HST og konditionstræning


Triple T
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

Jeg starter næste uge mit første HST-program, og jeg har før haft nogle spørgsmål dertil. Men jeg har stadig nogle spørgsmål til programmet.

Sagen er den, at jeg vil gå efter muskelvækst, som hovedprioritet. Men da jeg også går til badminton, og det er sæson for lidt interval-løbetræning, vil jeg også prøve at få en enkel dag til at passe ind med HST-programmet. Spørgsmålet er så, hvornår jeg skal lægge denne "hårde" konditræning, i forhold til, at jeg have de bedste resultater med muskelvækst. Jeg ved dette er et svært spørgsmål, da I/jeg ikke ved hvordan jeg reagerer på styrketræningen, men jeg håber I vil give et råd. Om ikke andet kan jeg sagtens skippe løbe-intervaltræningen. (løbe-intervaltræningen varer ca. 35min).

Jeg har også et spørgsmål til selve HST-træningen. Efter at have læst så mange forskellige artikler om løfte-tempo er jeg kommet lidt i tvivl. Men jeg læner mig nok mest til princippet med at løfte så hurtigt som muligt, og sænke vægten så hurtigt som muligt, dog skal teknikken og kontrollen være god. Kan dette princip også bruges i HST-programmet? Jeg tænker, at det er udemærket, når jeg er nede på 5reps, men kan jeg også løfte og sænke hurtigt med høje reps, selfølgelig med henblik på maksimal muskelvækst?

Tak for at I har taget tid til at læse indlægget.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen.

Jeg starter næste uge mit første HST-program, og jeg har før haft nogle spørgsmål dertil. Men jeg har stadig nogle spørgsmål til programmet.

Sagen er den, at jeg vil gå efter muskelvækst, som hovedprioritet. Men da jeg også går til badminton, og det er sæson for lidt interval-løbetræning, vil jeg også prøve at få en enkel dag til at passe ind med HST-programmet. Spørgsmålet er så, hvornår jeg skal lægge denne "hårde" konditræning, i forhold til, at jeg have de bedste resultater med muskelvækst. Jeg ved dette er et svært spørgsmål, da I/jeg ikke ved hvordan jeg reagerer på styrketræningen, men jeg håber I vil give et råd. Om ikke andet kan jeg sagtens skippe løbe-intervaltræningen. (løbe-intervaltræningen varer ca. 35min).

Jeg har også et spørgsmål til selve HST-træningen. Efter at have læst så mange forskellige artikler om løfte-tempo er jeg kommet lidt i tvivl. Men jeg læner mig nok mest til princippet med at løfte så hurtigt som muligt, og sænke vægten så hurtigt som muligt, dog skal teknikken og kontrollen være god. Kan dette princip også bruges i HST-programmet? Jeg tænker, at det er udemærket, når jeg er nede på 5reps, men kan jeg også løfte og sænke hurtigt med høje reps, selfølgelig med henblik på maksimal muskelvækst?

Tak for at I har taget tid til at læse indlægget.

MVH TripleT

Overså du indlægget, får du lige en mulighed for at svare igen :laugh::innocent: .

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen.

Jeg starter næste uge mit første HST-program, og jeg har før haft nogle spørgsmål dertil. Men jeg har stadig nogle spørgsmål til programmet.

Sagen er den, at jeg vil gå efter muskelvækst, som hovedprioritet. Men da jeg også går til badminton, og det er sæson for lidt interval-løbetræning, vil jeg også prøve at få en enkel dag til at passe ind med HST-programmet. Spørgsmålet er så, hvornår jeg skal lægge denne "hårde" konditræning, i forhold til, at jeg have de bedste resultater med muskelvækst. Jeg ved dette er et svært spørgsmål, da I/jeg ikke ved hvordan jeg reagerer på styrketræningen, men jeg håber I vil give et råd. Om ikke andet kan jeg sagtens skippe løbe-intervaltræningen. (løbe-intervaltræningen varer ca. 35min).

Proteinsyntesen er vist nok især forhøjet 12-24 timer efter træningsstimuli, så det smarteste ville nok være at gøre det så langt tid efter et træningspas som muligt - samtidig skal du selvfølgelig have energi til det næste træningspas. Men det vigtigste er nu nok ikke præcis hvornår. Du skal bare huske at for at opnå muskelvækst skal du være i kalorieoverskud (kosten er meget, meget vigtig! :superman: ), og sådan en omgang badminton/intervaltræning er sikkert noget der rykker tænder ud og sætter dit stofskifte en del op - så sørg for at få en hel masse at spise og meget gerne fx nogle kulhydrater og noget protein lige efter badmintontræning. Det er en helt fin idé også at træne kondition samtidig, men husk at få nok at spise + ikke mindst at få hvilet. Det er mindst lige så vigtigt som selve træningen, så husk det! :smile:
Jeg har også et spørgsmål til selve HST-træningen. Efter at have læst så mange forskellige artikler om løfte-tempo er jeg kommet lidt i tvivl. Men jeg læner mig nok mest til princippet med at løfte så hurtigt som muligt, og sænke vægten så hurtigt som muligt, dog skal teknikken og kontrollen være god. Kan dette princip også bruges i HST-programmet? Jeg tænker, at det er udemærket, når jeg er nede på 5reps, men kan jeg også løfte og sænke hurtigt med høje reps, selfølgelig med henblik på maksimal muskelvækst?

Nu er jeg ikke ligefrem ekspert i HST, men normalt siger man vel at den ekcentriske fase af løftet - altså den del hvor du sænker stangen i bænkpres fx er vigtig for muskelvækst, så der er ingen grund til at smide stangen ned så hurtigt som muligt ( :tongue: ). Også selvom man måske kan tage et par kilo ekstra, så hellere gør det rigtigt. At hæve stangen så hurtigt som muligt er derimod en god idé.

Link to comment
Share on other sites

Hey

Med hensyn til optimal tempo ved hts er 2 sek i den koncentriske og 4 i den exsentriske face det bedste og der du får revet flest muligt fibre over, dvs større vækst.

Hvad syntes du ellers om måden at træne på?

EDIT: Ikke mit indlæg - men derimod Dennis1ton der har brugt min kontormaskine og mit log-in mens jeg var på ferie... Alle der har set mig træne ved også at det absolut ikke er måden jeg træner på. Kan overhovedet ikke tælle til 4 alligevel når jeg træner :4thumbup:

Edited by coachmichael
Link to comment
Share on other sites

Hey

Med hensyn til optimal tempo ved hts er 2 sek i den koncentriske og 4 i den exsentriske face det bedste og der du får revet flest muligt fibre over, dvs større vækst.

Øhh, nej, og hvem kan i øvrigt tælle sekunder under udførslen af øvelsen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share