Har brug for hjælp!


Søsser
 Share

Recommended Posts

Jeg har brug for lidt hjælp, jeg stoppede med at ryge midt i juni og startede samtidig med at styrketræne 3 gange om ugen...1 time og ½ time´s step. Jeg har taget ca. 5 kilo på.

Alder:35

højde:178

vægt:79,6

Jeg er selvfølgelig blivet mere markeret, hvilket er pænt nok, men der sidder stadig fedt uden på musklerne på mine lår, og jeg har bestemt at jeg vil kunne bruge mit gamle tøj! hvilket lige nu er knebent!

Nu er jeg så startet på kostændring efter Birgitte Nymann bog "slank for altid" Men jeg er lidt muggen over at jeg stadig er "stor" med alt det arbejde jeg lægger i det!

<_<

Indrømmet så har jeg lige efter rygestoppet, spist en del slik( vingummi, lakrids og popcorn) men det er stoppet for 14 dage siden!

Hvad skal jeg gøre for at få det fedt væk! for det skulle da ikke gerne være sådan at man er nødt til at skifte alt ens tøj ud fordi man styrketræner?!! Der må være én der kan give mig lidt håb? handler det bare om kosten?

Jeg bruger at træne med lette vægte/kilo og gentagelser til jeg ikke kan mere gange 3! ( mange kilo giver jo store muskler, hvilket jeg ikke vil have!)

Og jeg stepper med en puls på 145....i 30 min!

:rolleyes: Et godt råd tak ;o)

M.v.h Søsser

Link to comment
Share on other sites

OK, måske det er for svært! Og så er du jo også en kvinde og han er en mand!

Energiindtag: ca. 7500 kj/dag.

Kulhydrat (lavt GI): < 150g pr. dag.

Protein: ca. 150g pr. dag.

Fedt (sundt!): 50-60g pr. dag.

Spis: Magert kød, grønt, rugbrød, fed fisk, havregryn, hytteost, bønner, frugt, skummetmælk, proteinpulver (kasein).....

Undgå: Pasta, lyst brød, fedt kød, slik, cornflakes, chokolade, chips, sodavand, saft, sødmælk.....

Morgen: Havregryn m/skummetmælk.

Mellem: frugt/grønt evt. hytteost/fromage frais

Frokost: salat/grønt + kød (tun, skinke, kylling) - ingen brød, pasta, ris etc.

Mellem (2t før træning): Rugbrød med magert pålæg.

Træning: vand. Ved træning mere end 60 min: vand + kulhydrat.

Post-træning: Recoverydrik (protein + kulhydrat)

Aften: Salat/grønt + kød - ingen brød, pasta, ris etc.

Træning: 3-4 gange om ugen á 60 min. Kombination af styrketræning og kredsløbstræning.

Garanteret vægttab eller pengene tilbage!

Så skal der ellers bare mere fart på

Link to comment
Share on other sites

Hej Søsser!

Det handler for størstedelens vedkommende om kosten. Det drejer sig om at ligge i kalorieunderskud - der findes måder at regne det ud på, hvis du gider tælle kalorier. Men ellers så følg morgenvægten og spis derefter - det er bedst at tabe sig ½-1 kg/uge. Spis masser af protein og ellers mad, der mætter i små måltider 5-6 x dagligt.

Og det er ikke unormalt, at skifte tøj ud fordi man styrketræner - ikke kun hvis der sker en vægtøgning. Ens krop ændrer facon, særligt bliver lår og baller anderledes på en måde, der mærkes på bukserne (fordi bukser som regel er ikke-elastisk stof).

Omkring styrketræning: Nu ved jeg ikke hvor mange gentagelser du tager pr. sæt, går ud fra det er en 15 stykker?

Tommelfingerreglen siger: 1-6 gentagelser (i alle eksempler med en vægt så tung, at du ikke kan tage flere) giver primært styrke, forårsaget ved tilpasninger i nervesystemet.

6-12 gentagelser giver primært en øgning af muskelmassen ved kalorieoverskud - eller hjælper med at bevare den ved underskud.

+12 Genoptræning ved skader, fx. Mange synes at +12 gentagelser/sæt er spild af tid, med mindre man laver det som supersets cirkeltræning (springer fra øvelse til øvelse uden pauser).

Hvis dit eneste mål er at tabe fedt, så er masser af konditionstræning (spinning, løb, aerobic, svømning etc.) bedst. Styrketræning under en periode med fedttab er mest noget man gør for at redde den nuværende muskelmasse, hvilket også er godt nok. Og uanset køn, så opbygger man ikke synderligt muskelmasse, når man er i kalorieunderskud.

Forskellen på mænd og kvinder i forbindelse med træning ligger i deres forskellige hormonproduktion. Androgener (fx testosteron) producererer mændene meget mere af, især i hviletilstand. Den utrænede kvindes udgangspunkt er derfor noget dårligere end mandens, hvad angår overkroppen - underkroppen, som utrænede mænd og kvinder har brugt i samme grad (ved gang osv.) er næsten den samme (den lille forskel kunne godt ligge i, at kvinder har mindre overkrop at slæbe på :) ).

Man kan som kvinde godt træne på en måde, så man får en udskillelse af androgener i forbindelse med træningen (ikke noget man får hår på ryggen af) som hjælper med muskelopbygningen, hvis det er interessant. Det er særligt store multiledsøvelser (fx squat) med tung belastning som fremprovokerer øget udskillelse. Receptorantal for androgener er også forskelligt fra kvinde til kvinde (og mand til mand).

En anden faktor for hvor let man har ved at øge muskelmasse, er ens muskelfibersammensætning, som er individuel og ikke kønsbestemt. Nogle individer (både m og k) har lettere ved at tage muskelmasse på end andre). Træningserfaring må vise, hvordan man er her.

De neurale tilpasninger i sig selv er også kønsuafhængige.

Hvis man er en kvinde med højt receptorantal og har den rigtige fibersammensætning, så er der - med den rigtige træning - større potentiale for muskelvækst hos hende end der er for mange mænd (Sorry, Nexus :) )

Men de fleste kvinder træner for let og spiser for lidt. Selv om en kvinde begynder at træne effektivt, spiser de fleste stadig for lidt, der skal nemlig store mængder mad til, for at øge muskelmasse i større mængder (med mindre man er virkelig disponeret for muskelmasse).

Men lige omkring fedttab er jeg ikke den store ekspert (har aldrig gjort særligt i det selv).

Link to comment
Share on other sites

Til ovenstående, som er rigtige gode råd og information, vil jeg lige føje en kommentar omkring din step. Jeg vil anbefale dig at få pulsen lidt højre op i en del af din træning. 145 i puls er, bedømt ud fra alder, i længden for lidt hvis du væsentligt skal forbedre din form. At forbedre din konfition er et mål i sig selv - men yderligere gælder det, at jo bedre form du er i, jo flere kalorier kan du forbrænde når du træner. Træning ved en højere intensitet, altså med en højere puls, vil også medføre en øget "efterforbrænding" i timerne efter din træning.

Spinning vil være en rigtig velegnet træningsform for dig.

Held og lykke medprojektet!

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, og tak for alle de fine svar!

Først Nexus...ja jeg er kvinde :)

Multicoach....Jeg tæller ikke kj, men er begyndt at spise yderst fornuftigt, meget i stil med det du skriver!

Morgenmad: 0,5 a 38 med hjemmelavet mysli og æble på.

Mellemmåltid: klidkiks med kalkun og grønt

middag: salat med groft brød

mellemmåltid: Appelsin eller andet frugt

Aftensmad: lidt pasta el. kartofler med kød og råkost til

( og så er alt ved siden af læs: slik......fjernet fra mit hjem)

Armoured Female...øv da, det vil sige at jeg skal invester i nye bukser <_<

Men jeg tager mellem 12 og 15 gentagelser og ja det kan sgu godt være lidt kedeligt! så jeg kan godt tage flere kilo på vægten og bare træne færre gange?? uden at gro helt vildt!?

Det du skriver med at træne for let, er vel det jeg gør? men jeg spiser ikke for let, jeg for nok protein!

Arne...Ja, jeg ved egentlig godt at det er spinning og anden areob træning jeg skal igang med.....Jeg kunne vælge at cykle der hvor jeg går! men det er jeg ikke så vild med.

Jeg har flyttet min hvilepuls fra 66 til 60 i den tid jeg har trænet, så 145 skulle jo være fint nok......??

men igen tak for alle de gode råd, jeg vil kæmpe videre, og skal nok skrive igen hvordan det går! :evillaughter:

M.v.h Søsser B)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er en kvinde med højt receptorantal og har den rigtige fibersammensætning, så er der - med den rigtige træning - større potentiale for muskelvækst hos hende end der er for mange mænd (Sorry, Nexus :) )

You live you learn :)

Men nu bliver jeg jo nysgerrig!! Hvis vi tager udgangpunkt i dit eks. men indsætter mand i stedet for kvinde - hvem har så størst potentiale for muskel tilvækst?? - hvis du kan svare mand til dette, var det egentlig bare det jeg tog udgangspunkt i fra starten - hvis du kan svare kvinde, så svarede jeg forkert men lærte noget nyt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flyttet min hvilepuls fra 66 til 60 i den tid jeg har trænet, så 145 skulle jo være fint nok......??

Selvfølgelig har det nyttet! Men fremgang kræver mere og mere arbejde efterhånden - det er den ene pointe - det vigtigste er at du ikke får den fulde gevinst af en forhøjet stofskifte i timerne efter træning hvis du ikke arbejder ved en højere intensitet - 160-170 i intervaller i det mindste, vil gøre en god forskel - både mht. kondition og mht. vægtab!

Link to comment
Share on other sites

Søsser =>

Klidkiks er selvfølgelig et vidt begreb, men alt for ofte er kulhydrat- og fedtindholdet alt for højt i kiks. Tjek hvor mange gram af hhv fedt og kulhydrat der er i de kiks du spiser. Du vil være bedre tjent med slet ikke at spise kiks.

Middag: Undlad brød og spis i stedet noget protein i form af f.eks. tun, kylling, skinke.

Aften: Skal du spise ris eller pasta så spis max. 50g rå vægt. Undlad hellere ris/pasta og spis flere grøntsager i stedet.

I øvrigt er den er super god ide at føre kostdagbog. Det giver en rigtig god indsigt i hvor der kan skæres mht. kalorier, kulhydrtaer osv. Har du tid til det, så gør det over en periode på 4-7 dage.

Link to comment
Share on other sites

Arne.... Puha jeg bliver næsten helt stakåndet af at læse at jeg skal op på 160 -170 men jeg vil da arbejde på sagen :blink:

MultiCoach....Vil lige sige at de kiks jeg spiser er de berømte "helseklidbrød"

hvor der pr. 100 g er:

energi: 912 kj ( 217kcal)

kostfibre(AQAC): 44,7g

protein: 14,3g

kulhydrat: 31,3 g

fedt: 3,9 heraf mættede fedtsyrer 0,7

osv..ovs..

så de er yderst sunde :o)

Men igen tak for rådene, jeg vil prøve at følge rådene med proteinerne, og kun lidt pasta!

M.v.h Søsser

Link to comment
Share on other sites

Søsser =>

De der "helseklidbrød" er faktisk helt OK. Jeg har aldrig hørt om dem, så beklager min antagelse om, at det var en kiks fyldt med mættet fedt og alt for mange kulhydrater.

Jeg vil dog begrænse mig til at spise dem som mellemmåltid - hvilket du jo også gør!

I øvrigt, smager de godt? De lyder alt for sunde til også at smage godt :)

Ligesom Arne vil jeg også anbefale at komme op på puls 160-170 når du træner. Bemærk at det er som intervaltræning. Du skal altså ikke ligge mellem 160-170 under hele træningen, men kun i perioder (intervaller). F.eks. 3-5*5 min puls 160-170, pause: 2-3 min puls <140

Link to comment
Share on other sites

Multicoach.....He he jeg har faktisk skulle vænne mig til de skide klidkiks, men er blevet helt afhængig af dem, de sætter sørme gang i maven....Min svoger betegner dem som komprimeret savsmuldstapet!

:blink:

Men jeg kan have dem helt for mig selv, ikke engang ungerne gider dem*G*

Takker lige for at du oversætter det med pulstræningen, for mig lød det lige som selvmord med så høj en puls

;)

Det andet kan jeg bedre klare! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

You live you learn :)

Men nu bliver jeg jo nysgerrig!! Hvis vi tager udgangpunkt i dit eks. men indsætter mand i stedet for kvinde - hvem har så størst potentiale for muskel tilvækst?? - hvis du kan svare mand til dette, var det egentlig bare det jeg tog udgangspunkt i fra starten - hvis du kan svare kvinde, så svarede jeg forkert men lærte noget nyt ;)

Hej Nexus - det er ikke min pointe at sammenligne to personer af hvert køn med nøjagtig de samme ikke-kønsafhængige egenskaber, idet manden vil vinde her grundet hans højere anabol-androgenproduktion. Det lød umiddelbart heller ikke som din pointe, din formulering fik mig til at tro, at alle mænd har meget lettere ved at tage muskelmasse på end alle kvinder (en typisk uabstrakt vi-er-det-stærke-køn-hankønskommentar, som jeg ikke kan lade ligge ;) )

Jeg ville blot pointere, at menneskers evne til muskelopbygning i høj grad er bestemt af ikke-kønslige faktorer også, hvilket resulterer i at man ikke kan generalisere ved at sige "kvinder har ikke den samme mulighed for muskelopbygning som mænd, så bare træn løs".

Hvis man målte alle individers evne til muskelopbygning, ville der sandsynligvis vise sig en bimodal kurve - nemlig to klokkeformede kurver (toppene repræsenterer hhv. medianmanden og -kvinden) som overlapper hinanden. Overlappet repræsenterer de kvindelige individer, der har nemmere ved muskelopbygning end de mandlige individer, der befinder sig længere nede af skalaen inden for mandeklokkekurven. Nu har jeg ikke lige foretaget sådan en måling, men det er der sikkert nogen der har...

-> Søsser, prøv du bare at sætte vægten op og gentagelserne ned. Det skader ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Jag tycker inte att du ska öka din puls. Fortsätt att träna på 145. Vad du bör göra är att öka tiden eller antalet träningstillfällen i veckan. Några powerwalks kanske?

Alla som säger att den totala fettförbränningen eller kaloriåtgången ökar vid en högre puls har helt rätt. Vad de glömmer är att du kommer att behöva äta mycket mat efter ett pass för att bli återställd.

Dessutom kan du vid en så hög puls som 160-170 passera din anaeroba tröskel och därmed börja förbränna socker. Om du gör det så kommer du att bli mycket trött och det tar för lång tid för kroppen att återhämta sig.

Du vill ju kunna träna ofta, fler gånger i veckan, så du kan inte riskera att försätta kroppen i ett tillstånd som gör att du måste vila i flera dagar för att kunna träna igen.

Efter varje träningstillfälle så behöver man äta mat för att återställa sig. Vid träning på en låg puls så behöver man äta mycket mindre än man behöver om man tränar på en hög puls. Det här är förklaringen till varför så många anser att de får ett bättre resultat i fettförbränningszonen.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Clark kent - du er helt galt på den - du gengiver en række almindelige "fitnessmyter" som vi har haft oppe i dette forum 10000 gange, desvære.

Det er rigtigt at hvis man træner hård anaerop træning - dvs. "uden ilt", så bliver man meget træt - det har ikke i sig selv noget at gøre med at man forbrænder sukker - det gør vi hele tiden, men lad nu det ligge. Jeg er sikker på at Jarvig13 er på vej med et grundigt indlæg om dette - ikke Jarvig?

Vi har ikke opfordret søsser til at træne anaerobt - vi har opfrodret hende til at træne med en højere intensitet i intervaller - der vel være en lille anaerob kompoent - men der er ikke tale om anaerob træning. Intervalltræning på 10-20 min ad gangen (plus opvarmning) ved høj intensitet, kan alle klare 2-4 gange om ugen, hvis de ellers er i fornuftigt helbred. Så kan der suppleres med anden motion så man får rørt sig hver dag.

Der er 2 klare formål med dette:

At sparke stofskiftet i gang og at sikre en væsenlig formforbedring! En formforbedring som i sig selv vil skabe mulighed for at træne hårdere og dermed brænde flere kalorier af - samt hurtigt skabe en kontant gevinst ved træningen, pga forbedret ydeevne i dagligdagen. Den effekt har træning ved puls 145 ikke ret længe - og hvorfor skal Søsser snydes for det?? Slet ikke pga en gang vrøvl reproduceret fra et eller andet dameblad.... :devil:

Der er ingen grund til at dømme folk til 5 gange sur 1 times powerwalkning om ugen - når et bedre reultat kan nås på meget mindre tid!

Læs så de artikler der er om vægtab og træning på forsiden af MOL inden I skriver direkte forkerte ting i dette forum! Det er tilladt at være uenig i det som der står i Mortens artikler, helt bestemt, men jeg synes det er trælst, at folk gang bare lige dropper ind og skriver det samme forkerte vås gang på gang, uden lige at bruge lidt tid på at se hvad der ellers er skrevet... :devil:

Tilføjt lidt senere: Jeg er nok liiiige lovlig sur i ovenstående, jeg er sikker på at clark.kent har skrevet i bedste mening og for at hjælpe, så han fortjener måske ikke helt behandlingen Jeg har ladet det stå fordi jeg på det generelle plan, mener hvad jeg skriver 100%

Link to comment
Share on other sites

Grove sager Arne :D Troede vi over messenger havde aftalt, at du tog dig af Klark.Kændt. Og så skal jeg blandes ind i det <_< :D :lol:

Der er vel ikke så meget at sige udover det du siger.

Højest mulige intensitet, betyder jo lige netop, at man ikke skal spurte af sted som på en 100 meter, med mindre man har formen til det (og hvem har det :huh: ). For nogen er en puls på omtalte 145 måske deres maksintensitet i 20 minutters cardio - og så skal de naturligvis træne det ;) Andre kan klare en puls på 180 i 20 minutter, og så skal de naturligvis træne det ;) (hvis vi kun taler om 20 minutters aktiviteter - hvis de vil løbe i 30 minutter, tjaaa så er det måske en puls på 170, de kan klare osv. osv. osv.)

Link to comment
Share on other sites

Trevligt att ni uppmärksammar mitt inlägg.

http://www.motion-online.dk/ufedt_dr.htm

Den artikeln är mycket intressant om man vill studera en detalj och bara den detaljen. Träning för mig är en helhet som består av många detaljer. Alla detaljerna ska samspela.

I den artikeln så nämner man bara att man gör av med mer energi ju hårdare man tränar. Jag har aldrig påstått något annat.

Jag tycker ni låter lite som vår ekonomiminister som oxå pratar om en hög omsättning. Vad är det som är så bra med en hög omsättning? Det är väl balansen mellan vad man äter och vad man förbrukar som är viktigast? Tror ni att själva omsättningen förbrukar energi?

Om jag tränar på en hög intensitet så kräver min kropp mer mat för att återhämta sig än om jag tränar på en låg intensitet.

I våras träffade jag en maratonlöpare som lånade ut en pulsklocka till mig. Sedan dess har jag tränat på en lägre intensitet och tränat en extra gång i veckan. Jag äter mindre. Jag är inte trött efter träningen. Jag är inte övertränad. Det viktigaste av allt jag har blivit av med fett från min kropp. Jag har minskat i vikt. Ni kanske kan förklara varför?

Kan jag få ett bättre resultat?

Link to comment
Share on other sites

Clark - læs venligst lige den tilføjelse jeg har givet mit indlæg fra tidligere :)

Det är väl balansen mellan vad man äter och vad man förbrukar som är viktigast?

Lige precis - det er det centrale. Det handler om at skabe en underskud der muligøre et sundt og vedvarende tab at fedt - 1/2 til 1 kg om ugen er der vist almindelig enighed om er fornuftigt.

Det er forkert når du siger vi bare fokusere på en høj omsætning, og ikke tager hensyn til at man også spiser mere ifm højintens træning. Det gør man også - tildels, men det kan man også tillade sig. Jeg er ikke ude på at skabe et større ugentligt kalorieunderskud end du nok er - jeg er faktisk ude på at muligøre et tilstrækkeligt stort underskud, uden at man skal sulte sig unødigt!

Hvis man kun træner lavintensitivt, så skal man bruge lang tid til træning og man skal holde en meget strengere diæt. Med højintenstræning skaber man en høj forbrænding under træning og en høj efterforbrænding. Derfor kan man holde kalorieunderskudet samtidigt med, at man er på en knap så streng diæt. Jeg er overbevist om at det er bedre for langt de fleste.

Denne tilgang betyder også, at man under vægttabet kan etablere kostvaner som man kan føre videre senere, evt med en lille øgning i indtag. I mit tilfælde skal jeg, når jeg har smidt de sidste 30-35 kg, nok fortsætte med at spise mindre end jeg gør på min nuværende diæt - simpelthen fordi den mindre kropsmase vil have et lavere veligeholdelsesniveau. Mit tilfælde er ekstremt - men det er mekanismen ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jag har minskat i vikt. Ni kanske kan förklara varför?
Ja, det er simpelt: Dit energiforbrug > energiindtag
Kan jag få ett bättre resultat?

Ja!! Du kunne have fået en bedre form.

Og så må jeg jo endnu engang tage den lange version :huh:

Størst mulige intensivitet skal bestemmes under følgende betingelser:

- Største intensitet du kan klare under hensyntagen til ens form

- Største intensitet du kan klare under hensyntagen til dit træningsprogram (hvis man har sådan et)

- Største intensitet du kan klare under hensyntagen til ens "skadespotentiale" (= ikke større intensitet end muskler, knogler, led, sener mm. kan følge med)

- Største intensitet du kan klare under hensyntagen til den distance/tidsrum du vil udføre cardio i.

- Største intensitet du kan klare under hensyntagen til din kost og tidspunktet for seneste fødeindtag

- Største intensitet du kan klare under hensyntagen til ens dagsform (træningsmæssigt set)

- Største intensitet du kan klare under hensyntagen til ens psykiske velbefindende/overskud

Blot for at nævne de vigtigste.

Man kan synes ovenstående udvander udtrykket "størst mulige intensitet". Meget muligt - men sådan er virkeligheden altså. Hvad der ikke bliver udvandet er derimod selve pointen i udtrykket.

Pointen er: Man skal ikke bevidst sætte intensiteten lavere end det optimale (optimale = højeste intensitet under overstående bebetingelser)

En fokusering på lavintensiv træning lægger op til en inoptimal træning både i henhold til vægttab og form

:)

Link to comment
Share on other sites

Att prova sig fram..........jag tror att alla som provar sig fram kommer att hamna på en alltför hög puls. Någon form av riktvärde borde det finnas.

Jag vet att det finns en massa olika sätt att räkna ut en maxpuls så låt oss anta att Søsser har en maxpuls på ca 185 (220-ålder).

Vilken kondition hon har vet inte jag men vi kan anta att hon har en anaerob tröskel på 85% av maxpulsen. 185*0,85=157.

Samma uträkning men med karvonens formel ((185-60)*0,85)+60=166.

En annan teori går ut på att man tar 180-åldern för att få reda på vilken puls man bör ha för att undvika träning över den anaeroba tröskeln.

Søsser skriver att hon stepper med en puls på 145 i 30 minuter. Vilket verkar vara bra då jag anser att hon inte ska riskera att komma över den anaeroba tröskeln. Om hon vill kan hon öka antalet minuter eller antalet träningstillfällen i veckan.

Vad är det som gör att en intervallträning blir så mycket bättre än en träning med konstant puls?

Håller ni med mig om att det är dumt att träna på en intensitet över sin anaeroba tröskel?

Link to comment
Share on other sites

Se også den tråd jeg lige har startet om optimal intensitet. Forskning viser at kort hård intervaltræning er meget effektiv til at øge iltoptagelsen. dvs at man kan opnå stor effekt ved kortvarig indsats.

At træne med intervaller muliggøre bl.a. at man kan træne med en høj intensitet - fordi det er korte belatsniongsperioder man arbejder i. 15/15 intervaller er f.eks, velegnede - de korte boost gør at man faktisk ikke "syre til" særligt hurtigt. Man kan så præstere et væsentlig hårdere arbejde end det er muligt med kontinuerlig belastning, det er netop det der en af de væsentlige pointer ved intervaltræning - derfor er intervaltræning bedre - til nogle formål vel og mærke.

Den høje intyensitet er altså både vele´gnet til at booste iltoptagelsen, samt medføre en væsentlig øgning af forbrændingen i timerne efter træning.

Hvis vi udgår fra en makspuls på 185 og en normal hvilepils på 60, så svare 160 til en relativ intensitet på 80 % og 170 til en relativ intensitet på 88, så det vil være et godt område at stræbe efter at træne korte intervaller i. Søsser og andre må udgå fra en konkret måling af max og hvilepuls.

I øvrigt synes jeg at Jarvigs retningslinjer er udemærkede. Den enkeltes preferancer, muligheder, lyst og "smertetærskel" må jo indgå.

Se også denne artikel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share