Proteinpulver, er det for piger?


Ms. A
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Er der nogen der har meget forstand på proteinpulver herinde?

Jeg er en pige på 19 som styrketræner af og til, går til aerobic, spinning og spiller fodbold, og gerne vil smide nogle kilo. Er det en god ide med proteinpulver for mig?

Jeg vil jo ikke have at mine muskler skal blive for voldsomme igen, da jeg ikke syntes det er flot til piger...

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL

Er der nogen der har meget forstand på proteinpulver herinde?

Jeg er en pige på 19 som styrketræner af og til, går til aerobic, spinning og spiller fodbold, og gerne vil smide nogle kilo. Er det en god ide med proteinpulver for mig?

Jeg vil jo ikke have at mine muskler skal blive for voldsomme igen, da jeg ikke syntes det er flot til piger...

Man bliver ikke stor af bare at indtage proteinpulver i sig selv - en typisk shake a' 30g har et indhold af protein der til en lille bøf eller godt 700g letmælk. Proteinpulver er bare en anden måde at få indtaget den mængde protein man burde få med kosten. Det svarer lidt til at man heller ikke bliver supersund ved blot at indtage en vitaminpille. Hvis du i forvejen har en rigtig god kost stiller mange spørgsmål ved om der overhovedet er nogen reel fordel ved proteinpulver.

Personligt er et eventuelt vækstpotentiale kun en meget lille grund til jeg køber det (trods jeg dog har en generelt rimelig ringe kost), jeg køber det i lige så høj grad for at holde vægten (protein mætter meget pr. gram grundet det medfører dannelse af hormoner der spiller ind på mætheden), fordi jeg synes det smager godt, og for at være sikker på at min kost generel indeholder en god aminosyreprofil. Tager proteinpulver dagligt til morgenmad - og så ellers lige efter træning.

Så for at summere op, er proteinpulver en god ide for folk der ikke i forvejen har den perfekte kost. Her kan proteinpulver fungere som supplementering, give ekstra mæthed samt indvirke postitivt på immunforsvaret. Der er ikke nogen risiko for at du pludselig begynder at vokse helt vildt ved at indtage det - som mange firmaer der reklamerer her på sitet ellers godt kunne give indtryk af.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hej MOL

Er der nogen der har meget forstand på proteinpulver herinde?

Jeg er en pige på 19 som styrketræner af og til, går til aerobic, spinning og spiller fodbold, og gerne vil smide nogle kilo. Er det en god ide med proteinpulver for mig?

Jeg vil jo ikke have at mine muskler skal blive for voldsomme igen, da jeg ikke syntes det er flot til piger...

Da du siger du vil smide kilo, går jeg ud fra du befinder dig i kalorieunderskud. Hvis du så vælger at lade nogle af disse kalorier komme fra proteinpulver, kommer det ikke indebære at dine muskler pludseligt vokser vildt. Proteinpulver kan, som Sortiarius skrevet, fungere fint hvis man har svært at få kalorier fra "fornuftige" ting via maden. Det kan også fungere fint at have med og drikke efter træning for at undgå man bliver vildt sulten og spiser for meget når man kommer hjem.

Videre findes der studier som viser at hvis man lader en større del af sin diætkost komme fra proteiner, kan det gøre at man smider forholdsvis større andel fedt og mindre andel muskel end sammenlignet med en kost med mindre protein. Men husker ikke eksakte forhold osv.

Link to comment
Share on other sites

Man bliver ikke stor af bare at indtage proteinpulver i sig selv - en typisk shake a' 30g har et indhold af protein der til en lille bøf eller godt 700g letmælk. Proteinpulver er bare en anden måde at få indtaget den mængde protein man burde få med kosten. Det svarer lidt til at man heller ikke bliver supersund ved blot at indtage en vitaminpille. Hvis du i forvejen har en rigtig god kost stiller mange spørgsmål ved om der overhovedet er nogen reel fordel ved proteinpulver.

Personligt er et eventuelt vækstpotentiale kun en meget lille grund til jeg køber det (trods jeg dog har en generelt rimelig ringe kost), jeg køber det i lige så høj grad for at holde vægten (protein mætter meget pr. gram grundet det medfører dannelse af hormoner der spiller ind på mætheden), fordi jeg synes det smager godt, og for at være sikker på at min kost generel indeholder en god aminosyreprofil. Tager proteinpulver dagligt til morgenmad - og så ellers lige efter træning.

Så for at summere op, er proteinpulver en god ide for folk der ikke i forvejen har den perfekte kost. Her kan proteinpulver fungere som supplementering, give ekstra mæthed samt indvirke postitivt på immunforsvaret. Der er ikke nogen risiko for at du pludselig begynder at vokse helt vildt ved at indtage det - som mange firmaer der reklamerer her på sitet ellers godt kunne give indtryk af.

Kan du anbeale et bestemt mærke eller produkt, hvis det er for at jeg stadig skal tabe mig og ikke vægtøgning. Meget af proteinpulveret er vel sådan at man øger vægten med det?

Jeg har læst at man skal ca. indtage 2 g protein pr. kg. kropsvægt, og det opnår jeg ikke gennem min kost selvom jeg spiser kylling osv.

Link to comment
Share on other sites

Kan du anbeale et bestemt mærke eller produkt, hvis det er for at jeg stadig skal tabe mig og ikke vægtøgning. Meget af proteinpulveret er vel sådan at man øger vægten med det?

Jeg har læst at man skal ca. indtage 2 g protein pr. kg. kropsvægt, og det opnår jeg ikke gennem min kost selvom jeg spiser kylling osv.

Igen - det er ikke mærke af proteinpulver eller dets sammensætning som kommer gøre at du øger i vægt, men om du befinder dig i kalorieoverskud eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Kan du anbeale et bestemt mærke eller produkt, hvis det er for at jeg stadig skal tabe mig og ikke vægtøgning. Meget af proteinpulveret er vel sådan at man øger vægten med det?

Jeg har læst at man skal ca. indtage 2 g protein pr. kg. kropsvægt, og det opnår jeg ikke gennem min kost selvom jeg spiser kylling osv.

Udover der findes to typer produkter på markedet (hhv. "weightgainer" og alm. proteinpulver) er der ikke den store forskel på produkterne. I dit tilfælde er ganske almindelig 80% proteinpulver udemærket, og her gør det ikke den store forskel hvilket produkt du vælger at købe (sammensætningen af "valle" eller "whey" protein er nogenlunde den samme). Du kan passende finde en forhandler gennem reklamerne her på sitet (desuden er det ikke tilladt herinde at henvise til bestemte produkter).

Men som linis siger så handler et vægttab om at indtage mindre end man forbruger. Hvis du ønsker at tabe dig skal du altså erstatte et eller andet måltid med en proteinshake i stedet (der tilsvarende indeholder mindre energi). Hertil er proteinpulver som nævnt godt fordi det mætter forholdsvis meget uden at give alt for megen energi.

Med hensyn til 2g pr kropsvægt er det nok skudt over i forhold til dine mål - de 2g/kg er mere for folk der ønsker at vokse (og som i øvrigt er i kalorieoverskud) - jeg synes i stedet du bør fokusere på at inddrage en enkelt shake dagligt i din kost, og så skære ned på andre, mere energirige elementer i din nuværende kost.

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL

Er der nogen der har meget forstand på proteinpulver herinde?

Jeg er en pige på 19 som styrketræner af og til, går til aerobic, spinning og spiller fodbold, og gerne vil smide nogle kilo. Er det en god ide med proteinpulver for mig?

Jeg vil jo ikke have at mine muskler skal blive for voldsomme igen, da jeg ikke syntes det er flot til piger...

Proteinpulver er KUN til piger...

Rigtige mænd spiser kød. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share