Min daglige dosis kosttilskud?


Aagaard82
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg længe ville finde tid til og sætte mig ned og skrive et lille indlæg omkring mine kosttilskud. Især fordi hele grundlaget for at tage dem kommer fra andenhåndskilder og ikke er en decideret tilskrivning til min person. Så jeg vil lige skrive kort omkring de forskellige tidspunkter, jeg tager dem og hvor mange i løbet af en dag.

Jeg tager hver morgen, efter morgenmaden:

4 x Chlorella piller morgen, eftermiddag og aften, som anvist på pakken (Til udrensning)

1 x 1000 mg fiskeolie morgen eftermiddag og aften, efter anvisning på pakken

1 x D vitamin efter morgenmaden (Men min bekendtes ernæringseksperts nyeste eksperttåd er at dem behøver jeg ikke, specielt ikke her om sommeren, hvor jeg får masser af jordbær og sol)

4 x 500mg C-Vitamin depot, hver morgen efter morgenmaden (Efter anbefaling af en bekendt, som har været ved en ernæringsekspert, som siger 1 x 500mg er for lidt)

2 x Folsyre i forbindelse med B-12 (Ellers siger min bekendte Ernæringsekspert at man ikke optager B12)

1 x B-12 i tablet 5 mg efter morgenmaden ( I forbindelse med 2 x folsyre, så skal B-12 tabletten ligges under tungen og ifølge min bekendtes ernæringsekspert optages gennem nogle spytkanaler eller på anden måde, for hvis man sluger B-12 kunne man ligeså godt smide den ud af vinduet, for den bliver ikke nær så godt optaget så)

Nu ved jeg ikke om min livsstil og alder har stor eller lille relevans for ovenstående, men jeg vil alligevel skrive lidt om mig selv, hvis det evt. har:

24 år Mand

Har bodybuildet on/off semi-seriøst gennem de sidste 7 år

Løber regelmæssigt

Holder mig godt

Ryger ikke

Spiser økologisk og sundt =)

Ellers må I jo spørge, hvis det er, hvilket i vel også gør =)

Jeg vil meget gerne høre om andre evt. gode kosttilskud.

post-14769-1180338905_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne som Splint også godt tænke mig at vide hvorfor du tager alle de tilskud? Formoder at du bruger en del penge på det?

4 x Chlorella piller morgen, eftermiddag og aften, som anvist på pakken (Til udrensning)

Og så kunne jeg godt tænke mig at vide hvad det er for en udrensning du taler om?

Jeg vil meget gerne høre om andre evt. gode kosttilskud.

Flere gode kosttilskud, til hvad?!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor jeg tager dem???

ØHHH vel pga. deres positive virkning på kroppen?

Nogle i forbindelse med at jeg har haft en depression i 8 år af mit liv og fik anbefalet B-12 af min bekendte, plus en del andre, som I ser...

Men siden der ikke er nogle kosttilskudseksperter til stede, kan det jo være det samme =)

Når jeg siger andre kosttilskud, så mener jeg andre lignende, som biddrager til den almene sundhed...

HAHA en multivitamin-pille, ku jeg så ikke lissår godt stikke tungen ud af vinduet og slikke lidt i den dejlige ernæringsrige iltbefængte luft?

Du kan læse om chlorellas positive effekt på enhver f.eks. her:

http://www.sund-forskning.dk/index.cfm?p=1721

Edited by Aagaard82
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor jeg tager dem???

ØHHH vel pga. deres positive virkning på kroppen?

Nogle i forbindelse med at jeg har haft en depression i 8 år af mit liv og fik anbefalet B-12 af min bekendte, plus en del andre, som I ser...

Men siden der ikke er nogle kosttilskudseksperter til stede, kan det jo være det samme =)

Når jeg siger andre kosttilskud, så mener jeg andre lignende, som biddrager til den almene sundhed...

HAHA en multivitamin-pille, ku jeg så ikke lissår godt stikke tungen ud af vinduet og slikke lidt i den dejlige ernæringsrige iltbefængte luft?

Du kan læse om chlorellas positive effekt på enhver f.eks. her:

http://www.sund-forskning.dk/index.cfm?p=1721

Wow...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor jeg tager dem???

ØHHH vel pga. deres positive virkning på kroppen?

Ja men, hvad hvis din krop ikke har brug for alt det?? Er virkningen så stadig positiv? Hvis du forstyrrer balancen ved kun at tage forhøjede doser af enkelte vitaminer og mineraler, så kan det jo give alvorlige bivirkninger (fx. hvis du tager for meget af den ene, kan det hæmme optagelsen af en anden).

Ud fra din beskrivelse af dig selv, kan det i øvrigt selv for en ernæringsekspert være svært at fortælle dig, om det ser fornuftigt ud. Din kost og variationen i denne har en ret stor betydning for, hvad du har og ikke har brug for af kosttilskud. Du vil få et mere nøjagtigt/troværdigt resultat, hvis du fx fik lavet en vitamin/mineral test hos en professionel.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor jeg tager dem???

ØHHH vel pga. deres positive virkning på kroppen?

Nogle i forbindelse med at jeg har haft en depression i 8 år af mit liv og fik anbefalet B-12 af min bekendte, plus en del andre, som I ser...

Men siden der ikke er nogle kosttilskudseksperter til stede, kan det jo være det samme =)

Når jeg siger andre kosttilskud, så mener jeg andre lignende, som biddrager til den almene sundhed...

HAHA en multivitamin-pille, ku jeg så ikke lissår godt stikke tungen ud af vinduet og slikke lidt i den dejlige ernæringsrige iltbefængte luft?

Du kan læse om chlorellas positive effekt på enhver f.eks. her:

http://www.sund-forskning.dk/index.cfm?p=1721

Kosttilskudsbranchen er glade for folk som dig :superman:

Ps. Iøvrigt bør du nok pakke den arrogante tone "Men siden der ikke er nogle kosttilskudseksperter til stede, kan det jo være det samme =)" lidt væk. Bare et venskabeligt råd...

Link to comment
Share on other sites

Måske der var andre, der skulle pakke deres arrogance lidt væk, så ku det være jeg ikke var nødsaget til og hive min frem ;)

Det er jo derfor, jeg skriver her, for at høre evt. bedre vidende om råd...

Jeg tager jo de kosttilskud ene og alene baseret på min bekendtes kosternæringseksperts råd og det er der min tvivl ligger. Jeg vil da gerne være i den gode tro at det gavner mig det hele, men jeg har selvfølgelig aldrig været hos en "ekspert" og fået taget en egentlig test på MIG, så jeg ved det jo ikke.

Nu ved jeg ikke specielt meget omkring det, men hvem lever lige i dag en afbalanceret kost, såvel som kosttilskudsmæssigt? Det er der vel ikke særlig mange "normale" mennesker der gør, når du siger jeg kan forstyre min balance, men som sagt, jeg ved det jo ik og vil meget gerne lære mere omkring alt dette....

Link to comment
Share on other sites

Måske der var andre, der skulle pakke deres arrogance lidt væk, så ku det være jeg ikke var nødsaget til og hive min frem ;)

Det er jo derfor, jeg skriver her, for at høre evt. bedre vidende om råd...

Jeg tager jo de kosttilskud ene og alene baseret på min bekendtes kosternæringseksperts råd og det er der min tvivl ligger. Jeg vil da gerne være i den gode tro at det gavner mig det hele, men jeg har selvfølgelig aldrig været hos en "ekspert" og fået taget en egentlig test på MIG, så jeg ved det jo ikke.

Nu ved jeg ikke specielt meget omkring det, men hvem lever lige i dag en afbalanceret kost, såvel som kosttilskudsmæssigt? Det er der vel ikke særlig mange "normale" mennesker der gør, når du siger jeg kan forstyre min balance, men som sagt, jeg ved det jo ik og vil meget gerne lære mere omkring alt dette....

Altså det er ikke så vildt besværligt, som du gør det til, med mindre man er allergiker og derfor har brug for en vitaminpille, mælke/kalk erstatning osv.

Hvis du knalder noget fed fisk ned til et måltid, nødder, avokado og frugt som mellemmåltider og en gang kød til aften med noget pasta og grønt til - evt havregryn og/eller æg til morgenmad.

Så får du dine omega-3 og 6, du får vitaminer, mineraler, protein og ja - fedt som førstnævnt.

Personligt ville jeg da langt hellere æde en gang nødder end en håndfuld piller..

Mon trådstarter skulle overveje et misbrug - hvis ikke fysisk, så psykisk :blink:

Kan slet ikke se, hvad man skulle bruge alt det rod til, man får det jo meget bedre og mere naturligt ind via alm. kost. Hvorfor så indtage alt mulig industrifremstillet?

Men nu er jeg måske os' bare glad for mine måltider frem for kapsler :wub:

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Jeg synes ikke jeg kan finde svaret på hvorfor du tar alt dette i denne tråd?

Det eneste jeg kan finde er at du søger noget der kan øge din alm. sundhed?

Hvis det er det eneste, så er det da bare at få en mutivitamin og evt et tilskud af sunde fedtsyrer i form af Oil of life eller lignende.. Dette tilføjet en varieret og sund kost, så er man vel det der betegnes som alm. sund.

Du skriver at du er bodybuilder??

Hvis det er det du går efter, så er jeg ikke sikker på at jeg forstår dine kosttilskud? Personligt ville jeg nøjes med ovenstående og derudover få fat i proteinpulver, carbs og evt. en form for kreatin hvis du ragerer på det..

Edited by DKHøgh
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor jeg tager dem???

ØHHH vel pga. deres positive virkning på kroppen?

Nogle i forbindelse med at jeg har haft en depression i 8 år af mit liv og fik anbefalet B-12 af min bekendte, plus en del andre, som I ser...

Men siden der ikke er nogle kosttilskudseksperter til stede, kan det jo være det samme =)

Når jeg siger andre kosttilskud, så mener jeg andre lignende, som biddrager til den almene sundhed...

HAHA en multivitamin-pille, ku jeg så ikke lissår godt stikke tungen ud af vinduet og slikke lidt i den dejlige ernæringsrige iltbefængte luft?

Du kan læse om chlorellas positive effekt på enhver f.eks. her:

http://www.sund-forskning.dk/index.cfm?p=1721

Hvorfor så sarkastisk?? Det er da yderst infantilt...

En multivitamin-pille giver dig mere eller mindre alle nødvendige vitaminer og mineraler, så det var faktisk med god grund at jeg spurgte hvorfor du tog alle de kosttilskud..Derudover så er det selvfølgelig et spørgsmål om en almindelig varieret kost, men det behøves ikke at være så svært...Eventuelt kan man dog supplerer med lidt fiskeolie, udo's choice eller Livet Olie...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare fået af vide, af min bekendte, at hendes ernæríngsekspert eller hvad sådan en nu hedder, har sagt at en multivitamin pille er til grin, fordi den ikke dækker dine daglige behov, men igen, hvad ved jeg...

Nu har jeg i hvert fald fået en konsultationstid hos en der ved noget om sagerne, så jeg en gang for alle, kan få svar på det min person behøver og det vil jeg utrolig gerne, for det interesserer mig utrolig meget.

Sarkasme fremmer kun forståelsen og retningen vi vil gå, jeg troede det var en medfødt og vellidt evne, der var kommet ind med bacon og kartofler op gennem væksten :)

Men tusinde tak for alle jeres svar, nu håber jeg så bare ham her: http://www.flytlie.dk/ kan give mig de svar som passer til den krop livet nu engang har skænket mig... Jeg syntes jo selv det er til grin, hvis det er "spilde" at jeg tager alle de kosttilskud og jeg ville tusinde gange hellere have de forskellige vitaminer, mineraler osv. dækket via naturlig kost, men først og fremmest skal jeg jo vide, hvordan MIN krop er og det betaler jeg gerne for, han skulle være utrolig dygtig ham der flytlie og ikke en plattenslager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare fået af vide, af min bekendte, at hendes ernæríngsekspert eller hvad sådan en nu hedder, har sagt at en multivitamin pille er til grin, fordi den ikke dækker dine daglige behov, men igen, hvad ved jeg...

Nu har jeg i hvert fald fået en konsultationstid hos en der ved noget om sagerne, så jeg en gang for alle, kan få svar på det min person behøver og det vil jeg utrolig gerne, for det interesserer mig utrolig meget.

Sarkasme fremmer kun forståelsen og retningen vi vil gå, jeg troede det var en medfødt og vellidt evne, der var kommet ind med bacon og kartofler op gennem væksten :)

Men tusinde tak for alle jeres svar, nu håber jeg så bare ham her: http://www.flytlie.dk/ kan give mig de svar som passer til den krop livet nu engang har skænket mig... Jeg syntes jo selv det er til grin, hvis det er "spilde" at jeg tager alle de kosttilskud og jeg ville tusinde gange hellere have de forskellige vitaminer, mineraler osv. dækket via naturlig kost, men først og fremmest skal jeg jo vide, hvordan MIN krop er og det betaler jeg gerne for, han skulle være utrolig dygtig ham der flytlie og ikke en plattenslager.

Syns ikke jeg kunne se hvilken uddannelse han har.

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke jeg kunne se hvilken uddannelse han har.

http://www.flytlie.dk/cm31/

Speciallæge i medicin tilsynladende.

Ud over det er det mit indtryk at vi generelt ikke har de store problemer med vitamin/mineral-mangel her i dk, så det er temmelig tvivlsomt hvad du egentlig får ud af alle de penge du bruger på diverse tilskud.

Kan du rent faktisk mærke nogen forskel på når du tager dem og når du ikke gør?

Link to comment
Share on other sites

http://www.flytlie.dk/cm31/

Speciallæge i medicin tilsynladende.

Ud over det er det mit indtryk at vi generelt ikke har de store problemer med vitamin/mineral-mangel her i dk, så det er temmelig tvivlsomt hvad du egentlig får ud af alle de penge du bruger på diverse tilskud.

Kan du rent faktisk mærke nogen forskel på når du tager dem og når du ikke gør?

Der kan man bare se. Den var jeg åbenbart ikke kvik nok til selv at finde.

Derudover mente jeg bare det var lidt mærkeligt at han både kaldte sig "læge Flytlie" og "Dr. Flytlie", men han har vist papirerne i orden ser det ud til. :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Tjaa. Jeg forbeholder mig nu retten til at være MEGET skeptisk over for sådan en læge.

Kosttilskud er i udgangs punktet ikke nødvendigt. Og der har været forskning der viser at en multivitamin pille sammen med en normalt varierede kost er alt hvad man har brug for.

Det er jo så det fysiske aspekt. Hvad angår det psykologiske er det straks en anden snak. Placebo effekten af natur medicin og medicin i det hele taget er meget stor og vel dokumenteret. Så hvis man føler det virker.. så virker det vel også. Spørgsmålet er om det så ikke også ville virke hvis man spiste grønne kalk tabletter og fik at vide det var en vietnamesisk alge...

Hvis du ikke lider af mangel symtomer og spiser varierede er der her i tråden givet nogle meget gode svar på hvad du kan nøjes med af kost tilskud.

Fiskeolie eller lignende

Creatin (Hvis du reager på det)

Multivitamin pille

Link to comment
Share on other sites

Fra hans CV på hjemmesiden:

Han er formand for ”Dansk Selskab for Orthomolekylær Medicin” bestående af 60 læger, tandlæger og andre akademikere (bl.a. dyrlæger, biologer) med interesse for funktionel, økologisk medicin og biologiske behandlingsprincipper

Det er heromkring at mine alarmklokker begynder at ringe.

Fra "Institut for Orthomelekylær Medicin"s hjemmeside om Orthomelkylær Medicin:

Orthomolekylær medicin er - populært sagt - økologisk medicin.

Ved denne form for sygdomsbehandling og forebyggelse af lidelser, bruger man fortrinsvis substanser, der er forenelige med kroppens egen indre økologi. Det drejer sig om stoffer som organismen enten selv frembringer - som for eksempel hormoner og visse enzymer - eller som vi indtager med føden.

De sidste er ofte er nødvendige for organismens funktion - for eksempel mineraler, vitaminer, aminosyrer, essentielle fedtsyrer og planteenzymer - og er gennem årtusinders udvikling blevet forenelige med og integreret i vor egen indre økologi.

Fra wikipedia:

The conventional view amongst mainstream medical physicians is that most orthomolecular therapies are insufficiently proven for clinical use, that the scientific foundations are weak, and that the studies that have been performed are too few and too open to disputed interpretation. Orthomolecular proponents, such as Robert Cathcart who predicts that 120+ grams per day intravenous vitamin C should cure SARS[65] and has used up to 250 grams IV vitamin C per day, have been criticised without any conventional medical trials of such intravenous vitamin C treatments.[66]

Man skal jo huske, at man ikke bare kan tage vitaminer og antioxidanter i vanvittige mænger og forestille sig, at der ikke er bivirkninger:

Alvorligere er det, at advarsler i 1994 om, at kosttilskuddene øgede dødeligheden [3], er blevet yderligere underbygget af metaanalyser af interventionsstudier, hvori man har fundet, at antioxidative kosttilskud både øger dødeligheden af kræft i mave-tarm-kanalen [4], af hjerte-kar-sygdom og total dødelighed [5]. Der er således solidt belæg for Rådets konklusion, at »indtagelse af kosttilskud med store doser af vitamin E og betakaroten derfor må frarådes«. Det er værd at understrege, at en kost, der er rig på naturlige antioxidanter såsom frugt og grønt, er ledsaget af nedsat risiko for en række sygdomme, hvilket dog ikke kan tilskrives antioxidanter.
Edited by Zorn
Link to comment
Share on other sites

Aagaard82:

Der er jo en grund til at der findes noget der hedder de Nordiske NæringsAnbefalinger (som faktisk ligger online). Det er det tætteste man kan komme på en koncensus udarbejdet af et repræsentativt udsnit af det sundhedsfaglige miljø.

Dr. Flytlie eller og diverse ortomolekylære kvaksalvere tager omkring lige så meget hensyn til evidens som krystalhealere, jordstråleekspertere og astrologer. Jeg siger ikke nødvendigvis at det ikke virker, bare at der ikke foreligger nogen evidens der understøtter hele denne kosttilskudskultur som flytlie, sundhedspartiet og diverse øko-doktorer er en del af.

Eksperternes svar vil HELT sikkert være at du kan få det du har brug for via en multivitaminpille og en sund varieret kost, men hvis det er et svar du ikke kan tage eller ikke vil høre, må du jo lade være med at spørge.....

Link to comment
Share on other sites

Aagaard82:

Der er jo en grund til at der findes noget der hedder de Nordiske NæringsAnbefalinger (som faktisk ligger online). Det er det tætteste man kan komme på en koncensus udarbejdet af et repræsentativt udsnit af det sundhedsfaglige miljø.

Dr. Flytlie eller og diverse ortomolekylære kvaksalvere tager omkring lige så meget hensyn til evidens som krystalhealere, jordstråleekspertere og astrologer. Jeg siger ikke nødvendigvis at det ikke virker, bare at der ikke foreligger nogen evidens der understøtter hele denne kosttilskudskultur som flytlie, sundhedspartiet og diverse øko-doktorer er en del af.

Eksperternes svar vil HELT sikkert være at du kan få det du har brug for via en multivitaminpille og en sund varieret kost, men hvis det er et svar du ikke kan tage eller ikke vil høre, må du jo lade være med at spørge.....

Altså jeg er enig med at ham der doktoren er lidt slatten at høre på - men om man udelukkende behøver en multivitaminpille og sund kost (det kan jo også diskuteres hvad det er) ved jeg ikke helt.

Hvis vedkommende er bodybuilder eller noget der ligner det som presser kroppen udover hvad de fleste gør tror jeg nu godt at jeg vil anbefale lidt ekstra....både vitamin, olier osv. Nu er det bare de færreste herinde som rent faktisk træner så meget som de siger, og iøvrigt kommer ud i de meget pressede situationer som jeg tænker på.

Fornuftig træning kombineret med fornuftig varieret kost evt med lidt olie og en multivitaminpille.....det er helt sikkert det bedste udgangspunkt. Kreatin og proteinshakes er heller ikke noget man skal blive skræmt væk af, men mange af de ting du nævner er langt ude. Sig til hvis du vil diskutere dem mere i detalje men start lige med at finde nogle referencer...

Link to comment
Share on other sites

Blodtypekost

Vitamindoktor har mange års erfaring med individuel kostvejledning. Han har været konsulent og skrevet forord til bestselleren ”Spis efter din blodtype. Blodtypediæten” og den tilhørende bog ”Lav mad efter din blodtype” på samme forlag. I sine mange foredrag fortæller han bl.a. om sine erfaringer fra klinikken med individuel kostvejledning og om den forskning og de principper, der ligger til grund.

nough' said..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share