Vægttab - hjælp


elisa
 Share

Recommended Posts

Okay.. Jeg vil lige have en ting på det rene, eller to faktisk.. Jeg skriver aldeles ikke herinde med henblik på at få medlidenhed og pæne ord på vejen - det kan findes i den virkelige verden. Jeg skriver ikke, fordi I skal sige, at jeg er god nok - for det er jeg.

En anden ting: Jeg spiser ikke meget.. Jeg er sjældent sulten - så det er ikke fordi mængden af maden kan skydes vægten. Jeg spiser meget forskelligt, heriblandt helt sikkert også usundt. Jeg er bevidst omkring min kost, men kan godt spise engang pasta med jævne mellemrum.. og endda en pizza (CHOK - og masser af rammaskrig)

Jeg ved bare, at jeg træner meget.. og HVER gang højt intensiveret (da jeg ellers personligt finder det meningslæst at træne).. Jeg kører altid med pulsmåler til mit spinning, hvor jeg altid yder det maksimale af det jeg kan.. Min puls falder desuden altid hurtigt i mellempauserne, hvilket også vidner om en en god form.

Jeg håbeden bare, at jeg kunne finde ud af, hvor mit problem er - udover min normale kost. Jeg vil da helt sikkert være endnu mere bevidst om min kost. men diæt er udelukket for mig.. Så bliver det hele for surt.. da man både skal træne flere timer dagligt og samtidigt følge en streng kostplan..

post-15860-1185482729_thumb.jpg

Her er billedet, som ønsket...

Men kosten kan altså ikke være hele problemet.. Det er umuligt,. fordi så ville 89% af den danske befolkning lide af samme problem..

Jeg har selv søgt med lsy og lygte efter en forklaring, og det kan være at jeg ikke styrketræner i samme grad som jeg konditionstræner - ifølge en af mine instruktører-- Hvad jeg ikke vidste var, at det er styrketræningen, der kan øge stofskiftet... Og det må jo være den, der er kilde til min vægtøgning.. eller hvad ved jeg...

Det kunne bare være lækkert, hvis jeg kunne få cirklet mit problem ind (Ja, ja og atter ja - jeg skal nok foretage drastiske ændringer i mit kost - selvom det efter min mening ikke kan være skyld i differencen mellem det ønskede og reelle vægtresultat)..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du læser tråden igennem, kan du se to forskellige svar på dit spørgsmål,

1 - du spiser for meget (for stort energiindtag, sundt eller ikke sundt)

2 - du træner ikke nok

Hvis du nægter at tro, at din vægt har noget som helst med din kost at gøre (?), må du jo træne noget mere.

Link to comment
Share on other sites

Havde det drejet sig om et par kilo eller fem havde jeg heller blevet så ulykkelig - men 11 kilo mere end forventet? 6 kilo mere siden jeg sidst var på vægten (for 9 måneder siden).. Normalt koncentrerer jeg mig udelukkende om centimenter, og hvordan jeg selv synes jeg ser ud - men det er et eller andet helt galt med mig, når jeg vejer 73 kilo

Du skriver, at du normalt udelukkende koncentrerer dig om centimeter - så hvordan har dine mål ændret sig i løbet af de sidste ni måneder? Hvis eksempelvis dit taljemål er det samme (eller måske endda mindsket), har du nok næppe taget seks kg på. I givet fald ville jeg skyde på, at vægten er defekt. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

[

Men kosten kan altså ikke være hele problemet.. Det er umuligt,. fordi så ville 89% af den danske befolkning lide af samme problem..

Du skriver at flere danskere burde have problem.

Men en rigtig stor del af den danske befolkning vejer også alt for meget, hver 9 dansker har BMI over 30. :crazy: Der er ingen mennesker som kan spise lige præcis hvad de vil. Der er en årsag til at vi oplever at selv eliteidrætsudøver blieve sat på kur, det er jo lige præcis fordi at selv de kan spise for meget i forhold til hvad de forbrænder.

Jeg tror du bliver nødtil at erkende at kost betyder noget, det er jo ikke ensbetydende med at man skal leve at gulerødder resten af livet. Jeg tror heller ikke diæt er vejen frem, men det er nogle gange en god ide at skrive ned en overgang hvad man spiser, hvis man undre sig over, hvorfor man ikke taber sig.

Link to comment
Share on other sites

Okay okay okay...

Kosten er måske en del af problemet - eller det er den uden tvivl... Men det kan umuligt være hele problemet, da jeg ikke spiser aå usundt, som man skulle tro, at I tror.. Jeg spiser ganske normalt, og undgår alt for mange kulhydrater og køber altid fedtfattigt. Jeg ved godt, at det sikkert ikke er nok fra min side. Men det kan næppe være derfor, at jeg vejer så meget mere end forventet.

Jeg har tabt mig meget centimentermæssigt.. Jeg har ikke det eksakte tal, men vi snakker en til to tøjstørrelser. Jeg kan tydeligt mærke det på mit tøj, og jeg kan nu passe tøj, som jeg aldrig havde troet, jeg ville kunne passe. Det er DERFOR det irriterer mig grænseløst, at min vægt rammer så lagt ved siden af det forventede..

Det virker for mig ulogisk, at jeg tilsyneladende er blevet mindre - men vejer meget mere! Jeg ved godt, at meget af min fedt er blevet omdannet til muskler, så jeg derved har fået en pænere krop - men det er altså en hel del kilo, som vi snakker om. Jeg har desuden heller ikke en særlig stor muskelmasse ifølge centrets uberegnelige vægtmåler - hvorved jeg ikke kan få det til at give mening.

Og den kommentar omkring, at jeg ikke træner hårdt nok, kan simpelthen ikke passe. I er nødt til at sætte en lid til, at det jeg skriver er rigtigt - og jeg har fortalt, hvor meget jeg træner og hvor hårdt.. Jeg forsøgerm, at presse min krop til ultimative hver gang (selvfølgelig har jeg også de dage, hvor jeg ikke kan yde det maksimale - ligesom alle andre). Det er muligt, at den indtil nu manglende styrketræning kan have en del med problemet at gøre - men det er jeg opstartet med for fuld udblæsning.

Og selvfølgelig har jeg læst min egen tråd igennem - ellers ville det sq være nyttesløst at bede om hjælp, hvis jeg ikke sætter mig ind i det.

Jeg ved ikke om der er nogle af jer, der kan svare mig på, om den hidtil manglende styrketræning kan have noget at gøre med, at mit stofskifte ikke er så højt? Så jeg derfor ikke kan forbrænde nok? eller..

Indtil nu er min plan, at skrive ned hvad jeg spiser - opstarte en grundig styrketræning, som med tiden skulle kunne give nogle muskelresultater - og starte på en proteinkur, da jeg synes, at kunne læse mig til, at min krop muligvis er i underskud af.

Link to comment
Share on other sites

På det billede er du en ganske pæn og normalvægtig ung kvinde. Bestemt ikke radmager men der er da ingen deller :wink: - bare et helt naturligt lag isolering som langt de fleste kvinder har. Jeg ville ikke kalde dig specielt muskuløs. :wink:

Hvad ligger du i ordet "diæt"?

Din kost er ikke nødvendigvis "problemet", men den er halvdelen af ligningen, så helt at lukke øjnene for at den kan være en del af problemet ville være dumt.

Det er muligt du ikke får helt så meget protein som du burde - det kan vi jo ikke vide - men klap lige hesten og vent med at hoppe på en eller anden kur.

Den fedtprocentmåling du fik lavet i centret ville jeg ikke ligge meget i - faktisk ikke noget.

Og jeg vil da give dig helt ret i at det er pudsigt du kan tage en del kg på uden styrketræning og stadig have tabt cm. Det kan kun betyde at du har øget din fedtfrie masse, og det er altså en god ting, selvom du måske ikke helt kan acceptere tallet på vægten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes ligesom maxpower, at dine 73 kg sidder særdeles nydeligt på dig, uanset det lyder af meget til dine 164 cm. Du ser altså ikke overvægtig eller bare buttet ud. Hvis dit livmål er reduceret, og du kan gå ned i tøjstørrelser kan sammenhængen vel kun være at du har reduceret din fedtprocent og øget din fedtfri masse.

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for de mange pæne ord...

Jeg har en del 'isolering', hehe.. Men arbjeder stærkt på at få flere muskler, men har imidlertidigt kun på ben og arme, hvilket er kommet af min konditionstræning... Så det med at muskler vejer mere end fedt, kan næppe være forklaringen--

Det er tankevækkende, hvis jeg har reduceret min fedtprocent, som I siger.. Da min fedtprocent ville have været over 34%! :blink:

Nu spørger måske dumt - med hvad vil 'den fedtfrie masse' sige? Vil en øgning af denne give en højere vægt?

Jeg vil give Maxpower ret i, at kosten er den ene del af ligningen (Uden tvivl!) - men hvad er den anden del så?

Med ordet diæt forbinder jeg med en streng kostplan - og det kan eller vil jeg ikke magte.. Men jeg er mere end villig til at foretage ændringer, og arbejder på fuld tryk med det! Jeg har foretaget ændringer, og læst hundredevis af sider omkring kost. Jeg vil have det til at lykkes! Men et bud på, at den anden del af ligningen skyldes, at jeg ikke træner hårdt nok - det kan ikke betale sig at skrive. I må sætte Jeres lid til, at de fakta jeg skriver er rigtige. Og det er de selvfølgelig!

Jeg ligner en på 62 kilo med min højde og bygning, måske lidt mere.. Men ligefrem 73 kilo?!! Uh., hvor ville jeg gerne forstå hvor de kilo er.. Jeg har som sagt en høj fedtprocent,. men jeg havde da håbet at min hårde træning ville have reduceret den (det har den jo så måske også gjort)..

Link to comment
Share on other sites

Den fedtfri masse er som navnet antyder blot alt der ikke er fedt, dvs. organer, knogler, diverse kropsvæsker (blod mm), muskelmasse osv.

Fedtfri masse = kropsvægt minus fedt i kg.

Når den ene del af ligningen (om energibalance) er kosten (energiindtag), så er den anden del dit samlede aktivitetsniveau (energiforbrug).

Når jeg tænker diæt behøver det ikke være specielt strengt, det behøver ikke engang have noget med vægttab at gøre hvis vi skal ud i bredest mulige definition. Jeg tænker diæt som "tilstrækkelig meget kontrol med sin kost til at opnå de ønskede mål". For nogen betyder det kalorietælling imens det for andre blot er "jeg tager kun en portion hovedret" og "jeg starter med at fylde halvdelen af tallerkenen med det grønne".

Vil man tabe sig igennem kostkontrol (og helst kombineret med træning), så vil det som regel indebære at man putter mindre energi indenbords.

Det betyder dog ikke du er nødt til at sulte dig selv. Ved at få et overblik over hvor dit energiindtag kommer fra - ja, jeg mener at tælle kalorier i hvert fald nogle dage, og det betyder tælle alt - så vil du pludselig opdage at nogle ting spiser du måske bare for meget af og andre ting giver alt for meget energi i forhold til hvad de mætter. Det kan så danne basis for nogle nøje udvalgte mængdebegrænsninger og udskiftninger i din normale kost med det formål at du får mindre energi ind, uden at føle dig mere sulten.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Tusind tak for de mange pæne ord...

Jeg har en del 'isolering', hehe.. Men arbjeder stærkt på at få flere muskler, men har imidlertidigt kun på ben og arme, hvilket er kommet af min konditionstræning... Så det med at muskler vejer mere end fedt, kan næppe være forklaringen--

Det er tankevækkende, hvis jeg har reduceret min fedtprocent, som I siger.. Da min fedtprocent ville have været over 34%! :blink:

Nu spørger måske dumt - med hvad vil 'den fedtfrie masse' sige? Vil en øgning af denne give en højere vægt?

Jeg vil give Maxpower ret i, at kosten er den ene del af ligningen (Uden tvivl!) - men hvad er den anden del så?

Med ordet diæt forbinder jeg med en streng kostplan - og det kan eller vil jeg ikke magte.. Men jeg er mere end villig til at foretage ændringer, og arbejder på fuld tryk med det! Jeg har foretaget ændringer, og læst hundredevis af sider omkring kost. Jeg vil have det til at lykkes! Men et bud på, at den anden del af ligningen skyldes, at jeg ikke træner hårdt nok - det kan ikke betale sig at skrive. I må sætte Jeres lid til, at de fakta jeg skriver er rigtige. Og det er de selvfølgelig!

Jeg ligner en på 62 kilo med min højde og bygning, måske lidt mere.. Men ligefrem 73 kilo?!! Uh., hvor ville jeg gerne forstå hvor de kilo er.. Jeg har som sagt en høj fedtprocent,. men jeg havde da håbet at min hårde træning ville have reduceret den (det har den jo så måske også gjort)..

Øgning af fedtfri masse betyder at du har mindre fedt i kroppen. Det kan give en øgning i vægt. Som jeg tidligere har nævnt, og som Maxpower også påpeger så er de maskiner som måler fedtprocent i centerer noget fanden har skabt. De virker ikke jeg har selv fået målt min på 2 forskellige, og gav meget forskellige resultatter 5 % point forskel.

Diæt behøver ikke være noget strengt. Jeg tror mere du skal se det som en ændring af din kost, så du får gode vaner ind. Jeg tror gerne at du lever rigtig sundt, men der er mange produkter som kan snyde en. Man tror de er sunde, men egentlig er er de fulde af kcal.

Link to comment
Share on other sites

Ih, hvor er det dejligt med den hjælp fra Jer! Det begynder så småt at give mening, som min kæreste lige har udtrykt det for mig: "Du har ikke taget på - men du vejer lidt mere", hvilket skal forståes således, at jeg ikke har fået mere på kroppen. Jeg har jo nok øget min fedtfrie masse, hvilket kan forklare den ene del af ligningen, hvor den anden nok er at finde i min kost.

Jeg er vist nået frem tid, at jeg ikke gider at bruge mere tid på at se mig selv som overvægtig - når jeg ikke er det! Min vægt er bare det højere, men jeg har egentligt også kraftige knogler, hvilket jeg har fået at vide siden jeg var barn. Planen må være, at være mere fokuseret på min kost - og følge de råd, som jeg er blevet givet af Maxpower. Jeg må spise på mere fornuftige tidspunkter, og stoppe med at lade være med at spise, så min krop ikke tror jeg lider af hungersnød-

Det tal på den *BIIIIIP* vægt kan rende mig et vist sted.. Den skal ikke naturligvis ikke så meget som stige med et gram (lidt fokuseret er man altid) :tongue:

Jeg har i forgårs opstartet en styrketræningsprogram, som forhåbenligt kan øge min muskelmasse - selvom det højst sandsynligt vil medføre en vægtøgning, MEN det er de gode kilo, der kommer på... Jeg vil nyde min krop, ligesom jeg gjorde inden jeg fik lavet den måling.

Giv mig 3-4 måneder, så er min vægt et sted mit i 60'erne, og med en derved en noget mere rimelig BMI.. Ligenu ligger jeg teoretisk set tæt på fedme feltet - og det er fuldstændigt helt hen i vejret med min skønne krop :tongue: Selvtilliden er vokset lidt siden jeres respons og forklaringer på vægten - tak!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej Elisa!

Det er dejligt, du har besluttet at tallet på vægten er ligemeget.

Hvis du alligevel gerne vil undersøge, om det er kosten, det er galt med, så vil jeg anbefale, at du prøver at oprette en profil på www.madital.dk. Det er gratis.

Hvis du indtaster alt, det du spiser, og alt det du træner hverdag i f.eks. en uge, vil du hurtigt opdage, om der er noget galt med enten kosten eller træningsmængden. Du kan også se om din kost f.eks. er varieret nok, og om du får nok vitaminer og mineraler.

Det har i hvert fald givet mig en god forståelse af min kost.

Mvh Nina

PS: Prøv evt. en anden vægt, de kan vise forkert :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share