God cuttemorgenmad?


Christian B
 Share

Recommended Posts

Jeg har cuttet en måneds tid nu, og selvom det går den rigtige vej, er jeg kommet i tvivl om hvor hensigtsmæssig min morgenmad er.

Til frokost spiser jeg 3 stykker groft rugbrød med kød og fiske pålæg. Og til aftensmad spiser jeg 300 gram bøf med grøntsager eller 300 gram tunsteak med grøntager, derudover spiser jeg 3 stykker frugt i løbet af dagen. (min gennemsnitsdag ser ca sådan ud, men synder også)

Til morgenmad spiser jeg en stor skål havregryn med rosiner og skummetmælk. Det er ikke så meget portionsstørrelsen jeg er bekymret over, er blot interesseret i at høre om nogen har nogen bedre forslag til morgenmad under cut?

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

jeg synes morgenmaden er et dårligt sted at skære ned når man cutter. personligt oplever jeg at jeg har væsentlig større trang til søde sager hvis jeg ikke har fået ordentligt morgenmad.

jeg spiser ligesom dig havregryn (dog med minimælk). nogle gange med rosiner, kakaopulver, prot eller bare on the rock :smile:

så jeg synes du skal fortsætte med det. hvis du eventuelt har tid kan du jo lave havregrød...

Link to comment
Share on other sites

jeg synes morgenmaden er et dårligt sted at skære ned når man cutter. personligt oplever jeg at jeg har væsentlig større trang til søde sager hvis jeg ikke har fået ordentligt morgenmad.

jeg spiser ligesom dig havregryn (dog med minimælk). nogle gange med rosiner, kakaopulver, prot eller bare on the rock :smile:

så jeg synes du skal fortsætte med det. hvis du eventuelt har tid kan du jo lave havregrød...

Det var ikke fordi jeg nødvendigvis ville skære ned, men det kunne være der var noget der mættede bedre/længere

Link to comment
Share on other sites

Til morgenmad spiser jeg en stor skål havregryn med rosiner og skummetmælk. Det er ikke så meget portionsstørrelsen jeg er bekymret over, er blot interesseret i at høre om nogen har nogen bedre forslag til morgenmad under cut?

Hvorfor så meget kulhydrat til morgenmad? På hvilket tidspunkt ligger din træning?

Jeg ville generelt skifte en del kulhydrater ud med fedt og protein og vente med kulhydraterne til efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor så meget kulhydrat til morgenmad? På hvilket tidspunkt ligger din træning?

Jeg ville generelt skifte en del kulhydrater ud med fedt og protein og vente med kulhydraterne til efter træning.

Ligger inden aftensmaden.. Hvad ville du så anbefale i stedet, to store slagterdeller? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ligger inden aftensmaden.. Hvad ville du så anbefale i stedet, to store slagterdeller? :tongue:

Til morgenmad spiser jeg en omelet af 4 æggehvider + 1 helt æg, tomat, spinat og kalkunbacon og olivenolie = fedt + protein.

Inden træning spiser jeg kun fedt+protein combos og efter træning kun kulhydrat+protein combos.

Det virker for mig.

Link to comment
Share on other sites

Til morgenmad spiser jeg en omelet af 4 æggehvider + 1 helt æg, tomat, spinat og kalkunbacon og olivenolie = fedt + protein.

Inden træning spiser jeg kun fedt+protein combos og efter træning kun kulhydrat+protein combos.

Det virker for mig.

Er det ikke mange kcal under cut? eller det er måske det samme som i havregryn? Lyder ellers lækkert :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Du kunne gøre som jeg: udskift rosinerne i morgenmaden med protein pulver.

På den måde upper du protein-indtaget, får masser af fibre (fra havregrynen) og skærer ned på kulhydraterne (rosinerne).

Og så smager det himmelsk!!! :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Du kunne gøre som jeg: udskift rosinerne i morgenmaden med protein pulver.

På den måde upper du protein-indtaget, får masser af fibre (fra havregrynen) og skærer ned på kulhydraterne (rosinerne).

Og så smager det himmelsk!!! :4mewantfood:

Lyder som en plan :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har cuttet en måneds tid nu, og selvom det går den rigtige vej, er jeg kommet i tvivl om hvor hensigtsmæssig min morgenmad er.

Til frokost spiser jeg 3 stykker groft rugbrød med kød og fiske pålæg. Og til aftensmad spiser jeg 300 gram bøf med grøntsager eller 300 gram tunsteak med grøntager, derudover spiser jeg 3 stykker frugt i løbet af dagen. (min gennemsnitsdag ser ca sådan ud, men synder også)

Til morgenmad spiser jeg en stor skål havregryn med rosiner og skummetmælk. Det er ikke så meget portionsstørrelsen jeg er bekymret over, er blot interesseret i at høre om nogen har nogen bedre forslag til morgenmad under cut?

Personligt laver jeg ekstra aftensmad, og spiser resten om morgnen. Lyder måske ikke så lækkert for nogle, men jeg elsker det :biggrin: , og desuden mætter det meget og jeg får masser af proteiner og fedt, og få kulhydrater (stivelse).

MVH TripleT

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Hmm.. en overgang spiste jeg 2 slagterfrikadeller på vej til arbejde, og de mættede så godt at jeg først spiste frokost klokken et. De er fulde af fedt og protein, men det er jo desværre skodfedt.... Syns bare mit fedttab gik hurtigere i den periode end nu..

Der er ingen der har bevist, at mættet (økologisk) fedt er usundt eller på anden måde skadeligt. Stort set alle fødevarer kan både være godt for dit helbred og dårligt for dit helbred - det handler om den rigtige mængde. Og hvorfor spiser du ikke frikadeller længere, hvis du synes det virkede? Jeg har prøvet utallige måder at spise på, men faktisk er det for mig naturlige fødevarer og en stor del kød og mættet fedt, som giver mig bedst energi, bedst mætheds-/tilfredshedsfornemmelse og gør mig "ripped".

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg tillade mig at stjæle lidt plads i tråden til mit spørgsmål?

Jeg er selv i en 4 ugers cutting periode, men mangler ideer til mad med stort fedt indhold? Min plan var at erstatte de fleste kulhydrater med fedt, jeg kan ikke selv komme på andre ting end nødder, æg samt makrel i tomat.

Link to comment
Share on other sites

Personer spiser jeg selv, både i cutting og normale perioder proteinhavregrød:

6 dele vand

2 dele havregryn

koges op

afkøles, tilsættes:

30g proteinpulver med jordbærsmag

1 tsk kanel

3 tsk psyllium fibre

en hel del kunstig sødemiddel (flydende atwel)

samt lidt tilhørende fiskeolie

Det smager ganske forfærdeligt men man vænner sig til det, måltidet indeholder så godt som intet fedt, en del protein, så godt som ingen sukker eller små sakkarider kun polysakkarider +kostfibre og lidt mættet fedt til - for mig er det noget nært det optimale cutting mad.

I starten spiste jeg det kun når jeg cuttede men har lidt vænnet mig til smagen så nu spiser jeg det hele året rundt.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen der har bevist, at mættet (økologisk) fedt er usundt eller på anden måde skadeligt. Stort set alle fødevarer kan både være godt for dit helbred og dårligt for dit helbred - det handler om den rigtige mængde. Og hvorfor spiser du ikke frikadeller længere, hvis du synes det virkede? Jeg har prøvet utallige måder at spise på, men faktisk er det for mig naturlige fødevarer og en stor del kød og mættet fedt, som giver mig bedst energi, bedst mætheds-/tilfredshedsfornemmelse og gør mig "ripped".

MVH TripleT

Problemet med at indtage mættet fedt er, at man så kan indtage mindre fedt med påvist sundhedsfremmende virkning...

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg tillade mig at stjæle lidt plads i tråden til mit spørgsmål?

Jeg er selv i en 4 ugers cutting periode, men mangler ideer til mad med stort fedt indhold? Min plan var at erstatte de fleste kulhydrater med fedt, jeg kan ikke selv komme på andre ting end nødder, æg samt makrel i tomat.

Jeg har har erstattet kulhydrat med friske grønsager overhældt med olie. To fluer med ét smæk: Mikronæringsstoffer + fedt.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen der har bevist, at mættet (økologisk) fedt er usundt eller på anden måde skadeligt. Stort set alle fødevarer kan både være godt for dit helbred og dårligt for dit helbred - det handler om den rigtige mængde. Og hvorfor spiser du ikke frikadeller længere, hvis du synes det virkede? Jeg har prøvet utallige måder at spise på, men faktisk er det for mig naturlige fødevarer og en stor del kød og mættet fedt, som giver mig bedst energi, bedst mætheds-/tilfredshedsfornemmelse og gør mig "ripped".

MVH TripleT

Fordi jeg troede at havregryn med skummetmælk var sundere...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Fordi jeg troede at havregryn med skummetmælk var sundere...

Havregryn er sundere. Mættet fedt er usundt, det er der beviser for. Det er bl.a. det som medvirker til hjertekar sygdomme, det indeholder usundt kolesterol. Det er derfor der også er et max på hvor meget mættet fedt en person bør få.

Så fortsæt endelig med havregryn :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Havregryn er sundere. Mættet fedt er usundt, det er der beviser for. Det er bl.a. det som medvirker til hjertekar sygdomme, det indeholder usundt kolesterol. Det er derfor der også er et max på hvor meget mættet fedt en person bør få.

Så fortsæt endelig med havregryn :4thumbup:

Don't get me started on that :nonono: ...

Folk (og især politikere) kan lide at gøre ting som kost meget simpelt for alle os der gerne vil spise sundt. Men det er ikke bare så enkelt at sige, mættet fedt foresager hjertekarsygdomme og andre livstilssygdomme. Tro mig, vi har her på sitet diskuteret om "de gode" eller "de onde" fedtstoffer, og vi kommer nok ikke for tiden til en fælles konklusion :smile: . Men jeg er kommet til den konklusion, at mættet fedt (ud over hydrogeneret fedt) er langt bedre at få i relativt store mængder for mig, i stedet for en kost der helt unaturligt skal strippes for alt synligt eller tilsat fedt. Efter jeg holdte op med bl.a havreygryn og skiftede til "politisk ukorrekt kost", steg mit humør, mit energi-niveau fløj til vejrs, jeg tabte fedt (selvom jeg i forvejen var tynd) og jeg blev i hele taget mere glad og mere fri, og jeg har der på samme måde i dag :4thumbup: .

Personligt tror jeg, at sund kost er en meget individuel sag. Dvs. at det der måske er sundt og godt for dig, er måske ikke godt eller direkte usundt for mig. Hvis det som man bliver fortalt i skolen og i de fleste tv-programmer er vejen til sund kost, ja så gider jeg ikke være sund i deres forstand.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Følger spændt med på sidelinien da det fuldstændig beskriver min problemstilling.. Nå jeg ligger under mit ligevægtsindtag er min krop mere tilfreds med at få fedt og prot.. Den elsker Havregryn med skummetmælk, men den kræver bare mere, mere og mere

Jeg må sige, at jeg kan nikke genkendende til hvad du skriver. Dengang jeg spiste havregryn, synes jeg også, at jeg bare kunne spise og spise, og hvis jeg så gjorde det, ville jeg ligge tilbage helt træt og sløv :sleeping:.

Folk siger at det er det bedste, men jeg er ikke kommet til samme resultat, og jeg går vel ud fra mine erfaringer frem for andres "undersøgelser". Men hvis jeg ser på min morgenmad i dag, synes jeg, at det på papiret, som i praksis virker (og smager) fantastisk! Kød kombineret med rå grønsager eller frugt/tørret frugt/nødder/peanutbutter(/pålægchokolade :innocent:, det smager jo godt). Og jeg har heller ingen trang til eksempelvis slik eller bare ekstra mad. Når jeg har spist mig godt tilfreds i overstående, kan jeg holde mig i lang tid med et super energi-niveau.

MVH TripleT

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Det er nok mere sandsynligt at det er proteinindholdet der mætter fremfor fedtet ... protein er det næringsstof der efter min overbevisning mætter suværent bedst. Uanset hvordan man vender og drejer det mener jeg ikke at polysakkarider mætter i nærheden af det som protein og fedt gør pr. gram - men modsat tilfældet for fedt indholder protein pr. gram mindre end halvt så meget energi. Protein udløser også en fysiologiske faktorer der inducerer mæthed som ikke ses hos fedt og kulhydrat

prøv eventuelt at tilføje proteinpulver til havregrøden, så mætter den i hvert fald - det er helt sikkert - det er højest sandsynligt også bedre kaloriemæssigt end fedtholdige produkter.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share