Kaffe?


KeMo
 Share

Recommended Posts

Men jeg må konstatere, at der er mange undersøgelser, der peger på det modsatte", siger han. Claus Hancke understreger desuden, at det er i det komplekse sammenspil med andre vitaminer, at vitaminerne har deres effekt.

T. Hundsbæk, Politiken, 1. sektion, forsiden + 11. Urban, 2

Man skal altid passe på empiriske undersøgelser fordi de har et udgangspunkt.... ligesom spørgeskema undersøgelser.

Hvis man søger efter noget og man laver en undersøgelse så skal man om muligt være meget objektiv for ikke NETOP at få det resultat som man regnede med.

'Fru Jensen, synes de ikke OGSÅ at... :) '

Link to comment
Share on other sites

Det er så sandt som det er sagt, men nu må vi jo regne med at forskerne har været grundige, og samtidigt er det jo ikke på spørgeskema niveau når de undersøger for for(kalk)ning. :)

Jøgge > NEJ.... men problemet er, at der er mange andre faktorer som spiller ind.... selvfølgeligt jævnes det ud af en stor gruppe af forsøgspersoner. F.eks kunne det jo være bindemidlerne i vitaminpillerne der gav åreforkalkning og altså ikke vitaminerne, bare som et eksempel.

Jeg kan ikke lide den slags konklusioner, ligesom med fartfælder. Det er blevet konkluderet at fartfælder virker fordi gennemsnits-hastigheden er gået ned.... Jaaaah, men hvilke ANDRE faktorer kunne tænkes at have bevirket det... eller er den i virkeligheden gået ned ? er målingerne repræsentative nok ?

Man skal altid være skeptisk og MEGET objektiv :lol:

Link to comment
Share on other sites

En undersøgelse afløser ofte den anden, og selv med særdeles grundig fremgangsmåde kan der være fejlkilder... Men mit argument er: Hvis man afskriver "revolutionerende" nyheder, blot med den ene begrundelse at "sådan har vi altid gjort", så er man ude på et skråplan...

Almindelig sund snusfornuft burde jo bevirke at man ikke kastede sig ud i vitamin indtag, hvis man ellers har en sund og varieret kost....

På samme måde synes jeg det er "komisk" at se alle de unge fyre her på MOL kaste sig ud i ekstra protein indtag, som om det var det eneste rigtige... Samtidigt kan man høre mange af dem hævde at de er meget optaget af at leve sundt, på trods af at man i nogle undersøgelser har fundet at det kan skade nyrerne med for meget protein...

Men som altid så leder mennesket jo efter genveje og undskyldninger for at vælge disse. :(

Summasummarum: Vi kan vel godt blive enige om, at hvis man holder sig til frisk frugt, så er man ikke helt galt på den med disse antioxidanter :)

Link to comment
Share on other sites

Samtidigt kan man høre mange af dem hævde at de er meget optaget af at leve sundt, på trods af at man i nogle undersøgelser har fundet at det kan skade nyrerne med for meget protein...

Dem må du MEGET gerne lige smide her. Så vidt jeg er informeret, så er alle de undersøgelser som viser at et højt protein indtag er farligt for nyrene lavet på folk med ALLEREDE EKSISTERENDE NYREPROBLEMER. Der findes så vidt jeg ved ingen undersøgelser lavet på sunde og raske sportsfolk, som viser at et højt protein indtag er skadeligt. Hvis det er tilfældet, så må du meget gerne smide dem her.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu var det ikke så meget lige omkring protein indtag at diskussionen gik, mere hvor vidt man kunne regne med alle de nye undersøgelser, eller vi bare skal blive ved med at gøre "som vi altid har gjort". Jeg er heller ikke bekendt med undersøgelser som viser at kontrolleret proteinindtag skulle have nogen skadelige bivirkninger (andet end ildelugtende prutter :D ), bortset fra en sporadisk udkastet udtalelse fra en mediciner om for højt proteinindtags skadevirkning i forbindelse med træning... Men jfr. den nyeste undersøgelse her, vil jeg nok stadig holde på at en normalt varieret kost er tilstrækkeligt for raske mennesker. Hvorvidt højt proteinindtag virkeligt er skadeligt, er nok op til den enkelte at afgøre med sig selv... B)

Link to comment
Share on other sites

Forskellige citater:

"Det er også vigtigt, at man drikker ekstra vand ved større proteintilførsel, da man ved øget proteinindtagelse og hård styrketræning producerer mere end dobbelt så meget urinstof som et gennemsnitsmenneske. Dvs. man skal drikke 0,7 - 1,0 liter + det man sveder ud under træningen. Ellers risikerer man at overbelaste nyrerne, da urinen så må opkoncentreres for at væktransportere den øgede mængde affaldsstoffer."

"Der findes i dag flere forskellige typer proteintilskud, de fleste er fremstillet efter formler, der imødekommer bodybuilderes og andre atleters behov; men proteiner spiller også en væsentlig rolle for energi og slankning/vægtøgning.

Foruden bodybuildere og sportsfolk er proteintilskud nyttige for mennesker, der lever af ulødig kost (meget fedt og sukker), og for ældre, især når appetitten svigter.

Til disse anbefales Plus 52 (mælkeprotein). Det er en helsemæssig fordel, at proteinerne er purinfrie. Purin er en kemisk forbindelse, beslægtet med bl.a. urinsyre og koffein; det virker belastende på nyrerne og har en negativ indflydelse på gigtpatienter."

Link to comment
Share on other sites

Lige et hurtigt spørgsmål til den gode te-kender:

Camille te skulle eftersigende have en beroligende virkning, men indeholder camillethe stadig også stadig koffein(eller er thein) som andet the?

Mvh. Tiger..

PS. Spørger fordi jeg er begyndt at drikke det sent om aftenen, når jeg læser - da jeg er ved at være lidt presset med studiet pga. projekter op til slutningen på dette semester :)

Håber en lige vil svare denne. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share