Hals & Nakke


kaoshjerte
 Share

Recommended Posts

Du kan også overveje at lave nakkerul som mike "iron" tyson gør, hvor man går i bro, armene ud til siden, støtter med baghovedet på et blødt underlag, og arbejder med nakken på den måde. Gratis, sjovt og forholdsvist funktionelt i forhold til mma. Synes selv man ret tit kan have gavn nakkestyrken i den sammenhæng. Ellers kan du også lave specifik clinch-nakketræning, hvor du og din makker skiftes til at trække hinanden i nakken. Giver doms from Hell :devil: -og så er det gratis!

Link to comment
Share on other sites

Du kan også overveje at lave nakkerul som mike "iron" tyson gør, hvor man går i bro, armene ud til siden, støtter med baghovedet på et blødt underlag, og arbejder med nakken på den måde. Gratis, sjovt og forholdsvist funktionelt i forhold til mma.

Guarden, broen er jo den typiske som Matt Furey også skriver om i "Combat Conditioning" - MEN, det er også den som som Sonnon netop adressere i den artikel jeg nævnte tidligere, hvorfra jeg klart vil anbefale Sonnons retningslinjer istedet (jeg giver ham iøvrigt ret i hans betragtninger) :smile:

Ellers kan du også lave specifik clinch-nakketræning, hvor du og din makker skiftes til at trække hinanden i nakken. Giver doms from Hell

:devil::thumb:

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ellers kan du også lave specifik clinch-nakketræning, hvor du og din makker skiftes til at trække hinanden i nakken. Giver doms from Hell
:devil::thumb:

M.V.H

Helio

Det med DOMS kan du, Helio, vist om nogen give mr. Guarden ret i.. var det 1 eller 2 uger du ikke kunne træne pga. voldsom stivhed i nakken efter at vi havde kørt clich en hel formiddag sidst? :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Guarden, broen er jo den typiske som Matt Furey også skriver om i "Combat Conditioning" - MEN, det er også den som som Sonnon netop adressere i den artikel jeg nævnte tidligere, hvorfra jeg klart vil anbefale Sonnons retningslinjer istedet (jeg giver ham iøvrigt ret i hans betragtninger) :smile:

:devil::thumb:

M.V.H

Helio

Hey Helio :smile:

Havde ikke lige fået læst den artikel du henviste til. Vil til dels give ret i at det kan være hårdt for nakken, men kan ikke se hvori den store forskel er mellem at være i clinch og lave "wrestlers bridge". -Eller også er jeg bare en af dem han nævner der ikke tager skade, men min nakke er alligevel også bredere end mine lår, hehe..

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Det med DOMS kan du, Helio, vist om nogen give mr. Guarden ret i.. var det 1 eller 2 uger du ikke kunne træne pga. voldsom stivhed i nakken efter at vi havde kørt clich en hel formiddag sidst? :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Hehehe... sådan..

Jeg fik interesse for at have en stærk nakke da jeg startede på WT i ´97. Min træner kunne give mig DOMS i nakken flere dage efter at vi havde kørt clinch. Derefter gik jeg bare igang med broen, og nu er den stærk som stål :devil:

Link to comment
Share on other sites

Det med DOMS kan du, Helio, vist om nogen give mr. Guarden ret i.. var det 1 eller 2 uger du ikke kunne træne pga. voldsom stivhed i nakken efter at vi havde kørt clich en hel formiddag sidst?

Det var vidst nærmere 3-4 og det var nu ikke blot DOMS, men disideret hold i nakken, blandet med konstante smerter; :blush: - Men sådan må det jo nødvendigvis gå, når man kommer under kærlig behandling af en crossfit trænende terminator, og en mystisk ninja, og selv kun er en frådende heliotrop; din egen achillessene fik nu også rigelig mange tæsk så vidt jeg husker; - så tror sku vi var nogle sjove krigs ofre at se på bagefter.. I det mindste var det pisse sjovt, og vi bliver sku ret rå inden civilisationens undergang hvis vi fortsætter sådan (og overlever). :laugh: :laugh: :laugh:

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Havde ikke lige fået læst den artikel du henviste til. Vil til dels give ret i at det kan være hårdt for nakken, men kan ikke se hvori den store forskel er mellem at være i clinch og lave "wrestlers bridge". -Eller også er jeg bare en af dem han nævner der ikke tager skade, men min nakke er alligevel også bredere end mine lår, hehe..

Guarden, det der ligger i det er nok, at "broen" kan være god nok at lave hvis man VIRKELIG ved hvad man laver, men ellers kan den godt give seriøse problemer, det er der ihvertfald mange eksempler på. Og forskellen/problemet ligger nok hovedsageligt i om man loader broen op i enden af nakkens rom, eller ej.

Jeg ved Pavel skriver følgende:

"One tip: not focusing the load on one or two vertebrae but 'elongate', 'wrap around' the spine to redistribute the load more evenly and open up the space for the discs. Another tip: keeping your neck 'braced for a strike' when holding a challenging bridge. Final tip: stretch the hip flexors."

"if you are wrestler, you must bridge, a part of the game.

If you are a fighter, there are other, more appropriate, neck training methods. See the 'Power Behind the Punch' DVD.

If you are trying to build up your neck, get an Iron Mind harness and follow the routine from 'Beyond Bodybuilding'.

If you just want a strong and healthy neck with min hassle do the neck roll from BB. "

Når det kommer til stykket har jeg bare svært ved at se, hvorfor man ikke bør vælge Sonnons version, hvis den giver samme eller bedre resultat med mindre risiko, og det er klart det indtryk jeg har af den.

Jeff Martone også skrevet en god artikler om broen her:

http://www.tacticalathlete.com/bridgearticle.htm

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for hjælpen guys.

Det der neck harness, synes jeg ligner et totur instrument. Der takker jeg sgu nej ;)

Men, det med broen, og den Yoga agtige en, er super.

Jeg har lavet den 3 gange, og jeg er super smadret!!! :D

Men alt i alt er jeg super glad for feed back'en :)

Link to comment
Share on other sites

Mener at huske noget om at Tom Kristensen har gjort det, at han tog et styrkhjel og satte en stang fast på den, og monterede så en vægt på stangen. Så kunne han sidde og hygge foran fjerneren med den på. Men det har nok været mere udholdenhedstræning det har gået på. Ideen om at sætte vægt på en hjelm og vippe med hovedet burde holde vand, men man skal sikkert holde sig fra at udnytte sin fulde ROM, men uden at vide noget faktuelt om det.

Link to comment
Share on other sites

Mener at huske noget om at Tom Kristensen har gjort det, at han tog et styrkhjel og satte en stang fast på den, og monterede så en vægt på stangen. Så kunne han sidde og hygge foran fjerneren med den på. Men det har nok været mere udholdenhedstræning det har gået på. Ideen om at sætte vægt på en hjelm og vippe med hovedet burde holde vand, men man skal sikkert holde sig fra at udnytte sin fulde ROM, men uden at vide noget faktuelt om det.

Bliver nødt til at rette dig. Fuld bevægebane er at fortrække. Ikke nok med at bevægelsen bliver langt mere effektiv vil man også forbedre sin bevægelighed i nakken og egne erfaringer har vist at øvelsen er direkte gavnlig for stivhed i nakke/hals muskulaturen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mener at huske noget om at Tom Kristensen har gjort det, at han tog et styrkhjel og satte en stang fast på den, og monterede så en vægt på stangen. Så kunne han sidde og hygge foran fjerneren med den på. Men det har nok været mere udholdenhedstræning det har gået på. Ideen om at sætte vægt på en hjelm og vippe med hovedet burde holde vand, men man skal sikkert holde sig fra at udnytte sin fulde ROM, men uden at vide noget faktuelt om det.

Noget ala det her

Jeg arbejde btw med gutten på billedet.

post-7553-1191551603_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bliver nødt til at rette dig. Fuld bevægebane er at fortrække. Ikke nok med at bevægelsen bliver langt mere effektiv vil man også forbedre sin bevægelighed i nakken og egne erfaringer har vist at øvelsen er direkte gavnlig for stivhed i nakke/hals muskulaturen. :smile:

:-)

Link to comment
Share on other sites

husk at træne halsen... så du ikke bliver stranguleret alt for let :-)

lig på ryggen, evt. med hovedt ud over en kant. Løft så hagen til brystet alle de gange du kan, og gør det 3-10 gange. og nogle dage også blot holde hovet oppe, for at øge statisk styrke.

du kan variere ved at dreje hovedet i alle mulige retninger: cirkler, 8-taller u-er mv.

træn det næsten hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share