Vægttab


Rikke
 Share

Recommended Posts

hej!

jeg kan se at der i forvejen er mange herinde der ønsker at tabe sig, men synes ikke jeg kunne finde et råd der passede præcis på mig, måske der var en der havde et godt et til mig?

Jeg er en pige på 19 år, jeg løbetræner 4-6 gange om ugen ca. 7,5 km, i et jævnt tempo (nogle gange i et snakke-tempo andre gange lidt hurtigere).. Det har jeg gjort i 4-5 måneder. Jeg er altså i rimelig god form, men synes ikke rigtig jeg har formået at tabe mig (måske 1kg). desuden forsøger jeg at spise rimelig sundt.

Er der noget jeg skal gøre anderledes for at fremme vægttabet? en god kostvejledning evt.? Alle gode råde modtages..

mvh rikke :)

Link to comment
Share on other sites

Du må indtage for mange kalorier i forhold til, hvad du forbrænder!

Længere er den vel ikke, hvis du ikke har tabt mere end et kilo på 4-5 måneder...

Hvad spiser du i løbet af en dag?

Du kan evt. indtaste det på www.madital.dk det er nemt og overskueligt. Den skriver, hvor mange kalorier du indtager og hvor stort dit underskud/overskud er..

Jeg gik herind og spurgte, fordi jeg havde en uge, hvor jeg kun havde tabt 300 gram. Ja, jeg ved det, jeg er så sindssygt utålmodig :blush: , men nu har jeg tabt 4 kilo på 3 uger alligevel :4thumbup: og det er uden ret meget motion, som jeg vil igang med efter min eksamen.

Link to comment
Share on other sites

Et godt sted at starte er ved at skrive det du spiser ned. Skriv ALT hvad du spiser og drikker ned i en uge. Også de små mellemmåltider man har en tendens til at 'glemme'. :wink:

Når du har en madplan for en uge, kan du selv justere hvilke ting der skal væk, eller erstattes med sundere ting. Det kan være en sodavand der skal erstattes med en light-version, eller måske bare vand. Det kan være en chokolade-bar der skal erstattes med en gulerod osv.

At få styr på energiindtaget er i hvert fald et godt sted at starte. Men det er nemmere sagt end gjort, bare at spise mindre energi end man forbruger. Først skal man jo finde ud af hvor meget energi man spiser. Det gør du ved at skrive det ned, og så har du et fint overblik over hvor du har mulighed for at skære ned eller omprioritere. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser ikke specielt meget... en portion havregryn til morgenmad, frugt i løbet af dagen som mellemmåltider, rugbrød med pålæg til frokost, og varieret aftensmad (med masser salat)...

... men det ka da godt være jeg bar skal spise endnu mindre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser ikke specielt meget... en portion havregryn til morgenmad, frugt i løbet af dagen som mellemmåltider, rugbrød med pålæg til frokost, og varieret aftensmad (med masser salat)...

... men det ka da godt være jeg bar skal spise endnu mindre...

Men det der siger jo ikke specielt meget? er det 30g havregryn eller er det 200g? er det med mælk? sukker? rosiner??? (det hele tæller jo med)...

Frugt i løbet af dagen - hvor meget???

Rugbrød? 1 skive? 5 skiver? pålæg? skinke? kylling? grønt? ost? fisk? leverpostej? æggesalat?

Varieret aftensmad? indebærer det pasta? eller måske ris? udover salaten? og hvilke typer kød? ...

så inden du holder op med at spise bør du kigge på hvad du spiser og hvor fælderne er :wink:

:bigsmile: Cat

Link to comment
Share on other sites

200gr. havregryn med en halv tsk sukker, mælk, halv melon, en banan, en skive rugbrød (60gr.) med leverpostej og agurk fx, to-tre æbler, så lidt pasta+ris (tomme kalorier) som muligt, forskelligt kylling/kød, masser salat (af og til med dressing)... lyder da umiddelbart meget fornuftigt eller hvad? men der blir selvfølgelig også drukket en del bajer i weekenden :smile: nogle forslag til ændringer? gode tips til hvad der er godt at spise? ....

Link to comment
Share on other sites

200gr. havregryn med en halv tsk sukker, mælk, halv melon, en banan, en skive rugbrød (60gr.) med leverpostej og agurk fx, to-tre æbler, så lidt pasta+ris (tomme kalorier) som muligt, forskelligt kylling/kød, masser salat (af og til med dressing)... lyder da umiddelbart meget fornuftigt eller hvad? men der blir selvfølgelig også drukket en del bajer i weekenden :smile: nogle forslag til ændringer? gode tips til hvad der er godt at spise? ....

200 g havregryn? Det er meget for en kvinde (uden dog at vide hvor stor du er)... (1 dl havregryn vejer 35-40 g). Her kunne du i hvert fald fint smide lidt mager yoghurt ind og i stedet bruge havregrynene som drys, hvis du vil sænke kalorieindtaget. Alternativt kunne du spise havregrød baseret på vand - det er som om grød fylder en del mere - og jeg tvivler stærkt på at du vil kunne æde en portion baseret på 200 g havregryn!

Har du vejet din mad i løbet af dagen? Hvor mange kalorier drejer det sig om i løbet af en hel dag? (Det er let at regne ud - brug evt. krop&kost - du kan finde det ved en søgning her på siden).

Som nævnt flere gange er det det samlede kalorieindtag kontra det samlede energiforbrug der er afgørende for hvor vidt du taber dig eller ej.

Kosten kan stort set altid optimeres - men det handler også lidt om hvor man har lyst til at sætte ind og hvordan man har lyst til at gøre det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige lavet et hurtigt overslag...

Dine havregryn med sukker og mælk, de frugter du nævner, og din rugbrødsmad med leverpostej er alene 1600 kcal :wink: ...Så hvis du herudover også spiser aftensmad og måske drikker en øl i ny og næ er der ikke noget at sige til at kcal-indtaget er ret højt....

:bigsmile: Cat

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige lavet et hurtigt overslag...

Dine havregryn med sukker og mælk, de frugter du nævner, og din rugbrødsmad med leverpostej er alene 1600 kcal :wink: ...Så hvis du herudover også spiser aftensmad og måske drikker en øl i ny og næ er der ikke noget at sige til at kcal-indtaget er ret højt....

:bigsmile: Cat

Umiddelbart også min vurdering. Jeg gad bare ikke til at regne på det :tongue:

Men alene morgenmaden vil jeg antage er >700 kcal, og ja med resten af de fødevarer der nævnes så kommer man i hvert fald god op ad.

Link to comment
Share on other sites

Man skal passe på med alkohol i weekenden. Det er de færreste der tæller kalorier når de slår sig løs i byen, og det kan meeeeeeeget nemt gå galt! Jeg har før i cut-perioder været ude for, at jeg ikke hat tabt mig mere end 100 gram (ugentlig cut på 3500 kcal), simpelthen fordi jeg har gået til den i weekenden. Watch the beers !

Edited by fnull
Link to comment
Share on other sites

Man skal passe på med alkohol i weekenden. Det er de færreste der tæller kalorier når de slår sig løs i byen, og det kan meeeeeeeget nemt gå galt! Jeg har før i cut-perioder været ude for, at jeg ikke hat tabt mig mere end 100 gram (ugentlig cut på 3500 kcal), simpelthen fordi jeg har gået til den i weekenden. Watch the beers !

Der er sgu' da ingen seriøse cuttere, der dyrker hardcore druk i weekenderne :nonono:

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Der er sgu' da ingen seriøse cuttere, der dyrker hardcore druk i weekenderne :nonono:

hvis man også danser godt igennem burde en fire timers dans vel godtøre det man har indtaget...

men ellers kan godt gå i byen uden overhovedet at drikke. nogle folk bliver bare meget dumme at høre på. men det mest possitive er at man ikke bliver negativt overrasket ved synes af den person der ligger ved siden af en når man vågner :tongue: - hvis man gør, er man hvertfald helt selv uden om det og man kan ikke beskylde alkoholen for at have haft en indvirkning.

Link to comment
Share on other sites

Det er oplagt at du kan spise mindre, men nogle mennesker kan bare godt lide mad og drikke, og så må de istedet bevæge sig mere. Du kan evt sætte turen op til 10km om dagen, eller lave en enkelt lang tur om ugen, eller sætte tempoet op, eller løbe en ekstra dag om ugen.

Link to comment
Share on other sites

hvis man også danser godt igennem burde en fire timers dans vel godtøre det man har indtaget...

men ellers kan godt gå i byen uden overhovedet at drikke. nogle folk bliver bare meget dumme at høre på. men det mest possitive er at man ikke bliver negativt overrasket ved synes af den person der ligger ved siden af en når man vågner :tongue: - hvis man gør, er man hvertfald helt selv uden om det og man kan ikke beskylde alkoholen for at have haft en indvirkning.

Det er måske os' min fejl, at jeg ikke forbinder hardcore druk med dans - nærmere med hjørne og meget nasty lugt :w00t::tongue: ... Eller sådan oplever jeg den slags :innocent:

Har faktisk kørt et forsøg på sådan en nat (drak dog ikke), men pulsmåleren var på fra 23-07.. 4300kacl - Det jo bedre end mean cardio :devil:

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share