Ondt i lenden efter Squat/dødløft


lysdal
 Share

Recommended Posts

Hey MOL...

Jeg er begyndt at have ondt i lenden når jeg træner Dødløft, jeg tror ikke det er Squatten der gør det, men ved det ikke.

Det er begyndt efter en pause jeg havde på 2 måneder, inden pausen kunne jeg let dødløfte med 130kg

uden nogen former for smerter efterfølgende, nu kan jeg ikke engang kører med 90kg eller mindre uden jeg

har kanon ondt i lenden bagefter.

Så jeg kunne godt tænke mig at hører om i kan se noget i mine løft jeg gør galt som kan være skyld i det eller,

om det ville hjælpe hvis jeg anskaffede mig et bælte, eller om jeg bare helt skal droppe øvelsen.

det sidste vil jeg dog være meget ked af :crazy:, men gider heller ikke have en smadret lend som 19 årig...

Jeg har filmet nogle set fra dagens træning:

http://www.drixco.dk/traening/Squat.3GP - Et enkelt squat set

http://www.drixco.dk/traening/Dødløft_1set.3GP - 1. set i dødløft

http://www.drixco.dk/traening/Dødløft_2set.3GP - 2. set i dødløft

http://www.drixco.dk/traening/Dødløft_4set.3GP - 4. set i dødløft

Link to comment
Share on other sites

Hey MOL...

Jeg er begyndt at have ondt i lenden når jeg træner Dødløft, jeg tror ikke det er Squatten der gør det, men ved det ikke.

Det er begyndt efter en pause jeg havde på 2 måneder, inden pausen kunne jeg let dødløfte med 130kg

uden nogen former for smerter efterfølgende, nu kan jeg ikke engang kører med 90kg eller mindre uden jeg

har kanon ondt i lenden bagefter.

Så jeg kunne godt tænke mig at hører om i kan se noget i mine løft jeg gør galt som kan være skyld i det eller,

om det ville hjælpe hvis jeg anskaffede mig et bælte, eller om jeg bare helt skal droppe øvelsen.

det sidste vil jeg dog være meget ked af :crazy:, men gider heller ikke have en smadret lend som 19 årig...

Jeg har filmet nogle set fra dagens træning:

http://www.drixco.dk/traening/Squat.3GP - Et enkelt squat set

http://www.drixco.dk/traening/Dødløft_1set.3GP - 1. set i dødløft

http://www.drixco.dk/traening/Dødløft_2set.3GP - 2. set i dødløft

http://www.drixco.dk/traening/Dødløft_4set.3GP - 4. set i dødløft

Hej lysdal. Først og fremmest så kan jeg ikke få DL-videoerne til at virke (har i andre også det problem?)

Mht. din squat så ser det ud somom (selvom det er svært at se med så småt et video-format) din lænd runder når du når ned omkring bundpositionen. . .

Prøv evt. at holde en lidt mere oprejst overkrop og sørge for at det virkeligt er benene der arbejder og ikke ryggen... Nu skal du ikke misforstå mig - Selvfølgeligt skal du bruge ryggen i meget høj grad under et squat, men prøv at læg mærke til om det føles somom ryggen arbejder "for meget" ifht. benene...

- Dette ses ofte hvis man har for meget belastning på... Så prøv at tage et par kilo af, forkuser på opspænd og hold en mere oprejst overkrop og sørg for det er benene der arbejder. . . !! Tjek også hvor og hvordan tyngden af dit løft er fordelt på foden - Sørg for tyngdepunktet IKKE ligger på forfoden, men overvejrende på den bagerste del af foden...

En anden grund til du "ruller" lidt med lænden kunne være at din core er for svag. . . Prøv at få trænet godt igennem med nogen hjælpeøvelser for mave + indre mave + lænd og se om ikke det vil stabilisere dine løft. . .

Altså er det også et spørgsmål omkring hvorvidt dit opspænd et godt nok . . . men det hænger jo givet vis sammen med corestyrken. .

Prøv at øge din smidighed, dette vil også kunne gøre dit løft pænere....

Prøv også at gå lidt langsommere ned i bundpositionen . . . Så vil du have lidt mere kontrol over vægten og kan dermed sørge for at få vendt vægten ordentligt i bundpositionen. .

Disse råd er også til at overføre til dødløften. . . (Men som nævnt er det svært at vurdere, hvorvidt det (også) kan være squatten på så småt et video format...)

Prøv evt. at optage igen i et større format og prøv og få DL videoerne til at virke så er det nemmere at vurdere på....

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft lidt af det samme problem som dig med ryggen. Da jeg startede op med dødløft blev jeg også øm i lænden i venstre side. Erkendte at ryggen lige kræver lidt fast genoptræning med forholdsvis lav vægt. Det kan godt virke lidt underligt at squat'e 120kg og så efterfølgende lave dødløft med 90kg, men hey! jeg har ikke ondt i ryggen. Du kan eventuelt tjekke min blog for at se fremgangen :smile:

Giv lige ryggen lidt tid til at komme op på dit tidligere niveau, dvs. lavere belastning inden du forsøger med mere.

Måske skulle du prøve at køre squat lidt langsommere, det ligner nærmest frit fald. Specielt i bunden må være hård ved ryggen, når du skal bremse faldet...

PS Har du cuttet i den periode, hvor du ikke kørte squat og dødløft?

Edited by tiavulu
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert det er tilfældet her men mange folk med low back pain har simpelthen for svag en core-styrke, især svag m. transversus abdominis (også kaldet korset-musklen) samt svage mm. multifidii... sammen sørger disse muskler for at aflaste rygsøjlen så det er alfa omega at de arbejder som de skal

Og nej jeg vil ikke foreslå dig at lave maveøvelser til du brækker dig men du bliver nødt til at ligge ego'et til side i et stykke tid... dvs tage kg og ændre formen på dine øvelser... kan du front-squatte? ellers så kom igang med at lære det... er frontsquat helt umuligt så skal du OL-squatte med så ret ryg som mulig (læs oprejst)

Derudover bør du nok skifte alm dødløft ud med sumo dødløft i en periode og sørg igen for at være så oprejst som muligt fra start af... start evt med røven længere nede end man normalt vil gøre for derved at minimere stresset på lænden... det er transversus du skal have fat i

Link to comment
Share on other sites

Når jeg selv tjekker linksne til DL videoerne virker de :innocent:

Hmm som sagt så tvivler jeg på det er squatten der foråsager at det gør ondt i lenden, eftersom det ikke rigtig kan mærkes efter squat træning, men den er netop helt gal efter dødløft.. Ikk for at jeg ikke vil lytte til jeres råd til min squat til teknik, det vil jeg heller end gerne :4thumbup:

Og synes da også jeg fik startet langsomt op igen, startede jo selvfølgelig ikke ud med at prøve med de 130kg. igen tror jeg startede op med noget ligende 2*60 3*80 altså i et 5*5 program...

Har ikke direkte cuttet i min pause, men har nok tabt omkring 7kg på de par måneders pause, hvis det kan have en stor indflydelse...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert det er tilfældet her men mange folk med low back pain har simpelthen for svag en core-styrke, især svag m. transversus abdominis (også kaldet korset-musklen) samt svage mm. multifidii... sammen sørger disse muskler for at aflaste rygsøjlen så det er alfa omega at de arbejder som de skal

Og nej jeg vil ikke foreslå dig at lave maveøvelser til du brækker dig men du bliver nødt til at ligge ego'et til side i et stykke tid... dvs tage kg og ændre formen på dine øvelser...

Hmm træner mave t o gange om ugen, men det er jo ikke sikkert det er nok det mave jeg træner... Har du nogle specielt gode mave øvelser du vil forslå..?

kan du front-squatte? ellers så kom igang med at lære det... er frontsquat helt umuligt så skal du OL-squatte med så ret ryg som mulig (læs oprejst)
Skal jeg så skifte alm. squat ud med front squat eller skal jeg kører det hveranden gang, eller bare i en periode som med sumo dødløft? for tror da godt det er noget jeg kan lærer :)
Derudover bør du nok skifte alm dødløft ud med sumo dødløft i en periode og sørg igen for at være så oprejst som muligt fra start af... start evt med røven længere nede end man normalt vil gøre for derved at minimere stresset på lænden... det er transversus du skal have fat i

okæ vil jeg prøve så, men tror at jeg i den kommende uge dropper dødløft, så lenden lige får lidt ro og derefter vil jeg så forsøge at starte op med sumo dødløft en periode.!

Link to comment
Share on other sites

1) Hmm træner mave t o gange om ugen, men det er jo ikke sikkert det er nok det mave jeg træner... Har du nogle specielt gode mave øvelser du vil forslå..?

2) Skal jeg så skifte alm. squat ud med front squat eller skal jeg kører det hveranden gang, eller bare i en periode som med sumo dødløft? for tror da godt det er noget jeg kan lærer :)

okæ vil jeg prøve så, men tror at jeg i den kommende uge dropper dødløft, så lenden lige får lidt ro og derefter vil jeg så forsøge at starte op med sumo dødløft en periode.!

1) De maveøvelser du træner går jeg udfra er de typiske disco-mave øvelser... altså crunches lige op og skrå, har jeg ret? og i så fald får du ikke trænet særlig meget m. transversus abdominis... jeg skal se om jeg kan finde nogle gode illustrationer på nettet

2) og ja jeg vil have dig til at droppe alm squat helt, eller i al fald for en periode... du skal lave øvelser der minimerer stresset på lænden og samtidig skal øvelserne lægge større stress på bugmusklerne... frontsquat er en genial øvelse til dette formål... du kan jo evt optage dig selv frontsquatte også smide det op her så kan vi jo kigge på stilen

Link to comment
Share on other sites

Fandt denne artikel ved søgning på "transversus abdominis" på google. Synes det er en god artikel som diskuterer de problemstillinger der allerede er nævnt i denne tråd.

Er det øvelse som disse du anbefaler at træne Tlunau?

Jeg har selv problemer med min lænd og er også overbevist om det skyldes et svagt "core". Jeg har også fokuseret på crunches, men jeg skal da åbenbart til at satse på nogle øvelser for transversus abdominis fremover.

Link to comment
Share on other sites

Fandt denne artikel ved søgning på "transversus abdominis" på google. Synes det er en god artikel som diskuterer de problemstillinger der allerede er nævnt i denne tråd.

Er det øvelse som disse du anbefaler at træne Tlunau?

Jeg har selv problemer med min lænd og er også overbevist om det skyldes et svagt "core". Jeg har også fokuseret på crunches, men jeg skal da åbenbart til at satse på nogle øvelser for transversus abdominis fremover.

Ja det kan bruges... man kan lave øvelserne på et utal af måder og jeg skal se om jeg kan finde noget frem når jeg har tid

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke fys. men jeg køber ikke "for svag transversus"

Transversus er en tynd pismuskel. Hvis man har dissekeret ved man hvor tynd den er, så styrke er ikke det man er ude efter.

Korrekt aktivring af transversus er meget mere plausibelt. Jeg går ud fra der stadig er konsensus om at transversus relativt ofte ikke arbejder korrekt.

Dvs ikke laver præ-tension og er en form for "kickstarter" for hele mave muskulaturen.

Hvorfor flueknepppe over aktivering vs styrke?

Fordi optræning af korrekt aktivering kræver en meget mere præcis træning og ikke handler om at presse sig selv og hamre igennem øvelser som styrketræningen gør.

Så vidt jeg kan se kan man arbejde meget med din squat. Din dødløft syntes jeg derimod ser ganske fornuftig ud.

Jeg ville droppe backsquats, lave frontsquats i stedet for. Lave tests af min mavemuskulatur for at se om der er noget der skal arbejdes med- Her er lidt at arbejde ud fra.

http://www.t-nation.com/findArticle.do?art...06-049-training

Aktivering af din transversus kan du passende lave inden dine løft. Den anden del af mavetræningen hvor man træner maven hårdt, og langsomt fra træningspas til træningspas øger sværhedsgraden og belastningen for at øge grænsen for hvad du kan stabilisere. Skal ligge efter din tunge træning.

Du burde få en erfaren coach til at hjælpe dig med din squat. Det er ikke nemt at lære sig selv en ordentlig squat.

Link to comment
Share on other sites

1) De maveøvelser du træner går jeg udfra er de typiske disco-mave øvelser... altså crunches lige op og skrå, har jeg ret? og i så fald får du ikke trænet særlig meget m. transversus abdominis... jeg skal se om jeg kan finde nogle gode illustrationer på nettet

2) og ja jeg vil have dig til at droppe alm squat helt, eller i al fald for en periode... du skal lave øvelser der minimerer stresset på lænden og samtidig skal øvelserne lægge større stress på bugmusklerne... frontsquat er en genial øvelse til dette formål... du kan jo evt optage dig selv frontsquatte også smide det op her så kan vi jo kigge på stilen

1) Nej det er faktisk meget varigeret mavetræning, deriblandt Ben sænkninger fra bænk, så laver jeg også nogle sidelæns mavebøjning hvor

fødderne er under en rip eller andet, og nogle gange nogle mavebøjninger på en bold.

det er faktisk meget forskelligt fra gang til gang :innocent:

2) Jamen det vil jeg da så til at prøve og så vil jeg smide en film op når jeg har prøvet at tage det, ...

Så vidt jeg kan se kan man arbejde meget med din squat. Din dødløft syntes jeg derimod ser ganske fornuftig ud.

Jeg ville droppe backsquats, lave frontsquats i stedet for. Lave tests af min mavemuskulatur for at se om der er noget der skal arbejdes med- Her er lidt at arbejde ud fra.

http://www.t-nation.com/findArticle.do?art...06-049-training

Aktivering af din transversus kan du passende lave inden dine løft. Den anden del af mavetræningen hvor man træner maven hårdt, og langsomt fra træningspas til træningspas øger sværhedsgraden og belastningen for at øge grænsen for hvad du kan stabilisere. Skal ligge efter din tunge træning.

Du burde få en erfaren coach til at hjælpe dig med din squat. Det er ikke nemt at lære sig selv en ordentlig squat.

Okæ var da glad for at der ikke var noget med dødløft tekniken det da altid en ting :)..

Artiklen der vil jeg da kigge mnærmere på, ser meget spændene ud...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share