Sign in to follow this  
panser

Hvor mange sæt?

Recommended Posts

Er blevet lidt i tvivl om hvor mange sæt musklerne kan tåle. Om jeg træner for få sæt, eller for mange. Er naturligvis godt klar over det er individuelt, men hvor mange sæt de forskellige muskler tåle som hovedregel.

Ryg: ?

Biceps: ?

Bryst: ?

Triceps: ?

Skuldre: ?

Ben: ?

Læg: ?

Håber nogle har et bud?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, jeg skal prøve at give et mere præcist bud på de to faktorer du nævner.

Reps: Normalt kører jeg mellem 5-10 stk.

Workload: Tja, jeg har da trænet i en hel del år efterhånden, dog med en del pauser.

Håber det gør dig i stand til at give et konkret bud :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

For tiden kører jeg en 4 dags cyklus, efterfulgt af en hviledag. Så ca. hver femte dag.

Lige for god ordens skyld, så er ovenstående ikke et split eller noget, jeg har bare overvejet om min træningsmængde for de forskellige muskelgrupper er optimal eller ej. ( That’s all – som Cheat freak ville have sagt )

Panser :smilerock:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg mener helt det kommer an på dit mål!

Men generelt består ryggen af så mange muskler at den skal rammes med mindst 3-4 forskellige øvelser (e.g. DL, pulldown, rows) mens biceps kan nøjes med 1 øvelse. Når man så tager med at ryggen er tilsvarende stærkere og man generelt bør køre øvelser som kræver meget energi. Vil jeg tro at forholdet mellem sæt ryg og biceps bør være i omegnen af 5-6 til 1. Så f.eks. 4 øvelser af 3 sæt til ryggen og 1 øvelser af 2 sæt til biceps.

Tilsvarende ligger du også lidt højt i tricepsøvelser.

På den anden side hvis dit korpus er stort men armene små så er det måske ikke så dårligt ;)

eller hvis du generelt vil prioritere armene så ser det fint ud.

I dine skulderøvelser tæller du rotator-cuff eller traps med? Ellers er 8 sæt til skulderne lidt mange.

Så svaret på dit spørgsmål må være NEJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 gange om ugen:

Ryg 9-12 sæt

Bryst 9 sæt

Skulder 9 sæt

Triceps 9 sæt

Biceps 9 sæt

1 gang om ugen:

Ben 15 sæt

Læg 6 sæt

3 gange om ugen:

Mave 6 sæt

Jeg er tilhænger af volumen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this