Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Skal vi ikke snart have din(e) kommentarer til at Riis har solgt sit cykelhold?

Vi kan da tage dem her så :laugh:

Jeg har det lidt ambivalent med at det nu er den skøre russer Oleg der ejer holdet. Egentlig tror jeg det er det bedste for holdet, sådan som situationen er nu. Bjarne Riis har virkelig fået opbygget et fedt team, men jeg tror også han har brugt sindssygt mange kræfter på at holde skuden kørende med skiftende sponsorer o.lign. Jeg tror mere han havde håbet på en kæmpe sponsor der ville binde sig i en længere periode, og dermed give ham frihed til at fokusere på holdet, og knap så meget alt det administrative.

Jeg tror bestemt at det lidt var sidste udvej, og måske den eneste måde hvorved Riis kunne sikre sig sit livsværk. Hvis den forestående ADD undersøgelse ender med at give ham en karantæne, så ved jeg ikke hvad det ville betyde for holdet. Kunne han så sælge holdet på det tidspunkt, eller ville det være i strid med hans karantæne?

Jeg håber det er den gode løsning, hvor Riis får lov til at arbejde med rytterne igen, og virkelig blive den gode gamle Riis som vi har set ham før. Det betyder forhåbentlig også at ryttere som Contador, Majka, Roche, Kreuziger, Breschel etc, vil præstere endnu bedre fremadrettet. Måske det reelt betyder at Contador står knivskarp til Touren, og at Breschel kan sidde med i finalen i Paris-Roubaix. Det er i hvert fald håbet, og det er det Riis er god til.

Bjarne Riis er tidligere cykelrytter, og har et sindssygt godt øje for talentudvikling og forståelse for træning. Han er ikke administrativ stærk, og hans ressourcer har nok været spildt med netop det.

Ulempen ved alt det her er selvfølgelig at det nu er en hysterisk russer der ejer holdet. Man kan håbe at han holder sig i baggrunden, men det har ikke tidligere været tilfældet, og i værste tilfælde står vi med en ny Flavio Becca der meget hurtig løber tør for tålmodighed som det var tilfældet med Schleck brødrene og hele Leopard-Trek konceptet. Det er selvfølgelig også trist at holdet ikke er på danske hænder, og jeg har generelt ikke haft den store fidus til ryttere fra østeuropa, og alt andet lige må vi forvente at der kommer en række ryttere fra Rusland til holdet, også selvom Oleg har udtalt at han ikke vil blande sig i rytterne på holdet.

Så egentlig, når det største chok har lagt sig, så tror jeg egentlig at det er den rigtige beslutning som Bjarne Riis har truffet. På sigt betyder det forhåbentlig at holdet får en økonomisk stabilitet, og sportslig fokus der i sidste ende betyder at vi stadig har de største oplevelser til gode når det gælder Team Saxo-Tinkoff.

Link to comment
Share on other sites

En lille update fra mig af, og det har virkelig været en vild weekend.

Fredag aften da jeg bevæger mig over mod min kæreste bemærker jeg at friløbet på min vinterracer ikke fungerer. Pedalerne kører derfor med rundt når man kører fremad. Ikke godt. Tilbage til lejligheden, skille bodyen ad, få det til at virke, og så ville kassette ikke låse på igen. Jeg endte med at stå og fedte med det i 1,5 time inden jeg var færdig, og kom derfor først over til min kæreste kl. 00.30. Super fedt. Derfor blev turen med klubben også ændret lidt, og jeg ville møde dem ved bageren i Lyngby. De kom dog bare aldrig fordi de var kørt nordpå i stedet for ud mod Ganløse. Da jeg selv nåede Ganløse var jeg punkteret. En frisk slange op af lommen, kun for at konstatere at ventilen var for kort ift. fælghøjden!!! ARGH! Så stod jeg derude og kunne ikke få luft i slangen. Ringe til kæresten der så måtte komme og hente mig.

Det gik heldigvis bedre søndag hvor jeg var ude i blæsevejret på den sædvanlige søndagsrute hvilket ligger meget op ad Ironman CPH cykelruten. Den bød så på en serie med 5x 40/20 intervaller, samt en del sprint/angrebsserier. I alt en tur på små 76 km med små 30 i snit.

Mandag morgen var den så helt gal igen. Først blev jeg vækket af min underbos datter der vågnede kl. 5.30, og forældrene lavede nogle underlige lyde for at aktivere hende lidt. Der er ret lydt i bygningen, så de kunne lige så godt have siddet i rummet ved siden af og gjort det. Super fedt. Da jeg så kom ned til stationen kom E toget, men de havde kun sendt 1 togsæt, så det var vitterligt proppet med mennesker. Jeg valgte at hoppe på det næste B tog, som så bare også kun var et enkelt togsæt. Så efter et par stationer stod vi også som sild i en tønde. Da jeg så nåede frem til min arbejdsplads var fyret løbet tør for olie, så der var ingen varme! Herfra gik det dog lidt bedre.

Jeg var nemlig også med i et opfølgende forsøg på Bispebjerg Hospital ang. astma. Så jeg var derude kl. 16 for at få lavet de klassiske tests med at puste, få provokeret lungerne og alt det der. Derfra direkte videre til generalforsamling i OCC, som først sluttede kl. 21.00. Så hjem og få lidt at spise.

Vægten har dog også vist at der ikke har været så meget mad i systemet. Således var jeg nede på 76,8 kg i morges, men forventer nok at den stiger lidt til i morgen :laugh: Og nå ja, så har jeg fået noget der kunne minde om et siddesår på min ene balde!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke siddet på min cykel siden søndag hvor jeg fik noget der mindede om et siddesår. Jeg har nu forsøgt mig først med noget zinc salve, og senest med noget Compeed plaster. Jeg skal hilse at sige at sådan et plaster sidder ekstremt godt fast, og det niver helt sindssygt i de hår man har de steder hvor man kunne få et siddesår! Jeg skal derfor ikke kunne sige om det går bedre med siddesåret, eller om de smerter jeg har er relateret til de hår der sidder i klemme.

Jeg tror jeg tager plastret af i dag, og barberer området. Men det er godt nok irriterende at jeg ikke kan sidde på en saddel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i øvrigt gjort min sommercykel hele 20 gram lettere i dag. Det kom sig af at jeg manglede 1 flaskeholder til min vintercykel, og da jeg så gik ind på Wiggle for at bestille en Tacx Tao holder, jamen så var der en der hed light. Forskellen er at den er lavet i plastik i stedet for plastik og aluminium, og det gør at den er 10 gram lettere. Det bedste er dog at den samtidig også er billigere! Så jeg købte 2 stk, og valgte så at smide dem på sommercyklen, og lade de gamle ryge videre til vintercyklen.

I samme moment var jeg ved at løbe tør for energidrik. Der var så tilbud på High5 energidrik til under halv pris. Så der kom samtidig 2 bøtter med hjem af det, så jeg er dækket ind lidt endnu.

Link to comment
Share on other sites

I have pain Bjarne
carlos_sastre_2009_07_22.jpg

Citatet stammer fra Overcoming filmen, hvor Carlos Sastre falder tilbage til holdbilen hvor Bjarne Riis sidder i, og siger "I have pain Bjarne". Det var lige sådan jeg havde det i dag da jeg kørte det sidste interval på hjemmetræneren. Ondt i benene.

10 minutters opvarmning, så lige 3x 1 minut med en kadance over 110 rpm, og så 5 minutters hvile inden de reelle intervaller begyndte. Siden det var en lille uges tid siden at jeg sidst har siddet på en cykel, skulle der køres intervaller ved 100% FTP. Første interval var på 20 minutter. Derefter et på 15 minutter, 10 minutter og 5 minutter. Så var der også udsolgt i stængerne da jeg stod af cyklen efter sammenlagt 1 time og 35 minutter.

20131207tur_zps4742e6a2.png

Link to comment
Share on other sites

Ouch, sådan nogle FTP intervaller bider SYGT hårdt hvis man ikke lige rammer dagen!

Lækkert træningspas og fin graf der tydeligt viser hvordan pulsen stiger jævnt selvom wattene er konstante;-)

Ja, det er helt vildt hvor slemt man egentlig kan være ramt af sådan nogle intervaller. Men det er jo heldigvis samtidig det der er med til at gøre en bedre, så det der koncept med "no pain, no gain" holder vand :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Søndag fik jeg faktisk kørt et interval på hjemmetræneren om morgenen. Benene var stadig noget medtagede fra dagens session, men det gik alligevel. Ret simpel fremgang

10 minutters opvarmning

3x 1 minuts 110+RPM(1 minuts hvile mellem hver)

5 minutters rul

1 min VO2max interval(1 minuts hvile)

2 min VO2max interval(2 minuts hvile)

3 min VO2max interval(3 minuts hvile)
2 min VO2max interval(2 minuts hvile)

1 min VO2max interval(1 minuts hvile)

10 minutters afrulning

Intensiteten var over 120% FTP i VO2max intervallerne.

Mens jeg sad på hjemmetræneren lå min kæreste og sov sin brandert ud efter en tur i byen med nogle veninder. Imponerende nok kunne hun sove mens jeg kværnede intervallerne igennem mindre en 5 meter fra hvor hun sov.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mistanke om at årsagen til at jeg fik et siddesår i mine Nalini bukser, var at skindet efterhånden har mistet sine evner. Derfor købte jeg i går noget buksefedt, eller chamois creme, der forhåbentlig kan bringe lidt liv i det igen. Det var jo meget udbredt før i tiden at bruge den form for hjælpemidler, men i de 7 år jeg har cyklet har jeg endnu ikke nogen erfaring med et. Bliver dog spændende at se hvad det kan.

IMG_20131125_104556_534_zps9b2f1f2d-795x

Link to comment
Share on other sites

Jeg cykeltræner aldrig uden at være fedtet ind først :)

Assos er i øvrigt det bedste, du kan få til formålet, som jeg ser det. Og jeg fik en gang det råd at smøre skindet i bukserne godt ind i fedt på forhånd. Når man så skal bruge dem, bliver det mere "flydende" igen på grund af kropsvarmen.

Link to comment
Share on other sites

Var det noget at vinde et Bikefit? Så kan du læse lidt mere her hvor Copenhagen Bikefit udlodder et Bikefit til en heldig vinder i løbet af december måned. Foruden at være certificeret fitter hos Retül, så er Tore en rigtig flink fyr, tidligere A rytter, og nuværende mekaniker for ungdomslandsholdet i cykling.

Jeg har selv deltaget i konkurrencen, men i så fald at jeg vinder vil jeg give fittet til JohnJohnson herinde fra, som virkelig godt kunne bruge lidt ekstra hjælp på cyklen efter et par sæsoner hvor han har været plaget af sadler. I kunne jo gøre det samme :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

I går var det tid til endnu en FTP test. Jeg havde i løbet af dagen sørget for at få godt med kulhydrater, og alligevel følte jeg at mine ben var tunge hele dagen. Efter de 10 minutters trilleri kørte jeg de klassiske 3x 1 minut med høj kadance, 5 minutters hvile, og så et 5 minutters interval ved 280 watt som var det jeg sigtede efter. Da de 5 minutter var overstået var jeg noget i tvivl om hvordan jeg skulle komme igennem 20 minutter med denne belastning som et minimum.

Da jeg gik igang med sættet fandt jeg ind i en fornuftig rytme, og med lidt Giro D'Italia på skærmen gik de første 10 minutter ok. Men så satte jeg kadancen ned og belastningen op så jeg lå omkring de 300 watt, og så begyndte den at bide. Jeg formåede at holde presset, men havde INTET tilbage da jeg nærmede mig de sidste minutter. Igennem kom jeg dog med 294 watt på de 20 minutter som gennemsnit. Det betyder en ny FTP på 279 watt, hvilket er 17 watt mere end sidste gang.

20131211tur_zps2926369e.png

Link to comment
Share on other sites

Igennem kom jeg dog med 294 watt på de 20 minutter som gennemsnit. Det betyder en ny FTP på 279 watt, hvilket er 17 watt mere end sidste gang.

Har du ikke tidligere landet din FTP lige over de 300 eller er det bare noget jeg bilder mig selv ind?

Ellers godt fightet! Ofte er det slet ikke så slemt, når man først lige får åbnet op. For mit vedkomne oplever tit den der tunge fornemmelse i kroppen kort tid før en test, men tror mest af alt at den er psykisk betinget.

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke tidligere landet din FTP lige over de 300 eller er det bare noget jeg bilder mig selv ind?

Ellers godt fightet! Ofte er det slet ikke så slemt, når man først lige får åbnet op. For mit vedkomne oplever tit den der tunge fornemmelse i kroppen kort tid før en test, men tror mest af alt at den er psykisk betinget.

På landevejen har jeg haft en FTP på 304 watt tror jeg det var, men jeg kan slet ikke ramme de tal på hjemmetræneren. Jeg tror meget af det hænger sammen med at jeg ikke bliver kølet nok ned når jeg sidder på hjemmetræneren, og så er belastningen anderledes end på landevejen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede faktisk godt at man kunne overføre de indendørs kørte watt til udendørs, men et eller andet sted giver det god mening at det ikke helt er tilfældet. Jeg har selv erfaret lidt det samme, dog uden at konkludere at det var netop dette faktum der gjorde forskellen. Troede mest af alt at det var pivringe ben der gjorde udslaget;-)

Jeg havde egentlig planlagt at køre lørdagens FTP test udendørs, men tror at jeg snupper den på HT´eren i stedet. Det er trods alt den jeg kører 90% af alle mine intervaller på for tiden, så det er et eller andet sted mest relevant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede faktisk godt at man kunne overføre de indendørs kørte watt til udendørs, men et eller andet sted giver det god mening at det ikke helt er tilfældet. Jeg har selv erfaret lidt det samme, dog uden at konkludere at det var netop dette faktum der gjorde forskellen. Troede mest af alt at det var pivringe ben der gjorde udslaget;-)

Jeg havde egentlig planlagt at køre lørdagens FTP test udendørs, men tror at jeg snupper den på HT´eren i stedet. Det er trods alt den jeg kører 90% af alle mine intervaller på for tiden, så det er et eller andet sted mest relevant.

Jeg oplever altid et drop i min FTP når jeg kører den på hjemmetræneren. Den største synder er uden tvivl at følelsen ikke er den samme. Når man kører den udendørs er der meget inerti der hjælper en med at holde en i gang, der er små accelerationer efter sving, og mikro pauser. Det er der bare ikke på en hjemmetræner. Holder du op med at træde holder hjulet op med at spinne få sekunder efter. Det gør åbenbart bare en forskel. Og så er det tydeligt at se på pølen af sved under cyklen at jeg sveder mere når jeg sidder på hjemmetræneren, og dermed ikke bliver kølet nær så meget ned som på landevejen.,

Jeg ville klart køre testen på hjemmetræneren, for at have en værdi der er relevant. FTP er trods alt det maksimale man kan holde i en time. Hvis man på nuværende tidspunkt kun kan holde 250 watt så er det 250 watt der er gældende.

Link to comment
Share on other sites

FTP er trods alt det maksimale man kan holde i en time. Hvis man på nuværende tidspunkt kun kan holde 250 watt så er det 250 watt der er gældende.

Klart! Der hersker nu heller ingen tvivl om at min FTP ikke er hvad den fx. var i sommers, hvor formen toppede. OK, jeg målte ikke min FTP i sommers, da jeg ikke havde wattmåler, men alt andet ville næsten være unaturligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share