Udstrækning


JPetersen
 Share

Recommended Posts

Jeg har lidt et andet spørgsmål i samme dur. Jeg har hørt at man faktisk bliver stærkere af at strække ud, forudsat at man selvfølgelig får den nødvendige hvile inden næste træning.

Begrundelsen skulle være noget i stil med at man "nedbryder" musklerne ved træning og ved udstrækning nedbrydes de yderligere. Er der nogen der ved noget om dette?

Jeg har hørt at det skulle kunne give 5-10% større "muskel-nedbrydning".

Link to comment
Share on other sites

KTH: jeg fandt en undersøgelse der tilsyneladende er enig med dig:

Kokkonen, J., & Lauritzen, S. (1995). Isotonic strength and endurance gains through PNF stretching. Medicine and Science in Sports and Exercise, 27(5), Supplement abstract 127.  

Participants in a college aerobic fitness class served as an experimental and control group to evaluate the effect of a stretching routine on strength and muscular endurance gains. The results showed:

in the male experimental group, flexibility increased 38%, strength by 17.2%, and endurance by 35.6%;

in the female experimental group, flexibility increased by 23.3%, strength by 16.8%, and endurance by 35.5%; and

in the control group no gains were significant.

PNF stretching is likely to stimulate these types of changes due to its isometric contractions.

Implication. PNF stretching could be an alternative to, or supplemental method for standard weight training programs. As well as muscular strength and endurance improvements, the added benefits of improved flexibility would suggest that it is a productive procedure for valuable training time.

...... men så fandt jeg også denne:
Kokkonen, J., & Nelson, A. G. (1996). Acute stretching exercises inhibit maximal strength performance. Medicine and Science in Sports and Exercise, 28(5), Supplement abstract 1130.  

Volunteers (M = 15; F = 17) were tested for leg strength 10 min after 20 min static, 20 min ballistic, and no stretching on separate days. Both forms of stretching decreased subsequent strength performance in each group of and the total Ss.

It was suggested that the decrease could be related to the Golgi tendon organ stimuli inhibiting the action of spinal cord neurons of the muscle groups involved in the heavy stretching.

Implication. Heavy stretching should not precede maximal strength efforts. Only sufficient stretching to facilitate a full movement range is suggested. It is possible to do too much stretching before a maximum effort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt den her, der også viser øgning i styrke ved smidighedstræning. Ikke pga yderligere "nedbrydning" af muskelfibre, men pga reduktion af stivheden i de elastiske komponenter i muskulaturen.

Med Sci Sports Exerc 1992 Jan;24(1):116-23

Stretch shorten cycle performance enhancement through flexibility training.

Wilson GJ, Elliott BC, Wood GA.

Department of Sport Science, University of New England, Northern Rivers, Australia.

Sixteen experienced male powerlifters served as subjects in a training study designed to examine the effect of flexibility training on: (i) the stiffness of the series elastic components (SEC) of the upper body musculature and (ii) rebound and purely concentric bench press performance. Nine of the subjects participated in two sessions of flexibility training twice per week for 8 wk. Prior to and after the training period the subjects' static flexibility, SEC stiffness, rebound bench press (RBP), and purely concentric bench press (PCBP) performance were recorded. The flexibility training induced a significant reduction in the maximal stiffness of the SEC. Furthermore, the experimental subjects produced significantly more work during the initial concentric portion of the RBP lift, enabling a significantly greater load to be lifted in the post-training testing occasion. The benefits to performance achieved by the experimental group consequent to flexibility training were greater during the RBP lift as compared with the PCBP lift. The control subjects exhibited no change in any variable over the training period. These results implied that the RBP performance enhancement observed consequent to flexibility training was directly caused by a reduction in SEC stiffness, increasing the utilization of elastic strain energy during the RBP lift.

Link to comment
Share on other sites

Uhm, når du strækker ud, er det blot en alm. muskel sammentrækning.. her er en cut&paste fra en hr.Zyglamail fra et andet board.

"As for stretching I agree that stretching is way overlooked and I feel his method may work but dont feel its optimal. Stetching is really not stretching at all and if you ask me a poor name for it. You dont want anything to stretch because if it did everything would become sloppy etc. The muscle length is NOT what is limiting your motion. To better explaine while tyring to keep things simple we have whats called the GTO (golgi tendon organ) this organ monitors muscle tension AND speed of tension, both of which play a large roll in what we can and can not do, not only in regards to stretching but lifting as well.

The GTO is a safety mechanism and as we all know tendons and ligiments take a long time to heal due to very limited blood supply. The muscle on the other hand heals pretty fast. And lastly we have bones which of course heal the slowest.

"

- Det er andenhånds viden, men det lyder som om manden ved hvad han snakker om...

Link to comment
Share on other sites

En dansk forsker: PeterMagnussen, har lavet en Phd om undspænding.

Han fandt at man ikke gjorde fibrene længere, men blot øgede kroppens tolerance over for yderstillinger, populært sagt...

Det er anerkendt at man ikke nedsætter sin ROM ved styrketræning, snarere modsat, idet man ved at lave bevægelsen i hele sin ROM, vedligeholder og endda udvider samme..

Det er vist at der ikke er nogen direkte sammenhæng mellem stor smidighed og færre skader ligesom det for nogle idrætsudøvere kan være en direkte ulempe at have stor bevægelighed (eks: langdistanceløbere), teorien er at man nedsætter den ophobede elastiske kraft i musklen, som hjælper i hvert afsæt..

Der er heller ikke nogen evidens på at udspænding efter træning nedsætter skades hyppigheden..

Hvis man vil opnå større bevægelighed, anbefales det at man holder et kontinuerligt stræk i 45 sek..

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
En dansk forsker: PeterMagnussen, har lavet en Phd om undspænding.

Er det ham der har været med til det engelske forsøg, hvor man påviste at man ikke øgede mængden af kollagenfibre i senerne ved udstrækning, og at man i øvrigt ikke blev mere "smidig", men blot flyttede smertetærskelen til et punkt hvor længere udstrækning af sener og ledbånd fandt sted????

Altså - at man selv har oplevelsen af at blive mere smidig - men at man i virkeligheden bare kan "tåle" en længere udstrækning før det gør ondt.

Link to comment
Share on other sites

> Jøgge

Er han professor fra odense idrætstinstitut? Husker nemlig jeg læste en artikel i `98 der siger det samme. I artiklen mente han at det var hinden omkring musklen der var bestemmende for smidigheden og ikke musklen. Hedder det ikke en fascie, forresten? Og hvor kommer smerten fra hvis der ikke er smertereceptorer i muskler? Måske fra fascien?

in the male experimental group, flexibility increased 38%, strength by 17.2%, and endurance by 35.6%;

Bortset fra fleksibiliteten må der være noget galt med undersøgelsen. Så stor fremgang i styrke og udholdenhed alene pga. udstrækning virker højst usandsynligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste en gang en undersøgelse hvor man havde to grupper der styrketrænede hveraf den ene lavede udstrækning efter træning og den anden gjorde ikke. Ved undersøgelsens slutning havde udstrækningsgruppen øget deres muskelmasse med 17% i forhold til den anden gruppe. Min egen teori er, at man måske får trukket de kontraktile elementer på "plads", og derved måske letter blodgennemstrømningen, så næringstofferne nemmere kan komme ud i musklen og fremme proteinsyntesen. Det er som sagt egenspekulation.

Det er lang tid siden, at jeg læste den og kan ikke huske den præcist.

Jeg læste engang (jeg er ved at blive gammel :D ) en artikel af en eller anden cand. scient. -makker, at de undersøgelser der var lavet omkring udstrækning, ikke var særligt holdbare da de ikke var lavet over særligt lange perioder og derfor ikke gav et særligt tydeligt svar på hvad der sker i de forskellige strukture efter lang tids smidighedstræning.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Jeg giver din kammerat fuldstændig ret i, at mange af undersøgelserne mangler et tidsperspektiv for endeligt at konkludere hvorvidt det ser anderledes ud på længere sigt. Men konklusionen på at man man ikke ser nogen længdeforandring i musklerne, giver dog mening.

Man kunne forestille sig senerne som en elastik - hvis den bliver i stand til at strække sig længere og længere - ville den også blive slappere og slappere. Og så går fidusen med at have elastiske sener, lige pludselig af, da de ikke længere ville være i stand til at holde noget som helst under arbejde. Så kan man jo selv regne ud hvilket plejehjem der så ville have udstrækning på programmet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at udstrækning faktisk kan foringe præstationsevnen ved udholdenhedsidræt? Er det korrekt. Er der nogen som har en ref.?
Second, stretching before exercise should have no effect for activities in which excessive muscle length is not an issue (e.g., jogging).

Fra Clin J Sport Med 1999 Oct;9(4):221-7

Stretching before exercise does not reduce the risk of local muscle injury: a critical review of the clinical and basic science literature.

Shrier I.

Jeg mener dog at have læst et andet sted, at udstrækning kan foringe præstationsevnen ved udholdenhedsidræt? Kan dog ikke huske hvor. :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Jeg har også hørt fænomenet omtalt - det skulle angiveligt (i bedste Åndernes magt stil) være fordi at jo slappere en sene (elastik) er, des mindre evne har den til at oplagre energi, f.eks. i nedslaget fra løb.

Det vil alt andet lige naturligvis føre til at en øget mængde energi går tabt - derved forringes løbeøkonomien = en ringere præstation.

Det samme må vel gøre sig gældende i styrketræning. I bunden af en squat vil en del af energien der påvirker stangen, jo også oplagre sig i sener og bindevæv. Hvorfor det også må være en fordel at bibeholde en elasticitet i forbindelse med styrkepræget idræt.

Men for at denne teori skal holde stik, så kræver det jo at teorien om at senerne forlænges eller bliver mindre elastiske ved udstrækning, er rigtig.

Men på baggrund af ovenstående indlæg med tilhørende referater - tyder det ikke på at det er tilfældet.

Konklusionen må vel derfor blive at udstrækning ikke forringer præstationen, hverken ved styrkepræget- eller udholdenhedsidræt.

Link to comment
Share on other sites

Peter Magnusson (som vist iøvrigt er svensker Ups :bblush: men abejder på et Kbh'sk uni) konkluderede at der i udholdenhedsidræt ville være en risiko for at udspænding nedsatte ydeevnen..

Og ja, fascien må være den afgørende faktor, med mindre at det drejer sig om en syg muskel.. Ellers kunne man jo "bare" bedøve musklen, og så pludselig have en balletdansers smidighed..

Hvorvidt elasticiteten har noget at sige i forb. med styrketræning, har vel lidt at gøre med hvordan man løfter. Hvis man lige sænker stangen lidt ekstra inden man løfter må det jo betyde at man skaber forspænding i musklen, og derved vil lidt jo nok gå tabt ved abnorm smidighed.. :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share