man samlet set betragter spinning som skadeligt, da sundheds- og træningseffekterne er udmærkede. At der evt. kan være risiko for skader ved bestemte dele af øvelser og konceptet gør det jo ikke til skadelige træningsformen (lidt for unuanceret). Feltet.dk spørger fx. læserne og de tror spinning er skadeligt?. Hvordan kan man svare enkelt på et sådant spørgsmål (ja/nej).

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo en mistanke, de har, og så gælder det vel også om at få en undersøgelse sat igang, så man enten kan få den afkræftet, eller, hvis der viser sig at være noget om snakken, at vi kan få rettet de fejl, der måtte være rundt omkring i spinningsalene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu også mødt en skadelig eller 2 instruktører gennem årene :sneaky2: desværre ser man stadig instruktører som ikke er kommet ud af 1997 endnu......anyway, synes nu man skal se at få undersøgt hvilke elementer der er skadelige, så vi kan få det stoppet....(men hvis dem der ikke er kommet ud af 1997 ikke lytter i 2007 er vi ilde stedt :crazy: he he).....

Claus

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror på det som gigtforeningen skriver... Nemlig at det kan være skadeligt.

Jeg har fået ødelagt begge mine knæ af, ved at køre med inkompetente og uuddannede instruktører i et lavklasse-center som ikke har penge til at uddanne deres personale.

Set i bakspejlet kan jeg se alle de timer hvor jeg har stået forkert, siddet forkert, haft en forkert drejning af mine knæ ved stående tråd, lavet fryseøvelser, spurtet stående osv. og af skade bliver man klog.... Er det ikke sådan man siger?

Da jeg var på toppen spinnede jeg 5-6 timer om ugen, men nu... 2½ år og en knæoperation efter, er jeg heldig hvis mine knæ vil være med til 2 timer på en uge (og så gør det ondt dagen efter), og om vinteren kan jeg tit og ofte godt opgive, da kulden i forvejen giver mig smerter.

Det er hårdt at måtte trappe ned på sin yndlingssport.

Og JA!!! Jeg er sgu bitter over at være ødelagt pga. inkompetente instruktører der tror at de kan det helt og bare er der for deres egen trænings skyld.

Edited by rih
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror på det som gigtforeningen skriver... Nemlig at det kan være skadeligt.

Jeg har fået ødelagt begge mine knæ af, ved at køre med inkompetente og uuddannede instruktører i et lavklasse-center som ikke har penge til at uddanne deres personale.

Set i bakspejlet kan jeg se alle de timer hvor jeg har stået forkert, siddet forkert, haft en forkert drejning af mine knæ ved stående tråd, lavet fryseøvelser, spurtet stående osv. og af skade bliver man klog.... Er det ikke sådan man siger?

Da jeg var på toppen spinnede jeg 5-6 timer om ugen, men nu... 2½ år og en knæoperation efter, er jeg heldig hvis mine knæ vil være med til 2 timer på en uge (og så gør det ondt dagen efter), og om vinteren kan jeg tit og ofte godt opgive, da kulden i forvejen giver mig smerter.

Det er hårdt at måtte trappe ned på sin yndlingssport.

Og JA!!! Jeg er sgu bitter over at være ødelagt pga. inkompetente instruktører der tror at de kan det helt og bare er der for deres egen trænings skyld.

Nu tror jeg ikke man kan tillæge en instruktør at du har ødelagt dine knæ :blink: fordi selvom du har haft nogle timer uden din cykel har været korrekt indstillet kræver det faktisk at der sker en slidskade på dit knæ :dry: og inden det sker mærker du da at det er helt galt det der er ved at ske. dog er det rigtigt ærgeligt at du har været så uheldig men at give inkompetente instruktører skylden der tror jeg du rammer forkert :wink: Jeg har et par stykker på mit morgenhold der døjer meget med sine knæ men det skyldes at de har løbet meget og de kan nemt klare at spinne. tror desværre du har været udstyret med et par åndsvage knæ. men jeg håber da for dig at det må blive bedre og du må slippe for at få for mange smerter :wink: Jeg kan selv mærke under en time hvis min indstilling har været forkert for så bliver mit tråd meget unaturligt og det mærkes ganske hurtigt at det ikke er en rigtig kørestilling. jeg tror desværre at det der ofte går galt er at man ikke bruger tid nok på at få opvarmet sit hold rigtig. Bruger selv idag omkring 20 min på det for der sker det at man kan se folk giver sig mere og kan holde tråd og opmærksomhed væsenlig bedre. de 2 med knæene siger ofte at det er vigtig at man bruger den tid og den ene er underviser inden for politiet i kampsport og ved en del kroppens funktioner.

Kenn

Link to comment
Share on other sites

Der både kan og vil opstå skader uanset om spinninginstruktøren er uddannet eller ej. Hvis skal f.eks ikke mere end et halv år tid tilbage før vi havde en lang indædt diskussion i det her fora omkring underholdende indslag i løbet af spinningtimerne som netop frys, sadlen af, stående spurt og armbøjninger på cyklen ( ?? ).

Der var forbavsende mange der forsvarede den slags spinning og så vidt jeg husker blev tråden faktisk efterhånden ret skarp i tonen imellem de 2 fronter.

Men derudover er der flere forhold som selv den dygtigste instruktør aldrig vil spotte, og som netop har betydning for knæene. Der kan tage mig flere hundrede kilometre at få indstillet mine klamper perfekt når jeg skifter cykelsko for det er altså ikke nogen nem sag og det med bare at sætte dem lige er altså ikke godt nok. Vi har alle forskellig vinkling af underbenet nå det hænger frit og den indstilling der f.eks passer mig vil måske for en anden gøre at man hele timen skal presse imod pedalen's lukke mekanisme. Dette mærkes ikke når man er frisk men ofte først når man har kørt længe. Og på lidt længere sigt giver det altså slidskader.

Dertil kommer så at der køres alt for meget stående mellemtakt og dobbelttakt.

Link to comment
Share on other sites

Der både kan og vil opstå skader uanset om spinninginstruktøren er uddannet eller ej. Hvis skal f.eks ikke mere end et halv år tid tilbage før vi havde en lang indædt diskussion i det her fora omkring underholdende indslag i løbet af spinningtimerne som netop frys, sadlen af, stående spurt og armbøjninger på cyklen ( ?? ).

Der var forbavsende mange der forsvarede den slags spinning og så vidt jeg husker blev tråden faktisk efterhånden ret skarp i tonen imellem de 2 fronter.

Men derudover er der flere forhold som selv den dygtigste instruktør aldrig vil spotte, og som netop har betydning for knæene. Der kan tage mig flere hundrede kilometre at få indstillet mine klamper perfekt når jeg skifter cykelsko for det er altså ikke nogen nem sag og det med bare at sætte dem lige er altså ikke godt nok. Vi har alle forskellig vinkling af underbenet nå det hænger frit og den indstilling der f.eks passer mig vil måske for en anden gøre at man hele timen skal presse imod pedalen's lukke mekanisme. Dette mærkes ikke når man er frisk men ofte først når man har kørt længe. Og på lidt længere sigt giver det altså slidskader.

Dertil kommer så at der køres alt for meget stående mellemtakt og dobbelttakt.

Du siger det jo selv her :smile: nemlig at der er ting en instruktør aldrig vil spotte og det er hvordan du har det med dine ben eller knæ. det er der kun dig selv der kan vurdere :wink: vil ikke starte en større diskution omkring hvad man bør gøre på en time eller ej. men kan undre mig over at nogle kørere kan sige de lige har prøvet en fed time uden sadel :w00t: og synes det er en fantastisk instruktør ja undskyld jeg synes altså køren er lige så stor en nar som instruktøren hvormange ser man køre på en cykel uden sadel. da jeg nævnte at jeg mente det var totalt latterligt var svaret ja det er jo dejligt at instruktører er forskellige

Kenn

Link to comment
Share on other sites

Det er da fint nok at instruktører er forskellige - men kørsel uden saddel og andre tåbelige indslag? :crazy:

Deltagerne på holdet har da naturligvis også et personligt ansvar, men mange af deltagerne går vel ud fra, at instruktøren er uddannet og ved hvad han laver og udsætter dem for?

Jeg har også kørt ved en instruktør, der krævede at alle holdt øje med sidemandens belastning og hvis man så, at han pillede ved den.. så var der kollektiv "afstraffelse" i form af spurt til alle i lokalet. Det var både første og sidste gang jeg har deltaget i hans timer.

Dybest set synes jeg, at hvis der er instruktører der har øvelser med i deres program, der i sig selv kan skade deltagernes knæ.. så må det være centerets ansvar at sørge for, at den slags ikke finder sted.

Link to comment
Share on other sites

Det er da fint nok at instruktører er forskellige - men kørsel uden saddel og andre tåbelige indslag? :crazy:

Deltagerne på holdet har da naturligvis også et personligt ansvar, men mange af deltagerne går vel ud fra, at instruktøren er uddannet og ved hvad han laver og udsætter dem for?

Jeg har også kørt ved en instruktør, der krævede at alle holdt øje med sidemandens belastning og hvis man så, at han pillede ved den.. så var der kollektiv "afstraffelse" i form af spurt til alle i lokalet. Det var både første og sidste gang jeg har deltaget i hans timer.

Dybest set synes jeg, at hvis der er instruktører der har øvelser med i deres program, der i sig selv kan skade deltagernes knæ.. så må det være centerets ansvar at sørge for, at den slags ikke finder sted.

Så sandt som det er skrevet :smile: jeg fortæller personligt at spinning skal være sjovt og kan man på nogen måde mærke at man får ondt i knæ eller led så skal man ændre sin kørestil. sad til et spinning maraton hvor jeg kunne se min sidemand overstrakte sit knæ sadelen sad alt for højt og det betyd også at han sad med foden pegende ned i gulvet. da jeg stod af min cykel for at rette det blev han selvfølgelig overrasket og bagefter timen spurgte jeg ham om ikke han havde fået at vide hvordan man sad rigtig på sin intro time :blink: sådan en havde han da ikke haft :nonono: men det er svært at ændre folks stil for der er mange der mener at det bestemmer de selv for de ved bedre. men der ville det nok være på plads at man havde centeret i ryggen. og ikke bare lod folk køre uden at have været på en intro time først.

Kenn

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kørt ved en instruktør, der krævede at alle holdt øje med sidemandens belastning og hvis man så, at han pillede ved den.. så var der kollektiv "afstraffelse" i form af spurt til alle i lokalet. Det var både første og sidste gang jeg har deltaget i hans timer.

Ha, ha... Sygt. Heldigvis synes jeg efterhånden det er meget sjældent man oplever de ekstreme "tilfælde", men måske går jeg de "forkerte" steder.

Link to comment
Share on other sites

Så sandt som det er skrevet :smile: jeg fortæller personligt at spinning skal være sjovt og kan man på nogen måde mærke at man får ondt i knæ eller led så skal man ændre sin kørestil. sad til et spinning maraton hvor jeg kunne se min sidemand overstrakte sit knæ sadelen sad alt for højt og det betyd også at han sad med foden pegende ned i gulvet. da jeg stod af min cykel for at rette det blev han selvfølgelig overrasket og bagefter timen spurgte jeg ham om ikke han havde fået at vide hvordan man sad rigtig på sin intro time :blink: sådan en havde han da ikke haft :nonono: men det er svært at ændre folks stil for der er mange der mener at det bestemmer de selv for de ved bedre. men der ville det nok være på plads at man havde centeret i ryggen. og ikke bare lod folk køre uden at have været på en intro time først.

Kenn

Meget enig. Selv om jeg synes de fleste instruktører er ok har jeg samme oplevelse tit af deltagere, der indstiller cyklen forkert og kører forkert på den. Problemet er nok at de fleste ikke får at vide af instruktøren når de gør noget forkert eller ikke lytter til de generelle råd der gives. Da det er voksne mennesker kan instruktører kun rådgive, men ikke kræve af deltagerne de ændrer indstilling/kørestil. Tror heller ikke det er nemt, da en del nok bliver fornærmet ved at blive rettet.

Omvendt kan instruktøren på de avancerede hold jo ikke bruge en masse tid på forhåbentligt få nye, der skal have hjælp til indstillingen, når det går ud over udbyttet for de andre.

Er i denne sammenhæng glad for at jeg træner drenge og ungdomsryttere, da det her er en del af gamet at alle fejl rettes når de opdages, så dårlige vaner ikke gror fast.

Link to comment
Share on other sites

Nu er fokus mest på knæproblemer - noget andet er rygproblemer. Jeg kan ikke lade være med at undre mig over, hvorfor nogen deltagere synes det skulle være nødvendigt at indtage noget, der vel næsten kun kan beskrives som enkeltstartsposition på cyklen - hvor styret er voldsomt lavt.

Sidst jeg spinnede var der i hvert fald forholdsvist vindstille i lokalet, så det kan ikke have været for aerodynamikkens skyld :smile:

Den tidligere nævnte instruktør kører forresten stadig ved fitnessdk. Vil ikke nævne hvem og hvor.. der er jo ingen grund til at hænge folk ud.

Link to comment
Share on other sites

Nu er fokus mest på knæproblemer - noget andet er rygproblemer. Jeg kan ikke lade være med at undre mig over, hvorfor nogen deltagere synes det skulle være nødvendigt at indtage noget, der vel næsten kun kan beskrives som enkeltstartsposition på cyklen - hvor styret er voldsomt lavt.

Det ser godt ud?? :smile::innocent:

Spøg til side, jeg synes man får en langt bedre kraftoverførsel når styret sidder lavt - hvis jeg har højt styr og forsøger at træde tungt, kan jeg ikke bruge min "vægt" - hele min overkrop vælter bagover - som om jeg kørte på "baghjul" på en alm. cykel.

Så det kan have sin fordel at køre med styret lavt. Synes man involverer rygmusklerne langt mere.

Link to comment
Share on other sites

Og så kan den lave indstilling også være noget der decideret skal trænes i så man har en optimal position på cyklen når man kommer ud på landevejen og ikke sidder som var det en gammel dame cykel man kørte på. Positionen nede i bukkene på en racer kræver lidt tilvænning men når først man får lært at slappe af i den position er den som spock skriver særdeles effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Det er da helt sikkert en god måde at træne til at køre landevej på. Min pointe var mere, at det også kan være noget der giver lændeproblemer, især hvis man ikke er vant til at sidde i den position. Det er i hvert fald en dårlig idé, hvis man allerede har problemer med ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jeg ikke man kan tillæge en instruktør at du har ødelagt dine knæ :blink: fordi selvom du har haft nogle timer uden din cykel har været korrekt indstillet kræver det faktisk at der sker en slidskade på dit knæ :dry: og inden det sker mærker du da at det er helt galt det der er ved at ske. dog er det rigtigt ærgeligt at du har været så uheldig men at give inkompetente instruktører skylden der tror jeg du rammer forkert :wink: Jeg har et par stykker på mit morgenhold der døjer meget med sine knæ men det skyldes at de har løbet meget og de kan nemt klare at spinne. tror desværre du har været udstyret med et par åndsvage knæ. men jeg håber da for dig at det må blive bedre og du må slippe for at få for mange smerter :wink: Jeg kan selv mærke under en time hvis min indstilling har været forkert for så bliver mit tråd meget unaturligt og det mærkes ganske hurtigt at det ikke er en rigtig kørestilling. jeg tror desværre at det der ofte går galt er at man ikke bruger tid nok på at få opvarmet sit hold rigtig. Bruger selv idag omkring 20 min på det for der sker det at man kan se folk giver sig mere og kan holde tråd og opmærksomhed væsenlig bedre. de 2 med knæene siger ofte at det er vigtig at man bruger den tid og den ene er underviser inden for politiet i kampsport og ved en del kroppens funktioner.

Kenn

Jamen jeg har skam også mærket det, inden det gik helt galt, og så har jeg naturligvis spurgt omtalte instruktører til råds, men egentlig aldrig fået nogle brugbare råd.

Selvfølgelig er det ikke udelukkende instruktørernes manglende insigt i korrekt indstilling og cykelteknik der er skyld i mine problemer idag. Jeg tror, ligesom du skriver, at jeg bare er udstyret med nogle "åndssvage knæ", men jeg tror også at de problemer jeg har idag, kunne være minimeret MEGET hvis jeg fra starten havde trænet på den rigtige måde.

Men lad nu det ligge... Sket er sket, og det hjælper ikke noget at forsøge at placere skylden nogen steder, men lidt bitter har jeg vel lov til at være, når jeg ikke bare kan dyrke min yndlingssport som det passer mig mere fordi min fysik skal sætte begrænsninger for mig (og jeg er ikke engang 35)??

Link to comment
Share on other sites

Vældigt interessant - og a propos, desværre.

Under alle omstændigheder må man håbe at undersøgelsen bliver lavet og ikke blot kommer til et resultat der siger enten/eller. Som flere er inde på er der mange discipliner indenfor spinning hvoraf nogle nok er værre end andre og der er også det med indstillingen af cyklen. Kunne man med videnskabens hjælp sætte fingeren på præcis de ting der typisk udløser skader ville det være dejligt.

Link to comment
Share on other sites

Det er da helt sikkert en god måde at træne til at køre landevej på. Min pointe var mere, at det også kan være noget der giver lændeproblemer, især hvis man ikke er vant til at sidde i den position. Det er i hvert fald en dårlig idé, hvis man allerede har problemer med ryggen.

Risikoen for ryg- og lændeproblemer er muligvis større ved foroverbøjet kørestilling, hvis man ikke sidder pg kører korrekt. Derimod kan jeg ikke se det skulle være en automatisk følge.

Korrekt køreposition indebærer at man bøjer overkroppen i hoften og ryg og lænd holdes næsten strakt. Der er ganske givet en del som bøjer i ryggen og i lænden delvist i stedet for via hoften, men det skyldes forkert kørestilling (så er vi tilbage til instruktionen).

Link to comment
Share on other sites

Risikoen for ryg- og lændeproblemer er muligvis større ved foroverbøjet kørestilling, hvis man ikke sidder pg kører korrekt. Derimod kan jeg ikke se det skulle være en automatisk følge.

Det er det da bestemt heller ikke - jeg sagde bare, at det kunne være et problem. Men det er, som du nævner, også meget et spørgsmål om instruktion og jeg synes tit, man ser folk der sætter styret lavt, fordi andre deltagere gør det.. og som bestemt ikke bøjer via hoften.

Egentlig synes jeg instruktionen, eller manglen på samme, er hovedproblemet. Jeg har kørt begyndertimer nogen gange, fordi tidspunktet har passet godt og ellers alm. øvet/elite/whatever-spinning og jeg har faktisk aldrig set en instruktør rette på en af deltagernes kørestilling eller -teknik.

I det mindste kunne de nævne det diskret efter timen, hvis de kan se, at folk laver noget helt tåbeligt. Da jeg kørte mere regelmæssigt så jeg fx ofte en pige køre med så stor belastning, at hun knapt kunne træde pedalerne rundt. Selvsamme pige som efter en af timerne brokkede sig over, at det gjorde meget ondt i knæene når hun gik op af trapperne til badet. Hun skal da selvfølgelig selv tænke sig om og jeg kan da ærge mig - og have lidt halvdårlig samvittighed - over, at jeg ikke sagde noget til hende.. men i sidste instans burde instruktøren have grebet ind.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share