jeg spiser for lidt


sundhedsfanatikeren
 Share

Recommended Posts

Jeg har et sært problem, og jeg kender godt det simple svar, "æd noget mere" men det er godt nok svært, jeg spiser for lidt hver dag og for sjældent, derfor ligger mit stofskifte i bunden, lægen har tjekket det, men hvad kan jeg gøre for at forbedre min evne til at huske at spise noget, for jeg har ingen sultfornemmelse i kroppen, jeg bliver aldrig sulten, og jeg vejer nu 80 kilo og er 165 høj, så ingen tvivl om at jeg skal tabe mig, men hvordan gør jeg det, uden at smadre mit stofskifte helt, hvordan øger jeg mit daglige madindtag. Det ligger nok mellem 800-1100 kalorier om dagen, alt for lidt. Nogen gode råd?

Link to comment
Share on other sites

Altså du kan jo ikke forvente at du begynder at tabe dig eller taber dig mere, hvis du bare begynder at spise mere nu.

Jeg har endnu ikke set beviser på at normale mennesker kan "ødelægge" deres stofskifte, blot fordi de spiser småt.

Jeg forsøgte at blive klogere i denne tråd, som du jo kan læse, inkl. det link til stofskifte-artiklen:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=37947

Link to comment
Share on other sites

Hvad siger din læge der tilsyneladende har stillet diagnosen?! Han/hun må da have løsningsforslag?

Han siger at jeg bare skal motionere noget mere, så kommer det, men jeg går altså 3 timer om dagen med hunden foruden de 2 timer på arbejde, som er fysisk hårdt. Og så er jeg begyndt til styrketræning, men min mave vil bare ikke give lyd fra sig, og mit stofskifte er bare møgelendigt, men ikke elendigt nok til at kunne få nogle piller for det åbenbart. Forstår det ikke helt selv heller.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne give noget information om dig selv. Hvis du har en lille muskelmasse og en høj fedtprocent kan det være du skal langt ned i dit daglige kalorieindtag. Styrketræning og derved muskelopbygning kunne øge din appetit.

Hvordan er din kost fordelt?

Jeg har en muskelmasse der er lidt over middel for piger i min alder 20 år. Det fik jeg målt i motionscenteret. Og jeg har en for høj fedtprocent. Kan ikke huske den eksakt, og har et bmi på 29 komma et eller andet. Og et lavt stofskifte siger lægen

Link to comment
Share on other sites

Æhhh, jeg er kastet af her, du vejer for meget, men spiser for lidt??? Hvordan er du så kommet til at veje for meget?

det har jeg gjordt siden ejg var 10 år, pga medicin. Så det er gamme lfedt, der sidder der, og når jeg så spiser for lidt, så daler mit stofskifte jo, ret indlysende, men jeg har bare ingen appetit, og glemmer at spise

Link to comment
Share on other sites

du skriver du er overvægtig men med for lavt stofskifte, men samtidig spiser for lidt? sagen kan være den at du spiser helt forkert. overvægtige der sulter sig selv og så spiser en masse til aftens, føler jo at de næsten ikke spiser noget, men deres spisemåder går at kroppen klamre sig til den næring den får.

mit råd ville være at du begynder at tvinge dig selv til at spise fornuftigt.

Spis morgen mad (men hvis du har det som mig der ikke kan spise morgenmad, så spis nogle få timer efter du er stået op)

husk mellem måltider, fornuftig frokost og mellem måltid og fornuftig aftensmad. og husk masser af vand...

det er vigtigt at du holder dit blodsukker stabilt, derfor er det vigtigt at du spiser 5-6 måltider om dagen. hvis du vil læse om blodsukker og kost i forbindelse med dette så se http://www.diabetes.dk/default.asp?id=943, hjemmesiden henvender sig dog til diabetikere men tror du kan bruge noget..

og så ville jeg gå i gang med noget styrketrænig, da øget muskelmasse øger stofskiftet..

men det er VIGTIGT at du lære at spise ordenligt, selvom du ikke har appetiten..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hvis man gerne vil tabe sig, så er der ingen vej uden om kostændring og "kondi"-træning(cardio). Dit hjerte skal op og banke i det røde felt, der hvor du puster og stønner og sveder som en bryggerhest.

vægttræning aktiverer ikke alene, nok dele af din krop på samme tid, til at du når det du ønsker.

det samme gælder gåture med hunden og 8 timer på arbejdet - med mindre du er ansat i "de grønne bude" :-)

mange (undskyld) kvinder tror fejlagtigt at de laver rigeligt med motion fordi de er postbud, hjemmehjælper eller står op i en forretning hele dagen. Men DESVÆRRE sådan forholder det sig ikke. Det giver allerhøjest slidgigt, hård hud på fødderne og væske i benene....

kvinder skal i store træk træne på samme måde som mænd, hvis de vil have at kroppen skal forandres/ændre udseende, blive stærkere, hurtigere, bedre kondi og til slut SUNDERE.

Så derfor skal der hvis der trænes VÆGTTRÆNING, løftes tunge vægte! eksempelvis find en håndvægt du kan løfte 12 gange MAX! og.. så nøjes med at løfte den 10 gange - 1 minuts pause og så 10 gange igen. Kroppen ændre sig ikke, da den ikke bliver presset til det, når du løfter eks. 3 kg. 20 gange( specielt ikke når du måske kunne have løftet den 30-40 gange før musklen ville være 100%udmattet).

når man bruger en kondicykel, trappemaskine, ski-dims og så videre - skal der svedes, pustes og stønnes. DET skal være hårdt for både hjerte, lunger og selvdiciplinen presses til at man bliver ved selv om kroppen siger man skal stoppe.

nu siger jeg ikke at vi alle skal rende rundt med fråde om munden og hoste blod op, fordi vi går i et vægtcenter. Men mange kvinder får ikke en dråbe sved på panden når de træner, og indstruktørene underviser tit også, så det ikke virker for hårdt. Men det er en bjørnetjeneste. der er desværre alt for mange piger i centrene, som luller rundt med for lette vægte og for lav intensitet på kondimaskinerne. det er oftest når pigerne kommer ud fra spinning at man kan se de har været til træning, helt røde i ansigtet og gennemsvedt, desværre!

som beskrevet få styr på kosten, evt. kontakt en diætist måske blot noget www. baseret noget. Og så træn hårdt når du er til træning.

et kort kostråd:(husk at spise varieret:fisk, svin, fjerkræ mv.)

3 hoved måltider (kl.0800, 1300, 1800) de sidste 2 måltider heraf skal indeholde ca. 300gram frisk salat og grønsager.

Spis altid salaten først! så du ikke oplever at have spist kød mv. først, og så er for mæt til at få salaten ned.

3 mellem måltider(eks. kl. 1100, 1500, 2100) her er det næsten frit! men dog fedtfattigt.

eks. 1 æble, 1knækbrød med magert kød, 100g frugt, tja hver kreativ.

køb en pakke med 9 flasker ½L. vand i fakta, så du altid har noget koldt at drikke i køleskabet, og tag 1-2 med hvis du skal nogle steder hen. eks. på arbejde mv.

fyld dem op fra hanen og sæt dem i køleskabet om aftenen igen.

ovenstående tekst skal ikke opfattes negativt, men være lidt af den hjælp du søgte her på forumet.

Mvh.

Bo Thomsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share