Vi spiser mere havregryn


apprenti
 Share

Recommended Posts

ville lige videresende denne nyhed.

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/mad/article305407.ece

jeg synes det er ganske positivt at de danske forbrugere kan gennemskue at kellogg's og nesle ikke altid laver lige sunde morgenmadsprodukter. om det er generelt fokus på vores madkultur og skræmmebilledet fra USA der gør at vi spiser sundere kunne være interessant at undersøge. men hvertfald en positiv udvikling i mine øjne...

Link to comment
Share on other sites

jeg synes det er ganske positivt at de danske forbrugere kan gennemskue at kellogg's og nesle ikke altid laver lige sunde morgenmadsprodukter. om det er generelt fokus på vores madkultur og skræmmebilledet fra USA der gør at vi spiser sundere kunne være interessant at undersøge. men hvertfald en positiv udvikling i mine øjne...

Nyheden er jo blevet udlagt anderledes: danskerne kan ikke overskue produkterne længere (Fitness, Fitness & Fruits, Cheerios, Honey Nut Cheerios, Special K, All Bran, Grain osv. osv. osv) og derfor vælger de "det sikre": havregyn.

Så selvom det er en god ting at danskerne spiser mere havregryn er grunden mere bekymrende. For det betyder at med den rigtige reklame-kampagne vil Nestle eller Kelloggs kunne overbevise hr. og fru Danmark om at netop deres produkt er det allersundeste.

Link to comment
Share on other sites

du har til dels ret. og så alligevel ikke:

»Selv om Kellogg’s og de andre morgenmadsproducenter reklamerer med fedtfattige produkter, er det gang på gang kommet frem, at det ikke er rigtigt. Det forvirrer forbrugerne, og får dem til at gå tilbage til basis som havregryn,« fortæller trend- og fremtidsforsker Liselotte Lyngsø fra Future Navigators.
for forbrugerne ståler stadig mere på når det bliver bevist at når kellogg's nyeste produkt ikke er så lovende som det bliver reklameret med går de tilbage til det gamle.

desuden bliver der også skrevet at

Den stigende bevidsthed omkring sundhed har også fået flere til at tage havregrynene til sig. Forbindelsen mellem natur og produkt ligger mere lige for med havregryn, end den gør med mange andre forarbejdede morgenmadsprodukter.
Link to comment
Share on other sites

Må jeg så spørger, hvilke produkter er de sundeste, og hvilke er fusk hvis man kan sige det sådan?

Hvad er det jeg skal kigge efter når jeg læser bag på parken?

/Jonathan

For den slags produkter vil du typisk undgå et for højt (tilsat) sukkerindhold og for højt fedtindhold. Fiber vil du gerne have skal være højt. Det gælder egentlig for de fleste ting, men for kilder til fedt er det naturligvis ok at fedtindholdet er højt.

Så gå på opdagelse i dit lokale supermarked og evt også på http://www.kalorietabel.dk og http://www.foodcomp.dk

Link to comment
Share on other sites

Kommer jo an på om du kan "tillade" dig den ekstra fedt fra federe mælketyper, og måske det faktisk ville være en god idé, hvis dit fedtindtag er lavt.

Men er mælkefedt ikke primært transfedtsyrer og mættet fedt? I så fald vil det nok ikke lige være stedet at få sit fedtbehov dækket.

Link to comment
Share on other sites

Men er mælkefedt ikke primært transfedtsyrer og mættet fedt? I så fald vil det nok ikke lige være stedet at få sit fedtbehov dækket.

Transfedt er det jo i hvert fald ikke. Fra mini til sød indeholder mælk ifølge foodcomp 65-70% mættet fedt, nogle få procent flerumættede og resten enkeltumættede fedtsyrer.

Og ang det at ville undgå mættet fedt, så er det jo ikke helt så enkelt:

http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...et_usunde_fedt/

Link to comment
Share on other sites

Der ER i hvert fald fedt i mælk. Men om det er noget at råbe vagt i gevær for, det ved jeg nu ikke.

Det lyder dog godt, at danskerne vender tilbage til 'old school' morgenmad. En skål havregryn med mælk er jo en fantastisk start på dagen. Masser af foder i tanken og energi til dagens dont.

Jeg selv spiser det HVER morgen, og gerne en ordentlig omgang. Sommetider spiser jeg en ekstra portion en times tid før træning, bare for at hælde ekstra energi på systemet.

Kan varmt anbefale økologiske, finvalsede havregryn. Det går lige i sækken. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Transfedt er det jo i hvert fald ikke. Fra mini til sød indeholder mælk ifølge foodcomp 65-70% mættet fedt, nogle få procent flerumættede og resten enkeltumættede fedtsyrer.

Og ang det at ville undgå mættet fedt, så er det jo ikke helt så enkelt:

http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...et_usunde_fedt/

Transfedt dannes naturligt i koens vom og er derfor i mejeriprodukter. Ganske vist ikke i mængder så det er af den grund at man skal undgå fede produkter.

Der kan sættes spørgsmålstegn ved stort set alt vedr. kost, ligesom der er i ovenstående artikel. Det er bare sjældent at kritiken skal tages seriøst, igen ligesom ovenstående.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

nu kan man jo også blive for fedtforskrækket!!!

minimælk indeholder 0,5g fedt. helt ærligt. så er det da næsten ligegyldigt hvis man får lidt transfedt. det kommer jo også and på hvad man ellers indtager i løbet af dagen...

Link to comment
Share on other sites

God nyhed at danskerne går tilbage til old-school, tror også det har noget at gøre med uigennemskuelighed, hvad er skidt og hvad er kanel.

Personlig begyndte jeg at gå tilbage for nogle år siden, anskaffede mig kornkværn og valse, for det er utroligt hvad man kan stoppe i af snavs i brød og morgenmad. Derefter fulgte økologien, ofte er økologiske færdigprodukter bare renere.

I det hele taget er der nogle træk der gør at jeg tror at vi er på vej back to basis. Tænk bare på alle mikrobryggerierne, gårdbutikkernes fordobling og udvalget af ost. Og forhåbentligt bliver det også sådan at vi finder ud af at billigst ikke er bedst, kvalitet koster, men er det værd.

Link to comment
Share on other sites

Er det så dumt at putte rosin i sin havregryn?, der er jo sukker i, men det er jo også frugt, og det skulle være sundt.

/Jonathan

Personligt slicer jeg et æble og smider i havregrøden, for at få noget frugt ned om morgenen, og for at få det til at mætte mere. I mine øjne fungerer det lige så glimrende som rosiner over havregryn m/ mælk, og med væsentligt færre kalorier.

Link to comment
Share on other sites

For den slags produkter vil du typisk undgå et for højt (tilsat) sukkerindhold og for højt fedtindhold. Fiber vil du gerne have skal være højt. Det gælder egentlig for de fleste ting, men for kilder til fedt er det naturligvis ok at fedtindholdet er højt.

Så gå på opdagelse i dit lokale supermarked og evt også på http://www.kalorietabel.dk og http://www.foodcomp.dk

Joule eller kalorie indhold pr. 100 g er også en fin indikator..., men skal helst suppleres med en vurdering af MP's post!!

Link to comment
Share on other sites

Smager det så nongenlunde?

Jeg kan huske engang da jeg fik et eller andet med 34% kostfibre. Det vat ligesom at spise tørt rugbrød i mælk. :smile:

/Jonathan

Hvis man koger ting med meget fibrer dagen før i lidt for meget vand og lader det stå, bliver det helt vildt dejligt godt :4mewantfood: Jeg plejer spise havregrød med tilskud af et fiberprodukt med 70% kostfibrer. Hvis jeg spiser det bare som det er, smager det forfærligt :gal:

Men tilberedt smager det supergodt, især hvis man kommer lidt sødemiddel i - konsistensen bliver helt cremet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Absolut ikke enig med Kongen - havregryn skal være grovvalsede :4mewantfood:

Min morgenmad består altid af havregryn, 40g proteinpulver (chokoladesmag) drysset på, og så en masse skummetmælk.

NAMMENAM!!!!

Kan ikke forestille mig noget bedre, det smager usandsynligt godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share