Fedtmåling


Cat
 Share

Recommended Posts

Hey Mol :cheer:

Jeg håber i lige kan hjælpe os med en lille diskussion...

Normalt i træningsverdenen er der stor enighed om at fedttange er vejen frem og at fedt% bør måles med en sådan... Samtidig er diverse vægte nærmest ubrugelige....

Men så kom vi til at snakke om hvorvidt en fedttangsmåling tager højde for det intraabdominale fedt? Eller om det kun er underhundsfedtet?

Jeg kan ikke lige umiddelbart se det for mig, så hvis der er en enkelt eller to som vil forsøge at forklare hvordan det reelt forholder sig - så ville det være super?

:unsure: Cat

Link to comment
Share on other sites

Hey Mol :cheer:

Jeg håber i lige kan hjælpe os med en lille diskussion...

Normalt i træningsverdenen er der stor enighed om at fedttange er vejen frem og at fedt% bør måles med en sådan... Samtidig er diverse vægte nærmest ubrugelige....

Men så kom vi til at snakke om hvorvidt en fedttangsmåling tager højde for det intraabdominale fedt? Eller om det kun er underhundsfedtet?

Jeg kan ikke lige umiddelbart se det for mig, så hvis der er en enkelt eller to som vil forsøge at forklare hvordan det reelt forholder sig - så ville det være super?

:unsure: Cat

Fedttangsmålinger estimerer fedtmængden i hele kroppen ikke kun underhudsfedtet. Da fedtmængden kun estimeres ved hjælp af underhudfedtmålinger, er det på basis af beregninger der bl.a. antager at fedtfordelingen i kroppen er ens uanset om man har lav eller høj fedtprocent samt fra individ til individ. Dette er ikke tilfældet og er en fejlkilderne ved fedttænger.

Mange af de nyere bioimpedansmålere er ligeså gode at benytte som fedttænger, hvis ellers de bruges rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share