Michael Rasmussen - synder eller syndebuk?


TLunau
 Share

Recommended Posts

LPS

Michael Rasmussen - synder eller syndebuk?

I sæsonpremieren går LPS tæt på sommerens store sportsskandale - Michael Rasmussens ufrivillige exit fra Tour de France. De fleste husker nok stadig den danske cykelrytters exit fra Touren, men mange har formentlig også mistet overblikket - for hvad var det egentlig, der skete? Er Michael Rasmussen synder eller syndebuk? Det vil LPS nu forsøge at svare på. Sagen er ikke afsluttet og rejser samtidig flere principielle spørgsmål om rytternes retssikkerhed og hele indberetningssystemet - de såkaldte "whereabouts". LPS går i sæsonpremieren tæt på Michael Rasmussen. Tæt på en sport i dyb krise. Og tæt på et testsystem, der er så udefineret, at det måske efterlader rytterne retsløse. Morten Ankerdal er studievært. Ny sæson, nye aktører og nye tiltag - Danmarks mest kritiske sportsmagasin, LPS, er tilbage, bl.a. i Nyhedsministeriet på TV 2 Radio i dag fra kl.17.04.

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

I ærgelse over mit eget cykelforbund kan jeg ikke undlade en kommentar. Nu viser det sig, at Breschel er udtaget til VM trods også 2 ADD-advarsler. Som systemet fungerer hidtil er advarsler fra ADD og UCI ikke samordnet, men Worre mener åbenbart der er en forskel her. Jeg mener DCU igen har handlet utroværdigt og rytternes retsikkerhed kan findes et sted under gulvtæppet.

Det er meget muligt Rasmussen er en synder, men er også blevet gjort til syndebuk - desværre via DCU's medvirken. Endnu engang kan man konstatere at DCU sorterer efter hvem man kan lide og ikke hvem der er de bedste. Historien virker klare fortilfælde

Link to comment
Share on other sites

I ærgelse over mit eget cykelforbund kan jeg ikke undlade en kommentar. Nu viser det sig, at Breschel er udtaget til VM trods også 2 ADD-advarsler. Som systemet fungerer hidtil er advarsler fra ADD og UCI ikke samordnet, men Worre mener åbenbart der er en forskel her. Jeg mener DCU igen har handlet utroværdigt og rytternes retsikkerhed kan findes et sted under gulvtæppet.

Det er meget muligt Rasmussen er en synder, men er også blevet gjort til syndebuk - desværre via DCU's medvirken. Endnu engang kan man konstatere at DCU sorterer efter hvem man kan lide og ikke hvem der er de bedste. Historien virker klare fortilfælde

De to tilfælde kan da på ingen måde sammenlignes. Som Worre i går forklarede i pressen modtog de begge deres anden advarsel i april i år. Herefter tog DCU en alvorlig samtale med begge ryttere, samt underrettede deres hold omkring omstændighederne. Rytterne fik at vide, at de ville blive udelukket fra landsholdet såfremt de fik yderligere en advarsel. Rasmussen fik derefter yderligere en advarsel fra ADD, samt yderligere en advarsel fra UCI. Matti Breschel har derimod ikke modtaget yderligere advarsler.

Link to comment
Share on other sites

De to tilfælde kan da på ingen måde sammenlignes. Som Worre i går forklarede i pressen modtog de begge deres anden advarsel i april i år. Herefter tog DCU en alvorlig samtale med begge ryttere, samt underrettede deres hold omkring omstændighederne. Rytterne fik at vide, at de ville blive udelukket fra landsholdet såfremt de fik yderligere en advarsel. Rasmussen fik derefter yderligere en advarsel fra ADD, samt yderligere en advarsel fra UCI. Matti Breschel har derimod ikke modtaget yderligere advarsler.

Viser tværtimod at rytternes retstilling er helt hen i vejret. En ADD-advarsel og UCI-advarsel sammen stilles ikke i det nuværende system. Desuden havde Brechel 2 ADD-advarsler og Rasmussen kun en i april. Generelt har Rasmussen ikke dansk licens, men underkastes alligevel ADD-prøver. Supplerende etiske rammer, der ligger ud over de officielle forringer rytternes retsstilling og skaber stor usikkerhed om hvad der er gældende. Vi har jo lige set hvordan tour-ledelsen udelukkende Rasmussen på mistanker og uden beviser eller yderligere advarsler. Samtidig klinger hult når Worre bedyrer at de ikke vil udtale sig om hvem der i øvrigt har advarsler.

Endnu engang kører en afstmning på den populære cykelside www.feltet.dk og p.t. mener næsten 2/3, at der sker forskelsbehandling imellem de to ryttere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share