At tabe centimeter


Minx
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg vil meget gerne tabe mig bestemte steder på kroppen (arme og lårbasser) og derfor er jeg specielt fokuseret på at tabe centimeter og knap så interesseret i at gå ned i vægt som sådan. Mit spørgsmål omhandler kost, for når jeg nu er ude efter centimetertab, skal jeg fokusere på at spise så mange proteiner som muligt, er det grøntsagerne jeg skal dykke i eller skal jeg holde øje med kalorierne eller...? Hvad er jeres råd til mig?

Hvis nogen af jer har en god kostplan (ikke sådan noget 14-dages kur, men en holdbar en af slagsen) må I meget gerne give lyd. Eller bare et godt råd om centimetertab

bonusinfo:Med hensyn til træning, så træner jeg 5-6 timer om ugen primært steptræning og 'toning' (altså hvor man toner sine muskler ved hjælp af elastikker og bodybar etc).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hejsa,

Jeg vil meget gerne tabe mig bestemte steder på kroppen (arme og lårbasser) og derfor er jeg specielt fokuseret på at tabe centimeter og knap så interesseret i at gå ned i vægt som sådan. Mit spørgsmål omhandler kost, for når jeg nu er ude efter centimetertab, skal jeg fokusere på at spise så mange proteiner som muligt, er det grøntsagerne jeg skal dykke i eller skal jeg holde øje med kalorierne eller...? Hvad er jeres råd til mig?

Hvis nogen af jer har en god kostplan (ikke sådan noget 14-dages kur, men en holdbar en af slagsen) må I meget gerne give lyd. Eller bare et godt råd om centimetertab

bonusinfo:Med hensyn til træning, så træner jeg 5-6 timer om ugen primært steptræning og 'toning' (altså hvor man toner sine muskler ved hjælp af elastikker og bodybar etc).

Kodeordet er punktslankning

Link to comment
Share on other sites

bonusinfo:Med hensyn til træning, så træner jeg 5-6 timer om ugen primært steptræning og 'toning' (altså hvor man toner sine muskler ved hjælp af elastikker og bodybar etc).

Ahva'? Hvordan vil du mene at en muskel kan "tones"?

Link to comment
Share on other sites

Hej Salt

tak for svar - nu står der jo godt nok at punktslankning ikke virker, så jeg ved ikke lige om det er det jeg søger ;-) (eftersom det er muligt at slå et par centimeter af her og dér)

Ahva'? Hvordan vil du mene at en muskel kan "tones"?

Nu var det ikke lige det der var til diskussion...

Link to comment
Share on other sites

Hej Salt

tak for svar - nu står der jo godt nok at punktslankning ikke virker, så jeg ved ikke lige om det er det jeg søger ;-) (eftersom det er muligt at slå et par centimeter af her og dér)

Nu var det ikke lige det der var til diskussion...

Det var sikkert ikke det svar du gerne ville høre, men sådan er det nu engang. Det betyder altså at hvis du vil tabe fedt et bestemt sted på kroppen, så kan du ikke gøre meget andet end at sørge for du taber fedt generelt, og så lade resten være op til hvordan din krop tærer fra depoterne.

Ang muskel-toning, så var det måske ikke lige det du spurgte om, men hvis du nu kunne blive klogere på din træning, hvorfor så sige nej til det? Det er manges opfattelse (bl.a. min egen) at den type træning ret ofte bliver "solgt" med forklaringer og løfter, der ikke stemmer særlig godt overens med den fysiologi man kender.

Ikke forstået sådan at det er virkningsløst, det gør bare måske ikke helt det du regner med.

Link to comment
Share on other sites

Kodeordet er punktslankning

Nej det tror jeg ikke det er. Tror den er manet i jorden adskillige gange her.

Hejsa,

Jeg vil meget gerne tabe mig bestemte steder på kroppen (arme og lårbasser) og derfor er jeg specielt fokuseret på at tabe centimeter og knap så interesseret i at gå ned i vægt som sådan. Mit spørgsmål omhandler kost, for når jeg nu er ude efter centimetertab, skal jeg fokusere på at spise så mange proteiner som muligt, er det grøntsagerne jeg skal dykke i eller skal jeg holde øje med kalorierne eller...? Hvad er jeres råd til mig?

Hvis nogen af jer har en god kostplan (ikke sådan noget 14-dages kur, men en holdbar en af slagsen) må I meget gerne give lyd. Eller bare et godt råd om centimetertab

bonusinfo:Med hensyn til træning, så træner jeg 5-6 timer om ugen primært steptræning og 'toning' (altså hvor man toner sine muskler ved hjælp af elastikker og bodybar etc).

Jeg synes det lyder som om du har fat i den lange ende allerede. At spise "sundt" og derved tabe lidt samtidigt med at du træner er vejen frem. Det er muligt at nålen på vægen ikke flytter sig, - men du taber fedt og det er det du vil.

Tror det vigtigste faktisk er at du holder et energiindtag der er lavere end dit energiforbrug. Proteiner, vitaminer, mineraler, langsomme kulhydrater, sundt fedt i moderate mængder etc. er naturligvis at foretrække frem for animalsk fedt, sukker og andre hurtige kulhydrater etc.

Som du også er inde på er en kur ikke optimal. Det kan dog (hvis det er en af de bedre) være o.k. for at øge motivationen eller som starter. Men på sigt er det der skal til uden tvivl en holdbar omlægning af kosten (holdbar som i noget du gider og kan være 'social' i).

En af de ting der var en stor synder for mig var drikkevarer. Selv skummetmælk eller juice indeholder temmelig mange kcal. i forhold til den mæthed det giver.

Personligt, og vores preferencer med kost kan meget vel være så forskellige at du ikke helt kan bruge det, tager jeg til tider en 'kur' bestående af havregrød til morgenmad (med vand), salat og fedtfattigt kød til middag og fedtfattigt kød med suppe til aften. Suppen er et løg, en dåse flåede tomater og ellers de grøntsager jeg sådan lige har lyst til (gulerod, broccoli, ærter, hvidkål, bønner, majs, peberfrugt, ...)

Filosofien er:

  • Jeg har brug for et solidt morgenmåltid. Havregrød indeholder en del (langsomme) kulhydrater, - men mætter rigtig godt
  • Kød er en god kilde til protein og mætter rigtig meget i forhold til energi
  • Energiindholdet i salat og grøntsager er ret beskedent. Så jeg kan spise og spise og spise og stadig ikke kommer op på mit ligevægtsindtag

Varige kostændringer har jeg svært ved. Men semi-varige går lige. Det er noget med

  • At undgå (eller minimere) brød, - især naturligvist franskbrød og ligende produkter.
  • At undgå energiholdige drikkevarer (mælk, juice etc.)
  • At undgå slik, kage og andre kaloriebomber
  • At prøve at holde mine portioner begrænsede. (Man kan træne sig op til at spise meget store eller små mængder! Og jeg har nok en tendens til at komme op og spise en del).

Derudover naturligvis at få rørt mig.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa allesammen,

tak for indput og specielt tak til dig, DaDane for brugbar info - jeg har det ligesom dig, nemlig at jeg godt vil have noget mættende fra morgenen, men jeg var faktisk i tvivl om havregryn var OK, når jeg nu er på kur, så det er kool nok. Og tak fordi du tager mit indlæg seriøst :4thumbup:

Med hensyn til toning, så er jeg ikke et sekund i tvivl om at det virker. Om jeg løfter vægte og laver mavebøjninger det ene eller andet sted tror jeg ikke spiller nogen rolle. I toningstimerne er der dog ikke tid til så mange gentagelser (det kommer self også an på instruktør) men der er brugbar inspiration, så man kan gå hjem og lave de samme øvelse med flere gentagelser.

Jeg kan i øvrigt ikke forstå det her med, at kroppen selv bestemmer hvor fedtet skal tabes og at det derfor ikke hjælper at træne bestemte muskelgrupper. Jeg har da en pæn veltrænet mave hvis jeg skal sige det selv og det er da kun fordi jeg har taget mavebøjninger every f-ing day :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan i øvrigt ikke forstå det her med, at kroppen selv bestemmer hvor fedtet skal tabes og at det derfor ikke hjælper at træne bestemte muskelgrupper. Jeg har da en pæn veltrænet mave hvis jeg skal sige det selv og det er da kun fordi jeg har taget mavebøjninger every f-ing day :tongue:

Det arbejde en given muskel laver når du træner den vil ikke bruge mere energi fra det omkringliggende fedtvæv end enhver anden aktivitet med tilsvarende energiforbrug. Derfor hjælper mavetræning ikke hvis det er fedtet på maven du vil gøre noget ved.

Men det giver naturligvis stadig god mening at træne de enkelte muskelgrupper, hvis man gerne vil fremstå veltrænet, fordi træningen kan gøre dine muskler større, så de fremstår mere tydeligt. Husk også på at så godt som al træning er bedre end ingen træning, så det faktum at du mener du har en veltrænet mave, betyder ikke nødvendigvis at den måde du træner på er særlig effektiv. Selv ineffektiv træning kan give resultater, bare der er nok af den. :smile:

Forresten, hvad er ligevægtsindtag?

Det energiindtag der gør at du holder vægten stabilt, dvs. hverken taber dig eller tager på. Du er i ligevægt.

Link to comment
Share on other sites

Nej det tror jeg ikke det er. Tror den er manet i jorden adskillige gange her.

Jeg synes ellers at svarene i de tråde entydigt sagde, at det ikke virkede og derfor synes jeg ikke det var nødvendigt tilføje.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til toning, så er jeg ikke et sekund i tvivl om at det virker. Om jeg løfter vægte og laver mavebøjninger det ene eller andet sted tror jeg ikke spiller nogen rolle. I toningstimerne er der dog ikke tid til så mange gentagelser (det kommer self også an på instruktør) men der er brugbar inspiration, så man kan gå hjem og lave de samme øvelse med flere gentagelser.

Toning. Dvs. flere markeringer. Det skabes på to forskellig vis. Enten ved at få større muskler, eller ved at sænke mængden af fedt som omgiver dem. Større muskler kommer af vægttræning og mindre fedt af vægttab. Så såkaldte toningstimer lyder lidt som noget salgsgejl...

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Toning. Dvs. flere markeringer. Det skabes på to forskellig vis. Enten ved at få større muskler, eller ved at sænke mængden af fedt som omgiver dem. Større muskler kommer af vægttræning og mindre fedt af vægttab. Så såkaldte toningstimer lyder lidt som noget salgsgejl...

/Schroinx

Enig! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg trænet de sidste 5-6 år i Equinox, hvor jeg har trænet toning, pilates, coreball og pump, og vi kan diskutere til evigheder om det virker eller ej, men nu er det trods alt mig der har erfaringen. Jeg er overhovedet ikke interesseret i at ligne en russisk kogekone, men en markeret lille laber trunte!!

I er vældig kloge herinde, men hvad med at komme med nogle brugbare råd, i stedet for at belære mig om, hvorvidt 'toning' er effektivt eller ej. Jeg har efterhånden arbejdet med træning af min krop så længe, at jeg ved hvad det handler om, så skal vi ikke ende dén diskussion, og hvis der så er nogen der har et par fornuftige råd til mig, skal I være velkomne til at komme med dem ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg trænet de sidste 5-6 år i Equinox, hvor jeg har trænet toning, pilates, coreball og pump, og vi kan diskutere til evigheder om det virker eller ej, men nu er det trods alt mig der har erfaringen. Jeg er overhovedet ikke interesseret i at ligne en russisk kogekone, men en markeret lille laber trunte!!

I er vældig kloge herinde, men hvad med at komme med nogle brugbare råd, i stedet for at belære mig om, hvorvidt 'toning' er effektivt eller ej. Jeg har efterhånden arbejdet med træning af min krop så længe, at jeg ved hvad det handler om, så skal vi ikke ende dén diskussion, og hvis der så er nogen der har et par fornuftige råd til mig, skal I være velkomne til at komme med dem ;-)

Hvis det er så effektivt, og du har så meget erfaring hvorfor spørger du så til råds? Du har nogen klassiske forkerte forestillinger om træning, så når du ikke får de svar bliver du stædig.. Man KAN ikke punktslanke! Mavemuskler er ikke anderledes end andre muskler så skal ikke trænes hver dag! mange gentagelser giver ikke "tonede" muskler...

Læs en masse herinde så skal du nok blive klogere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se hvad i mener med at toning ikke virker fordi man ikke kan punktslanke sig, men det er jo en totalt misforståelse af trådens emne og Minx's oprindelige spørgsmål. Altså om toning er et reklame trick eller ej er jo fuldstændigt irrelevant. Jeg vil dog sige at for den målgruppe (jeg forestiller mig kvinder, som er lidt ude af form eller nogle der ikke ønsker at ligne russiske vægtløftere), er det en kanon måde at få motion og bygge myskler og som i selv skriver er den eneste måde at tone sin muskler, ved at tabe sig eller bygge muskel masse, så med en fornuftig kur er lyder det da fornuftigt. (Puha trækker vejret :laugh: )

For at besvare dit spørgsmål Minx. Grunden til at din mave er slankere end dine arme osv. er måske fordi du nemlig har lavet mavebøjninger, every f-king day, og derfor har opbygget en smule mere muskelmasse der og derfor ser din mave mere markeret ud end dine arme. Mit foreslag er at fokusere lidt mere på de punkter de gerne vil "tone" i din træning og forsøge at packe lidt flere muskler der. Desuden vil jeg foreslå at du går på en kur der sigter mod et lille til moderat kcal underskud. Jeg ved ikke helt hvor meget cardio osv du laver, men det lyder som om du er rimelig aktiv. Jeg er selv i fuld gang med at cutte og kan lige give et eksempel på min daglige kost.

Morgenmad: Skål havregryn med 1 scope (20gr) protein pulver (mm 40gr havregryn, måske lidt mere/mindre)

Snacks: Frugt 1-2 stykker, evt en drikke youghurt.

Frokost: Stykke rugbrød med 1 dåse makrel eller torskerogn, eller en sandwich.. muligvis lidt grøntsager til, fx en tomat eller stykke agurk.

Snacks: Igen frugt osv, 1-2 stykker

Efter/under Trænning: 2 scope protein shake (40gr ca)

Aftensmad: Stykke rugbrød med 200gr torskerogn, eller måske noget kylling eller noget. Ca 300gr grøntsager med lidt oliven olie og balsamico eddike på

Inden jeg går i seng: 1 scope(20gr) protein pulver. For at holde en fornuftig nitrogen balance natten igennem.

Du skal nok skære alt protein shaksne væk, eller ihvertfald gøre dem en del mindre da du ikke løfter tungt. Jeg er 174 og vejer pt ca 80kg, går ud fra du er lidt mere petit i det :innocent: . Men ellers godt med protein og grøntsager, det plejer at Do the trick :4mewantfood:

Jeg ved ikke om du kender De danske vægtkonsulenter, men jeg syntes generelt deres udlæg af, hvordan man skal spise, sådan generelt (du spurgte efter noget langsigtet) er meget fornuftig. Du skal self nok justere dit indtag når du har opnået du mål, så du kommer i ligevægt igen.

Håber du kan bruge lidt af alt det her pladder og keep up the good work, core pilates og sådan noget aroebic/styrke træning er meget undervuderet efter min menning.

PS: Lige meget hvor lang tid man har trænet er det meget rart engang imellem lige at få lidt feedback, muligvis et klap på skulderen :)

Edited by kris13
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg trænet de sidste 5-6 år i Equinox, hvor jeg har trænet toning, pilates, coreball og pump, og vi kan diskutere til evigheder om det virker eller ej, men nu er det trods alt mig der har erfaringen. Jeg er overhovedet ikke interesseret i at ligne en russisk kogekone, men en markeret lille laber trunte!!

I er vældig kloge herinde, men hvad med at komme med nogle brugbare råd, i stedet for at belære mig om, hvorvidt 'toning' er effektivt eller ej. Jeg har efterhånden arbejdet med træning af min krop så længe, at jeg ved hvad det handler om, så skal vi ikke ende dén diskussion, og hvis der så er nogen der har et par fornuftige råd til mig, skal I være velkomne til at komme med dem ;-)

Hvis du ved så fucking meget og har så meget erfaring hvorfor fanden hopper du så ikke ned i equinox og toner hele kroppen indtil du er en markeret lille laber trunte?

Folk tager sig tid til at svare på dine spørgsmål og hjælper dig og som tak fyrer du en gang mundlort af om hvor meget du ved om dit og dat... Men face it, du ved jo ikke en daddel! Tag hellere de råd du kan inden folk holder op med at gidde at hjælpe dig fordi de kun får utak som belønning for deres tid.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kris13,

tak for dit svar. Din kostplan lyder meget fornuftig fordi det er noget der kan lade sig gøre på en almindelig hverdag. Jeg har hørt at man godt må spise proteinrigt kød til aftensmad - altså engelsk bøf osv, er det korrekt? Altså selfølgelig uden søvsen :bigsmile: Ved du hvordan man beregner, hvad ens ligevægtindtag er?

Med hensyn til træning, så laver jeg en del cardio-træning (step) og cykler 10 kilometer hver dag + det løse. Til toning er jeg meget opmærksom på at træne de enkelte muskler i ben og overarme, men også musklerne omkring: skuldre, ryg, baller etc. Jeg spurgte instruktøren, hvad jeg skulle gøre for at tage et par centimeter af armene, og hun svarede at jeg skulle lave mange gentagelser, så jeg sidder hjemme i sofaen med bagdelen ud over kanten og kører arme til lørdagsfilmen :bigsmile:

Mit mål er at der skal 2 cm af armene (omkreds) inden juli og fem af benene, så jeg har lidt travlt :bigsmile::bigsmile::bigsmile:

Thorhauge og Christian B,

Hvis jeg vidste så meget om det, hvorfor skulle jeg så spørge? - læg mærke til at mit spørgsmål går på KOST og ikke træning. Jeg synes det er pisse arrogant, at det første svar jeg får som ny bruger herinde er et link, hvor der står alt muligt om at det ikke kan lade sig gøre.

Jeg har set nogle af de svar der er givet til andre i dette forum og det er så pisse belærende og handler ikke en skid om det der bliver spurgt om, men i stedet om at det ikke kan lade sig gøre. Bare det at folk har 'taget sig tid' til at finde dette websted og stille spørgsmålet bevidner, at der er motivation bag spørgsmålet og så bliver man bare pillet ned og gjort til grin så snart man er fræk nok til at spørge 'de kloge' til råds. Det er fandme pinligt!

Og Thorhauge - tak fordi du tog dig tid til lige at fyre en sviner af! Det var virkelig til 'stor hjælp'!!! Dit indlæg kan man da overhovedet ikke bruge til en daddel!

Link to comment
Share on other sites

Helt ærligt minx, du spørger om en ting, folk svarer det bedste de kan og du starter med at nedgøre dem og fortælle at du ved bedre. Punktslankning er ikke muligt, istedet har folk svaret på hvad du alternativt kan gøre, for at nå det samme resultat.

Herinde sidder en masse kompetente folk, måske ved de ikke alt, men de gider at svare udfra den viden og erfaring de har.

Personligt finder jeg megen viden herinde + motivation, fordi de mennesker er så engagerede.

Så hvis du er så utilfreds med svarene, hvorfor fortsætter du så på at insistere på at få et? Søg dog andre græsgange.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke lade være med at blande dig hvis du ikke har et råd til mig. Det var da ufatteligt! Hvor er de svar til, 'hvad jeg alternativt kan gøre', som du taler om? De par svar jeg har fået til mit spørgsmål har jeg virkelig sat pris på, og takket for. De andre kommentarer kan jeg ikke bruge til noget.

Link to comment
Share on other sites

Nåh, men for lige at fokusere på emnet igen, for jeg synes at jeg har fået nogle rigtig fine svar fra jer:

Er der nogen, der kan svare på, hvordan man beregner sit ligevægtindtag?

Og er det en god ide, for mig med mit mål, at spise proteinrigt kød, som engelsk bøf med salat til aftensmad? Er ikke helt vildt tosset med fjerkræ, så det vil jeg gerne finde erstatning for (og fisk får I mig ikke til at spise hver dag :bigsmile: )

Link to comment
Share on other sites

Nåh, men for lige at fokusere på emnet igen, for jeg synes at jeg har fået nogle rigtig fine svar fra jer:

Er der nogen, der kan svare på, hvordan man beregner sit ligevægtindtag?

Og er det en god ide, for mig med mit mål, at spise proteinrigt kød, som engelsk bøf med salat til aftensmad? Er ikke helt vildt tosset med fjerkræ, så det vil jeg gerne finde erstatning for (og fisk får I mig ikke til at spise hver dag :bigsmile: )

1: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...skifteberegner/

2: Engelsk bøf er no go (ikke sagt at det er ok en enkelt gang imellem) men hold dig generelt fra mørkt kød, tag evt nogle magert svinekød istedet. Salat er super og hold dig fra pasta og ris, kartofler er ok (men du skal ikke nøjes med dem husk salaten).

Link to comment
Share on other sites

Hej Kris13,

tak for dit svar. Din kostplan lyder meget fornuftig fordi det er noget der kan lade sig gøre på en almindelig hverdag. Jeg har hørt at man godt må spise proteinrigt kød til aftensmad - altså engelsk bøf osv, er det korrekt? Altså selfølgelig uden søvsen :bigsmile: Ved du hvordan man beregner, hvad ens ligevægtindtag er?

Med hensyn til træning, så laver jeg en del cardio-træning (step) og cykler 10 kilometer hver dag + det løse. Til toning er jeg meget opmærksom på at træne de enkelte muskler i ben og overarme, men også musklerne omkring: skuldre, ryg, baller etc. Jeg spurgte instruktøren, hvad jeg skulle gøre for at tage et par centimeter af armene, og hun svarede at jeg skulle lave mange gentagelser, så jeg sidder hjemme i sofaen med bagdelen ud over kanten og kører arme til lørdagsfilmen :bigsmile:

Så har du jo også fået det svar du ønsker?

Thorhauge og Christian B,

Hvis jeg vidste så meget om det, hvorfor skulle jeg så spørge? - læg mærke til at mit spørgsmål går på KOST og ikke træning. Jeg synes det er pisse arrogant, at det første svar jeg får som ny bruger herinde er et link, hvor der står alt muligt om at det ikke kan lade sig gøre.

Det link er da et fremragende svar (det kunne dog godt have være fulgt af en præciserende kommentar). Emnet har været oppe mange gange før og alt tyder på at punktslankning ikke kan lade sig gøre!

BEVAR EN ORDENLIG TONE HERINDE! - også når svarene ikke er som ønsket! TAK :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Hej Kris13,

tak for dit svar. Din kostplan lyder meget fornuftig fordi det er noget der kan lade sig gøre på en almindelig hverdag. Jeg har hørt at man godt må spise proteinrigt kød til aftensmad - altså engelsk bøf osv, er det korrekt? Altså selfølgelig uden søvsen :bigsmile: Ved du hvordan man beregner, hvad ens ligevægtindtag er?

Proteinrigt kød? Al kød er proteinrigt! Og der er faktisk ikke stor forskel på hvor meget protein der er i kød. ca. 20 gram protein pr. 100 gram kød. Det der derimod er forskel på er hvor meget fedt der er. Og oksekød, svindekød etc. har som udgangspunkt mere fedt end kylling. Både synligt fedt og intramuskulært fedt. En engelsk bøf har ikke synligt fedt, - men har som sagt lidt fedt i selve kødet. Men det er ikke noget jeg vil være spor bekymret over.

Med hensyn til træning, så laver jeg en del cardio-træning (step) og cykler 10 kilometer hver dag + det løse. Til toning er jeg meget opmærksom på at træne de enkelte muskler i ben og overarme, men også musklerne omkring: skuldre, ryg, baller etc. Jeg spurgte instruktøren, hvad jeg skulle gøre for at tage et par centimeter af armene, og hun svarede at jeg skulle lave mange gentagelser, så jeg sidder hjemme i sofaen med bagdelen ud over kanten og kører arme til lørdagsfilmen :bigsmile:

Og hvis du tror mest på din træner er det nok det du skal gøre. Men jeg er af samme overbevisning som de øvrige herinde. Det er dybt ineffektiv træning!

Det du i et eller andet omfang vinder er at bruge noget energi => tabe dig. Og det er jo meget godt. Men det er ikke speciel effektivt.

Meget firkantet, men efter min bedste opfattelse meget tæt på sandheden: Enhver effektiv træning består af relativt få sæt med relativt få gentagelser kulminerende med at løfte maksimalt. Det kan være HST like hvor du tager færre og færre gentagelser over en periode. Dekonditionere (holder pause fra træning) en uge og starter forfra eller det kan være mere konstant. Men et udgangspunkt er at løfte så meget du kan f.eks. 3 sæt á 8 gentagelser.

Du bør træne sådan 3 dage om ugen og med en dag mellem (f.eks. mandag, onsdag, fredag).

Et udtryk som "meget opmærksom på at træne de enkelte muskler i ben og overarme" får mig også til at se nogle grimme skræmmebilleder på min indre nethinde. Du laver ikke adskillige forskellige bicepscurls for at være sikker på at ramme musken fra alle vinkler vel? Det er i hvert fald også en effektiv måde at træne ineffektivt på.

Mit mål er at der skal 2 cm af armene (omkreds) inden juli og fem af benene, så jeg har lidt travlt :bigsmile::bigsmile::bigsmile:

Det tror jeg!

Så er kosten nok ekstra særdeles vigtig.

Nåh, men for lige at fokusere på emnet igen, for jeg synes at jeg har fået nogle rigtig fine svar fra jer:

Er der nogen, der kan svare på, hvordan man beregner sit ligevægtindtag?

Der findes forskellige metoder til dette. En del af dem kan findes på forsiden. Fælles for dem alle er at de er ret upræcise.

En bedre metode er at prøve dig frem.

Spis som du plejer men skriv alt op over en periode, - f.eks. 14 dage. Der findes forskellige programmer som du bør kunne finde links til her på sitet som kan gøre det for dig. All Natural har et fint excel regneark. Søg på det. Hvis du stadig ikke kan finde det så sig til så finder jeg det.

Når du har skrevet alt op og beregnet dit energiindtag har du en god ide om hvad dit ligevægtsindtag er. Optimalt har du præcist holde din vægt (og gerne stabilt også) i perioden.

Og er det en god ide, for mig med mit mål, at spise proteinrigt kød, som engelsk bøf med salat til aftensmad? Er ikke helt vildt tosset med fjerkræ, så det vil jeg gerne finde erstatning for (og fisk får I mig ikke til at spise hver dag :bigsmile: )
Well, min holdning er stadig at hvis du spiser fedtfattigt kød er det meget fint. Og den kategori er engeslk bøf i. Prøv dog at varier det. Det fedt der trods alt er i engelsk bøf er ikke ligefrem verdens sundeste. Lidt fisk engang i mellem vil gøre godt.
2: Engelsk bøf er no go (ikke sagt at det er ok en enkelt gang imellem) men hold dig generelt fra mørkt kød, tag evt nogle magert svinekød istedet. Salat er super og hold dig fra pasta og ris, kartofler er ok (men du skal ikke nøjes med dem husk salaten).

Engelsk bøf kunne f.eks. være Inderlår uden kappe. Protein 22,3 gram, fedt 2,5 gram, kulhydrat 0 gram eller det kunne være Tykstegsfilet uden kappe med 21,8 gram protein og 3,9 gram fedt. Det er korrekt at der er fedt i det. Fedtenergiprocenten for inderlårsudgaven (som de i øvrigt lige havde på tilbud i Bilka i sidste uge til 50 kr/pundet) er ca. 15-20% Så det er ikke vildt godt. På den anden side, - mon Minx får spist meget mere end 150 gram oksekød om dagen, - svarende til 3-4 gram fedt?

Skinketern af yderlår har 20,5 gram protein, 3,9 gram fedt.

Filet royal har 22,3 gram protein og 1,1 gram fedt.

Afpudset svinemørbard har 21,1 gram protein og 3,8 gram fedt.

Skinkesnitzel har 21,6 gram protein og 2,1 gram fedt.

Så jeg har meget svært ved at se at svinekød skulle være spor bedre end engelsk bøf.

Til sammenligning har

Kalkunbryst har i øvrigt 21 gram protein og 1,8 gram fedt.

Tun i vand, dåse har 25,3 gram protien og 1,0 gram fedt.

Laks har 18,4 gram protein og 10,0 gram fedt. (Men sundt fedt - og så smager det jo rigtig godt!)

Makral i tomat har 14,4 gram protein og 15,5 gram fedt (som udgangspunkt, - tjek dog din egen dåse. Synes dette lyder af lidt meget). Altså også meget fedt, - men sundt fedt.

Under alle omstændigheder er varieret kost en god ide. Drop ideen med at spise det samme hver dag i 3 måneder. Det er muligvis let, - men ikke ret sundt og i øvrigt også rigtig kedeligt i længden!

Link to comment
Share on other sites

Hej Kris13,

tak for dit svar. Din kostplan lyder meget fornuftig fordi det er noget der kan lade sig gøre på en almindelig hverdag. Jeg har hørt at man godt må spise proteinrigt kød til aftensmad - altså engelsk bøf osv, er det korrekt? Altså selfølgelig uden søvsen :bigsmile: Ved du hvordan man beregner, hvad ens ligevægtindtag er?

Med hensyn til træning, så laver jeg en del cardio-træning (step) og cykler 10 kilometer hver dag + det løse. Til toning er jeg meget opmærksom på at træne de enkelte muskler i ben og overarme, men også musklerne omkring: skuldre, ryg, baller etc. Jeg spurgte instruktøren, hvad jeg skulle gøre for at tage et par centimeter af armene, og hun svarede at jeg skulle lave mange gentagelser, så jeg sidder hjemme i sofaen med bagdelen ud over kanten og kører arme til lørdagsfilmen :bigsmile:

Mit mål er at der skal 2 cm af armene (omkreds) inden juli og fem af benene, så jeg har lidt travlt :bigsmile::bigsmile::bigsmile:

Thorhauge og Christian B,

Hvis jeg vidste så meget om det, hvorfor skulle jeg så spørge? - læg mærke til at mit spørgsmål går på KOST og ikke træning. Jeg synes det er pisse arrogant, at det første svar jeg får som ny bruger herinde er et link, hvor der står alt muligt om at det ikke kan lade sig gøre.

Jeg har set nogle af de svar der er givet til andre i dette forum og det er så pisse belærende og handler ikke en skid om det der bliver spurgt om, men i stedet om at det ikke kan lade sig gøre. Bare det at folk har 'taget sig tid' til at finde dette websted og stille spørgsmålet bevidner, at der er motivation bag spørgsmålet og så bliver man bare pillet ned og gjort til grin så snart man er fræk nok til at spørge 'de kloge' til råds. Det er fandme pinligt!

Og Thorhauge - tak fordi du tog dig tid til lige at fyre en sviner af! Det var virkelig til 'stor hjælp'!!! Dit indlæg kan man da overhovedet ikke bruge til en daddel!

Ok, så skal jeg nok ridse realiteterne op for dig.

1. Du kan ikke punktslanke dine arme ved at tage tusindvis af gentagelser hjemme i sofaen som din instruktør siger. Hvis du vil fremstå mere markeret bliver du nød til at tabe dig (på hele kroppen da kroppen selv mere eller mindre bestemmer hvilke depoter den bruger fra) eller også bliver du nød til at træne dine muskler større og dette gøres bestemt ikke ved diverse coreball, bodypump, toning, aerobic, spinning hold.. Du skal ud og løfte nogle tungere vægte, gerne vægte der ligger i rep antallet 5-8.

2. Sørg for at spise proteinrigt igennem hele dagen, også om aftenen. Proteinerne er byggestenen i muskelopbygningen der får dig til at se mere markeret ud. Hvis du nu sidder og tænker... åh nej, proteinrig føde og tunge basisøvelser?! Jeg bliver en russisk kogekone.... Men sådan er fakta faktisk ikke, du kan sagtens blive en smækker lille trunte af at løfte tungt og spise proteinrigt.

3. Pilates giver ikke lange smidige muskler og tunge vægte giver ikke bøffelagtige muskler.

(3'eren var bare lige en bonus info du fik oveni hatten gratis)

Er der flere spørgsmåk så stil dem venligst i en sober tone og forvent ikke altid at få de svar du gerne vil have, så skal det nok gå godt for dig herinde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share