Rygestop og cardio


Heureka77
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige gået i gang med et rygestop (3. dag uden smøger - weee), og var i dag til træning første gang siden stoppet. Men frem for at være fuld af energi pga. den manglende kulilte i blodet, følte jeg mig som en gammel kone, der burde have haft en rullator med på løbebåndet. Jeg pustede, stønnede og hev efter vejret ved bare 60 % af max puls. Plejer ellers at køre intervaltræning med 60 og 90 %. Jeg måtte opgive før tid, fordi mine lunger føltes som om, de var lavet af stål. Virkelig demotiverende!

Det giver bare ingen mening. For mig hænger det ikke logisk sammen. Jeg havde set frem til, at jeg måske ville kunne yde lidt mere, nu når jeg kunne få mere ilt rundt - og så sker lige det modsatte. Der er så mange kloge mennesker herinde - er der ikke en af jer, der har en logisk forklaring? (Måske noget med at lungerne er i gang med en rensningsproces, der optager al deres tid: "Sorry, kom tilbage en anden dag! Vi har ikke overskud til at tage os af andet end affaldssortering i dag!" :blink: ) ??

Mange hilsner

En frustreret gammel dame

Link to comment
Share on other sites

Ja, rygterne om rygnings skadevirkning på koditionen er nok lidt overdrevne.

Jeg er 52, har nu holdt rygestop i ca. 2 måneder. Da jeg røg 25-30 cigaretter om dagen, kunne jeg klare ca. 2300 m i en Cooper test (vist nok rimeligt for min alder). Nu klarer jeg ca. 2400 m - nok mest, fordi jeg føler, jeg kan presse mig selv lidt mere pulsmæssigt.

25-30 smøger er dog en slat, og jeg vil nok karakterisere min forbedring som marginal - indtil videre. Det skal dog siges, at jeg indtager nikotinprodukter, som muligvis påvirker konditionen.

Jeg må sige, jeg er lidt skuffet, da jeg gerne havde haft en stærkt forbedret kondition som motivationsfaktor. :unhappy:

Jeg er rimelig spændt på min kondition på lidt længere sigt - håber træningsudbyttet bliver større ...

Edited by uv3
Link to comment
Share on other sites

Bump ...

Andre, der har erfaringer med rygestop og konditionsforbedring?

Er oprigtig interesseret, da gode erfaringer ville motivere mig meget i denne svære tid :wink:

Har en ikke særlig videnskabeligt baseret idé om, at kroppen måske kompenserer en del for de røde blodlegemer, der er optaget af at transportere CO rundt i kroppen ...

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer...

1 oktober runder jeg 5 måneder som røgfri. At kvitte smøgerne efter 18 års rygning er det bedste jeg nogen sinde har gjort for mig selv.

tilbage i maj måned hæftede jeg mig også ved at jeg bare ingen energi havde de første par dage efter den "kolde tyrker" (ja ingen hjælpemidler her). Det undrede mig at lungerne føltes ømme og jeg hostede og harkede som aldrig før. Det var virkeligt et slag i hovedet at jeg ikke fik det markant bedre i de følgende dage. faktisk tog det små 14 dage med små forkølelser og influenza lignende tilstande for jeg direkte kunne mærke det positive resultat af rygestoppet.

Nu er jeg heller ingen videnskabsmand, men jeg tror vitterlig at lungerne gik lidt "ned på" pludselig at skulle undværre al den røg ;-)

Efter 14-16 dage var der ligesom "renset ud" og jeg følte virkelig en anden form for energioverskud som jeg ikke havde følt længe. Jeg begyndte også at kunne tage virkelig dybe kraftige åndedrag (fylde lungerne helt med luft) uden "småsmerter" og helt uden hosterefleks. Det er bare en dejlig fornemmelse.

Gi det tid - du skal nok få det bedre. trust me!

Det skal lige med at jeg er 35 år og indtil ca. 1½ måned siden, havde jeg ikke dyrket nogen former for motion overhovedet de sidste 20 år.

Som i nok ved kan man ikke helt undgå at ta' lidt på i vægt efter rygestop hvis man stadig er inaktiv.

jeg tog selv små 3-4 kg på stille og roligt som ugerne gik. Da jeg nåede 86kg (er 176cm høj) og stod til at skulle skifte buksestørrelse hehe..tænkte jeg NEJ FANME NEJ! nu skulle jeg bare igang med et-eller-andet. motivationen og energien var der langt om længe til at gøre noget ved det.

Jeg lånte min kollegas kettler motionscykel og gik i gang med daglige "ture" på den. Hold kæft det var hårdt bare at cykle 5min uden at gå helt død. Kondien var helt i bund.

1½ måned efter cykler jeg nu uden besvær 15km på den i en ca.35min session (ca. 85RPM, 200watt, 30km/t) fordelt på de her ca. 3x10 min med et lille minuts pause mellem hver 5 km. hårdt arbejde stasig men jeg føler så tydeligt forberingen siden start.

Nu vil jeg selv mene jeg træner hårdt da jeg også løber en 7,2 eller 10,5km mindst 3 gange om ugen krydret med 2-3 dage på cyclen om ugen. Alt sammen for selvfølgelig for at tabe mig og få opbygget en nogenlunde anstændig kondi igen ;-) er så småt begyndt at tænke på interval træning for at forbedre mit løbe tempo. Det fedt at der automatisk går lidt sport i det. træningen er gået hen og blevet min nye rus.

efter 1½ måned siger vægten nu 78 kg (tabt 8kg indtil videre og er pavestolt - min5kg mere for at nå mit mål) og kondien er tilbage, og det er kun lige begyndelsen. Det er bare sådan en fed fornemmelse at bruge kroppen igen men stadig være frisk og fyldt med energi.

/JanJ

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer...

1 oktober runder jeg 5 måneder som røgfri. At kvitte smøgerne efter 18 års rygning er det bedste jeg nogen sinde har gjort for mig selv.

tilbage i maj måned hæftede jeg mig også ved at jeg bare ingen energi havde de første par dage efter den "kolde tyrker" (ja ingen hjælpemidler her). Det undrede mig at lungerne føltes ømme og jeg hostede og harkede som aldrig før. Det var virkeligt et slag i hovedet at jeg ikke fik det markant bedre i de følgende dage. faktisk tog det små 14 dage med små forkølelser og influenza lignende tilstande for jeg direkte kunne mærke det positive resultat af rygestoppet.

Nu er jeg heller ingen videnskabsmand, men jeg tror vitterlig at lungerne gik lidt "ned på" pludselig at skulle undværre al den røg ;-)

Efter 14-16 dage var der ligesom "renset ud" og jeg følte virkelig en anden form for energioverskud som jeg ikke havde følt længe. Jeg begyndte også at kunne tage virkelig dybe kraftige åndedrag (fylde lungerne helt med luft) uden "småsmerter" og helt uden hosterefleks. Det er bare en dejlig fornemmelse.

Gi det tid - du skal nok få det bedre. trust me!

Det skal lige med at jeg er 35 år og indtil ca. 1½ måned siden, havde jeg ikke dyrket nogen former for motion overhovedet de sidste 20 år.

Som i nok ved kan man ikke helt undgå at ta' lidt på i vægt efter rygestop hvis man stadig er inaktiv.

jeg tog selv små 3-4 kg på stille og roligt som ugerne gik. Da jeg nåede 86kg (er 176cm høj) og stod til at skulle skifte buksestørrelse hehe..tænkte jeg NEJ FANME NEJ! nu skulle jeg bare igang med et-eller-andet. motivationen og energien var der langt om længe til at gøre noget ved det.

Jeg lånte min kollegas kettler motionscykel og gik i gang med daglige "ture" på den. Hold kæft det var hårdt bare at cykle 5min uden at gå helt død. Kondien var helt i bund.

1½ måned efter cykler jeg nu uden besvær 15km på den i en ca.35min session (ca. 85RPM, 200watt, 30km/t) fordelt på de her ca. 3x10 min med et lille minuts pause mellem hver 5 km. hårdt arbejde stasig men jeg føler så tydeligt forberingen siden start.

Nu vil jeg selv mene jeg træner hårdt da jeg også løber en 7,2 eller 10,5km mindst 3 gange om ugen krydret med 2-3 dage på cyclen om ugen. Alt sammen for selvfølgelig for at tabe mig og få opbygget en nogenlunde anstændig kondi igen ;-) er så småt begyndt at tænke på interval træning for at forbedre mit løbe tempo. Det fedt at der automatisk går lidt sport i det. træningen er gået hen og blevet min nye rus.

efter 1½ måned siger vægten nu 78 kg (tabt 8kg indtil videre og er pavestolt - min5kg mere for at nå mit mål) og kondien er tilbage, og det er kun lige begyndelsen. Det er bare sådan en fed fornemmelse at bruge kroppen igen men stadig være frisk og fyldt med energi.

/JanJ

Godt gået.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

I de første dage efter jeg stoppede med at ryge havde jeg samme følelse af mangel på energi, så dengang undersøgte jeg det.

Det er tiden hvor kroppen renser ud i affaldsstofferne og eftersom rygere har en højere forbrænding, så sænker du samtidig kroppens "omdrejningstal" når du stopper med at ryge og det er denne lavere forbrænding der i de fleste tilfælde også medfører en vægtforøgning, men også giver dig en følelse af sløvhed, når du nu har været vant til at tobakken har holdt kondien oppe for dig, så er det nu digselv der skal klare det.

Efter en uges tid eller 2, skulle kroppen gerne have nogenlunde tilvænnet sig sin nye natur uden tobak og du får en klart forbedret kondition, du kan cykle længere, løbe længere, du bliver ikke så hurtigt forpustet. Ved mig var det pludseligt ømhed der begrænsede min træning og ikke iltmangel.

Ifølge de kloge skulle et rygestop medføre at kroppen hurtigere kan opbygges/genopbygges ved intensiv træning, hvilket skulle give mulighed for reduceret restitution, da tobak virker hæmmende og om det er rigtigt kan jeg ikke rigtigt sige noget om, men min personlige erfaring er helt klart at det kræver ekstra træning og særligt konditionstræning som cykling eller løb at holde en ikke rygers forbrænding på en rygers niveau, men at du ikke ryger giver dig mulighed for langt mere motion end før, før kroppen siger fra.

Så du må endeligt ikke starte igen, der er langt flere fordele ved at stoppe på lang sigt end de åbenlyse bagsider der er på kort sigt ;)

Jeg ønsker dig al held og lykke med det, det er stærkt gået.

Edited by Kim Jespersen
Link to comment
Share on other sites

Ja beskrivelsen passer meget godt med hvordan jeg har følt det.

Personligt sidder jeg lidt med en fornemmelse af "var det bare det?" der skulle til. Her har man gået i så mange år som slave af kistesømmene og har inderligt troet at man aldrig ville kunne slippe smøgen - sin bedste ven! Nu her relativt kort tid efter stop er jeg helt afklaret med aldrig at skulle ryge en smøg igen. Jeg er ret sikker på at jeg aldrig kommer til at ryge igen.

Min træning og det faktum at jeg allerede nu, er i en form jeg ikke har kendt til siden mine teenage dage, hurtigt har fortrængt mine dage some ryger. Jeg tror simpelthen ikke jeg "falder i".

Så "hæng på" heureka. Lad der lige gå en 10-14 dage eller mere. Du vil automatisk mærke på kroppen når der er "renset ud". Derefter er der forhåbentlig ikke andet en positive overraskelser i sigte, i forbindelse med din træning ;-)

klø på!

JanJ

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for de opmuntrende ord og de gode forklaringer. Jeg var til træning igen i dag og det gik langt bedre end i sidste uge (selv om mine lunger stadig ikke vil lystre helt), så nu håber jeg, at jeg kan komme ind i en god træningsrytme igen.

Jeg kan sagtens genkende det Kim skriver mht. sløvhed og ømhed i musklerne. Jeg har været virkelig energiforladt i den sidste 1½ uge, og for første gang i flere år er mine lårmuskler så ømme, at jeg knapt kan rejse mig. Og af hvilken grund? - En dag på jobbet, hvor hvor jeg skulle ned på hug adskillige gange - hvilket jeg overhovedet ikke plejer at have problemer med. Hvor er det dog ynkeligt! :blush:

Men efter det I skriver, regner jeg med, at jeg kan træne det væk. Det skal nok gå altsammen. Og så er der jo en bonus ved træningen: Det er noget af det eneste, der hjælper på mit eddikesure humør. :tongue:

Det var rigtig rart at høre andres erfaringer. Det gør det lidt lettere at lytte til den engel, der sidder på min skulder og siger "hold ud - det skal nok blive godt igen", frem for djævlen på min anden skulder, der siger "se hvor skidt du har det nu... du havde det meget bedre, da du pulsede løs... du vil gerne have en smøg nu, vil du ikke? Kom nu... du får det bedre af det! Muahahaha"

Så endnu engang tak for opmuntringen! :)

Mange hilsner

Heureka (med pH-værdien 1,5)

Link to comment
Share on other sites

Ja, rygterne om rygnings skadevirkning på koditionen er nok lidt overdrevne.

Jeg er 52, har nu holdt rygestop i ca. 2 måneder. Da jeg røg 25-30 cigaretter om dagen, kunne jeg klare ca. 2300 m i en Cooper test (vist nok rimeligt for min alder). Nu klarer jeg ca. 2400 m - nok mest, fordi jeg føler, jeg kan presse mig selv lidt mere pulsmæssigt.

25-30 smøger er dog en slat, og jeg vil nok karakterisere min forbedring som marginal - indtil videre. Det skal dog siges, at jeg indtager nikotinprodukter, som muligvis påvirker konditionen.

Jeg må sige, jeg er lidt skuffet, da jeg gerne havde haft en stærkt forbedret kondition som motivationsfaktor. :unhappy:

Jeg er rimelig spændt på min kondition på lidt længere sigt - håber træningsudbyttet bliver større ...

'Rygterne om rygnings skadevirkning...er overdrevne' ??? WHAT !!!:nonono:

ER du komplet gal ? :w00t::crazy:

Jeg tror ikke du vil ha' besvær med at finde undersøgelser nok, der dokumenterer rygnings skadelighed på kroppen.

Det 'sjove' er, at nye ex-rygere ofte kommer med den slags udtalelser, at 'rygning nok ikke er så

farligt endda', eller 'når jeg nu har det så slemt, er det bedre at jeg begynder igen...'. :nonono:

Det lyder skizo men stol ikke på jeres hjerne, når den begynder med den slags det er som en narkomanhjerne der gør alt for at få sit 'stof'. :crazy:

Er selv ex-(40 ciga/dgl.) på fjerde år ! Og der sker en enorm forbedring af ens kondition, udholdenhed smags-lugtesans (nogen gange lidt for meget ;-)) , hele ens kropsfornemmelse bliver markant anderledes. :superman:

Men det ER virkelig svært. Og det ta'r altså et stykke tid. Man skal være tålmodig, tålmodig, tålmodig.

Når det blev uuholdeligt for mig, tænkte jeg på at ..nå- om en måned føles trangen ikke så slem' altså at det nytter ikke at prøve at gøre noget ved savnet , andet end at sige til sig selv at det går over, at på et tidspunkt føles det ikke mere.

Nikotinprod. er gode, men for de fleste bliver de hurtigt for stærke.:4thumbup:

Det tog mig næsten et år, før jeg var ovre det værste (men jeg er også afhængighedstype :tongue:) ) :4mewantfood:

På et tidspunkt begyndte jeg at tælle alle de cigaretter som jeg IKKE røg.

Og der var noget rigtig uhyggeligt over de tal ! At forestille sig alle de pakker cigaretter på et bord !

Fortvivl ikke hvis det ikke er bedre efter 3 mån, som alle siger- for nogen går der bare længere tid.:superman:

(Såvidt jeg husker er der vist også noget med 4 år... hvor det hele skulle være renset igennem (?))

Hold ud- I vil virkelig takke jerselv- specielt når i bliver ældre. :4thumbup: :innocent:

Helia :bigsmile:

Edited by Helia
Link to comment
Share on other sites

'Rygterne om rygnings skadevirkning...er overdrevne' ??? WHAT !!!:nonono:

ER du komplet gal ? :w00t::crazy:

Jeg tror ikke du vil ha' besvær med at finde undersøgelser nok, der dokumenterer rygnings skadelighed på kroppen.

Det 'sjove' er, at nye ex-rygere ofte kommer med den slags udtalelser, at 'rygning nok ikke er så

farligt endda', eller 'når jeg nu har det så slemt, er det bedre at jeg begynder igen...'. :nonono:

Det lyder skizo men stol ikke på jeres hjerne, når den begynder med den slags det er som en narkomanhjerne der gør alt for at få sit 'stof'. :crazy:

Jeg er helt med på den med skadeligheden, derfor er jeg jo holdt op ...

MEN ... at ikkerygning/rygning har en afgørende indflydelse på konditionen for en ganske almindelig motionist, tror jeg måske ikke så meget på.

Da jeg for alvor startede med løb for 3-4 år siden (ca. 50 år, 25 cig./dag, BMI 21-23, dårlig kondition) troede jeg egentlig, at rygningen sammen med min fremskredne alder betød raske gåture snarere end seriøst løb.

Jeg blev dog klogere - faktisk kunne jeg holde ud at løbe, især fordi jeg, med hjælp fra et pulsur, sørgede for at gå frem i roligt tempo.

I starten var det sådan, at når min puls passerede ca. 140, følte jeg klart ubehag ('stopper det her ikke snart ...'). Den grænse ligger i dag ved omkring 165-170, hvilket vel svarer til 95% af mit arbejdsinterval.

Så trods rygning er det bestemt muligt at opnå en meget tilfredsstillende træningstilstand.

Mit positive budskab er, at selv om man ryger, skal man bestemt ikke afholde sig fra at presse sin krop.

Men i øvrigt har du ret i dine betragtinger vedr. narkomanhjernen. Rygning kan for visse personer (bl.a. mig) medføre en afhængighed, der trodser enhver beskrivelse. Det er også mit bedste argument over for mine børn, som har overværet mine mange kuldsejlede rygestop ...

Det er nu stadig trist, at rygestop ikke umiddelbart giver afregning på konditionskontoen, men så må man jo bare tænke lungekræft, KOL, økonomi, stank osv. osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej ex-rygere

Kulilten er væk fra blodet efter et rygestop på ca. 24-48 timer (jeg har registreret at kulilteniveau på ca. 6% - faldt til 0,2 % på 24 timer hos en ex-ryger).

Dermed en forbedring af personens evne til at transportere ilt på kort tid. Hurrah!

Men ....

Den mere langsigtede virkning konditionsforbedrende virkning indtræder efter ca. 60 dage - hvor kulilten er væk fra CELLERNE i kroppen.

Så længe der er kulilte i cellerne - kan man ikke forvente at mærke fraværet af kulilten i blodet.

... og så kan "skuffelsen" over ikke at kunne mærke en umiddelbar forbedring vel også hænge sammen med sorgen over at have mistet en god ven? (mental effekt)?

Dermed: vær tålmodig - glæd jer over at røgen (den farlige dreng i klassen) er væk fra jeres krop - trap ud af nikotin over en periode på ca. 3 måneder (nikotin trækker musklerne i blodkarene sammen - og har dermed også en "pulseffekt"- og MÆRK SÅ forandringen.

Venlig hilsen

Michael Milo Jørgensen [link fjernet, reklame]

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej jeg er røgfri på 4. uge nu og jeg hører også til dem der er vildt skuffede, faktisk har jeg også oplevet en form nedgang efter jeg er holdt op med at ryge.

Jeg kan godt mærke at vejrtrækningen er blevet lettere ved max. belasting men af en eller anden grund giver det ingen forbedring på præstationsevnen.

Jeg har hørt at rygere har flere røde blodlegemer end ikke rygere for at kompensere for den ringere ilttransport. Hvis det er sandt bekræfter det kun mine oplevelser. Rygestop giver ingen effekt på formen.

Men nu må vi se når der er gået 60 dage

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share