Kost til træning


JLC
 Share

Recommended Posts

Godmorgen folkens.

Jeg har trænet intensivt med en træningspartner den sidste måneds tid (Før i tiden har jeg kørt et 3-split program, dog med langsom fremgang grundet antal reps osv - det var blot for at vænne kroppen til det. Det kørte jeg i 2½ månede).

Jeg er gået fra 45kg i bænk til 60 i løbet af no time, da vi virkelig presser os selv i dette program - så fremgang er der masser af! Ud over det er jeg steget ret meget i biceps øvelser og er snart i stand til at lave dips. (Min partner holder mine ben lige pt, da jeg skal ind i øvelsen, har før lavet bench-dips med 30kg vægt på mit skød, så må snart være der. :-D).

Her kommer mit spørgsmål så:

Er denne kost god nok? Jeg har tabt mig 20kg og er nu begyndt at skrue op for volumen af indtagelse af mad.

Dette er en typisk dag for mig. Har ikke skematiseret det, folk kan jo næsten selv gætte sig til hvad jeg spiser hvornår. :-)

1 stk frugt

1-200g (eller derover) grøntsager

3-6 stk rugbrødskiver med magert pålæg (fiberrigt)

1-2 stk knækbrød med kalkunfilet

3-400g (eller derover) kød såsom kylling, tun osv

Fetucine én til to gange om ugen med masser af tun i. (Fetucine kan fås i en variant der er proteinrig med en MEGET lav fedtprocent. Den spiser jeg)

Skummetmælk, vand

Proteinshakes

Jeg laver også tit råkostsalat (Gulerod, rosiner og masser af citronsaft.

Jeg sørger for at få rigeligt med proteiner ind HVER dag.

Det er ca hvad en normal for mit vedkomne består af. Holder mig fra ris og kartofler for det meste. Jeg skulle mene, at dette er mit ligevægtsindtag eller måske LIDT derover, men så heller ikke mere end 10% over det.

Er dette optimalt når jeg træner intensivt? Ved godt at man helst skal ligge i kalorieoverskud når man træner, men da jeg lige har tabt mig så mange kg ville det være surt at hoppe op i et overskud og så måske tage det på, fordi min forbrænding ikke er i top.

Jeg løber gerne 1-2 km efter træning undtagen når jeg har lavet squat, da den tager hårdt på benene. :-)

På forhånd tak for jeres hjælp.

Mvh

Jeppe Christiansen

Link to comment
Share on other sites

Hej Jlc.

Det kommer jo lidt an på hvad du er ude efter.

Hvis du vil tabe dig yderligere eller bare blive mere "cut" skal du ned under dit ligevægtsindtag, men hvis du er ude efter stille og roligt at bygge mere masse, ser det fint ud det du gør nu rent madmæssigt. Så hvis du træner ordentligt skal der nok ske noget.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jlc.

Det kommer jo lidt an på hvad du er ude efter.

Hvis du vil tabe dig yderligere eller bare blive mere "cut" skal du ned under dit ligevægtsindtag, men hvis du er ude efter stille og roligt at bygge mere masse, ser det fint ud det du gør nu rent madmæssigt. Så hvis du træner ordentligt skal der nok ske noget.

Jeg er stoppet med at cutte, eller har i al fald trappet voldsomt ned på det, derfor har jeg intensiveret volumen af mad jeg indtager hver dag.

Jeg vil gerne begynde at få meget muskelmasse, og jeg træner rigtigt seriøst. Så ville egentlig bare høre om den kost var ok. Jeg ved godt, at det varierer fra person til person og hvordan kroppen er bygget op.

Jeg er 194 høj og vejer pt 77kg. BMI kan man IKKE regne med. Jeg mangler bare lige at få strammet huden op efter alt det vægttab. :-)

Tak for dit svar.

Link to comment
Share on other sites

du skriver 3-400g. kød hver dag=ca. 50g protein, + det der er i mælk 3,5g/100ml.

og i brødet mv.

det bliver måske til i nærheden af de 100g. protein om dagen, og derudover en proteinshake... uangivet protein mængde.

med din vægt har du ikke behov for tilskuds protein. da det er over 1,2g p/kg.

Men du får ikke særlig meget kulhydrat imo.

husk at alt det arbejde din krop udfører under træning mv. hentes fra kulhydrat!

og når det lager er lavt/tømt, så æder den af din protein(muskelmasse) og fedt depoter... skidt.

Derfor skal du sørge for at have massere af kulhydrat hele dagen både før og efter

træning. og protein indtagelse hen af aftenen.

dine muskler vokser ikke om dagen hvor man er aktiv, men om natten når du er i hvile.

jeg ville bytte proteinshaken ud med en weightgainer. ( 60/30 kul/pro).

Link to comment
Share on other sites

sorry men dit indlæg er lidt tvetydigt... hvis du ønsker resultater, så vær specifik med hvad du vil opnå. cutte eller gaine! og lig planen efter det.

du vil cutte meget langsomt hvis du øger kal. indtaget, eller måske endda øge din fedt%!

Du gainer minimalt, hvis du stadig træner/spiser lidt i retning af at du stadig vil cutte lidt!

vær præcis og stræb 100% efter det du vil opnå ikke sådan lidt af det hele på samme tid.

Link to comment
Share on other sites

sorry men dit indlæg er lidt tvetydigt... hvis du ønsker resultater, så vær specifik med hvad du vil opnå. cutte eller gaine! og lig planen efter det.

du vil cutte meget langsomt hvis du øger kal. indtaget, eller måske endda øge din fedt%!

Du gainer minimalt, hvis du stadig træner/spiser lidt i retning af at du stadig vil cutte lidt!

vær præcis og stræb 100% efter det du vil opnå ikke sådan lidt af det hele på samme tid.

Tak for dine svar.

Dog synes jeg ikke den er speciel tvetydig da jeg jo spørger om dette er nok til maksimal muskelvækst, da jeg træner rigtigt meget.

Jeg vil begynde at indtage flere kulhydrater i form af pasta, kartofler og ris. Pasta = fetucine. Det burde være optimalt, korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet at begynde at veje din kost, så du 100% kan følge med i hvad du spiser? Det lyder umiddelbart besværligt, men man vender sig hurtigt til det.

Som du selv påpeger er du nødt til at være i kalorieoverskud for at opbygge muskel. Personligt bryder jeg mig ikke om at bulke kraftigt op. Hellere stille og roligt. Ønsker ikke at opbygge et kæmpe fedtdepot om vinteren. Som jeg læser dit indlæg, er det også dette du er bange for.

Prøv eventuelt at læse denne artikel på T-Nation. The Truth About Bulking.

Hvis du ønsker flere kulhydrater er pasta, ris og kartofler selvfølgelig en hurtig og nem måde at opnå dette på. Men ikke den sundeste.

Du kan prøve med fuldkornspasta evt. Ellers er grøntsager osv. klart at foretrække. Men vi kan jo heller ikke leve udelukkende af grønt :tongue:

Edited by Le Moi
Link to comment
Share on other sites

1 stk frugt

1-200g (eller derover) grøntsager

3-6 stk rugbrødskiver med magert pålæg (fiberrigt)

1-2 stk knækbrød med kalkunfilet

3-400g (eller derover) kød såsom kylling, tun osv

Fetucine én til to gange om ugen med masser af tun i. (Fetucine kan fås i en variant der er proteinrig med en MEGET lav fedtprocent. Den spiser jeg)

Skummetmælk, vand

Proteinshakes

Der er ikke meget fedt i den kost? Personligt har jeg det sådan at man ikke skal være bange for fedtet.. Mit råd er at få fat i et sundt olie tilskud af en eller anden form.

Hvad med vitaminer? dår du sådan nogen ud over det der er i din ovenståene kost?

Derudover vil jeg sige at man ikke skal være så bange for at tage lidt på.. Personligt har jeg erfaret at hvis man lægger forfængeligheden på hylden og er ligeglad med at man ikke har vaskebræt hele året rundt. Hvis man spiser meget tar man på. Sådan er det.. Så svært er det jo heller ikke at smide fedtet igen...

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke meget fedt i den kost? Personligt har jeg det sådan at man ikke skal være bange for fedtet.. Mit råd er at få fat i et sundt olie tilskud af en eller anden form.

Hvad med vitaminer? dår du sådan nogen ud over det der er i din ovenståene kost?

Derudover vil jeg sige at man ikke skal være så bange for at tage lidt på.. Personligt har jeg erfaret at hvis man lægger forfængeligheden på hylden og er ligeglad med at man ikke har vaskebræt hele året rundt. Hvis man spiser meget tar man på. Sådan er det.. Så svært er det jo heller ikke at smide fedtet igen...

Det kan du sagtens sige, du er jo totalt rip. Det er lettere sagt end gjort :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share