God cuttemorgenmad?


Christian B
 Share

Recommended Posts

Det er nok mere sandsynligt at det er proteinindholdet der mætter fremfor fedtet ... protein er det næringsstof der efter min overbevisning mætter suværent bedst. Uanset hvordan man vender og drejer det mener jeg ikke at polysakkarider mætter i nærheden af det som protein og fedt gør pr. gram - men modsat tilfældet for fedt indholder protein pr. gram mindre end halvt så meget energi. Protein udløser også en fysiologiske faktorer der inducerer mæthed som ikke ses hos fedt og kulhydrat

prøv eventuelt at tilføje proteinpulver til havregrøden, så mætter den i hvert fald - det er helt sikkert - det er højest sandsynligt også bedre kaloriemæssigt end fedtholdige produkter.

Jeg tænker ikke kun mæthedsmæssigt, men også velvære-/tilfredshedsmæssigt. Hvis man kun levede af proteinrige fødevarer, ville appetitten helt klart styrte, men det ville alle ens livsfunktioner også, samt energi og humør ville formentlig synke en del. Jeg tror mange mennesker blot er blevet bange for at spise fedt, især mættet fedt, da man over det hele stempler det for "usundt". Det skal dog siges, at jeg ikke ville spise meget mættet fedt fra kilder, som har indtaget/er behandlet med med forskellige vækshormoner eller har fået GMO-foder, da nogle af disse stoffer lagres i fedtet.

Ser vi tilbage i tiden (tusinder år tilbage), levede det forhistoriske menneske mest af kød, fisk, skalddyr, rå grøntsager og frugt/nødder, hvilket udviklede dem til det de er i dag.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke rigtig genkende det du skriver med livsenergi og humør - hvis jeg spiser noget om morgenen jeg synes smager udemærket og som mætter rigtig godt og oveni er sundt, så kan jeg ikke se hvorfor det skulle påvirke resten af dagens humør negativt? - hvis man går og sulter sig selv og af samme grund er træt, irritabel og hovedpine kan jeg da godt følge dig, men en sultekur er jo heller ikke umiddelbart det alternativ jeg foreligger.

For øvrigt tror jeg du har misforstået noget med GMO - fødemidler der er GMO påvirket er ikke på nogen måde af ringere nutritionel karakter end almindelige fødemidler, på mange måder er det ofte væsentlig sundere produkter pga. fravær af bl.a. naturlige skadelige stoffer samt diverse sprøjtemidler - kan huske at jeg på et tidspunkt havde undervisning af en toxiolog der ligefrem var bange for økologiske fødevarer fordi man ikke anede hvad man havde med at gøre fra naturens side :smile:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Don't get me started on that :nonono: ...

Folk (og især politikere) kan lide at gøre ting som kost meget simpelt for alle os der gerne vil spise sundt. Men det er ikke bare så enkelt at sige, mættet fedt foresager hjertekarsygdomme og andre livstilssygdomme. Tro mig, vi har her på sitet diskuteret om "de gode" eller "de onde" fedtstoffer, og vi kommer nok ikke for tiden til en fælles konklusion :smile: . Men jeg er kommet til den konklusion, at mættet fedt (ud over hydrogeneret fedt) er langt bedre at få i relativt store mængder for mig, i stedet for en kost der helt unaturligt skal strippes for alt synligt eller tilsat fedt. Efter jeg holdte op med bl.a havreygryn og skiftede til "politisk ukorrekt kost", steg mit humør, mit energi-niveau fløj til vejrs, jeg tabte fedt (selvom jeg i forvejen var tynd) og jeg blev i hele taget mere glad og mere fri, og jeg har der på samme måde i dag :4thumbup: .

Personligt tror jeg, at sund kost er en meget individuel sag. Dvs. at det der måske er sundt og godt for dig, er måske ikke godt eller direkte usundt for mig. Hvis det som man bliver fortalt i skolen og i de fleste tv-programmer er vejen til sund kost, ja så gider jeg ikke være sund i deres forstand.

MVH TripleT

Det er selvfølgelig fint at mættet fedt virker for dig, men det ændre jo ikke på, at der er forskningsmæssig resultater som peger på at mættet fedt medvirker til bl.a. hjertekar sygdomme. Jeg argumenterer ikke for at man aldrig skal spise kød hvor der er mættet fedt i, men man skal ikke kaste mættet fedt ned i store mængder. Det er jo ikke for sjov at der anbefales at spise f.eks. rapsolie fremfor smør. Det er klart at der også er andre faktorer som spiller ind på f.eks. hjertekar sygdomme, f.eks. fysisk aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig fint at mættet fedt virker for dig, men det ændre jo ikke på, at der er forskningsmæssig resultater som peger på at mættet fedt medvirker til bl.a. hjertekar sygdomme. Jeg argumenterer ikke for at man aldrig skal spise kød hvor der er mættet fedt i, men man skal ikke kaste mættet fedt ned i store mængder. Det er jo ikke for sjov at der anbefales at spise f.eks. rapsolie fremfor smør. Det er klart at der også er andre faktorer som spiller ind på f.eks. hjertekar sygdomme, f.eks. fysisk aktivitet.

Sortiarius > meget interessant. Vidste jeg ikke.

SNF > Det er skam heller ikke meningen, at vi skal spise store mængder umættet fedt :smile:. Undersøgelser (dejligt ord at bruge :laugh: ) viser, at store mængder umættet fedt i kosten også har skadelig effekt, og jeg vil gerne læse din undersøgelse om at mættet fedt, uafhængigt af træning, aktivitetsniveau, gener og kulturel afstamning direkte foresager åreforkalkning. Som sagt før, al mad kan være sund og usund, det vigtige er mængderne i forhold til det enkelte menneske og dets målsætning :bigsmile: . God aften!

MVH TripleT

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke nogen ekspert, men det ser for mig ud til, at der da er nogenlunde konsensus om, at mættet fedt kan være medvirkende til hjerte-/karsygdomme og at flerumættet fedt er sundere:

The relationship between dietary fats and CVD, especially coronary heart disease, has been extensively investigated, with strong and consistent associations emerging from a wide body of evidence accrued from animal experiments, as well as observational studies, clinical trials and metabolic studies conducted in diverse human populations...Saturated fatty acids raise total and low-density lipoprotein (LDL) cholesterol...The most effective replacement for saturated fatty acids in terms of coronary heart disease outcome are polyunsaturated fatty acids, especially linoleic acid. This finding is supported by the results of several large randomized clinical trials, in which replacement of saturated and trans fatty acids by polyunsaturated vegetable oils lowered coronary heart disease risk.

– World Health Organization, Population nutrient intake goals for preventing diet-related chronic diseases,5.4.4

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Sortiarius > meget interessant. Vidste jeg ikke.

SNF > Det er skam heller ikke meningen, at vi skal spise store mængder umættet fedt :smile:. Undersøgelser (dejligt ord at bruge :laugh: ) viser, at store mængder umættet fedt i kosten også har skadelig effekt, og jeg vil gerne læse din undersøgelse om at mættet fedt, uafhængigt af træning, aktivitetsniveau, gener og kulturel afstamning direkte foresager åreforkalkning. Som sagt før, al mad kan være sund og usund, det vigtige er mængderne i forhold til det enkelte menneske og dets målsætning :bigsmile: . God aften!

MVH TripleT

her er en til ugeskrift for læger. Den henviser også til en del referencer som du jo kan se mere på.

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/port...L_2004_17_42633

her er et citat fra artiklen "Observerende undersøgelser viser, at positiv energibalance (fedme) [6, 7] og visse fedtstoffer som mættet fedt [8], transfedtsyrer [9] og kolesterol [10] øger risikoen for åreforkalkning. Til gengæld er det vist i observerende undersøgelser, at indtag af fisk 1-2 gange ugentlig er forbundet med en reduceret risiko for åreforkalkning og pludselig hjertedød [11, 12]."

e

Link to comment
Share on other sites

Mættet fedt eller ej, så bestod min morgenmad af rester fra min aftensmad :4mewantfood: Strimlet roastbeef med spinat, ærter og rød peber i en wok, en lille portion men det mættede rigtig godt!

Præcis, det handler om at gøre det, der føles mest rigtigt og bedst for éns eget vedkommende. Jeg vil bare sige, at du næsten ikke kan stemple noget for hverken sundt eller usundt, heller ikke mættet fedt :innocent: . Det vigtigste er at gøre det der virker for én selv, og det som giver energi og glæde, hvilket vil hjælpe dig stort til dit mål, om det så måtte være vægttab eller vægtøgning, eller hvad som helst. God dag.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Ang. morgenmad:

400ml. vand

2 Scoops proteinpulver

100g Havregryn

1 Banan

-Blend om aftenen, så er den lækker om morgenen når den har været i køleren natten over.

Det er hvad jeg selv indtager normalt, under cut kan den jo let modificeres til:

400ml. vand

1½ scoops proteinpulver

50g Havregryn

1 lille banan

-> Det vil give færre kcal, men det mætter stadig godt! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ang. morgenmad:

400ml. vand

2 Scoops proteinpulver

100g Havregryn

1 Banan

-Blend om aftenen, så er den lækker om morgenen når den har været i køleren natten over.

Det er hvad jeg selv indtager normalt, under cut kan den jo let modificeres til:

400ml. vand

1½ scoops proteinpulver

50g Havregryn

1 lille banan

-> Det vil give færre kcal, men det mætter stadig godt! :superman:

lyder spændende :4mewantfood: Giver scoops proteinpulver smag eller er det kun for at få ekstra protein du tilsætter det?

Link to comment
Share on other sites

For at få proteinen først og fremmest, men det bidrager også med smag. Jeg bruger selv choko til morgenmad. Smagen er imo bedst med 1 scoop whey og 1 scoop cassein (Optimum). Kunne forestille mig at "cutte-versionen" med 50g havregryn vil falde mere i folkets smag, da den vil være mindre grødet end den "originale" :tongue:

Edited by -Matz-
Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Har selv kørt planen med Havregryn og mælk til morgen.. Men hvis jeg starter dagen med over 300kcal kan jeg i løbet af en time mærke hvordan kroppen lige har givet et skud insulin og tappet alle kulhydrater ud i muskler osv.

Så jeg starter dagen som andre har skrevet med protein og fedt.. Laver en pandekage med en masse æggehvide og få blommer, proteinpulver og lidt havregryn.

Håber det hjælper:)

Ellers er æggehvide generelt genialt i mine øjne til en masse protein.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hey

Åbner lige tråden, da jeg har et spørgsmål:

jeg er begyndt at spise følgende om morgenen(jeg cutter):

330g skummetmælk

46g proteinpulver

10g valnøddeolie

25g havregryn

evt. 2 ferskner(eller andet frugt)

30g kakaopulver(uden sukker)

SØD

Blendes og indtages

Er der noget galt i at spise det under cut?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share