Sovende finger


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Hvad er det der gør, at f.eks. en finger "sover"? Altså sådan en snurrende, mærkelig fornemmelse? Det har stået på i nogle dage, og begyndte på det yderste af lillefingeren, og det føles som om det sovende område vokser lidt hver dag. Jeg har på ingen måde skadet fingeren, der er intet at se etc. Jeg har dig haft ondt i håndledet i et stykke tid, ved ikke om det kan ha noget med det at gøre.

Er det nogle nerver, der er kommet i klemme eller hvorfor "sover" et område?

Link to comment
Share on other sites

Folk der arbejder med vibrationsværktøj kan over tid udvikle et fænomen der hedder hvide fingre. Fænomenet indebærer at man på forskellige tidspunkter, typisk når man udsættes for kulde, får områder i de yderste led i fingrene der bliver helt hvide eventuelt med stikkende smerte eller kraftigt snurren. Symptomet skyldes langsom skade på nerbanerne perifert på fingrene, og medfører karspasme og kraftig karkonstriktion således det ramte område kommer i mangel på ilt. Et anfald kan vare fra et par minutter, nogle gange til timer og dage.

Ved ikke om det kunne være dit problem - eller er den eneste mulighed jeg umiddelbart kan se, at du på en eller anden måde kommer til at afklemme blodtilførslen en smule til din finger (som det fx også sker hvis man ligger forkert når man sover om natten) - men kan ærligt talt ikke lige forestille mig hvordan det skulle foregå :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det kunne da også være at du på en eller anden påvirker den nervebaner (n. ulnaris) der bl.a. er ansvarlig for følesansen i lillefingrene, ved at hvile albuen på bordet, men typisk vil det i sådanne tilfælde hvor hele nerven bliver påvirket vil det typisk være det der svarer til flere fingres område (1½ finger) der vil være påvirkede der, og ikke bare yderleddet på een finger.

Ved skader der medfører traumatisering af nerven kan der godt opstå såkaldte paræstesier der medfører snurren og føleforstyrrelser - men som du beskriver det der synes jeg også det lyder en smule usandsynligt.

EDIT: skulle vidst lige have opfrisket et par ting eller to i min anatomi i ovenstående indlæg :)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

hey

Det link som du selv har lagt ind, kan du jo se at mulighederne er mange.................Hvide fingre var nok ikke det første jeg ville gå efter :laugh: Slet ikke når det kun er så lille et område som er berørt. Men du har måske en fortid som vejarbejder med trykluftsbor ?

Det er absolut en mulighed at du får nervekompression når din albue støtter på bordet. Men som altid er det temelig svært at diagnostisere på et fora.

Få din læge til at undersøge dig........så kommer du sikkert sandheden nærmere. Man kan hvis det skal være avanceret, måle med emg for at se om din nerve har nedsat ledningshastighed.

Men det kan være i dit håndled,albue,skulder at problemet stammer fra............... man kan ikke altid regne med tekstbogseksempler, i praksis er manifisterer virkligheden sig ofte anderledes.

Så få det undersøgt og du slipper for flere gisninger :bigsmile:

God bedring

Nb. God ide med at prøve at aflaste din albue, til at starte med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har tidligere oplevet noget lignende, hvor min lillefinger sov. Det var netop fordi jeg havde siddet med albuen i bordet et par timer om dagen over en længere periode. Var forbi min praktiserende læge, der sendte mig til neurolog for en sikkerheds skyld. Neurologen mente det bedste var at give det tid - og så måle ledningsevnen, evt. med henblik på en operation, hvis det ikke gik væk af sig selv.

Efter et par måneder, hvor jeg ikke havde belastet albuen, var det væk igen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ind imellem problemer med at min ringfinger og langefinger (kan det passe de hedder det :blush: ) på højre hånd kan sove i de yderste led et par dage efter at jeg har trænet. Det er gerne hvis jeg har trænet eksempelvis tung dødløft eller weighted chins. Er det fordi at jeg kan komme til at klemme en nerve som så sidder "fast" et par dage eller findes der nogen gode forklaringer på det?

Sorre klaus for trådkapring, men det virkede som om at du på nuværende tidspunkt havde fået svar på dit spørgsmål og mit er lidt i samme kategori. Håber det er okay ellers skal jeg nok fjerne min post igen. :bigsmile:

Edited by Q-base
Link to comment
Share on other sites

Det er helt ok.

Jeg døjer stadig med det, men det er som om det sovende område er blevet lidt mindre. Eller også har jeg bare vænnet mig til det.

Nu skal jeg en smut til udlandet i 3 dage, hvor jeg ikke får rørt meget ved en computer, så bliver det lidt interessant at se, om det gør en forskel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ind imellem problemer med at min ringfinger og langefinger (kan det passe de hedder det :blush: ) på højre hånd kan sove i de yderste led et par dage efter at jeg har trænet. Det er gerne hvis jeg har trænet eksempelvis tung dødløft eller weighted chins. Er det fordi at jeg kan komme til at klemme en nerve som så sidder "fast" et par dage eller findes der nogen gode forklaringer på det?

Tror det kan være mange grunde det til. Jeg har tidligere haft problemer (der er snart ikke den skade/skavank jeg ikke har haft :laugh:) med at de to fingre sover i min venstre hånd pga. en nerveafklemning i nakken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg har det samme problem med min fingertip på min venstre hånd, det har kun stået på i dag men det virker som om det er noget, der ikke vil gå væk lige med det samme.

jeg har også haft en skade i mit venstre håndled, og er blevet opereret i det. men er dit gået væk og hvordan skete det? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det samme problem med min fingertip på min venstre hånd, det har kun stået på i dag men det virker som om det er noget, der ikke vil gå væk lige med det samme.

jeg har også haft en skade i mit venstre håndled, og er blevet opereret i det. men er dit gået væk og hvordan skete det? :)

LIge den med de sovende fingre gik væk af sig selv, uden jeg kan huske jeg gjorde noget specielt.

Jeg har så haft andre problemer med håndleddene sidenhen, men det er en anden historie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share