Mest masse...?


damn
 Share

Recommended Posts

Efter jeres personlige mening hvad gainer man så mest masse på.. Et BB program eller et styrkeløfter program ala wsb... Ved godt man normalt vil sige BB men mange sværver til at styrkeløft giver best...

Men hvad er jeres mening

Link to comment
Share on other sites

Det er to meget brede betegnelser du be'r os om at vurdere overfor hinanden. Hvis nu du kom med to programmer som vi skulle vurdere ville det nok være lettere.

Jeg selv bruger helst styrkeprogrammer der er modificeret en smule fordi styrkeløftprogrammer ofte har nogle mangler når det kommer til fx øvre ryg, skuldre, trapz, delts osv.

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt gainer man naturligvis mest masse på et BB-program - hele programmets formål er jo netop, at man skal tage masse på. Hvorvidt programmet så er strikket bedre sammen til at indfri ens mål er jo så spørgsmålet...

Det kan godt være, at der er basis for større gains med et givent styrkeprogram, men det ændrer jo ikke ved det faktum, at et optimalt BB-program selvfølgelig altid vil være at foretrække :)

Link to comment
Share on other sites

BB programmer mangler typisk det element som WSB har: Høj tension da der løftes meget tunge vægte.

WSB'eren træner også kroppen igennem lidt hyppigere end det klassiske BB split.

Til fordel for BB'erne er hele fokus på valg af øvelser ud fra æstetiske og ikke funktionelle kriterier.

Derudover træner BB'eren også tættere på udtrætning. Dette er ikke altid befordrende for optimal styrkeudvikling, men hypertrofi tilgodeses rigtigt godt.

Sidst men ikke mindst: BBere vælger at gøre øvelserne så svære som muligt, ved at bruge så meget muskel som muligt til at løfte med.

Styrkeløftere benytter optimal teknik, biomekanisk optimering (bred stand, low bar position som eksempel i squatten) for at mindske arbejdsvej og dermed arbejde mest muligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke vildt meget inde i de 2 ting high tension og hypertrofi... Men kunne mang ikke kombinere de 2 ting i et program.. Eller vans..?

Det er jo lige præcis det man gør i WSB-programmer.

Tunge vægte igennem maksforsøg + muskeludmattelse gennem repetitionsøvelser.

Fra et hypertrofi-synspunkt, vil jeg dog mene at man nok bør lave lidt flere tunge sæt (3-5 reps), på maxdagene efter maxforsøget..

Link to comment
Share on other sites

Det er jo lige præcis det man gør i WSB-programmer.

Tunge vægte igennem maksforsøg + muskeludmattelse gennem repetitionsøvelser.

Fra et hypertrofi-synspunkt, vil jeg dog mene at man nok bør lave lidt flere tunge sæt (3-5 reps), på maxdagene efter maxforsøget..

Typisk kører man også en max øvelse, on primær hjælpe øvelse med 3-5reps og så disco for resten.

Link to comment
Share on other sites

Ok.. :)

Kendte ikke lige til at de kører en 3-5 reps hjælpeøvelse, men de udvikler jo også systemet hele tiden..

Der er ingen regler.. Men typisk så mit pas ud som:

ME squat/dødløft

op til tung 5er i OL squat.

GHR og abs.

ME bænk

op til 5er i smal pat.

Extensions

rows

prehab.

Link to comment
Share on other sites

Ellers kan man jo prøve den snart legendariske WSB/BB - Hybrid af Thomas J.

Det er i bygge op på samme måde som i et WSB program, men istedet for DE dage laver man 6x6 med korte pauser imellem, med en overkommelig vægt. Og på ME dagen kører man så op til en Max Effort 6er på dagen i diverse øvelser som istedet for styrkesvagheder er valgt udfra æstetiske svagheder.

Udemærket program :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ellers kan man jo prøve den snart legendariske WSB/BB - Hybrid af Thomas J.

Det er i bygge op på samme måde som i et WSB program, men istedet for DE dage laver man 6x6 med korte pauser imellem, med en overkommelig vægt. Og på ME dagen kører man så op til en Max Effort 6er på dagen i diverse øvelser som istedet for styrkesvagheder er valgt udfra æstetiske svagheder.

Udemærket program :smile:

Mangler bare IMO de helt tunge løft, men det er vist mere et spørgsmål om tro end noget andet.

Link to comment
Share on other sites

Mangler bare IMO de helt tunge løft, men det er vist mere et spørgsmål om tro end noget andet.

Hvorfor? Hvad skal du bruge tunge løft til(formoder du tænker på singles eller triples), hvis målet er muskelmasse? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor? Hvad skal du bruge tunge løft til(formoder du tænker på singles eller triples), hvis målet er muskelmasse? :smile:

Både akut og på sigt vil det påvirke neurale faktorer optimalt.

I det enkelte træningspas kan post activation effect være godt at udnytte, for at kunne bruge mere vægt for flere reps med lettere vægte.

På sigt vil de tunge løft over 90% potentielt give en overlegen styrkefremgang. Støre vægte for flere reps = større muskler.

Der vil være færre hæmnnger i kontraktionerne af de tungt trænede muskler.

Derudover er en af faktirerne ved muskeltilvækst spænding. Hvorofr ikke optimere spændingen?

Eksentrisk træning er også et godt bud.

Det er dog spekulation at tro at disse effekter vil være de ekstra restitutionskrav værd.

Link to comment
Share on other sites

Både akut og på sigt vil det påvirke neurale faktorer optimalt.

I det enkelte træningspas kan post activation effect være godt at udnytte, for at kunne bruge mere vægt for flere reps med lettere vægte.

På sigt vil de tunge løft over 90% potentielt give en overlegen styrkefremgang. Støre vægte for flere reps = større muskler.

Der vil være færre hæmnnger i kontraktionerne af de tungt trænede muskler.

Derudover er en af faktirerne ved muskeltilvækst spænding. Hvorofr ikke optimere spændingen?

Eksentrisk træning er også et godt bud.

Det er dog spekulation at tro at disse effekter vil være de ekstra restitutionskrav værd.

Helt med på de neurale fordele ved de tunge løft. Men om man træner 1, 3 eller 6 reps når målet er muskelvækst vil jeg mene er ligegyldigt. De aktiverer de samme antal MU. Skadespotentialet er bare størrere ved 1 og 3 reps. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Helt med på de neurale fordele ved de tunge løft. Men om man træner 1, 3 eller 6 reps når målet er muskelvækst vil jeg mene er ligegyldigt. De aktiverer de samme antal MU. Skadespotentialet er bare størrere ved 1 og 3 reps. :smile:

Jo tungere vægt jo højere neuralt drive og neural belastning.

Om det har betydning, det er det der kan diskuteres.

Skadesrisikoen er også en ulempe, helt sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Har netop læst en artikel på T-Nation af Christian Thibaudeau, hvor han også taler for at BB'ere skifter mellem det han kalder accumulation og intensification uger. Accumulation hvor man træner med høj volumen og intensification hvor man som navnet antyder træner med høj intensivitet. Top 10 Tips to Grow Bigger and Stronger!. Igen skal man selvfølgelig forholde sig til, at ikke alt derinde baserer sig på egentlige facts :wink: Men synes alligevel, at der er masser af gode artikler at finde derinde.

Har selv trænet med forholdsvis høj volumen det sidste lange stykke tid. Den eneste øvelse hvor jeg egentlig kommer under 8 gentagelser er i dødløft. Her kører jeg 5x5 (føler ikke jeg kan holde teknikken, hvis jeg kommer højere). Jeg kunne altså med fordel tage en cyklus ind imellem hvor jeg træner meget noget tungere vægte? Måske ligefrem dumt konstant at ligge i de høje reps?

Mit primære mål er størrelse. Styrke kommer sekundært.

Edited by Le Moi
Link to comment
Share on other sites

Har netop læst en artikel på T-Nation af Christian Thibaudeau, hvor han også taler for at BB'ere skifter mellem det han kalder accumulation og intensification uger. Accumulation hvor man træner med høj volumen og intensification hvor man som navnet antyder træner med høj intensivitet. Top 10 Tips to Grow Bigger and Stronger!. Igen skal man selvfølgelig forholde sig til, at ikke alt derinde baserer sig på egentlige facts :wink: Men synes alligevel, at der er masser af gode artikler at finde derinde.

Har selv trænet med forholdsvis høj volumen det sidste lange stykke tid. Den eneste øvelse hvor jeg egentlig kommer under 8 gentagelser er i dødløft. Her kører jeg 5x5 (føler ikke jeg kan holde teknikken, hvis jeg kommer højere). Jeg kunne altså med fordel tage en cyklus ind imellem hvor jeg træner meget noget tungere vægte? Måske ligefrem dumt konstant at ligge i de høje reps?

Mit primære mål er størrelse. Styrke kommer sekundært.

Nu betyder volumen jo ikke nødvendigvis høje reps... volumen betyder blot sætxreps... at det så kan være svært at køre en høj volumen med høj intensitet grundet træthed og eller tidsmangel er så en anden sag... men det burde ikke være noget problem at køre f.eks 15-30sætx3-4reps @ 70-80% i enten squat eller bænk... man ja det er da ikke nogen dum ide at skifte imellem volumen og intensitet som Thibaudeau er inde på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu betyder volumen jo ikke nødvendigvis høje reps... volumen betyder blot sætxreps... at det så kan være svært at køre en høj volumen med høj intensitet grundet træthed og eller tidsmangel er så en anden sag... men det burde ikke være noget problem at køre f.eks 15-30sætx3-4reps @ 70-80% i enten squat eller bænk...

Mon ikke 15-30 set er lige højt sat? Jeg kan ikke se nogen som helst grund til at gå over 15 set. 8-12 vil jeg nærmere betegne som optimalt, hvis der køres med 3-4 reps.

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

Til masse kan jeg varmt anbefale et program jeg selv ofte har kørt: Opvarmning: 1 sæt. 30% 5 rep. 2 sæt. 50% 5 rep. 3. sæt. 80 % 4 rep. Først nu kommer de 2 "hårde" sæt. Fordelen ved at køre opvarmning på denne måde, er at der ikke ophobes for meget mælkesyre i musklerne - men varm bliver man da:

Træningssæt: 5-8 rep. af alt hvad den kan trække! Bagefter kører man et sæt - men et såkaldt "intensivsæt", hvor reptallet ligger på 10-12 rep. Et super godt koncept til både styrke men især masse

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke 15-30 set er lige højt sat? Jeg kan ikke se nogen som helst grund til at gå over 15 set. 8-12 vil jeg nærmere betegne som optimalt, hvis der køres med 3-4 reps.

Nu var det jo blot et eksempel på hvordan man kunne køre en høj volumen uden høje reps... intet er skrevet i sten... men selvfølgelig skal arbejdsbyrden altid tilpasses individet men at sætte tal på hvad der er optimalt er måske at stramme den... jo mere individet kan holde til jo større udbytte vil han/hun få ud af stigende arbejdsbyrde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share