Hvorfor er det svært at tabe sig - og at tage på...


Arne
 Share

Recommended Posts

Af mærkelige omvej fandt jeg en artike i NY Times. Der er ikke så meget nyt i den - men den samler op på dele af fedme forskningen - bl.a med brug af danske data. En af forskerene samler op på hvorfor det er for nemt at indsætte ordet "bare" i den åbenlyst korekte sætning: At tabe sig kræver (bare) at man spiser mindre end man forbruger - ved hjæp af kostregulering og motion. Han siger:

“Those who doubt the power of basic drives, however, might note that although one can hold one’s breath, this conscious act is soon overcome by the compulsion to breathe,” Dr. Friedman wrote. “The feeling of hunger is intense and, if not as potent as the drive to breathe, is probably no less powerful than the drive to drink when one is thirsty. This is the feeling the obese must resist after they have lost a significant amount of weight.”

Artiklen

Link to comment
Share on other sites

Well, det var en stor overraskelse for mig.

Jeg er overvægtig men har ikke så svært ved at tabe mig (omend det dog ikke bare er let!). Men igen og igen og igen og ... og igen tager jeg kiloene på. Og efter et stykke tid opdager jeg hvordan det står til og taber nogle igen. Jeg har hele tiden troet at jeg bare var for inaktiv (stille sidende arbejde og ingen sportslige interesser).

Faktisk et ret skræmmende studie.

Næste naturlige spørgsmål må vel så være, - hvorfor bliver der så flere og flere overvægtige og stærkt overvægtige? Måske svaret er at det er deres 'naturlige' vægt, - men at 'mangel på mad' har holdt dem på normalt niveau hidtil. Tvivler lidt på korrektheden af det men det er i hvert fald et muligt svar.

Anyway, - tror stadig jeg vil forsøge at holde vægten nede og at få styrketrænet. Will-power kan gøre noget og selv hvis det ikke er nok så er det formodentligt muligt for mig at få lidt færre kilo fedt og lidt flere kilo muskler. Ikke noget dårligt bytte...

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en variant af "set point" hypotesen.

Men.. gener alene kan ikke forklare hvorfor man så ser en epedimi i fedme nu her.

Der var en udsendelse på P12 forleden hvor de snakkede om at nye behandlinger (medicinske) imod fedme der ville gå ind og arbejde på at resette/ændre appetitreguleringen i hjernen. Det var faktisk særdeles spændende.

Link to comment
Share on other sites

rigtig interessant artikel. jeg har selv en søster der er meget overvægtig...

ser en udsendelse på tv3 nu. om broke heaven hospital... en af lægerne siger at 100% af de indlagte (alle dem man snakker med er over 200kg, nogle på 300+) er afhængig af mad. selv en af lægerne sagde at nogle af deres patienter er uhjælpelige...

edit: en af mændene der vejede 244kg(havde tabt 25kg på 3uger) fik målt sin fedtprocent.... sølle 60%... ud af hans 244kg var 146kg fedt...

det var anden gang han var på broke heaven. første gang tabte han sig rigtig meget. så meget at han kunne gå uden at lægerne frygtede hans benknogler ville brække(!!!). tænk på de patienter der vejede over 300...

edit: mange af dem der tabte sige endte med at komme tilbage igen. årsagen: kulturchok. for der er noget af en forskel på at leve af kylling, ris og grøntsager og så at kunne vælge mellem "all-you-can-eat pizza" og McD...

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share