Kaffe?


KeMo
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Er der ikke noget med at kaffe kun hæver forbrændingen hvis man ikke drikker 20 kopper om dagen, men kun tager et par kopper hver anden dag eller sådan noget lignende... Efter sigende skulle kroppen hurtigt vænne sig til det ekstra koffein fra kaffen og justere forbrændingen ned igen....

Tror jeg nok :blink:

Link to comment
Share on other sites

Multicoach ->

Er der en grund til at nedsat insulinsensitivitet er en ulempe ved fedttab?

Jeg er med på Xax's pointe at nedsat sensitivitet kan modvirke opbygning af muskler, men min umiddelbare logik ville da sige, at nedsat sensitivitet for insulin ville være hensigtsmæssigt for fedttab.

Hvis vi vil have cellerne til at frigøre og forbrænde fedt, er det vel befordrende, at de er så lidt påvirkede af insulin som muligt, eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hvis vi vil have cellerne til at frigøre og forbrænde fedt, er det vel befordrende, at de er så lidt påvirkede af insulin som muligt, eller hvad?

Nej - det er lidt parallelt til diskussionerne om fedforbrændingszonen. Nedsat insulinsensivitet betyder at kroppen arbejder ringere – ydeevnen falder og dermed også forbrændingen - igen jo flere kalorier man forbrænder - jo bedre går vægttabet. Der er 200 andre grunde til at det er en dårlig idé at nedsætte insulinsensiviteten… insulin udføre en central funktion som der ikke kommer noget som helst godt ud af at manipulere med

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan nu også kun se fordelen ved at sænke insulin sensitiviteten på diæt. Det medfører at en mindre proportion af kostindtaget bliver lagret - hvilket igen medfører du kan spise lidt mere (eller dit ups for en mindre konsekvens for resultaterne).

Ja hvis du kun bruger diæt, så er det teoretisk rigtigt - men i et fornuftigt fedtabsprojekt, med brug af motion, er det en rigtig dårlig ide. Måske noget for BBere på rippetur - de gør så meget mærkeligt.

Link to comment
Share on other sites

antioxidanterne virker ved at undgå iltning og derved beskadiges kroppens celler heller ikke. Samtidig indeholder grøn te en høj mængde af flavonoider - nye vegetabilske antioxidanter, der menes at kunne beskytte mod sygdomme som kræft og hjertekar sygdomme. Læs følgende artikel : http://mad.primavi.com/nyheter/showNyhet1....fm?nyhetsID=134

Mvh

Kamp

Link to comment
Share on other sites

Det nye var sådan: (fra d. 11/11)

Antioxidanter: Antioxidanter som betacaroten, E- og C-vitamin modvirker ikke hjerte-karsygdomme og kræft, snarere tværtimod, viser en ny international undersøgelse. Undersøgelsen omfatter 20.536 mennesker, har kostet 250 millioner kroner og er publiceret i det anerkendte lægetidsskrift The Lancet. "Det er et internationalt knockout for antioxidanterne. Det er den tredje store undersøgelse i rap med det resultat", siger professor, medlem af Ernæringsrådet og overlæge i hjerte-karsygdomme på Gentofte Amtssygehus Steen Stender. "Noget kunne tyde på, at antioxidanter måske tilmed har en negativ effekt", siger han. Troen på vitaminernes virkning er ikke urimelig, da der er videnskabeligt velunderbyggede belæg for, at frugt og grønt har en forebyggende effekt. Det har været en almindelig opfattelse, at det måtte skyldes antioxidanterne. Men når de stofferne isoleres i forsøgene, ser man ingen virkning. Det kunne være godt hvis de havde en virkning, for det er lettilgængelige stoffer, men det er altså ikke tilfældet, siger Sten Stender. Helsefirmaer herhjemme som Pharma Nord og Natur-drogeriet vil dog stadig fortsætte med at anbefale antioxidanter. "Der vil altid være en kødrand af eksperter, som mukker over vitaminernes lyksaligheder. De fleste af disse vitaminer har for længst bestået mange videnskabelige tests, men disse konklusioner har ikke fænget i debatten herhjemme", siger direktør i Natur-Drogeriet Peer Christiansen.

T. Hundsbæk og T. M. Ilsøe, Politiken, 1. sektion, forsiden + 13

Link to comment
Share on other sites

Ok - konklusionen på undersøgelsen faldt lidt uheldigt ud i medierne:

"Antioxidanter: Antioxidanter som betacaroten, E- og C-vitamin modvirker ikke hjerte-karsygdomme og kræft, snarere tværtimod, viser en ny international undersøgelse. "

Det var netop IKKE hvad man fandt ud af i undersøgelsen.

"Men når de stofferne isoleres i forsøgene, ser man ingen virkning" - Og det er NETOP problemet. Antioxidanter modvirker ikke hjerte-karsygdomme og kræft NÅR DE ER ISOLERET - dvs. i vitaminpiller ol. Problemet skyldes FORMODENTLIG (vides ikke med sikkerhed) at antioxidanterne virker i sammenhæng med andre stoffer som findes i kilden (f.eks. frugter eller grøntsager). Derfor mister de deres virkning når de isoleres i vitaminpillen.

Jeg har ikke nærlæst undersøgelsen (har fakta fra min biokemilærer) og ved derfor ikke hvilke antioxidant - tilskud der er benyttet, om de har været organisk bundet, osv.

Men konklusionen må blive - at hvis man vil nyde godt af antioxidanternes forebyggende virkning, bør man intage disse gennem naturlige kilder - og ikke proppe sig med piller!

Link to comment
Share on other sites

Der skal dæleme ikke kræves et alt for højt abstraktionsniveau før end det går galt i medierne :thumb_down:

Er der nogen, der har (nær)læst undersøgelsen for om den siger noget (mis)kreditterende om antioxidanters betydning for restitutionsprocessen ifm. hård træning/konkurrencedeltagelse? Jeg tænker især på C- og E-vitamin der i hvert fald indtil nu er blevet fremhævet som restitutionsfremmende.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Tungpres: Hvis vi vil have cellerne til at frigøre og forbrænde fedt, er det vel befordrende, at de er så lidt påvirkede af insulin som muligt, eller hvad?
Arne: Nej - det er lidt parallelt til diskussionerne om fedforbrændingszonen.

Sorry, den parallel ser jeg umiddelbart ikke, men vil gerne have den udpenslet.

Arne:Nedsat insulinsensivitet betyder at kroppen arbejder ringere – ydeevnen falder og dermed også forbrændingen
Er det noget du tilfældigvis skulle ligge inde med en reference til? Der foreligger da stakkevis af undersøgelser som peger på at koffein forøger præstationsevnen, hvilket er stik imod hvad man kan udlede af hvad du her siger?

Min umiddelbare fysiologiske forståelse siger, at hvis man er hyperfølsom for insulin vil cellerne være mere tilbøjelige til at lagre fedt og kulhydrat end at afgive det fra lagrene. Omvendt med nedsat følsomhed. Men jeg kan da have misforstået noget?

Arne: - igen jo flere kalorier man forbrænder - jo bedre går vægttabet.

Der kan vi til gengæld ikke være uenige ;)

Link to comment
Share on other sites

Tungpres: Jeg forholdt mig ikke til Koffeins præstationsfremmende virkning - kun om det er en fordel, i forbindelse med vægttab, på den ene eller anden måde at ændre på insulins funktion - hvilken effekt koffein har på det er jeg ikke ekspert i.

Min parallel til fedforbrændingszonen er ikke en fysiologisk forbindelse - jeg brugte det som et billede på, at jeg mener at vi her har at gøre med en tilsvarende misforståelse - men det var ikke særligt tydeligt forklaret af mig! Altså - hvis den positive virkning du taler om, for øget vægttab ved reduceret insulinsensitivitet eksistere, så er den marginal i forhold til de ulemper den medføre, f.eks. reduceret arbejdsevne for musklerne hvis sensitiviteten virkelig nedsættes så det kan mærkes.

Det handler ikke om at manipulere kroppen til at forbrænde fedt på besynderlige måder - det handler om at forbruge mere end man indtager - så reducere man fedtprocenten på en naturlig måde. Motion er det mest effektive middel hertil.

Det er muligt der kan hentes et ekstra fedttab ved diverse former for manipulation - det mener jeg ikke er tilfældet her, men jeg kan ikke hive en kilde op at lommen - så det må stå for min egen regning i første omgang - og selvsagt reducere værdien af mit udsagn - i lighed med dit tungpres, som også bygger på en af de mange antagelser der flurerer. B)

Jeg er dog sikker på at en eventuelt virkning er marginal - det er ligeledes uomtvisteligt at vores muskler skal bruge kulhydrat for at virke optimalt - nedsat insulinsensitivitet betyder at cellerne ikke modtager nok sukker - at sørge for at sukker flyttes fra blodbanen og ind i cellerne er det insulin sørger for. Hvis det forhindres øges vores blodsukker - det er ikke sundt for systemet og cellerne kommer til at mangle sukker til nogle funktioner. Så bruger vi bare fedt i stedet høre jeg blive tænkt nu, men som jeg har forstået, så er det ikke nogen sund proces at fremtvinge på denne måde - det er ikke det samme som bare at have tomme glykogenlagre eller ikke at have ilt nok fordi man arbejder ved høj intensitet - men det må andre forklare.

Hvad jeg som diabetespatient ved noget om er, at det er usundt at manipulere med insulinsensitiviteten - virkningerne af reduceret insulinsensitivitet i kroppen er mange - og ingen af dem er positive ret længe.

Tunpres, du slutter af med at erklære dig enig i, at vægttabet går bedst hvis der forbrændes flerer kalorier - det er jo også svært at være uenig i - men det er netop sagen - reduceret insulinsensitivitet i musklerne reducere muligheden for muskeltilvækst , en tilvækst der vil øge forbrændingen under og mellem træning, og så behøver historien ikke være meget længere.

Link to comment
Share on other sites

Flere slag til antioxerne':

Tirsdag 19. november 2002

Vitamintilskud kan betyde hurtigere åreforkalkning

Folk med svagt hjerte kan forværre deres helbred ved at tage et almindeligt vitamintilskud, da blodårerne derved forkalker hurtigere, viser en ny stor amerikansk-canadisk undersøgelse. Forskere har undersøgt 423 kvinder i overgangsalderen, og med hjerteproblemer, i tre år. Halvdelen af kvinderne fik en vitaminpille med C- og E-vitamin, mens den anden del fik en virkningsløs placebopille. De kvinder, der modtog kosttilskud, udviklede næsten dobbelt så hurtig forkalkning af blodårerne, som dem, der have fået placebo. I undersøgelsen konkluderes det derfor, at der er større risiko for at få et slagtilfælde, hvis man tager antioxidanter som stærk E- og C- vitamin. Formand for Vitalrådet, der er en ny interesseorganisation for alternativ medicin, Claus Hancke skønner dog på trods af undersøgelsen, at det er for tidligt at advare mod vitaminer. "Jeg kan ikke udtale mig konkret om undersøgelsen på nuværende grundlag. Men jeg må konstatere, at der er mange undersøgelser, der peger på det modsatte", siger han. Claus Hancke understreger desuden, at det er i det komplekse sammenspil med andre vitaminer, at vitaminerne har deres effekt.

T. Hundsbæk, Politiken, 1. sektion, forsiden + 11. Urban, 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share