Køb af mountainbike


larsrach
 Share

Recommended Posts

Ok. Så hvis det skal være en TREK, skal jeg op i 4900 modellen?

Har set lidt på den cykel i Silkeborg til 5000kr, men da jeg er bosat i KBH, er det lidt langt til Silkeborg for at hente en cykel.

Ja, du skal minimum op i en model 4900, hvis du vil have Trek!

"Problemet" er så at der efter min mening igen vil være andre mærker der giver mere for de samme penge.

Problemet med cyklen hos Schaufuss er nu ikke så svært at løse. Prøv en tilsvarende Nishiki Team hos en cykelhandler i dit nærområde. Passer den dig, kan du så gå ind og købe den online hos Schaufuss Cykler. Ikke så pænt gjort, men problem solved!

Prøv lige at se efter inde på Cykelgalleri.dk. Der er flere fine cykler til salg!

Når du alligevel skal ud at se på cykler, så tjek også bikebuster.dk. De har en fysisk butik på Vesterbrogade i Kbh. Tjek evt. også deres outlet i Roskilde, hvor de har mange nedsatte cykler og tilbehør. Du kan jo prøve at forhøre dig om hvad de har stående af mtb'ere, før du futter til Roskilde.

Som Salt skriver, så kan du selvfølgelig også bare hoppe ud i det og købe på nettet i Tyskland. I så fald skal du prøve den af hos en cykelhandler i DK først - igen ikke så pænt gjort!! Radon, som Salt nævner, kan du ikke prøve af hos en dansk cykelhandler.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Faldt lige over denne: http://www.bike-disc.../acid-2009.html

Den løber op i 4950kr med porto. Vil det være et fornuftigt køb?

Så vidt jeg kan se, har den de rigtige komponenter hele vejen rundt?

Cube Acid er en fornuftig cykel. Jeg linkede også til den omme i mit første svar - det var bare hos Schaufuss Cykler, hvor den står til 5600 kroner.

Men igen - prøv den nu af hos en cykelhandler før du køber online. Sørg for at få en ordentlig prøvetur og find så en ordentlig, stejl bakke at køre op ad. Det er på bakkerne, du finder ud af om cyklen passer dig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ok, tak for svarene.

Må ud at prøve amok på lørdag.

Hvordan kan det være at Cube Acid 2009 kun har 80mm vandring i forgaflen, når det står som samme forgaffel på 2010, som har 100mm vandring?

De laver lidt om fra modelår til modelår. Tendensen går stille og roligt mod længere vandring i forgaflen, så derfor!

Det kan i øvrigt være at forgaflen på 2009-modellen kan laves om til en 100-millimeter uden de store problemer. Jeg kender ikke RockShox Dart-gaflens opbygning, men på en del gafler kan længere vandring fikses ved at fjerne nogle afstandsskiver inde i gaflen.

Til normal XC-kørsel i Danmark er 80 millimeter for det meste nok.

Link to comment
Share on other sites

Var der noget med at der ikke er stelnummer i cykler der er købt i Tyskland?

Hvad koster det evt. at få lavet, og vil stellet ikke ruste/ire der hvor nummeret er slået i?

Så vidt jeg ved tilbyder politiet at banke et stelnummer ind i krankboksen på cykler købt i Tyskland. Det er gratis.

Næsten alle cykler i den prisklasse du ser efter cykel i, er lavet af aluminium og ruster ikke, men du kan give nogle omgange lak for at forhindre at det korroderer.

Angående stelnummer, så er det vigtige jo ikke så meget stelnummeret i cyklen (næsten ingen stjålne cykler bliver fundet igen) men at du får et stelnummerbevis, så du ved en forsikringssag kan bevise at der er stelnummer på cyklen og kan få udbetalt erstatning. Uden stelnummer/stelnummerbevis vil dit forsikringsselskab ikke dække, hvis cyklen bliver stjålet.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med garanti på cykler købt i Tyskland?

Har mærkerne nogen "mærke garanti", så man bare skal til en forhandler af samme mærke, og så tager de garanti sager?

Kan kun udtale mig om Canyon. Den danske købelov gælder, du betaler dansk moms, men hvis der er problemer som gør at cyklen skal retur, skal den sendes til DE med fragtmand.

Edited by [PowerPrincess]
Link to comment
Share on other sites

Kender I noget til lakeringen på en Cube Acid?

Bliver den matsorte farme meget hurtigt ridset og skrammet, eller er den lige så holdbar som en blank lakering?

Kender en der har en matsort Everton cykel, som meget hurtigt blev grim.

Garanti: Det er de tyske regler for garanti mv. der gælder, når du køber cykel i en tysk webshop - men der er nogle undtagelser hvis de reklamerer i DK mv. Tjek:

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/Handel-over-landegraenser/eu?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852

Lakering: Normalt er lakeringen på en mountainbike beregnet på at kunne tage nogle tæsk. Cube plejer at have en hårdfør lakering

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved tilbyder politiet at banke et stelnummer ind i krankboksen på cykler købt i Tyskland. Det er gratis.

Næsten alle cykler i den prisklasse du ser efter cykel i, er lavet af aluminium og ruster ikke, men du kan give nogle omgange lak for at forhindre at det korroderer.

Angående stelnummer, så er det vigtige jo ikke så meget stelnummeret i cyklen (næsten ingen stjålne cykler bliver fundet igen) men at du får et stelnummerbevis, så du ved en forsikringssag kan bevise at der er stelnummer på cyklen og kan få udbetalt erstatning. Uden stelnummer/stelnummerbevis vil dit forsikringsselskab ikke dække, hvis cyklen bliver stjålet.

Forsikringen dækker også selvom der ikke er dansk stelnummer i (det skal de gøre, og har en skriftlig bekræftigelse på det fra GF). Jeg har f.eks. en tysk cube købt hos bikediscount, og den har jo også et type nr. og produktionsnr under kranken så man kan identificere den blandt andre cykler. Så ingen grund til at bøvle med at få banket dansk stelnummer i cyklen.

Link to comment
Share on other sites

@ Kafir: Det lyder interessant. Åbenbart er forsikringsselskaberne ikke enige om det. For jeg ved at andre forsikringsselskaber ikke vil yde erstatning for en stjålet cykel, medmindre der er et "dansk" stelnummer på cyklen. Men det skulle da ikke undre mig om det bare er et af deres små tricks for at prøve på at slippe for at udbetale erstatning :wink:

@ Peter M: Du skal typisk selv montere hjul, pedaler, sadel og styr.

Ja, cyklen skal serviceres. Efter cirka en måned skal den indstilles og efterspændes og derefter skal den serviceres med jævne mellemrum.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Først og fremmest, så drop ideen om dagligcykel og mountainbike i en. Gå på en politiauktion og få en gammel havelåge til det daglige brug, eller find en i gul og gratis til et par hundrede kroner. Når man drøner rundt i skoven, gider man ikke bøvle med låse, skærme og den slags. Og jeg gider ikke bekymre mig om at mountainbiken kan blive stjålet. Derfor står den ude i køkkenet og ser stadigvæk ny ud, selvom den har fået nogle tæsk.

Den jeg har en en Cube Team 08 tror jeg. Først og fremmest så skal man ud og prøve cyklen i den virkelige verden. Jeg fuskede selv med størrelsesskemaer og den slags, men det virker ikke. Da jeg var ude og hente den, så kiggede cykelhandlerne på mig og spurgte om jeg var typen der sad ned eller gav den gas. Jeg mente det sidste, hvilket har resulteret i at cyklen jeg tog med hjem, ikke er skabt til at sidde ned og cykle på, men til at jeg står op og tramper igennem. Det er to forskellige størrelser.

Cuben er en ganske glimrende cykel, men desværre ikke med ren XT. Skulle jeg vælge cykel i dag ville jeg gå efter en fornuftigt mærke: der hvor jeg fik de bedste komponenter til prisen.

V-bremser har jeg ikke meget fidus til, medmindre at de er hydrauliske, og jeg er glad for de hydrauliske skiver på den her.

Er du typen som sender din cykel til cykelsmeden for at få den lappet, så lad være med at købe den online. Jeg fik også rådet dengang om at seriøse cykler findes til 7k. Jeg tror godt at man kan finde noget fornuftigt til 5k, men man er nød til at gå på kompromis med nogle ting. Det kan også lade sig gøre, hvis man er en let rytter, men når man er 190/90, som jeg, så får det hele bare flere tæsk. Så vil jeg ikke anbefale det. Som jeg husker det var der ikke meget udvalg, hvis det skulle være brugt og ikke for gammelt.

Vh Troels

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er også på udkig efter en MTB til ca. 5000kr.

Jeg har kig på denne cykel: http://www.cykelkongen.dk/sort_carrara_blizzard.php

Er det en god cykel til prisen?

Faldt også lige over denne cykel: http://www.billigcykel.dk/shop/09-giant-mtb-941p.html

Jeg skal bruge cyklen til daglig transport (godt 20km pr. dag) og gerne til lidt skovkørsel af og til.

Krav til cyklen:

Hydrauliske skivebremser.

Hvilken størrelse cykel skal jeg have? Jeg er 187cm og vejer 82kg.

Er der andre gode bud på en cykel til 5000kr?

Lån de sidste penge i banken, og køb den her http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/specs.html?b=1802- her får du virkeligt meget for pengene :4thumbup: . Flere gange test-vinder.

Hilsen.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvet hvilken type skifte-greb du har det bedst med? Jeg var ved at købe med trigger-skift - men blev anbefalet at prøve Sram´s X0-drejeskiftere. Efter at have prøvet var jeg ikke i tvivl - købte en "Custom" - med X0-greb og X9-for- og bagskifter. Det kører bare. Jeg synes jeg har bedre greb om styret med drejeskiftere. Men prøv selv inden du beslutter dig.

th

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest, så drop ideen om dagligcykel og mountainbike i en.

Er det fordi en MTB er dårlig til formålet, eller fordi de fleste ikke vil bruge deres MTB til det?

Da jeg skal cykle 20-25km/dag, gider jeg ikke køre rundt på en gammel havelåge, så satser på en MTB med vejdæk i stedet for.

en city bike kunne også være en mulighed, men synes en MTB er den eneste fede cykel type (bortset fra bmx, downhil mm.), og vil ikke have en cykel hvor man skal passe på kantsten mm, som på en city bike.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg har også fået kig på en Ideal Boommax Ideal boommax

Vil den være de 1000kr ekstra værd i forhold til en Cube Acid 2009?

Udstyrsmæssigt: Nej!

Men prøv dem begge af og find ud af, hvilken af cyklerne der passer dig bedst :smile:

Er du fortsat ikke kommet nærmere et køb?

Hvilke cykler har du prøvet og hvilke erfaringer har du gjort dig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft meget travlt på det sidste, så har ikke haft tid til at arbejde så meget i det.

Men skal snart ud at prøve Acid'en og en Cannondale F5.

Hvis jeg ikke finder nogen væsentlig forskel, køber jeg en Cube Acid hjem fra bike-discount.de.

Men synes bare jeg bliver mere forvirret af at se ved forhandlere, og kan ikke se nogen væsentlig forskel på cyklerne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tak for hjælpen!

Nu har jeg bestilt en Cube Acid 2009 hjem fra bikediscount.de til 4900kr med porto.

jeg fik min cube acid for 14 dage siden, men fik en 2010 model fra bike-discount eftersom de ikke havde flere 09 modeller på lager - samme pris men med en 100mm gaffel i stedet for en 80mm - det var egentlig ok;)

Synes i øvrigt det stadig er lige hårdt at køre op af bakkerne på Stige ø og bakkerne i Vissenbjerg slog mig halvt ihjel igår;)

Link to comment
Share on other sites

jeg fik min cube acid for 14 dage siden, men fik en 2010 model fra bike-discount eftersom de ikke havde flere 09 modeller på lager - samme pris men med en 100mm gaffel i stedet for en 80mm - det var egentlig ok;)

Synes i øvrigt det stadig er lige hårdt at køre op af bakkerne på Stige ø og bakkerne i Vissenbjerg slog mig halvt ihjel igår;)

Hvad var det for en størrelse du bestilte?

Hvornår fandt du ud af at du fik en 2010 model?

Link to comment
Share on other sites

Hvad var det for en størrelse du bestilte?

Hvornår fandt du ud af at du fik en 2010 model?

Jeg er en kort satan som skulle have en 16"

Og jeg fik det at vide da jeg fik bekræftigelse på mail efter bestilling. Jeg mailede dem og spurgte om jeg skulle bestille en anden og da sagde de bare at de ville sende en 2010 model.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share