Cut der ikke virker


Marlena87
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg i den sidste måneds tid cuttet med 600 kcal om dagen. Mit energiindtag har været på 1400 kcal HVER dag (uden undtagelser). Ud over dyrker jeg fitness tre-fire gange om ugen og styrketræner ved samme lejlighed. Men intet er sket på vægten!!! Hvordan kan dette lade sig gøre? Jeg har holdt mig PRÆCIS til de 1400 kcal om dagen, tro mig, der har ikke sneget sig noget som helst ekstra ind i munden på mig. Jeg vejer 52 kg og er 162 høj. Kan kroppen gå i en eller anden form for sultetilstand når man er i kalorieunderskud i længere tid? Det er virkelig demotiverende at intet er sket, for jeg går virkelig virkelig meget op i det :( Har undladt alle byture og rødvinsaftener med veninderne, bare for at tabe to-tre kg til ferien... Kan nogen komme med et bud på hvad der er galt med min krop?? For et kalorieunderskud på mindst 600 kcal om dagen over en måned må da for satan føre til et vægttab

Link to comment
Share on other sites

Flere forklaringsmuligheder:

- Vægt alene er en meget dårlig indikator for fedttab. Hvad siger spejlet og målebåndet?

- Hvis du rent faktisk ikke har tabt fedt overhovedet, så har du pr definition ikke været i energiunderskud, uanset hvad dine beregninger og kalorietællinger siger.

- 1 md er ikke lang tid uanset hvordan du vender og drejer det. Ret ofte ses det af uforklarlige årsager at vægttab kommer i perioder.

- 600kcal dagligt underskud ville i rent fedttab svarer til omkring 2,5kg

- Med din højde og vægt ligger du i underkanten af normalområdet, så det er svært at anbefale yderligere vægttab. Jo lavere du er i fedtprocent jo sværere bliver det bare at tabe fedtet.

Læsning til dig:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...on_og_vaegttab/

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være jeg ligger i den nedre del af normalområdet, men jeg har altså stadig fedtdepoter på overarmene jeg meget gerne vil til livs. Det bliver en varm sommer hvis jeg skal dække mig til med lange ærmer! Jeg bruger spejl og vægt som indikator, og der er ikke rigtig sket forandring nogle steder... Skal jeg dyrke mere motion for at sørge for at energien bliver taget fra fedtdepoterne og ikke musklerne?

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være jeg ligger i den nedre del af normalområdet, men jeg har altså stadig fedtdepoter på overarmene jeg meget gerne vil til livs. Det bliver en varm sommer hvis jeg skal dække mig til med lange ærmer! Jeg bruger spejl og vægt som indikator, og der er ikke rigtig sket forandring nogle steder... Skal jeg dyrke mere motion for at sørge for at energien bliver taget fra fedtdepoterne og ikke musklerne?

Du skal styrketræne for at holde på muskelmassen og det derved primært er fedtdepoterne der suges fra.

Derudover skal du bare sørge for at ligge i kcal underskud, ved enten at spise mindre eller forbrænde mere og motion er et godt værktøj til sidstnævnte.

Selvfølgelig skal du ikke gå med lange ærmer om sommeren bare fordi du ikke er tilfreds med dig selv, for det fortæller historien at piger aldrig bliver :smile:

edit: wups, så kun det sidste indlæg, så svaret virker sikkert ude af kontekst. Pardon.

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

1400 kcal lyder også af meget i forhold til 52kg, men du kan self have et højt stofskifte :smile:

Når jeg cutter ligger jeg selv på omkring 1500kcal, og vejer immervæk ~85kg, styrketræner og dyrker kickboxing.

Jeg synes nu ikke, 1400 kcal lyder som specielt meget. :smile: Men det er tydeligvis for meget til det pågældende aktivitetsniveau, da Marlena ikke taber sig. Til gengæld synes jeg, at 1500 kcal lyder som ekstremt lidt for en på 85 kg. :blink: Jeg ville dø af sult. :blush: Når jeg har skulle cutte et par kg for at komme under 60 kg, har jeg fået ~1800-3000 kcal/dag afhængigt af aktivitetsniveau på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Indtager du meget væske?? Jeg har nogenlunde samme mål som dig (160, 50 kg), og jeg oplever i cutperioder at jeg er mere blævret end normalt... Er ret overbevist om, at det skyldes mit øgede væskeindtag. Kan snildt drikke op til tre liter på en dag. For mig virker det som om at en del af det aflejres i kroppen

Link to comment
Share on other sites

Indtager du meget væske?? Jeg har nogenlunde samme mål som dig (160, 50 kg), og jeg oplever i cutperioder at jeg er mere blævret end normalt... Er ret overbevist om, at det skyldes mit øgede væskeindtag. Kan snildt drikke op til tre liter på en dag. For mig virker det som om at en del af det aflejres i kroppen

Hmm, men som MP sagde, så skulle jeg have smidt ~2,5 kg. 2,5 kg væske opsamlet i kroppen på én måned??

Link to comment
Share on other sites

Køb dig et målebånd og mål dine arme, lår, hofte/balde og talje nu og så mål dem igen om en måneds tid... Giver en bedre indikation af om der sker noget. Kan godt være svært at se i spejlet om ens arme er blevet 0,5 cm mindre på en måned selvom det jo egentligt er et flot resultat! Derudover så lad være med at fokusere så meget på vægten, selvom det er svært :)

Jo flere muskler du har, jo mere vil du veje på vægten, men jo flere kcal vil du til gengæld kunne tillade dig at spise, da muskler forbrænder flere kcal end fedt gør. 160 Cm og 52 kg er som skrevet af andre ikke meget og det vil derfor være svære for dig at smide "2 kg" end det vil være for en der er 160 cm og vejer 100 kg!

Hvis du er utilfreds med dine arme har du så overvejet også at træne dem? køre noget triceps og biceps? Det kan være en måde at ændre dine armes udseende på, og lad nu være med at tro de bliver store og pumpede fordi du træner dem. Mænd og kvinders muskler vokser forskelligt så du får ikke kæmpe overarme lige sådan...

Og sidst men ikke mindst. Du skriver du træner 3-4 gange om ugen, MEN... Giver du den gas? Presser du dig selv? Sørger du for virkelig at få banket kroppen igennem? Eller sidder du på en ben maskine med noget ligende hvilepuls uden overhovedet at syre til i benene? Står du bare på Crosseren og ser fjernsyn og hygger dig, eller sørger du for at gøre det hårdt for dig selv?

Det er jo ikke nok at tage ned og træne, man skal også helst gøre en indsats mens man er der :)

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også jeg må til at finde målebåndet frem så :) En sidste ting: Nu vejer jeg ikke mere end jeg gør, og siden det fedt jeg vil tabe hører til småtingsafdelingen, skal jeg så være i stort eller lille kalorieunderskud? Cut med 500 kcal dagligt eller 1000?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også jeg må til at finde målebåndet frem så :) En sidste ting: Nu vejer jeg ikke mere end jeg gør, og siden det fedt jeg vil tabe hører til småtingsafdelingen, skal jeg så være i stort eller lille kalorieunderskud? Cut med 500 kcal dagligt eller 1000?

Lille underskud.

Jo mindre fedt du har at tage af, jo mindre skal dit daglige underskud være, for at det ikke går ud over muskelmassen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share