Løbetræning til en cykelrytter


Fast legs
 Share

Recommended Posts

Jeg går og leger lidt med tanken om at løbetræne lidt i efteråret.

Min konkurrencesæson som cykelrytter slutter sidst i september, og så vil jeg gerne kunne dyrke lidt motion som IKKE involverer en :bike: :smile:

Jeg kunne godt tænke mig at løbetræne lidt, havde tænkt mig en 2-3 gange om ugen. Jeg har ikke løbet de sidste 6-7 år (eller måske længere) men min kondition fejler ikke noget som i godt kan regne ud :bigsmile:

Jeg har set på diverse begynderprogrammer, men allesammen er en kombination af gang og løb (løb 2 min. og gå 3 min. etc.).

ER det VIRKELIG nødvendigt at starte SÅ roligt ud??? - Har nogen af jer gode links til løbeprogrammer?

Jeg havde tænkt mig at starte roligt ud med 15 min. i roligt joggetempo - og så sætte mit pulsur til at bippe når pulsen kommer over 145. Lyder det for hårdt? Min tidligere erfaring er at jeg sagtens kan løbe/jogge vedvarende uden på nogen måde at blive forpustet - jeg skal bare undgå at få pulsen op, da det så bliver for hårdt for muskulaturen (LÆS: fare for skader).

Jeg havde MAKS regnet med at løbe 30 min. på mine længste ture, og det er egentlig bare for at få lidt afvæksling og hjælpe mig med at tabe mig/ undgå vægtøgning.

-

Hvor er det bedst at købe løbesko i Århus by? Det eneste jeg ved om min "løbestil" er at mine sko altid er slidt på yddersiden af hælen.

HÅBER nogle af jer løbere kan hjælpe en cykelrytter uden så meget viden om løb :cooldance:

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

Ja en af grundene til at man typisk anbefaler kombinationen af løb og gang i starten er både af hensyn til konditionen men også af hensyn til muskulatur, led og sener. Især led og sener er hårdt belastede under løb og de tilpasser sig noget langsommere end kondition og muskulatur.

Er du i god grundform - hvad du jo er - mener jeg nu godt, at du kan starte lidt hårdere. Evt 2 gange 10 minutters løb ved relativt lav intensitet (om 145 er lavt for dig er jo svært at sige, men det vil jeg umiddelbart gætte på...). Senere kan du løbe mere sammenhængende. Kig eventuelt på begynderprogram 2 på dourun.dk (nedest på siden)

Link to comment
Share on other sites

Er du i god grundform - hvad du jo er - mener jeg nu godt, at du kan starte lidt hårdere. Evt 2 gange 10 minutters løb ved relativt lav intensitet (om 145 er lavt for dig er jo svært at sige, men det vil jeg umiddelbart gætte på...). Senere kan du løbe mere sammenhængende. Kig eventuelt på begynderprogram 2 på dourun.dk (nedest på siden)

Jeg synes de ser RIGTIGT gode ud - altså programmerne på dourun.dk...

Jeg vil gerne bygge op til at kunne gennemføre program 2!

Lyder det som ALT for hurtig fremgang hvis jeg forsøger at løbe 2 gange 10 minutter (med 2 min. gang imellem). 2 gange om ugen de første 4 uger, og så starter på program 2 derefter?

Så vil jeg stadig holde øje med at pulsen ikke bliver for høj, og selvfølgelig nedsætte træningsmængden hvis mine led/sener begynder at "brokke" sig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes de ser RIGTIGT gode ud - altså programmerne på dourun.dk...

Jeg vil gerne bygge op til at kunne gennemføre program 2!

Lyder det som ALT for hurtig fremgang hvis jeg forsøger at løbe 2 gange 10 minutter (med 2 min. gang imellem). 2 gange om ugen de første 4 uger, og så starter på program 2 derefter?

Så vil jeg stadig holde øje med at pulsen ikke bliver for høj, og selvfølgelig nedsætte træningsmængden hvis mine led/sener begynder at "brokke" sig.

Det synes jeg umiddelbart lyde fornuftigt. Og du er jo vant til at træne, så du kan sikkert godt skelne mellem god og dårlig ømhed.

Om du skal løbe med pulsur kan du bedst selv vurdere. Så længe du ikke føler dig maks presset i løbet af de 2 gange 10 minutter, så går det nok :wink: Personligt synes jeg at pulstræning er mest anvendeligt i sportsgrene, man er trænet i - er man utrænet i en sportsgren kan det være meget vanskeligt at arbejde fornuftigt med intensiteten. Det kan ganske enkelt være meget svært at styre, og så går ideen lidt fløjten.

Link to comment
Share on other sites

Enig med musen. Min erfaring går på, at du i starten alene skal fokusere på at komme i gang med løb. Glem alt om at det skal gå hurtig fremad, for så risikerer du at gå ned med overbelastede muskler og sener. Du kan eventuel begynde med løb samtidig med at du cykler og så langsomt gå mere og mere over til løb, og så vil jeg anbefale at du i starten faktisk løber så langsomt som du kan. Du vil så hurtigt opdage, at det er meget nemmere lige at tage løbeskoene på og tage en løbetur, end det er at få al cykeludstyret fundet frem og køre i et par timer, før træningen er i hus. Held og lykke med dit forehavende.

Link to comment
Share on other sites

Enig med musen. Min erfaring går på, at du i starten alene skal fokusere på at komme i gang med løb. Glem alt om at det skal gå hurtig fremad, for så risikerer du at gå ned med overbelastede muskler og sener. Du kan eventuel begynde med løb samtidig med at du cykler og så langsomt gå mere og mere over til løb, og så vil jeg anbefale at du i starten faktisk løber så langsomt som du kan. Du vil så hurtigt opdage, at det er meget nemmere lige at tage løbeskoene på og tage en løbetur, end det er at få al cykeludstyret fundet frem og køre i et par timer, før træningen er i hus. Held og lykke med dit forehavende.

Tak for indlæget :bigsmile:

Jeg er selv lidt bange for at få problemer med overbelastning - det er egentlig grunden til at jeg spørger herinde...

Jeg fortsætter med at cykle, men lidt afvæksling i efteråret bliver godt - normalt træner jeg 20-25 timer om ugen på cyklen, så det er vigtigt med lidt afvæksling når jeg endelig har mulighed for det.

Når jeg først kommer hen forbi nytår er det igen koncentreret træning som konkurrenceforberedelse til de første cykelløb i marts.

Link to comment
Share on other sites

Tak for indlæget :bigsmile:

Jeg er selv lidt bange for at få problemer med overbelastning - det er egentlig grunden til at jeg spørger herinde...

Jeg fortsætter med at cykle, men lidt afvæksling i efteråret bliver godt - normalt træner jeg 20-25 timer om ugen på cyklen, så det er vigtigt med lidt afvæksling når jeg endelig har mulighed for det.

Når jeg først kommer hen forbi nytår er det igen koncentreret træning som konkurrenceforberedelse til de første cykelløb i marts.

Svar med forbehold. Jeg er ikke ekspert i løbetræning og kan ikke give ekspertråd om skader og hvad der er den helt optimale metode, men jeg kan fortælle hvad der er min erfaring.

For mig ville det være utåleligt at løbe det program, du beskriver. Det er røvkedeligt at gå undervejs på en løbetur og på 145 i puls er jeg knap nok i gang. For mig har det virket fint at starte på en kort distance, f.eks 2 km og løbe den ret hurtigt og så gradvist øge distancen. Den første tur på en ny, længere distance løber jeg så i et lidt lavere tempo. Jeg vil mene at et så kort træningspas som 30 min skal løbes med fart på hele vejen når man er i din form. Men pas på: du har kondition til at løbe dine ben helt i stykker, så du skal lytte til alle signaler fra benene og ikke øge distancen for hurtigt. Ved cykling bliver dine led ikke trænet op til at klare belastningerne fra løb. Hvis du har dyrket noget indendørs boldspil kan du måske starte på en lidt længere distance, men igen pas på, det giver ikke optimal overføring til løb at træne på et plant affjedret halgulv. Pesonligt løber jeg en 30 min træningstur på omkring 160-175 i puls afhængigt af hvor hård den skal være (max = 188).

Hvis du synes det er for kedeligt at løbe fladt og i jævnt tempo, kan du variere med intervaltræning. Som cykelrytter vil du måske foretrække at middelhøjt tempo imellem intervallerne fremfor at gå helt ned i temp og så løbe intervallerne knap så hårdt. Vær forsigtig med intervaltræning, det belaster leddene hårdere - især i bakker, som giver lidt mere underholdning - så start forsigtigt op med det og ikke før du har opbygget noget holdbarhed ved mere forsigtig træning.

Lyt til kroppens signaler. Hvis noget begynder at føles underligt men ikke er rigtig smertefudt i benene skal det under skærpet observation, hvis det gør ondt er det på tide at stoppe turen og afkorte distancen lidt. Brug løbesko i god kvalitet - især på asfalt, hvor skoene skal være bløde. Undgå ruter hvor terrænet skråner til samme side hele vejen (d.v.s. løb ikke i samme side af en skrånende asfaltvej hele ruten). Du kan evt variere ved at løbe ruten i modsat retning, så du får en symmetrisk belastning.

mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jeg købt alt udstyret:

Løbetøj og sko hos Sport Master.

Fik lavet en løbetest på løbebånd med kamera og ekspedienten fandt derefter et par passende sko til mig. Mærket er New Balance og umiddelbart sidder de helt fantastisk på foden.

Nå, men nu har jeg alt udstyret - men det får lov at ligge til min konkurrence-sæson på cyklen er ovre...

Jeg kommer med en up-date engang i oktober når jeg er startet på "løberiet".

TAK - til alle som har skrevet i tråden indtil videre!

---

torsteinowich: Ja - jeg kan godt se hvorfor du mener at det er for kedeligt "bare" at jogge roligt afsted :bigsmile:

Jeg er dog ved at føle mig noget udbrændt, og tro mig - efter et halvt år i træk med lange udmagrene cykelløb mindst én gang HVER uge trænger BÅDE min krop og min psyke til noget rolig træning!

Formålet er at slappe af - samtidig med at jeg holder mig en smule igang med lidt aerob kredsløbstræning - og IKKE MINDST undgår at øge vægten (det plejer at være en udfordring).

---

Jeg skal prøve noget nyt: HELE oktober uden at sidde på en cykel!!! Det lyder skræmmende for mig, men min krop trænger til at blive HELT frisk igen - min sæson i 2007 har været HÅRD, men jeg har samtidig lært MEGET om hvad det kræver at være med i cykelsporten, både på nationalt og internationalt topplan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så kom jeg i løbeskoene for første gang :bigsmile:

Jeg tog pulsur på for LIGE at holde øje med hvor hårdt jeg gik til den. Det endte egentlig bare med at jeg løb mere efter min egen fornemmelse af intensitet.

2 x 10 min. løb - fin hastighed - mere løb end jogging. Holdt dog HELE tiden migselv lidt tilbage for ikke at ødelægge mine ben. Pulsen lå nok på 150 det meste af vejen og 160 når det gik lidt opad.

Strak grundigt ud bagefter - så kan man selv vælge om man tror på sådan noget - håber dog det kan holde ømheden/DOMS'ene lidt nede.

LIGE ET PAR OBSERVATIONER:

Min puls var "høj" i forhold til udholdenhedstræning på cyklen, men jeg havde roligt stabilt åndedræt uden på nogen måde at føle mig forpustet. Det er selvfølgelig logisk nok at pulsen er højere når man løber - intet nyt her (har også lige været forkølet i en hel uge - det er den nok heller ikke blevet lavere af).

Benene får en HELT anden træning end ved cykling - føler dog man bruger mere af muskelmassen i benene når man cykler (bruger man OVERHOVEDET ballerne ved løb?)

SUPER træning på kort tid - argumentet med at folk ikke har tid til at træne holder da OVERHOVEDET ikke - man kan da få meget ud af en halv time i løbeskoene. Jeg træner ALDRIG under 2 timer på cyklen - og så er det en MEGET kort tur for mig.

PLAN:

2 gange om ugen i starten - derefter op til 3 gange. Regner med at løbe ca. 30 min. ad gangen.

Løber om morgenen - en dejlig start på dagen der passer mig fint. God måde lige at få lidt gang i forbrændingen på.

STOPPER igen til nytår, derefter skal jeg VIRKELIG have gang i mængdetræningen på cyklen og så passer det bare IKKE med løb!

Link to comment
Share on other sites

Så kom jeg i løbeskoene for første gang :bigsmile:

Jeg tog pulsur på for LIGE at holde øje med hvor hårdt jeg gik til den. Det endte egentlig bare med at jeg løb mere efter min egen fornemmelse af intensitet.

2 x 10 min. løb - fin hastighed - mere løb end jogging. Holdt dog HELE tiden migselv lidt tilbage for ikke at ødelægge mine ben. Pulsen lå nok på 150 det meste af vejen og 160 når det gik lidt opad.

Strak grundigt ud bagefter - så kan man selv vælge om man tror på sådan noget - håber dog det kan holde ømheden/DOMS'ene lidt nede.

LIGE ET PAR OBSERVATIONER:

Min puls var "høj" i forhold til udholdenhedstræning på cyklen, men jeg havde roligt stabilt åndedræt uden på nogen måde at føle mig forpustet. Det er selvfølgelig logisk nok at pulsen er højere når man løber - intet nyt her (har også lige været forkølet i en hel uge - det er den nok heller ikke blevet lavere af).

Benene får en HELT anden træning end ved cykling - føler dog man bruger mere af muskelmassen i benene når man cykler (bruger man OVERHOVEDET ballerne ved løb?)

SUPER træning på kort tid - argumentet med at folk ikke har tid til at træne holder da OVERHOVEDET ikke - man kan da få meget ud af en halv time i løbeskoene. Jeg træner ALDRIG under 2 timer på cyklen - og så er det en MEGET kort tur for mig.

PLAN:

2 gange om ugen i starten - derefter op til 3 gange. Regner med at løbe ca. 30 min. ad gangen.

Løber om morgenen - en dejlig start på dagen der passer mig fint. God måde lige at få lidt gang i forbrændingen på.

STOPPER igen til nytår, derefter skal jeg VIRKELIG have gang i mængdetræningen på cyklen og så passer det bare IKKE med løb!

Hvis du ikke mærker noget som helst ømhed i leddene efter at have løbet det, du startede med en 3-4 gange, vil jeg mene at du kan begynde at øge intensiteten eller distancen forsigtigt (eller måske lægge det 3. træningspas pr. uge på, det burde være uproblematisk hvis der altid er en hviledag før en løbedag). Når du sigter efter 30 min som max med min 1 restitutionsdag før hver tur er der ikke så stor risiko for skader. Udstrækning er en god ide. Det kan også hjælpe til at opdage hvis der er en skade på vej. Det er ikke altid så let at mærke når man er i gang og udstræking giver mere kropsbevidsthed hvilket er godt for at undgå skader. Smidighed er nok ikke essentielt for cykling, kunne jeg forestille mig, men musklerne bliver kortere og man bliver mere klodset af træning, så udstrækning er godt.

Løb i bakker giver anderledes rekruttering af muskulaturen og giver bedre overføring til cykling fordi lårmusklerne (quadriceps) og ballerne bliver brugt mere. Vær forsigtig med løb nedad - undgå alt for stejle bakker nedad, det giver hårdere stød i benene, som kan give løberknæ. Vær forsigtig med ujævnt terræn hvis du ikke er trænet i at læse terrænet fra f.eks. trekking el. lign. - man kan let komme til at vrikke om på en ankel.

Mht intensitet er det god latin at holde høj intensitet og nedtrappe volumen i en nedtrapningsperiode - det er i hvert fald hvad Lars Michalsik og Jens bangsbo anbefaler i Aerob og Anaerob træning - har ikke selv erfaring med timing af konkurrencesæson/nedtrapningsperiode. Med 3 træningspas a 30 min er der i hvert fald ikke fare for manglende restitution imellem passene. Spørgsmålet er så hvad der er en passende intensitet for også at opnå tilpas mental afslapning før næste sæson. Min erfaring er at man kan hæve "gulvet" for hvad der er et behageligt ustressende tempo ved at presse tempoet opad en gang imellem når man er i humør til det. Så bliver det tempo, jeg vælger når jeg bare holder mig "godt i gang"lidt højere. Jeg vil give dig ret, løb er noget af det mest optimale hvis man vil have konditionstræning med mindst muligt tidsforbrug. Det er bare på med skoene og løb!

Torsten

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at cykling giver så god en grundform, at du sagtens kan give den en spand kul fra dag 0.

Jeg løber kun ca. 10-12 uger hver sommer/efterår, men cykler dagligt.

Jeg er langt fra eliten, men kan pga. cyklingen uden problemer løbe en 5 km for fuld kraft efter 8-9 måneders "vinterpause".

Så, Fast legs, af med fløjlshandskerne, og kom op i det røde felt. Det er en virkelig god fornemmelse bagefter, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Det med at pulsen er høj ved lav intensitet har jeg også observeret og også undret mig over. Næsten lige meget, hvor langsomt man løber i starten, ryger pulsen i vejret. Jeg løb nogle længere ture i luntetempo for at vænne kroppen til, og lidt efter lidt tilpassede pulsen sig, så det er nok som det skal være.

Link to comment
Share on other sites

Så, Fast legs, af med fløjlshandskerne, og kom op i det røde felt. Det er en virkelig god fornemmelse bagefter, hehe.

HE, he - ja jeg tror jeg springer over - målet for de næste 3 uger er bare at SLAPPE AF, så jeg beholder fløjlshandskerne på. Jeg skal nok få RIGELIG intensitet på cyklen hen over vinteren - lige nu skal jeg bare restituere mig selv HELT - både fysisk men BESTEMT også mentalt...

Link to comment
Share on other sites

Lyt til kroppens signaler. Hvis noget begynder at føles underligt men ikke er rigtig smertefudt i benene skal det under skærpet observation, hvis det gør ondt er det på tide at stoppe turen og afkorte distancen lidt.

Det føles "underligt" hele tiden :laugh::tongue: Løb er så fremmet for mig at det føltes HELT VILDT mærkeligt hele vejen, så jeg tror jeg skal løbe nogle gange inden jeg ligesom får føling med hvordan det skal være...

Jeg må ærligt indrømme at jeg SLET ikke er vandt til det her, jeg går faktisk heller ikke ret meget i det daglige. Når jeg træner koncentreret på cyklen handler det egentlig om at undgå at gå alt for meget rundt for at fremme restitutionen.

Mine knogler har nok også godt af at få noget belastning hen over efteråret - cyklingen er jo ikke en vægtbærende idrætsform.

Fornemmelsen i mine ben her dagen efter er noget speciel - tunge, men ikke ømme, ben. Første tanke er at det ville være godt at få benene rullet godt igennem på en cykel i et par timer for at løsne op for musklerne :laugh: Men jeg snupper lidt udstrækning istedet...

Link to comment
Share on other sites

HE, he - ja jeg tror jeg springer over - målet for de næste 3 uger er bare at SLAPPE AF, så jeg beholder fløjlshandskerne på.

OK, jeg så første senere, at det røde felt ikke lige er dit højeste ønske p.t.

I stedet vil jeg anbefale dig at løbe som det passer dig, uden at gå i panik over pulsuret. Med din grundform er 30 min. løb ren legestue.

Du kunne evt. overveje fartleg, som mange finder mere underholdende end at holde en fast kadance.

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg så første senere, at det røde felt ikke lige er dit højeste ønske p.t.

I stedet vil jeg anbefale dig at løbe som det passer dig, uden at gå i panik over pulsuret. Med din grundform er 30 min. løb ren legestue.

Du kunne evt. overveje fartleg, som mange finder mere underholdende end at holde en fast kadance.

Ok, men det er stadig godt med lidt feed-back :bigsmile:

Jeg løber egentlig også bare med pulsuret for at få en ide om min intensitet - det er ret anderledes at løbe, så lidt mere info er godt - og så er jeg en NØRD når det gælder trænings-"dimser" :laugh: I sidste ende så jeg lidt på uret de første 5 minutter og så nogle enkelte gange da jeg var ude at løbe først. Og så har jeg filer fra AL min træning i min elektroniske træningsdagbog - det er dejligt at kunne gå tilbage og se hvad det nu LIIIIGE var jeg lavede... IGEN, der blev sagt NØRD :w00t::smile:

Jeg leger med tanken om at køre noget cykelcross i vinter, hvor der også indgår nogle løbepassager (det er dog LIGE et spørgsmål om jeg rent praktisk kan finde pengene til ENDNU en cykel) så løbetræningen KAN faktisk godt vise sig at skulle bruges i en konkurrencesituation :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så har jeg løbetrænet nogle gange allerede. Det er blevet til 8 træningspas a 20-25 min. varighed. Det er stadig forholdsvis roligt - tør ikke løbe mig selv ud/blive forpustet af frygt for skader.

Jeg har haft en del problemer med at mine ankler IKKE kunne klare belastningen. Jeg har haft næsten en uges pause fra løbet efter de første 4 træningspas pga. ankelerne som bliver ømme primært foran nederst ved skindebenet.

Lige nu kan jeg godt løbe uden de store problemer - dog har jeg en lidt diffus ømhed ved anklerne en gang imellem, men det er stort set væk.

Som jeg allerede vidste før, så er det EKSTREMT svært at holde sig SÅ meget tilbage med min kondition at det ikke resulterer i skader. Ulempen ved at blive MEGET specialiseret til en sport er, at man ikke nødvendigvis bliver stærkere/bedre til andet - snarere tværtimod...

Men jeg kan rigtigt godt lide turene - jeg tror ikke det forbedrer min form i forhold til cykelsporten på nogen måde - men det virker som om jeg styrker sener og bindevæv i mine ben - hvilket kun kan være en fordel i forhold til at forebygge skader når jeg igen begynder at træne STORE mængder på cyklen igen.

Jeg har også løbet en smule i forbindelse med cykelcross-træning, men det er mere af-/påspring på cyklen og lidt løb hen over forhindringer og op ad korte trapper, etc.

Link to comment
Share on other sites

Men aktivitet ved lav intensitet fremmer da restitutionen?!

JA - både -og. Det er min erfaring at det KUN virker hvis man er vandt til den givne aktivitet. Løbere vil nok have godt af at gå en let tur som aktiv restitution. Som cykelrytter vil det som regel bare forlænge restitutionstiden - her vil det være at rulle en let tur på cyklen.

Hvis jeg går ret meget rundt når jeg træner stor mængde på cyklen giver det ALTID bare ømmere ben end jeg havde i forvejen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share