udo's choice el. Koldpresset kokosolie i forbindelse med vægttab


Honey84
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Hvad vil I anbefale og fraråde af overstående produkter i forbindelse m. vægttab? Vil gerne høre fra nogen, som er bruger el. tidligere bruger af overstående produkter!!

På Alun står der om Kokosolien:

Kokosolie kan bl.a.:

* Hjælpe dig med at slanke dig.

* Forbedre dit kolesteroltal.

* Reducere din risiko for hjertesygdomme.

* Forebygge forkølelser, influenza og infektioner i kraft af sine antivirale, antibakterielle og svampedræbende egenskaber.

* Holde blodsukkeret stabilt, hvormed det kan være effektivt ved bl.a. diabetes, skjoldbruskproblemer og kronisk træthed.

* Forebygge og afhjælpe problemer med fordøjelsen.

* Give dig stabil energi.

* Forynge din hud og modvirke rynker.

Ja, og udo's choice behøver jeg vel ikke uddybe.. :nonono:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De piller der rent faktisk virker er på recept, resten har ingen eller begrænset virkning, hvorfor det er at smide penge ud af vinduet. Hvad der virker er at sætte energiindtaget ned og energiforbruget op. Og det er vist bevist indtil flere gange :smile:

/SS

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Hvad vil I anbefale og fraråde af overstående produkter i forbindelse m. vægttab? Vil gerne høre fra nogen, som er bruger el. tidligere bruger af overstående produkter!!

På Alun står der om Kokosolien:

Kokosolie kan bl.a.:

* Hjælpe dig med at slanke dig.

* Forbedre dit kolesteroltal.

* Reducere din risiko for hjertesygdomme.

* Forebygge forkølelser, influenza og infektioner i kraft af sine antivirale, antibakterielle og svampedræbende egenskaber.

* Holde blodsukkeret stabilt, hvormed det kan være effektivt ved bl.a. diabetes, skjoldbruskproblemer og kronisk træthed.

* Forebygge og afhjælpe problemer med fordøjelsen.

* Give dig stabil energi.

* Forynge din hud og modvirke rynker.

Ja, og udo's choice behøver jeg vel ikke uddybe.. :nonono:

De ting der står om kokosolie i ovenstående er direkte usandt - tværtimod er kokosolie mistænkt for at øge kolesterol og øge risikoen for hjertesygdom. Der er dog nogle alternative læger som mener noget andet - de har dog ikke forskningen med sig.

Flere af de tekster vi herinde har fået præsenteret fra Alun har været direkte usande og ret så alternative.

Hverken kokosolie eller Udo's bør indtages hvis du ønsker at tabe dig. De er jo begge højkoncentreret energi og hjælper ikke med at slanke - tværtimod.

Det eneste der virkelig hjælper er skære ned på kalorieindtaget og øge fysisk aktivitet.

Du kan godt finde kosttilskud eller lægemidler som har effekt - disse er dog forholdvis begrænset i forhold til hvad man kan opnå med kost og fysisk aktivitet.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Hverken kokosolie eller Udo's bør indtages hvis du ønsker at tabe dig. De er jo begge højkoncentreret energi og hjælper ikke med at slanke - tværtimod.

vil give dig ret i at man nok ikke lige skal kværne en halv liter Udo's hvis men ønsker vægttab, men når det er sagt så er det da vidst så vidt jeg ved, blevet bevist at et moderat indtag af de essentielle fedtsyrer hjælper med til et vægttab + alle de andre sundhedsmæssige fordele der følger med.

Kokosolie kender jeg umiddelbart ikke til, men synes ikke før at have hørt noget videre godt omkring det...

Link to comment
Share on other sites

vil give dig ret i at man nok ikke lige skal kværne en halv liter Udo's hvis men ønsker vægttab, men når det er sagt så er det da vidst så vidt jeg ved, blevet bevist at et moderat indtag af de essentielle fedtsyrer hjælper med til et vægttab + alle de andre sundhedsmæssige fordele der følger med.

Kokosolie kender jeg umiddelbart ikke til, men synes ikke før at have hørt noget videre godt omkring det...

Mig bekendt er der ingen evidens bag at essentielle fedtsyrer hjælper med et vægttab. Der er et par teorier om at det er fordelagtigt med essentielle fedtsyrer, men de er indtil videre dårligt belyst.
Link to comment
Share on other sites

Men udfra et sundhedsmæssigt perspektiv er det da bedre med 10 ml "god" olie (for ikke at nævne produktnavne) i havregrøden end 30 g smør på rundstykket, hvis man alligevel er i gang med en kostomlægning i forbindelse med et vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Jeg undre mig bare over at I fraråder begge dele fordi der er flere peronlige trænere som anbefaler Udo's choice...iforbindelse med vægttab og JA ved godt at man skal indtage flerumættet og enkelt umættet fedtsyre iforbindelse med vægttab...

Ja, det med Koko's olien undre også mig..derfor jeg spørger, men læste altså også an anbefalingen for denne olieform i et helseblad..så jeg er lidt forvirret...!

Link to comment
Share on other sites

Jeg undre mig bare over at I fraråder begge dele fordi der er flere peronlige trænere som anbefaler Udo's choice...iforbindelse med vægttab og JA ved godt at man skal indtage flerumættet og enkelt umættet fedtsyre iforbindelse med vægttab...

Ja, det med Koko's olien undre også mig..derfor jeg spørger, men læste altså også an anbefalingen for denne olieform i et helseblad..så jeg er lidt forvirret...!

Der skrives og siges meget.. - desværre er meget af det også noget sludder. Det er tit utroligt svært for den almindelige borger at skelne hvad der er sandt fra hvad der er sludder, så jeg forstår godt din forvirring som jeg iøvrigt møder næsten dagligt. Mit bedste råd, hvis du vil være bedre rustet, er at læse et par gode grundbøger i ernæring.

Det er altid sundere med umættet fedt i et fornuftigt forhold og det er uanset om ønsket er vægttab eller ej. Der er ikke noget specielt behov for fedtstoffer under vægttab og indtil videre ingen evidens for at det skulle hjælpe på et vægttab.

Udo's er et meget opreklameret produkt der viser at god markedsføring hjælper. Det er uden tvivl et fornuftigt produkt, men det er alt for dyrt og tager ikke højde for hvad DU har behov for.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

havde det lidt på fornemmelsen med udo's choice...og synes også koko's olien lyder for godt til at være sand, ved altså godt at vejen til vægttab er at forbrænde mere end man indtager og man skal sørge for at indtage lidt fedt (fler/enkelt udmættet fedtsyre), lidt kulhydrat(langsomme kulhydrater), men derimod overvejende kostfibre og protein..mange glemmer at indtage tilstrækkeligt med kostfibre i løbet af dagen ;-)Selvfølelig skal man også have de fornødne vitaminer...og elsker frugt og grønt så no problemooo..sunde smoothies..nam nam :4thumbup: :superman:

(Hvis man spiser kulhydrater med lavt glykæmisk indeks (langsomme kulhydrater) før motion, forbrænder man mere fedt under motion)

Jeg ved dog en smule..smiler..synes lidt folk "overfalder" hinanden herinde og taler nedladende til hinanden...ikke just meningen!

Edited by Honey84
Link to comment
Share on other sites

(Hvis man spiser kulhydrater med lavt glykæmisk indeks (langsomme kulhydrater) før motion, forbrænder man mere fedt under motion)

Den dér er vist ny. Noget du bare har hørt eller findes der noget fagligt dokumentation på det?

Link to comment
Share on other sites

Den dér er vist ny. Noget du bare har hørt eller findes der noget fagligt dokumentation på det?

Fødevarer med et lavt glykæmisk indeks er friske frugter (undtagen bananer), grøntsager, tørrede bønner og ærter, fuldkornsbrød, fuldkornspasta, fiberrige morgenmadsprodukter (der ikke er tilsat sukker), havregrød o.l., nødder, mejeriprodukter uden sukker og kød.

Hvis du spiser en fødevare med højt glykæmisk indeks, vil dit blodsukker stige hurtigt, mens en fødevare med lavt glykæmisk indeks får blodsukkeret til at stige langsomt. Det glykæmiske indeks bruges både af sportsfolk og af personer med sukkersyge.

Ved højt blodsukker forbrænder du mindre fedt, derfor er det især vigtigt at kontrollere blodsukkeret for mennesker der gerne vil tabe sig. For bedre at kunne kontrollere din appetit, dit blodsukker (= få stabil energi) og optimere fedtforbrændingen er det vigtigt at spise madvarer med et lavt glykæmisk!!

Tror ikke der er noget nyt i det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fødevarer med et lavt glykæmisk indeks er friske frugter (undtagen bananer), grøntsager, tørrede bønner og ærter, fuldkornsbrød, fuldkornspasta, fiberrige morgenmadsprodukter (der ikke er tilsat sukker), havregrød o.l., nødder, mejeriprodukter uden sukker og kød.

Hvis du spiser en fødevare med højt glykæmisk indeks, vil dit blodsukker stige hurtigt, mens en fødevare med lavt glykæmisk indeks får blodsukkeret til at stige langsomt. Det glykæmiske indeks bruges både af sportsfolk og af personer med sukkersyge.

Jow jow, bare ikke rigtigt det jeg spurgte om :smile:

Ved højt blodsukker forbrænder du mindre fedt, derfor er det især vigtigt at kontrollere blodsukkeret for mennesker der gerne vil tabe sig. For bedre at kunne kontrollere din appetit, dit blodsukker (= få stabil energi) og optimere fedtforbrændingen er det vigtigt at spise madvarer med et lavt glykæmisk!!

Tror ikke der er noget nyt i det :wink:

Så simpelt er det vel ikke. Det har efterhånden været oppe en del gange herinde.

Den procentvise fedtforbrænding er muligvis lidt højere, men til gengæld går det lave blodsukkerniveau udover præstationen og dermed intensiteten af træningen. Så samlet set når der tales om forbrænding over en længere periode, så er det ikke nødvendigvis en fordel at træne med et lavt blodsukkerniveau.

Link to comment
Share on other sites

Fødevarer med et lavt glykæmisk indeks er friske frugter (undtagen bananer), grøntsager, tørrede bønner og ærter, fuldkornsbrød, fuldkornspasta, fiberrige morgenmadsprodukter (der ikke er tilsat sukker), havregrød o.l., nødder, mejeriprodukter uden sukker og kød.

Hvis du spiser en fødevare med højt glykæmisk indeks, vil dit blodsukker stige hurtigt, mens en fødevare med lavt glykæmisk indeks får blodsukkeret til at stige langsomt. Det glykæmiske indeks bruges både af sportsfolk og af personer med sukkersyge.

Ved højt blodsukker forbrænder du mindre fedt, derfor er det især vigtigt at kontrollere blodsukkeret for mennesker der gerne vil tabe sig. For bedre at kunne kontrollere din appetit, dit blodsukker (= få stabil energi) og optimere fedtforbrændingen er det vigtigt at spise madvarer med et lavt glykæmisk!!

Tror ikke der er noget nyt i det :wink:

Sådan kan du ikke stille det op. For det første er det i forbindelse med et vægttab ligegyldigt hvilken form for energi du omsætter (fedt, kulhydrat, proteiner) - for det andet kan man ikke nødvendigvis sige at folk med højt blodsukker forbrænder mindre fedt end folk med normalt/lavt blodsukker.

Endelig er der mange andre faktorer der styrer appetitten end lige blodsukker (omend blodsukker da også er en "essentiel" faktor), en diskussion som stubbe og jeg for øvrigt har haft tidligere, som eventuel kunne findes med en søgning.

EDIT: Fandt efter lidt søgning vores diskussion her: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...eptin&st=40

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg har indtil for få uger siden været tilhænger af de gængse mol-dogmer mht kcal'indtag

Jeg har tabt mig en del kg ved at tælle mine kcal'er, spist fornuftigt osv ... dvs at jeg over det sidste års tid har haft ret godt styr på hvor mange kcal'er jeg har fået dagligt

Nu er jeg efter inspiration fra venner osv gået igang med Massive Eating af John Berardi.... jeg kan ikke forstå at jeg nu er i stand til at cutte med flere kcal'er end jeg har kunnet på noget tidspunkt (også med større kropsvægt), bare ved at time mine carbs og indtage væsentlig mere fedt end jeg har gjort tidligere... det giver ikke mening hvis det blot skulle være så simpelt som at lægge over eller under et givent ligevægts-indtag

Jeg ser i spejlet nu at jeg smider fedtet hurtigere, spiser mere end jeg har gjort tidligere (flere kcal'er set over dagen) og at styrken rent faktisk bibeholdes

Hvordan vil de herrer Stubbe og Sortiarius forklare det? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har indtil for få uger siden været tilhænger af de gængse mol-dogmer mht kcal'indtag

Jeg har tabt mig en del kg ved at tælle mine kcal'er, spist fornuftigt osv ... dvs at jeg over det sidste års tid har haft ret godt styr på hvor mange kcal'er jeg har fået dagligt

Nu er jeg efter inspiration fra venner osv gået igang med Massive Eating af John Berardi.... jeg kan ikke forstå at jeg nu er i stand til at cutte med flere kcal'er end jeg har kunnet på noget tidspunkt (også med større kropsvægt), bare ved at time mine carbs og indtage væsentlig mere fedt end jeg har gjort tidligere... det giver ikke mening hvis det blot skulle være så simpelt som at lægge over eller under et givent ligevægts-indtag

Jeg ser i spejlet nu at jeg smider fedtet hurtigere, spiser mere end jeg har gjort tidligere (flere kcal'er set over dagen) og at styrken rent faktisk bibeholdes

Hvordan vil de herrer Stubbe og Sortiarius forklare det? :smile:

Jeg vil lige høre om jeg har forstået det rigtigt. Med Massive eating går det ud på at spise to slags måltider, et med proteiner og kulhydrater og minimalt fedt. Det andet, proteiner og fedt og minimalt kulhydrater. På den måde vil kroppen opbygge muskler, men samtidig bruge fedt til at få energi fra. Er det korrekt forstået?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har indtil for få uger siden været tilhænger af de gængse mol-dogmer mht kcal'indtag

Jeg har tabt mig en del kg ved at tælle mine kcal'er, spist fornuftigt osv ... dvs at jeg over det sidste års tid har haft ret godt styr på hvor mange kcal'er jeg har fået dagligt

Nu er jeg efter inspiration fra venner osv gået igang med Massive Eating af John Berardi.... jeg kan ikke forstå at jeg nu er i stand til at cutte med flere kcal'er end jeg har kunnet på noget tidspunkt (også med større kropsvægt), bare ved at time mine carbs og indtage væsentlig mere fedt end jeg har gjort tidligere... det giver ikke mening hvis det blot skulle være så simpelt som at lægge over eller under et givent ligevægts-indtag

Jeg ser i spejlet nu at jeg smider fedtet hurtigere, spiser mere end jeg har gjort tidligere (flere kcal'er set over dagen) og at styrken rent faktisk bibeholdes

Hvordan vil de herrer Stubbe og Sortiarius forklare det? :smile:

Jeg kan selvsagt ikke sidde og forklare hvordan enkeltindivider kan tabe sig med kulørte kur-programmer som jeg hverken har forstand på, eller interesse i, kure som atkins her inkluderet.

Hvad jeg kan sige er (og det kommer jo ikke som noget nyt for dig nu du har været på mol længe) at du kun taber dig hvis du forbrænder mere end du indtager. Jeg kan også sige at 500Cal. indtaget nu engang er 500Cal. indtaget uanset hvornår på dagen du timer det.

Så hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg vi er tilbage i noget der hedder at forskellige kalorier mætter forskelligt - proteiner mætter nu engang væsentlig bedre end så meget andet (jeg vil stadig mene væsentligt bedre end alle former for kulhydrater men det kan selvfølgelig diskuteres) - og idet de fleste fødevarer med stort fedtindhold også indeholder store mængder protein tror jeg den store hemmelighed skal findes der.

Men jeg har ingen forstand på de forskellige fanasifulde koncept-kure som man kan at tabe sig på, være det massive eating, refeeding, atkins eller carb-diæter - jeg har selv tabt omkring 15 kg på lidt over en måned uden de store problemer (fra omkring de 88kg til de 72-73kg)- og det gjorde jeg ved at lave en strikt kalorie plan samt vælge nogle fødevarer med en given næringsfordeling ud (rig på protein, fattig på simple kulhydrater og masser af grøntsager/vand) - og dette vægttab har det, det sidste år lykkedes mig at holde. Samtidig så jeg intet væsentligt styrke tab under træningen i denne periode - så kalorietælling er selvsagt den madfilosofi jeg holder mig til hvis jeg skal tabe mig.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan selvsagt ikke sidde og forklare hvordan enkeltindivider kan tabe sig med kulørte kur-programmer som jeg hverken har forstand på, eller interesse i, kure som atkins her inkluderet.

Hvad jeg kan sige er (og det kommer jo ikke som noget nyt for dig nu du har været på mol længe) at du kun taber dig hvis du forbrænder mere end du indtager. Jeg kan også sige at 500Cal. indtaget nu engang er 500Cal. indtaget uanset hvornår på dagen du timer det.

Så hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg vi er tilbage i noget der hedder at forskellige kalorier mætter forskelligt - proteiner mætter nu engang væsentlig bedre end så meget andet (jeg vil stadig mene væsentligt bedre end alle former for kulhydrater men det kan selvfølgelig diskuteres) - og idet de fleste fødevarer med stort fedtindhold også indeholder store mængder protein tror jeg den store hemmelighed skal findes der.

Men jeg har ingen forstand på de forskellige fanasifulde koncept-kure som man kan at tabe sig på, være det massive eating, refeeding, atkins eller carb-diæter - jeg har selv tabt omkring 15 kg på lidt over en måned uden de store problemer (fra omkring de 88kg til de 72-73kg)- og det gjorde jeg ved at lave en strikt kalorie plan samt vælge nogle fødevarer med en given næringsfordeling ud (rig på protein, fattig på simple kulhydrater og masser af grøntsager/vand) - og dette vægttab har det, det sidste år lykkedes mig at holde. Samtidig så jeg intet væsentligt styrke tab under træningen i denne periode - så kalorietælling er selvsagt den madfilosofi jeg holder mig til hvis jeg skal tabe mig.

Tak for svaret :smile:

Jeg indtager ikke mere protein nu end jeg gjorde før... jeg indtager mere fedt og endda meget mere fedt... og jeg spiser vitterlig flere kcal'er nu og jeg har i hele perioden holdt styr på mine kcal'er med krop og kost programmet

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har ingen forstand på de forskellige fanasifulde koncept-kure som man kan at tabe sig på, være det massive eating, refeeding, atkins eller carb-diæter - jeg har selv tabt omkring 15 kg på lidt over en måned uden de store problemer (fra omkring de 88kg til de 72-73kg)- og det gjorde jeg ved at lave en strikt kalorie plan samt vælge nogle fødevarer med en given næringsfordeling ud (rig på protein, fattig på simple kulhydrater og masser af grøntsager/vand) - og dette vægttab har det, det sidste år lykkedes mig at holde. Samtidig så jeg intet væsentligt styrke tab under træningen i denne periode - så kalorietælling er selvsagt den madfilosofi jeg holder mig til hvis jeg skal tabe mig.

Jeg bliver lige nød til at spørge ind til den her. For det lyder godt nok vildt.

Du skriver at du ikke havde et væsentligt styrketab, men hvordan med muskelmassen? Jeg vil mene at det er uundgåeligt at smide en hel del muskler med så hurtigt et vægttab.

Hvor længe havde du trænet på daværende tidspunkt, da det lille styrketab kan forklares med et relativt utrænet udgangspunkt?

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke lige hvad der er sket for mig i morges - skrev indlægget mens jeg var halvt på vej til universitet. Jeg mente selvfølgelig lidt over tre måneder (skrev en smule om forløbet i min nu nedlagte log) og ikke lidt over en måned - forløbet blev desuden sluttet af med en 65 timers faste hvor jeg kun indtog vand (i forbindelse med et medicinsk forsøg på kommunehospitalet) hvor jeg endelig ramte omkring de ønskede 73kg. Hvad jeg skrev om den ikke eksisterende styrkenedgang var dog korrekt - det lykkedes mig faktisk at gå frem i visse øvelser.

Det var nu heller ikke meningen at min kur skulle fremstå som måden at smide vægt på - nærmere bare at det med at tælle kalorier virkede for mig fremfor nogle fansy designerkure - og at jeg efterfølgende har holdt mit vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share