Forskel i antal reps?!


tiavulu
 Share

Recommended Posts

Jeg begyndte for et halvt års tid siden at lave squats. Dengang startede jeg ud med 6 gentagelser af 60 kg. I dag er jeg oppe på 8 gentagelser af 100 kg eller 6 gentagelser af 110 kg. 3 sæt.

Hvad vil forskellen være og hvad vil effekten være af at lave hhv. 6 og 8 gentagelser?? Og hvad er "bedst"?

Med venlig hilsen og på forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Jeg begyndte for et halvt års tid siden at lave squats. Dengang startede jeg ud med 6 gentagelser af 60 kg. I dag er jeg oppe på 8 gentagelser af 100 kg eller 6 gentagelser af 110 kg. 3 sæt.

Hvad vil forskellen være og hvad vil effekten være af at lave hhv. 6 og 8 gentagelser?? Og hvad er "bedst"?

Med venlig hilsen og på forhånd tak!

Syg fremgang i din squat.

Og 6 eller 8 reps, det er lidt hips som haps :)

Du skal ind og se hypertrofi mæssigt, hvis du skal lave et afgørende argument for det ene eller andet, men forskellen er så minimal alligevel.

men... hvis du kører efter 3 sæt, så ville jeg tage 3x8 (sæt/reps.) Over vej at gå over til 5x5 i de store basis-øvelser.

Edited by Vanggaard
Link to comment
Share on other sites

Vanggaard har faktisk lige fortalt det, men lige for at få det på plads..

Mange gentagelser giver større udholdenhed, og kanp så meget fremgang i 1rm.

Få gentagelser giver større fremgang i 1rm og mindre udholdenhed.

Så størrelse vs. udholdenhed :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det esse (groft sagt) prøver at sige, er:

Få tunge gentagelser resulterer hovedsageligt i styrke, mens flere og knap så tunge gentagelser hovedsageligt gavner væksten. Det glider meget ind over hinanden, hvorfor det er svært at sætte præcise antal gentagelser på.

"Udholdenhed" er en lidt flyvsk betegnelse, men normalt refererer man til mange gentagelser. (15+).

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarerne! Nu har jeg set mig lidt lun på 5x5, så det prøver jeg lige i en periode :smile:

Der vil mit råd til dig så være, kun at gøre det i compound-øvelserne. (basis-øvelserne, grund-øvelserne, de store) .- flerledsøvelser vel også.

Grunden er at mange begynder at force i de små isolations øvelser, når de får så meget vægt på som det er muligt ved 5x5, i forhold til 3x8-10.

Så i de store (fx Squat, dødløft, bænkpres, dips, Bent over row), o.l øvelser, er 5x5 en god rep range :)

Og så i de små (isolationsøvelserne), som fx diverse curls, lateral raises og sådanne øvelser, foreslår (foreslår/forslår?), jeg nu stadig 3x8 til dig.

Altså af den grund at mange har en tendens til at fejle i teknikken ved for stor belastning i de små øvelser.

- I/du må undskylde hvis jeg er dårlig formuleret i dag, men hovedet fungerer knap så godt som normalt.

Link to comment
Share on other sites

Det esse (groft sagt) prøver at sige, er:

Få tunge gentagelser resulterer hovedsageligt i styrke, mens flere og knap så tunge gentagelser hovedsageligt gavner væksten. Det glider meget ind over hinanden, hvorfor det er svært at sætte præcise antal gentagelser på.

"Udholdenhed" er en lidt flyvsk betegnelse, men normalt refererer man til mange gentagelser. (15+).

Hvis man ønsker muskeltilvækst er det ikke hovedsageligt antal gentagelser man skal se på, men derimod mængden. Her ind under kan antal gentagelser selvfølgelig placeres. Mængden er: antal rep. x sæt x belastning x frekvens = mængde.

Større mængde = Større grundlag for muskel hypertrofi.

Faktisk siger man at det er udholdenhed når det er 10 gentagelser eller mere. :smile:

Edited by qaz
Link to comment
Share on other sites

Lige midt imellem er bedst..det vil sige 7 rep. :laugh:

Seriøst,Hvorfor begrænse sig selv på den måde ? Er der nogen der tror på at muskelen kan mærke forskel på 7 eller 9 rep ?

Du har haft fantastisk fremgang i styrke,hvorfor tænke så meget over det ?

Bare bliv ved at mose de ben!! :4thumbup: Alt gælder-Ingen begrænsninger!

PS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share