Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

I går stod jeg for min anden træning i Ordrup regi. Da der er løb i weekenden havde jeg lavet et program med en masse små korte intervaller der lige åbner benene op, uden at sætte sig i kroppen.

Ved Femvejen var vi kun 4 fremmødte. 2 licensgutter, en drenge rytter fra Lyngby, og så en fra motionsholdet. Vi startede ud sammen, men undervejs faldt først motionsmanden af(kørte en anden rute), og på strandvejen drejede Lyngby gutten af.

Men det blev da alligevel til en masse snak, og ikke mindst 7 intervaller.

3x 1 minut fuld gas(5 minutters hvile)

4x 30 sekunder fuld gas(5 minutters hvile)

På Strandvejen fik vi samlet motionsmanden op igen, og så blev der ellers kørt. Ved Skodsborg var det Jesper H der tog fronten, og halvvejs oppe af bakken valgte jeg lige at gå forbi og sætte farten lidt op. Så tog jeg en god føring hen til næste bakke, hvor jeg nær toppen rykkede, og fik Jesper H med på hjul igen. Jeg holdt et nogenlunde pres, men fik samtidig min puls en anelse ned.

Jeg havde luret på at der lå en bil bag os, og tanken var at angribe så snart den passerede os i håbet om måske at kunne få lidt pace derfra. Desværre havde Jesper samme tanke, så han kom med så let som ingenting.

Herfra trak jeg faktisk et pænt stykke af vejen indtil vi ramte ind i "skoven". Her kom der en Volvo forbi og jeg prøvede igen at rykke, igen med Jesper på hjul. Da jeg så slog lidt ud, accelererede han forbi mig, og jeg måtte lige æde mig selv for at komme nogenlunde på hjul af ham igen. Da jeg havde 1,5 m op til ham hamrede jeg afsted igen, kørte forbi ham, og kunne lige præcis snuppe spurten med 20 cm.

Herfra kørte vi op til Jorden Rundt, og igennem Charlottenlund, hvor jeg så fortsatte op til Lyngby.

I alt en tur på omkring de 80 km med 29,5 km/t i snit.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag, og dermed træning. Jeg kørte en solotur, og havde lavet et ganske fint program, synes jeg selv. Jeg kørte op mod Farum, på vejen kørte jeg 4x 1 minut med høj kadance for lige at få benene igang.

Oppe ved Bregnerød skulle jeg så køre 6x 2 minutter, med minimum 355 watt i snit. Da jeg var halvvejs var morgenmaden på vej op igen, men jeg fik klemt de sidste 3 igennem også, selvom det ikke var nemt. Det blev som oftest lige over de 400 watt i snit.

Herfra kørte jeg så videre mod Lynge og Ganløse hvor jeg så skulle køre 6x 30 sekunder fulld gas, dog minimum 442,5 watt. Det var ikke det store problem, og 30 skunders intervallerne var faktisk ganske overkommelige. Jeg endte dog med at køre 7 fordi det ene blev kørt på et sted hvor jeg kun nåede 22 sekunder. Det var alt fra 610 watt til 710 watt. Med andre ord: smæk på!

Lidt trilleri mens jeg kørte ud forbi Slagslunde, og op mod Gørløse gik jeg så igang med et 10 minutters interval der skulle holdes omkring min FTP, dvs. mellem 270 og 310 watt. Det gik faktisk overraskende godt, og jeg synes at jeg ramte tallene ganske fint. Den blev holdt i zonen og lidt over, så det gør nok ikke så meget.

20130720interval3_zpscdd8273b.png

5 minutters trilleri, og så gik jeg igang igen. 10 minutter omkring 100% FTP. Det var lidt kringlet da det var ind mod Nr. Herlev, lidt tekniske dele, og så ellers cykelsti mod Allerød.
20130720interval4_zps2c4e7d17.png

Igennem Kirkelte og så til Karlebo og Vejenbrød hvor jeg kørte 6x sprintintervaller. 10 sekunders fuld gas, og 1 minuts hvile. Det skulle egentlig have været 5, men en modkørende bil ved et vejbump gjorde at det ene ikke blev fuldent.
20130720interval5_zps81e003ed.png

Ved Nivå måtte jeg lige ind forbi kirken og tanke op, for jeg havde virkelig haft det varmt undervejs. Så et lille pitstop hvor der lige kom lidt mere vand i dunkene.

Ud til Strandvejen, nyde medvinden og så ellers bare æde de andre cykelryttere. Der var fart i stængerne, og det var lækkert bare at kunne lukke op. Selv Klampenborgvej blev næsten kørt med overskud.

Da jeg kom hjem kunne jeg klokke 110,4 km med 31,9 km/t

Skaeligrmbillede2013-07-20kl215915_zps39

20130720kort_zps7a1dd3f5.png

Link to comment
Share on other sites

Tinkov har åbenbart meldt ud på Twitter at han forlader Bjarne Riis og cykelholdet, da han absolut ikke er tilfreds med Contadors indsats. Det er selvfølgelig noget lort fordi Riis så står og mangler ca. 6 mio euro(ifølge Tinkov). En 10'er fra hver dansker og så skulle den være sikret. Der kan vidst ikke være tvivl om at Riis egentlig ånder lettet op, for onkel Oleg er vidst ikke lige den fedeste sponsor at have. Manden er mildest talt bindegal, og meget langt fra Riis's afslappede jyske facon.

Problemet er bare at det er en stor del af budgettet der ryger. Riis er kendt som den menneskelige korkprop der på den ene eller anden måde altid formår at komme op til overfladen igen selv når tingene ser værst ud, og vi kan da håbe på at det igen er tilfældet. Endnu en dansk sponsor ville selvfølgelig være at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Ham den gode Oleg Tinkov burde stikke piben ind og snart holde sin k***, for jeg synes ærlig talt at hans kommentarer er ved at være grænsende til det pinlige og yderst upassende! Det ene øjeblik hænger han Froome ud for brug af doping, mens han få dage senere sviner Contador for manglende resultater. De to kommentarer er da så modstridende så det burde være løgn!

Han har samtidigt udtalt at Contador er for rig til at være tilstrækkelig sulten efter topresultaterne, hvilket jeg slet ikke er enig med ham i. OK, Contador tjener svimlende summer, men selvom resultaterne ikke pt. følger lønnen, så kan man ikke beskylde ham for ikke at være sulten. Slå ordet "sult" op på Wiki, og der burde ligge op til flere klip fra Vueltaen 2012, hvor Contador gang på gang, og på meget heroisk vis, forsøgte at stække Rodriguez. Sådanne præstationer og sejre glemmer den gode Tinkov vist lidt for hurtigt!

Et eller andet sted kan jeg ikke lade være med at sidde og tænke, at både Riis og holdet er langt bedre tjent uden ham. Den manglende sponsorhysterik omkring holdet får mig samtidigt også til at tænke, at situationen et eller andet sted er under kontrol. Om det så er med Tinkov som en del af pakken, med Saxobank som ene sponsor eller med en helt 3. part på vej indover - det ved jeg ikke. Men jeg tror at Riis har fod på det, eller jeg vælger i det mindste at håbe at det er tilfældet ;-)

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Ham den gode Oleg Tinkov burde stikke piben ind og snart holde sin k***, for jeg synes ærlig talt at hans kommentarer er ved at være grænsende til det pinlige og yderst upassende! Det ene øjeblik hænger han Froome ud for brug af doping, mens han få dage senere sviner Contador for manglende resultater. De to kommentarer er da så modstridende så det burde være løgn!

Han har samtidigt udtalt at Contador er for rig til at være tilstrækkelig sulten efter topresultaterne, hvilket jeg slet ikke er enig med ham i. OK, Contador tjener svimlende summer, men selvom resultaterne ikke pt. følger lønnen, så kan man ikke beskylde ham for ikke at være sulten. Slå ordet "sult" op på Wiki, og der burde ligge op til flere klip fra Vueltaen 2012, hvor Contador gang på gang, og på meget heroisk vis, forsøgte at stække Rodriguez. Sådanne præstationer og sejre glemmer den gode Tinkov vist lidt for hurtigt!

Et eller andet sted kan jeg ikke lade være med at sidde og tænke, at både Riis og holdet er langt bedre tjent uden ham. Den manglende sponsorhysterik omkring holdet får mig samtidigt også til at tænke, at situationen et eller andet sted er under kontrol. Om det så er med Tinkov som en del af pakken, med Saxobank som ene sponsor eller med en helt 3. part på vej indover - det ved jeg ikke. Men jeg tror at Riis har fod på det, eller jeg vælger i det mindste at håbe at det er tilfældet ;-)

Noget tyder på at Riis også har været træt af ham. Det er sgu sjældent at det er holdejeren der går ud og siger at man ikke kunne nå til aftale. Lur mig om ikke Oleg har ville have for meget indflydelse på holdet, sikkert trukket en del russiske ryttere ind, og ladet Alberto Contador smutte.

Link to comment
Share on other sites

En hurtig opdatering på træningen.

Tirsdag stod den på 102-103 km træning med Ordrup CC der indeholdt en del intervaller, og imponerende nok en Klampenborg spurt, hvor jeg ikke kun slog licensholdet, men også 9 holdet som vi havde hentet på strækningen.

I går kørte jeg så til Taastrup for at mødes med JohnJohnson til en hyggelig tur. Det blev til et par runder ude på ruten i Sengeløse, en masse snak, og en enkelt omgang hvor der blev kørt igennem for alvor. Da jeg nåede Lyngby nærmede jeg mig også de 100 km, så med et par omveje nåede den vidst lige op på 100,2 km. Da jeg i øvrigt var på vej hjem og nåede Glostrup var jeg lige ved at banke ind i en idiot på en knallert. Han kom kørende med en af sine venner på cykelstien, og skulle så sætte vennen af. Da han bliver sat af kigger de begge bagud, hvor de så burde kunne se mig komme kørende. Da jeg er 10 meter fra dem vælger klaphatten på knallerten at forsøge at lave en u-vending, hvilket betyder at han spærrer hele cykelstien. Jeg når at råbe af ham så han stopper, bremser vildt ned, kører ud i græsset, undgår et vejskilt, og kommer tilbage på cykelstien. Det var lige før jeg var vendt om for at give ham en opsang, men i sådan et tilfælde er det nok bare bedst at fortsætte.

I dag er jeg pænt smadret for at sige det mildt. 2 dage i træk med over 100 km i benene er noget der kan mærkes. Når jeg så samtidig ikke helt for sovet lige så meget som jeg burde, hjælper det ikke ligefrem på det. Det er i virkeligheden min egen skyld, for jeg kunne bare ligge mig til at sove lidt tidligere, men som tingene er lige nu arbejder min kæreste indtil kl. 23 om aftenen, og er derfor først tidligst hjemme kl. 23.30. Hvis jeg så skal nå at snakke bare en anelse med hende, så har jeg de 15-20 minutter fra hun er kommet hjem til hun er klar til at hoppe i seng, og så lige de 3-4 minutter om morgenen. Derfor får jeg omkring 7 en halv times søvn om natten, og når jeg samtidig har skruet op for min træningsmængde så kan det som sagt mærkes. Det varer dog ikke så længe før Tivoli igen går tilbage til skuldersæsonen, og det betyder at de lukker tidligere ned.

At jeg har kørt 2 dage i streg med 100 km, og gerne skulle nå op omkring det samme på dagens træning, hænger sammen med at jeg i weekenden ikke kommer til at få trænet som jeg gerne vil. Søndag er min kærestes fridag, så der skal jeg nok bare lige ud på en 65-70 km, og så ellers bruge resten af dagen i hendes selskab. Lørdag står den på noget familiehalløj i Dyrehaven kl. 12, så der kan det også blive svært at klemme en lang tur ind. Så hellere køre det i en hård blok, og så slappe af i weekenden. Jeg er dog pænt spændt på dagens træning, for jeg har selv foreslået at vi skal køre cykelløb ude omkring Lille Tyren.

Jeg er så småt også gået igang med tankerne for min off-season. Lidt tidligt I know. Men det kom sig lidt af at Rune Larsen, Jakob Fuglsangs træner, sagde at Jakob ikke havde styrketrænet hele vinteren fordi man havde fokus på hans vægt. Jeg har de sidste 2-3 sæsoner brugt vintersæsonen på at styrketræne 2-3 gange om ugen, men jeg vil i år prøve noget andet af i stedet for. Styrkepassene bliver højst sandsynligt erstattet med cykelpas i stedet for, og så nogle mave/ryg øvelser. Ikke fordi jeg som sådan har behov for at tabe mig, det har alle cykelryttere hvis man spørger dem, men hvis det kan hjælpe mig med at tabe en smule masse, men samtidig holde mine watt oppe, så er det i hvert fald værd at overveje. Så må jeg bruge næste sæson på at se om jeg føler det har gjort nogen forskel at styrketræne eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så småt også gået igang med tankerne for min off-season. Lidt tidligt I know. Men det kom sig lidt af at Rune Larsen, Jakob Fuglsangs træner, sagde at Jakob ikke havde styrketrænet hele vinteren fordi man havde fokus på hans vægt. Jeg har de sidste 2-3 sæsoner brugt vintersæsonen på at styrketræne 2-3 gange om ugen, men jeg vil i år prøve noget andet af i stedet for. Styrkepassene bliver højst sandsynligt erstattet med cykelpas i stedet for, og så nogle mave/ryg øvelser. Ikke fordi jeg som sådan har behov for at tabe mig, det har alle cykelryttere hvis man spørger dem, men hvis det kan hjælpe mig med at tabe en smule masse, men samtidig holde mine watt oppe, så er det i hvert fald værd at overveje. Så må jeg bruge næste sæson på at se om jeg føler det har gjort nogen forskel at styrketræne eller ej.

Jeg tror også at styrketræning ift. cykling er overvurderet. Dog vil jeg nok alligevel gøre det engang i mellem til den kommende vinter.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer selvfølgelig an på hvordan man anskuer styrketræningen. Hvis man ser det i direkte relation til cyklingen, så kan du måske have ret. Det er nok marginale forbedringer man kan lave, men dermed ikke sagt at der ikke kan laves noget. Er man ikke særlig eksplosiv, så tror jeg sagtens at styrketræningen kan bruges til at øge ens eksplosivitet.

Det der dog er fordelen ved styrketræning for cykelryttere, er at det giver et godt afbræk til at køre på snedækkede landeveje eller sidde på hjemmetræneren. Nogle gange er det også meget rart at lave noget andet end bare at sidde i sadlen.

Link to comment
Share on other sites

Ham den gode Oleg Tinkov burde stikke piben ind og snart holde sin k***, for jeg synes ærlig talt at hans kommentarer er ved at være grænsende til det pinlige og yderst upassende! Det ene øjeblik hænger han Froome ud for brug af doping, mens han få dage senere sviner Contador for manglende resultater. De to kommentarer er da så modstridende så det burde være løgn!

Han har samtidigt udtalt at Contador er for rig til at være tilstrækkelig sulten efter topresultaterne, hvilket jeg slet ikke er enig med ham i. OK, Contador tjener svimlende summer, men selvom resultaterne ikke pt. følger lønnen, så kan man ikke beskylde ham for ikke at være sulten. Slå ordet "sult" op på Wiki, og der burde ligge op til flere klip fra Vueltaen 2012, hvor Contador gang på gang, og på meget heroisk vis, forsøgte at stække Rodriguez. Sådanne præstationer og sejre glemmer den gode Tinkov vist lidt for hurtigt!

Et eller andet sted kan jeg ikke lade være med at sidde og tænke, at både Riis og holdet er langt bedre tjent uden ham. Den manglende sponsorhysterik omkring holdet får mig samtidigt også til at tænke, at situationen et eller andet sted er under kontrol. Om det så er med Tinkov som en del af pakken, med Saxobank som ene sponsor eller med en helt 3. part på vej indover - det ved jeg ikke. Men jeg tror at Riis har fod på det, eller jeg vælger i det mindste at håbe at det er tilfældet ;-)

Jeg er også ret træt af Oleg Tinkov. I dette klip fremstår han heller ikke særlig charmerende:

Link to comment
Share on other sites

I går var der endnu engang træning på menuen. Som jeg også nævnte i går, så var stængerne pænt ristede, og allerede på opvarmning synes jeg at det gik stærkt. Heldigvis var jeg ikke den eneste til at bemærke det, så farten blev sænket lidt igen.

Første interval blev kørt fra AB's baner til Farum som et 10 minutters sub-AT rulleskift interval. Jeg kom i gruppe med 3 andre, og det gik egentlig ganske fint. En fin rytme, ikke for mange ryk og alt det der. Det var først til sidst at de to andre pressede det sidste ud af kroppen da vi nærmede os Farum.

På Bregnerød ruten skulle vi køre 2x 6x40/20. Så altså 40 sekunders fuld gas, og 20 sekunders hvile. Jeg valgte at køre mine solo, fordi jeg ikke følte nogen speciel grund til at blive presset mere end højst nødvendigt. Normalt synes jeg det er genialt at køre dem i par, fordi der går sport i det, og man dermed kommer helt ud, men som sagt, benene var trætte og jeg tror at jeg var eksploderet hvis jeg skulle have kørt med en frisk rytter. I stedet for blev det til en omgang hvor jeg alligevel endte med at køre ind på de andre der var startet før mig. Herefter en trilleomgang og så igang igen. Her var jeg så blandt de første der startede, og da jeg nåede mit 5. interval var jeg blevet hentet af nogle bag mig. Da de var færdige med deres interval lagde de sig rundt om mig, så jeg ikke rigtig kunne komme ud. Træt grundet søvn og meget træning, gjorde at min tålmodighed var meget lille, så der blev bare råbt "flyt jer" da jeg skulle igang med mit 5. interval. Der var intet ondt i det, jeg havde bare ikke overskuddet til at sige det pænere.

Opsamling igen, og så ellers ud til Kongevejen mod Hillerød. Her kørte vi igen et 10 minutters sub-AT interval som det første, og i de samme grupper. Denne gang gik det dog langt værre. Jeg skulle tage over efter en klaphat der konsekvent ikke satte farten ned når han slog ud, Da han gjorde det 3. gang kørte jeg op på siden og råbte af ham og sagde at når han slog ud så skulle han bakke af. Det virkede så også, for så kørte han ordentligt igen, lige indtil 3 minutter senere hvor han så gjorde nøjagtig det samme igen. Det pis gad jeg ikke, så jeg lod dem køre, og fandt ind i min egen sub-AT og kørte resten solo. De valgte så også at fortsætte lige ud hvor vi skulle til højre af Stumpedyssevej. Han er berømt og berygtet for at køre på den måde, og derfor blev jeg også positivt overrasket da han i første interval faktisk kørte helt fornuftigt. Det forsvandt dog hurtigt.

Ned af Stumpedyssevej og så skulle vi køre et identisk interval igen. Jeg valgte fra starten af at sige at jeg ville køre solo, og sendte de andre afsted, og kørte så selv afsted. Mine ben ville bare ikke holde de helt høje watt, og min puls var også besværlig at arbejde med. Men jeg fandt alligevel en god rytme, og mine watt tal viser også at jeg har ligget i den øvre del af mit Sweet Spot, så det passede nok meget godt i sidste ende. Jeg fik så fortalt af en anden der havde kørt med min tidligere gruppe, at klaphatten var gået død til sidst i intervallet. Det er alligevel imponerende når man skal køre sub-AT, og kun i 10 minutter.

Vi kørte igennem Kirkelte, over Isterødvejen og fik at vide at vi skulle køre en spurt til Karlebo skiltet. Da det hele blev sat igang stak tonseren fra gruppen, og jeg kom uden problemer med på hjul. Jeg havde en idé om at vi skulle til højre og så ville skiltet komme, men pludselig begyndte han at sprinte, og jeg kunne så lige ane skiltet længere fremme, og så fik jeg travlt. Den blev tæt, men jeg tror sgu at jeg tog den.

Ved Gunderød bakken skulle der køres et raceinterval hele vejen ud til Stumpedyssen. Min plan var egentlig bare at køre fra spidsen af, holde et højt tempo, og se hvor det ville bære hen. Der var et par stykker der stak undervejs, men aldrig nogle der troede helt på det. Ved nedkørslen lagde jeg mig igen i front, og prøvede at presse tempoet lidt op for at der måske var nogle der ville slippe med de dårlige veje. Det skete bare ikke rigtig. Lige inden broen var der en der stak afsted, og Maria gik efter. De gik dog begge døde på den første del af bakken, og jeg accelererede lidt op samme sted, men slog ud da jeg nåede den første top og lod de andre køre.

Hen til Folehaven, hvor vi igen skulle køre et raceinterval. Igen, samme taktik som sidst. Bare holde fronten nogenlunde og så se hvad det kunne blive til. Jeg åbnede så alt for sent, så da de andre begyndte at køre havde jeg ikke mulighed for at presse farten nok op inden skiltet kom.

Til gengæld fik jeg så lov til at trække fra Rungsted/Vedbæk til lidt udenfor Skodsborg. Ikke noget voldsomt, men så jeg stadig følte at jeg ville have overskud hvis der var nogle der ville stikke afsted. De første angreb kom på det flade stykke ind mod Skodsborg, og der var heldigvis andre der hentede dem ind, samtidig med at den gik lidt i stå oppe foran. Jeg tog igen fronten, inden der var en af vores unge ryttere der prøvede at angribe hen mod bakken. Jeg satte lidt tempo opad, og lod mig så overhale af de andre der prøvede at angribe på nedkørslen. Lidt før Eremitagen stak en af de unge igen og fik Maria med, de fik et hul, men vi havde samtidig en velkørende Jesper i feltet der holdt et højt tempo, så da vi nåede ind omkring skoven var de meget tæt på at være hentet igen. Tonserfyren valgte så at accelerere op, mens jeg havde en ung rytter foran mig. Han havde intet problem med at holde hjulet, og med et par hundrede meter til stregen gik han så forbi i en acceleration. Jeg havde allerede sørget for 11'eren på baghjulet, og kunne nærmest bare cruise med indtil jeg rykkede forbi i en acceleration og kunne snuppe spurten.

Herfra splittedes vi, og jeg kørte op af Klampenborgvejen og hjem.

I alt blev det til en tur på omkring de 104-105 km med 31 km/t i snit.

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt lige en interessant oversigt
Screen+Shot+2013-07-26+at+1.46.23+PM.jpe

Det er en oversigt der viser rytteres reelle watttal fra deres SRM måler, sammenlignet med de simulationer som man bl.a. har brugt til at mistænke Froome, Quintana og Rodriquez under dette års Tour de France. Mange har været ude og kritisere at man ikke ud fra simuleringer kan give et korrekt billede af hvad rytterne reelt træder af watt. Det er bare surt når det viser sig at fejlmarginen er meget lille, og ret ofte faktisk er lavere end de officielle tal.

Men som de siger hos Science of Sport, så er det ikke fordi man bør mistænke rytterne for doping, men bare være opmærksom på at der er noget unormalt ved det.

Link to comment
Share on other sites

Stiltips del 2

Så er der lidt flere stiltips til interesserede cykelryttere.

Styrposition
bar_height1.jpg
Et styr skal sidde rigtigt. Det skal hverken vende for meget opad, eller for meget nedad. Ovenstående billede er et klassisk eksempel på et styr der vender alt for meget opad. Det er grimt, og det er dumt. Lad være med at gøre det.

Ringeklokke og reflekser
Frempind10.jpg

Når du kører i bil, og kører på motorvejen, kører du så konsekvent 110 km/t hvor du må køre 110 km/t eller kører du en anelse hurtigere? Pointen er at vi alle bryder loven lidt fra tid til anden, og så længe du kan snakke behøver du ikke en ringeklokke til at gøre forankørende cyklister opmærksomme på at du kommer. Du vil blive spurgt om klokken vejer for meget, og der skal du bare svare ja. Reflekser hører sig heller ikke til på en racercykel.

Kombipedaler
pedalkombi2.jpg
Det lyder i teorien smart. En pedal som på den ene side kan tage klamper, og på den anden side er som en normal pedal. Men nu skal du jo ikke bruge din dyrtindkøbte racercykel som transportcykel vel? Drop kombipedalerne. Det er noget juks, og de skæmmer en ellers pæn cykel. De fleste pedaler der kan tage klamper kan også sagtens bruges med almindelige sko, om end det kan føles lidt besværligt. Man må lide for skønheden.

Kender du forskellen?
dagens_colaflaske_20091105_1483940979.jp

Se godt på billedet. Hvad er det? Ja, det er en tom colaflaske. Den skal ikke fyldes op med vand når du skal ud og træne, og den skal heller ikke være fyldt med cola og sidde i din flaskeholder. En colaflaske, eller andre sodavandsfabrikanters emballage er ikke egnet til at være drikkedunke. Den vil aldrig sidde særlig godt i din flaskeholder, og dine cykelvenner vil være flove over at have dig med med en flaske hvor du har kradset lidt af papiret af. En drikkedunk koster 40,- så køb sådan en i stedet for.

Rød betyder stop
Cyklister_vil_have__584542a.jpg

I modsætning til hvad mange tror, så er det ikke særlig sejt at køre over for rødt. Det er bare dumt, og billisterne bliver sure. Jo, hvis du kører midt ude i ingenting, og der ikke er nogle biler i nærheden, kan du da godt snige den over, men lad nu være med at kør over for rødt når du holder ved Skodsborg. Det tager 20 sekunder, så er der grønt igen.

Drop skyggen
12311_385652100501_1660898_n.jpg
Her har i Jens Veggerby, en mand som åbenbart har glemt at han i mange år boede i Italien, hvor stil kommer før praktik. Kører du på racercykel, så drop nu den der skygge på hjelmen. Jeg ved ikke hvorfor dem i skoven bruger den, men du har i hvert fald ikke brug for den på landevejen. Bliver du blændet, så må du investere i en af de såkaldte podium caps, som du sikkert i forvejen synes er lidt fed.

Har du styr på tiden?
4057644821_6b4e3fd3c3.jpg
Det er nok kun Eddy Merckx der kan slippe afsted med det, men dit Rolex, Casio eller Seiko ur skal du ikke have på når du er ude og træne. Så må du sgu investere i en cykelcomputer hvis det er så vigtigt for dig at vide hvad klokken er. Det ser dumt og tungt ud at køre rundt med sådan en satan. Bemærk i øvrigt lige hjælperytteren til højre der kommer kørende med en ekstra sadel. Det er sgu verdensklasse!

Det store udsyn
940-hesjedal-ryder.jpg
Han er blevet kaldt for "en hest på en cykel" af Jørgen Leth, og ja, Ryder Hesjedals stil rent køremæssigt er ikke særlig imponerende. Der er dog en ting der er værre end hans kørestil, og det er hans brillestil. POC, som har lavet brillerne, har en ret sær stil(de er svenskere, så spørgsmålet er nok nærmere om de overhovedet har stli?), men de briller der hører bestemt ikke hjemme når man er ude og træne. Det samme gør dine Raybans heller ikke. Køb nu nogle ordentlige briller, og ja de koster sgu, men igen, det er det hele værd. Køb et par fra Oakley, Zerorh+, Swisseye, Rudy Project, bare det er ordentlige briller til sport!

Link to comment
Share on other sites

I forgårs var jeg på cyklen for første gang i næsten en uge. Efter de 3 dages intensive træningspas med stor mængde, havde jeg simpelthen behov for at komme lidt væk fra det hele. Det hang så heldigvis også sammen med noget familiekomsammen og min kærestes fridag.

Onsdag kørte jeg så hjem fra arbejde, 10 km, og det var det.

I går stod den så på træning med OCC. En omgang med Rune fra AimHigh der styrede slagets gang. Som altid når han er med som træner, så var der et kæmpe fremmøde, og vi kørte i samlet flok ud til Kirke Værløse. Her startede vi så første interval som var et opvarmningsinterval i grupper af 3 hvor der skulle køres stille rulleskift. Det gik ganske fint.

Efterfølgende skulle vi på en rundstrækning køre 40/20 intervaller i par. Jeg ved ikke hvor mange det blev til, men det var nok til at jeg efter første omgang mærkede syre i mine lår som jeg aldrig har oplevet det før. Det var vitterligt som om at syren bare pumpede ud i lårene og at mine lår voksede. I et kort øjeblik var jeg faktisk lidt nervøs for det føltes som om de ville eksplodere, men lidt trilleri og så gik det nogenlunde over. Og så gik vi så igang igen.

Efter det kørte vi over til en anden rundstrækning ved Hove. Her skulle vi køre rulleskift omkring AT i grupper af 3 i 2 omgange, og derefter rulleskift med mere pres i pedalerne. Her følte jeg egentlig et ganske fint overskud igen, så det var næsten en fornøjelse.

Da vi kørte hjemad skulle vi så lige køre et løbsinterval ned til den lokale Netto. Jeg havde placeret mig nogenlunde i feltet, og fik kørt et par stykker ind der kørte afsted. Da vi nærmede os slutningen stak Timothy afsted, fik et hul, og så var der en anden der stak afsted og ham kom jeg på hjul af. Timothy lå stadig 10-15 meter foran os, og da vi kom ud af et sving og Nettoen var synlig måtte jeg åbne op. Havde spurten været 10 meter kortere havde Timothy vundet, men jeg fik lige præcis kørt forbi ham til sidst. Det var ikke nogen køn spurt, og bagfra har jeg nok lignet en Tom Boonen der krydsede vejen i huggende stil.

Herfra kørte vi faktisk bare hjem til Lyngby. En tur på omkring de 95 km.

Jeg snakkede undervejs med Rune omkring træning, og Jakob Fuglsang. For de uindviede så er Rune træner for Jakob, og han har bl.a. snakket om i medierne at de har haft fokus på at Jakob skulle tabe sig og derfor ikke havde valgt at han skulle styrketræne. Det havde han åbenbart hørt lidt for, fordi der er mange der mener at styrketræning godt kan kombineres med cykling uden vægtstigning, og han forklarede at det netop var det de var gode til hos AimHigh - at tilpasse træningsprogrammer til den enkelte rytter. Jakob er en type der ret let tager muskler på, og derfor ville styrketræning bare gøre ham tung. For andre ryttere kan det derimod være en fordel. Jeg forklarede ham at jeg havde styrketrænet de sidste 2 sæsoner, og så lavede han lige elevator blikket og sagde "Uden at vide alt for meget om dig kan jeg se at du nok ville tage en del på". Ganske rigtigt. Jeg indviede ham i mine planer om at løbe i stedet for, og det syntes han var det rigtige at gøre.

Så en del af min vintertræning kommer nu til at bestå af løbeture. Så skal jeg bare huske mig selv på at jeg ikke skal starte med at løbe 6-7 km på første tur, men måske starte lidt blidt op så min krop ikke bliver helt smadret. Forhåbentlig kan det betyde at jeg kan smide lidt vægt, bibeholde min styrke, og så endnu skarpere til næste sæson. Måske jeg allerede i den nærmeste fremtid begynder med småture af 2-3 km for at vænne kroppen til belastningen.

De første løb på sjælland er i øvrigt d. 17/18 august. Det er super, for min bror har inviteret til 40 års fødselsdag d. 17, og min kæreste holder fødselsdag d. 18. Desværre ligger løbene omkring kl. 12-13.00 stykker for C klassen, og det er nitten for det betyder at jeg ikke kan begge dele. Havde det nu være morgenløb, havde jeg uden problemer kunne have nået det hele. Men i denne omgang vinder familien. Jeg ville selv blive sur hvis der var nogle der droppede min runde fødselsdag fordi de skulle ud og konkurrere.

Til gengæld lader det til at jeg måske får lov til at stille op til øretæver i Tour de Charlottenlund. Normalt skal man køre i A, B eller som Junior, men fordi det er Ordrup der arrangerer, så ønsker man også fra klubbens side at have et par af rytterne med. Jeg troede faktisk det var lukket land, indtil jeg i går fik at vide at man reelt set bare skulle forhøre sig hos formanden om muligheden. Hvis der er mulighed for det, så gør jeg det. Det bliver møghårdt fordi det er et gadeløb, og det er nogle stærke ryttere der stiller op, men det er nok den eneste chance jeg har for at køre med de helt store drenge. Også en fed mulighed for at opleve hvor stærkt de egentlig kører i A klassen.

Mere om det senere!

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Cyclingnews's The Clinic forum, så er det åbenbart længere fremme end man umiddelbart tror. Det er dog et relativt kompliceret emne at læse om for mig, da jeg synes det hele står meget videnskabeligt, og jeg har ikke den fornødne baggrundsviden til at forstå samtlige formuleringer. Dog læste jeg at forsøg på mus viste en forbedring på, og hold nu fast, 2500%. De testede mus kunne løbe op mod 5 km, hvorimod normale mus kun kan løbe 0,2 km.

Så vidt jeg forstod foregår gendoping også vha. virus, som transporterer dopingen.

Har du et link? Og ja, ganske rigtigt så bruge man vira til at transportere de udvalgte gener ind i cellerne, hvor DNA'et så kan inkorporeres i personens genetiske materiale.

Link to comment
Share on other sites

Har du et link? Og ja, ganske rigtigt så bruge man vira til at transportere de udvalgte gener ind i cellerne, hvor DNA'et så kan inkorporeres i personens genetiske materiale.

Cyclingnews's forum er desværre nede, men så snart det er oppe igen skal jeg se om jeg ikke kan finde tråden igen.

Link to comment
Share on other sites

I dag var det tid til en FTP test. Det var efterhånden en måneds tid siden sidst, så det var på sin plads at forsøge det. Det blev samtidig en debut med hjemmelavet rødbedejuice, som i øvrigt blev blandet op med æble, ingefær og gulerod. Føj for den lede. Det smagte meget jordagtigt, så der skal arbejdes lidt med det. Jeg har så også læst mig frem til at der er noget der hedder rødbedekrystaller, som skulle have samme effekt som rødbedejuice, men som kan blandes op i mange andre ting. Det er måske lidt mere mig?

Nå, men op på cyklen og ud til Flyvestationen. På vej derud kørte jeg et par enkelte intervaller hvor jeg kørte med en kadance over 110 rpm for lige at få gang i benene.

Ude på Flyvestationen kørte jeg først 2-3 sprinter, og derefter et 5 minutters interval hvor jeg forsøgte at ligge lige under mit mål for selve testen. Det gik uden problemer, og så var det ellers bare lige at trille lidt, køre syren ud, og så ellers sætte forsøget igang.

Jeg satte det igang på den "dårlige" langside derude, hvor det faktisk går en anelse nedad, men heldigvis havde jeg vinden imod mig. Så det udlignede det lidt. Efter alle svingene valgte jeg at rejse mig op og accelerere lidt, for også lige at give benene et andet tryk end det meget konstante.

Målet den første omgang var at holde mig omkring de 310 watt, og acceptere lavere watt når det gik nedad, og højere watt når det gik opad. Første omgang gik med at vænne sig til smerten, og ikke mindst syren i benene der stadig generer mig en anelse. Anden omgang gik på at holde den omkring de 315 watt, selvom det var møghårdt lykkedes det nogenlunde. Da jeg ramte 3 omgang kunne jeg se at jeg kun manglede 4,5 minut, så jeg prøvede på at blive ved med at holde presset, og endda køre en kadance der var noget lavere end normalt for at bruge mine muskler anderledes og være lidt mere ligeglad med at syren hobede sig op.

De sidste 30 sekunder blev på langsiden med medvinden og jeg måtte op og stå og presse det absolut sidste ud af benene.

Det blev til en ny personlig rekord med 320 watt, hvilket svarer til en FTP på 304 watt. Det er første gang jeg er over de 300 watt i FTP, og en forbedring på ca. 9 watt i forhold til min sidste test. Og så er der poesi:
20130803interval_zps6baf1c93.png

Herefter kørte jeg sådan set bare en omgang, og trillede ud mod Værløse igen. Igennem Hareskoven kørte jeg lige 2 gange sprint igen for lige at få det sidste ud af benene, og så var det ellers bare hjem.

I alt en tur på 65,4 km med 31,8 km/t i snit.
20130803tur_zpsefd969a8.png

20130803kort_zpseae171c6.png

Årsagen til at jeg ikke kørte længere var at fokus lige nu er på at være så frisk til på mandag som mulig. Så derfor var der ingen grund til at køre mere træthed ind i kroppen end højst nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Nå, så fik du også rundet rødbede-halløjsaet. Som jeg husker det, virker det overraskende effektivt i betragtning af hvad det er.

Det smager hæsligt, men det hjælper enormt på jordsmagen, hvis rødbederne har ligget i køleskabet så de er kolde. Rengøringen af juicepresseren er nu årsagen til at det ikke blev det store hit her i huset.

Den frysetørrede version kræver et robust dankort. En bøtte med 175 gram koster i fysisk butik 160kr. 10 gram svarer til 0,9dl rødbedejuice og så kan man jo gange op, for det rækker jo ikke langt.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Nå, så fik du også rundet rødbede-halløjsaet. Som jeg husker det, virker det overraskende effektivt i betragtning af hvad det er.

Det smager hæsligt, men det hjælper enormt på jordsmagen, hvis rødbederne har ligget i køleskabet så de er kolde. Rengøringen af juicepresseren er nu årsagen til at det ikke blev det store hit her i huset.

Den frysetørrede version kræver et robust dankort. En bøtte med 175 gram koster i fysisk butik 160kr. 10 gram svarer til 0,9dl rødbedejuice og så kan man jo gange op, for det rækker jo ikke langt.

Heldigvis er min juicer overraskende nem at rengøre, så det kan jeg ikke bruge som undskyldning :bigsmile:

Jeg regnede lidt på det, og det kræver vidst ca. 1 kg rødbeder for at lave en halv liter rødbedejuice. Et kg koster vel omkring 20-25,- alt afhængig af hvor man køber dem. Jeg gav 150,- for et glas rødbedekrystaller i Fields i dag, med 175 gram. Her svarer 5 gram til 0,9 dl rødbedejuice. Så regner man det op er prisen nogenlunde den samme :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share