Hvor går grænsen...


fitnessgirl?
 Share

Recommended Posts

Jeg er en pige på 21 der er 172 høj, og jeg vejer 75,8 kg.

Derfor vil jeg gerne tabe mig ca. 10 kg. som jeg har taget på af at stoppe med at ryge.

Men det er bare umuligt, jeg træner, jeg spiser sundt men der sker bare ingenting!

Tænkte på om jeg måske har spist sundt for længe... Så hvad indebærer sådan en fedtkur?

Jeg spiser ikke over 2000 kcal om dagen. og jeg bliver bare ved med at tage på.

Jeg har haft en spiseforstyrrelse tendens da jeg var lidt yngre. Dvs. 15-19 år.

Der vejede jeg omkring 60 kg, hvilket egentlig ikke er decideret undervægtig.. men jeg tabte i alt ca 16 kg på meget kort tid. dvs. 1½-2 måneder. og har i den periode altid været på kur.

Jeg ved godt at det ikke er sundt at springe et måltid over når man er i den vægtklasse så derfor er det ikke okay.

Jeg er ved at være desperat mit BMI er på 25,35 er dvs. jeg rent faktisk er overvægtig lige nu! Så kan det vel ikke være så slemt at springe et måltid over når man er i den vægtklasse og spise en banan eller lign. istedet for nogle madder til frokost. Er måske på en måde bange for at falde i igen, ved at begynde at springe måltider over. Men der sker jo ingenting, vil bare gerne give min forbrænding et kick.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en pige på 21 der er 172 høj, og jeg vejer 75,8 kg.

Derfor vil jeg gerne tabe mig ca. 10 kg. som jeg har taget på af at stoppe med at ryge.

Men det er bare umuligt, jeg træner, jeg spiser sundt men der sker bare ingenting!

Tænkte på om jeg måske har spist sundt for længe... Så hvad indebærer sådan en fedtkur?

Jeg spiser ikke over 2000 kcal om dagen. og jeg bliver bare ved med at tage på.

Jeg har haft en spiseforstyrrelse tendens da jeg var lidt yngre. Dvs. 15-19 år.

Der vejede jeg omkring 60 kg, hvilket egentlig ikke er decideret undervægtig.. men jeg tabte i alt ca 16 kg på meget kort tid. dvs. 1½-2 måneder. og har i den periode altid været på kur.

Jeg ved godt at det ikke er sundt at springe et måltid over når man er i den vægtklasse så derfor er det ikke okay.

Jeg er ved at være desperat mit BMI er på 25,35 er dvs. jeg rent faktisk er overvægtig lige nu! Så kan det vel ikke være så slemt at springe et måltid over når man er i den vægtklasse og spise en banan eller lign. istedet for nogle madder til frokost. Er måske på en måde bange for at falde i igen, ved at begynde at springe måltider over. Men der sker jo ingenting, vil bare gerne give min forbrænding et kick.

Hvis du spiser omkring 2000 kcal om dagen og ikke taber dig, så prøv at sænke det med en 3-400 kcal. Vær rimelig præcis i starten med at tælle kalorier så du får en fornemmelse for meget mad ca. 1600 kcal er.

Hvordan forløber din træning? Cardio? Styrketræning?

At springe et måltider over øger ikke din forbrænding. Længere tids faste vil betyde at kroppen begynder at omdanne muskelvæv til energi da tilstrækkelig energi ikke kan udvindes fra depoterne hurtigt nok. Mindre muskelmasse = lavere stofskifte.

Spis ofte, 5-6 gange om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spiser omkring 2000 kcal om dagen og ikke taber dig, så prøv at sænke det med en 3-400 kcal. Vær rimelig præcis i starten med at tælle kalorier så du får en fornemmelse for meget mad ca. 1600 kcal er.

Hvordan forløber din træning? Cardio? Styrketræning?

At springe et måltider over øger ikke din forbrænding. Længere tids faste vil betyde at kroppen begynder at omdanne muskelvæv til energi da tilstrækkelig energi ikke kan udvindes fra depoterne hurtigt nok. Mindre muskelmasse = lavere stofskifte.

Spis ofte, 5-6 gange om dagen.

Man skal vist temmeligt langt ned i fedt% før kroppen begynder at "spise" af musklerne...

Link to comment
Share on other sites

det er aerobic o lign. sådan nogle træningshold man kan melde sig til...

men spiser jo ikke over de der 2000 kcal jeg må.. så tit er det faktisk 1600-1700 jeg spiser for..

har du prøvet at tælle PRÆCIST hvor mange kalorier du indtager på en dag.. Du skal også huske at tælle de ting du drikker med..

hvis du virkelig kun indtager 2000 kcal, og ikke taber dig, er 2000 kcal bare for mange.. simple as that.. så må du enten skrue ned for kalorierne eller op for motionen!!

Link to comment
Share on other sites

At være omkring de 2000 kcal virker som et godt sted, men fordi man indtager færre kcal hjælper det ikke nødvendigvis meget.

Mit råd er som start:

Der skal være lidt styrketræning ved siden af og ikke mindst, men ret vigtigt mindst 30 min cardio, mindst 3 gange pr uge. Husk at få masser af protein, og spis lidt flere grønsager end frugt da der er meget naturlig sukker i frugt.

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Man skal vist temmeligt langt ned i fedt% før kroppen begynder at "spise" af musklerne...

Ikke mig bekendt. Det kan være tilfældet for eksempel hvis en person ikke spiser efter aftensmad kl 18 eller 19 og springer morgenmaden over næste dag. Det er klart det ikke er kilo vi snakker om over en enkelt nat, men mange små bidder bliver lige pludselig til en del.

Hvem har sagt at det er 2000 kcal du må spise?

Er du ellers aktiv i løbet af dagen? Cykler du på arbejde, whatever...?

Jeg ville skyde på i og med du nok ikke har den største mængde muskelmasse og ikke er særlig stor at dit basalstofskifte er på omkring 13-1400kcal. På en aerobic time forbrænder du måske 250kcal(måske lidt højere/lavere). Så det du forbrænder på en dag hvor du træner er på omkring 17-1800 i bedste fald.

Hvilket jo passer nogenlunde med at du siger du spiser lige lidt under 2000kcal og ikke taber dig.

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

joo tæller mine kcal dagligt såå... tænkte mere på om min forbrænding ku være gået i stå.. hvad der kan kickstarte den igen

Din forbrænding er ikke gået i stå! Der findes ingen evidens for at raske menneskers forbrænding går i stå.. Du har indtaget flere kcal end du har forbrændt, derfor har du taget på!

Stofskiftekure- kikcstart og lignende er noget kællingesnak der hører til på QTV og Livet er fedt!

Fedttab er en langsommelig process- regn med MAX et kg om ugen.. Spring ikke måltider over, spis derimod groft fedtfattig proteinrig kost, og hold dig under dit ligevægtsindtag, så skal du nok tabe dig :smile:

Edit- sporgspzzer...

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

joo tæller mine kcal dagligt såå... tænkte mere på om min forbrænding ku være gået i stå.. hvad der kan kickstarte den igen

Din forbrænding går nok ik ligefrem i stå, men efter længere tid med lavt kcal-indtag vil de naturligvis falde lidt..

Mange gør det at de holder en spisedag eller en dag hvor man kontrolleret har et højere kcal-indtag, hvor ofte det er nødvendig for at holde gang i forbrændingen må man prøve sig lidt frem med... nogle holder det 1 gang i ugen, hvilket nok ik er helt nødvendig og derfor kræver ekstra arbejde i ugens løb... !! Men en kontrolleret spisedag hver 14 dag vil helt sikkert kunne hjælpe lidt..

Hvis du får en meget fedtfri kost vænner du din krop til at forbrænde protein og kulhydrater.. hvorved den ik vil være så god til at forbrænde fedt (efter hvad jeg har hørt)... Derfor snakker nogen om fedtkuren, hvor man får meget fedt i en periode for at sætte gang i forbrændingen, det er så nok mere opreklameret end hvad godt er... men ingen tvivl om at du kan sætte skub i det hvis du øger dit indtag af sundt fedt... Jeg øgede midt i min diæt den fra 40 g til 60 g dagligt... men meget mere end 60 g bør ik være nødvendig (kommer an på hvad du får nu)..

Valget af fødevarer har også indflydelse på din forbrænding... Kommer dine kulhydrater fra grøntsager vil de påvirke din forbrænding bedre end hvis det er fra f.eks. slik selv om indtaget er det samme rent kcal.. Så vælg dine madvarer med omhug.. (inderst inde ved vi jo godt hvad der er bedst at spise)

Sidst men ikke mindst... træning hvor du får din puls op og styrketræning er et must for at få et flot og vedvarende vægttab.. og det hjælper bestemt på forbrændingen..

//Anita

Link to comment
Share on other sites

hah ok.. men mente nu mere i forbindelse med rygestop har jeg hørt at den kan gå i stå... he he...

Jooh... er bare ikk vant til det kan gå så langsomt.. hvorfor kan man blive så fed på så kort tid og så skal tabe sig på så lang tid.. det er unfair..

I dont make the rules :smile: Jeg skrev du sku spise fedtfattigt, men som Anita Rye skriver så skal du selvfølgelig ikke udelade det af kosten- Det er sundt (det rigtige fedt, fisk, nødder, avocado osv) smager godt og giver en god mærhedsfølelse.. Men alt med måde

Mange Pro BBére cirkulerer deres carb indtag for at manipulere stofskiftet, men efter min bedste overbevisning burde det ikke være aktuelt i forbindelse med alm menneskers vægttab..

Her må eksperterne meget gerne rette mig hvis jeg tager fejl :smile:

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke tager fejl øger nikotin stofskiftet, derfor tager du på når du er stoppet. Hvis du taber dig for hurtigt er det ofte lagre af vand i kroppen og kun lidt fedt der forsvinder. Taber du dig over længer tid er det mere fedt og mindre muskel masse som du jo gerne vil holde på.

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Jo men atlsåå.. jeg spiser også fedtfattigt.. Hele tiden..

jeg har sådan set ikke spist så meget mere fedt end jeg plejede fordi jeg har taget de 10 kg på.. forbræningen er bare meget højere end ikke rygeres... så ligepludselig så kan ens krop tit ikk finde ud af det nå man stopper... så blir stofskifte tit og ofte meget lavt..lavere end da man ikke røg til at starte med .. man siger som tommelfingerregel at man ikke kan gøre noget imod det før et år efter rygestoppet..fint.. men nu er det 1½ år siden.. Sådan har jeg forstået det..

Fx er jeg begyndt på sådan noget latterlig koncentreret grøn te.. Det er ikke det almindelige grøn te skal det lige siges.. det sku sætte forbrændingen igang, men det hjælper ikke.. Så tænkt ejeg måske på æbleeddike.. eller noget.. eller er jeg totalt off.. hah

Link to comment
Share on other sites

Jo men atlsåå.. jeg spiser også fedtfattigt.. Hele tiden..

jeg har sådan set ikke spist så meget mere fedt end jeg plejede fordi jeg har taget de 10 kg på.. forbræningen er bare meget højere end ikke rygeres... så ligepludselig så kan ens krop tit ikk finde ud af det nå man stopper... så blir stofskifte tit og ofte meget lavt..lavere end da man ikke røg til at starte med .. man siger som tommelfingerregel at man ikke kan gøre noget imod det før et år efter rygestoppet..fint.. men nu er det 1½ år siden.. Sådan har jeg forstået det..

Fx er jeg begyndt på sådan noget latterlig koncentreret grøn te.. Det er ikke det almindelige grøn te skal det lige siges.. det sku sætte forbrændingen igang, men det hjælper ikke.. Så tænkt ejeg måske på æbleeddike.. eller noget.. eller er jeg totalt off.. hah

Spis sundt som du plejer og dyrk lidt motion. Easy :tongue:

Ps Grøn te hjælper minimalt, men det er sundt.

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Jo men atlsåå.. jeg spiser også fedtfattigt.. Hele tiden..

jeg har sådan set ikke spist så meget mere fedt end jeg plejede fordi jeg har taget de 10 kg på.. forbræningen er bare meget højere end ikke rygeres... så ligepludselig så kan ens krop tit ikk finde ud af det nå man stopper... så blir stofskifte tit og ofte meget lavt..lavere end da man ikke røg til at starte med .. man siger som tommelfingerregel at man ikke kan gøre noget imod det før et år efter rygestoppet..fint.. men nu er det 1½ år siden.. Sådan har jeg forstået det..

Fx er jeg begyndt på sådan noget latterlig koncentreret grøn te.. Det er ikke det almindelige grøn te skal det lige siges.. det sku sætte forbrændingen igang, men det hjælper ikke.. Så tænkt ejeg måske på æbleeddike.. eller noget.. eller er jeg totalt off.. hah

Igen Henviser jeg til QTV og Lene Hanson! Har du overvejet Detox så du kan få renset ud i alle kroppens gift og affaldsstoffer? :smile:

Det er naturligvis gas- Nikotin, koffein og grøn te har vist sig at kunne hæve stofskiftet en anelse, men hvis du skal tabe dig er det maden du skal se på...

Link to comment
Share on other sites

JO det har jeg, jeg kan ikk gøre for at dit hovede ikke kan rumme at ens stofskifte rent faktisk godt ka gå i stå efter et rygestop.

Jeg ved HAR styr på maden.

Fx igår spiste jeg en en grovbolle til morgenmad.

3 bananer i løbet af dagen.

En rugbrødsmad.

Lidt fisk og kartofler til aftensmad.

drikker kun vand eller cola light.

Såda har min kost set ud længe og der sker ikk noget. OKAY!

Er det så skåret ud i pap

der var måske for 1600 kcal der...

kan sagtens regne kcal ud og kigger på pakkerne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share