Sign in to follow this  
CykelMyggen

Intervaltræning med pulsur.

Recommended Posts

Hej,

Jeg er 50 år og pt i dårlig form. Min hvile puls er 70 og jeg går udfra at min max puls er 170+.

Jeg forsøger mig med intervaltræning på kondicykel med 1 minuts intervaller.

Efter ca 10 min. opvarmning har jeg en puls på ca 140.

Herefter øger jeg intensiteten til min puls når 150, det tager ca 25 sek.

Herefter slækker jeg lidt på modstanden, og min pulsfotsætter med at stige til ca 155.

Efter 1 minut (inkl de 25 sek) går jeg ned på 100 W eller mindre og min

puls falder.

I begyndelsen kan pulsen godt nå ned på 140 igen efter 1 minut med lav modstand. Men efter nogle intervaller når jeg kun ned på 145 - 150 i pauserne.

Skyldes det min dårlige form? Skal jeg gøre pauserne længere?

Håber I har et par gode råd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er helt normalt i et intervalprogram med relativt korte intervaller, at pulsen generelt vil stige i løbet af programmet - senere når du kommer i bedre form vil du kunne køre programmet - med den nuvlærende belastning - uden at stige i puls, men det er jo ikke så interssant.

Jeg synes det ser fornuftigt ud - hvis du kan gennemføre programmet er det fint fint - du skal køre med en intensitet der lige netop gør det muligt at gennemføre den sidste interval på sammen niveau som den første - måske en smule dårligere. Hvis du stadig har noget at skyde med - så har du kørt for langsomt :)

Med de pulstal du opgiver arbejder du i dine intervaller med 80-85 % relativ intensitet - det er flot og meget effektivt - så det er meget forståeligt hvis du synes det er hårdt. Hvor mange køre du?

15sek/15 sek eller evt 15 sek/ 30 sek til at begynde med, er en meget effektiv variation, fuld skrue uden hæninger i de 15sek og så pause eller langsom cykling i pausen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Arne. Tak for hurtig svar,

Du skriver, at jeg skal kunne køre sidste interval på næsten samme niveau, som de første, for at have ramt den rette intensitet. Hvis jeg gør dette, havner mun puls på 160+, og det tror jeg ikke er godt med min alder og kondition.

Jeg går udfra, at du med niveau mener ydelse i Watt på cyklen og ikke puls niveau. Så hvis jeg i alle intervaller vil nå en puls omkring 155, bliver jeg nødt til hen ad vejen at sænke modstanden eller forlænge pauserne.

Jeg kunne også vlæge at nå en lavere puls i de første intervaller og så lade den skride til 155 i de sidste.

Hvad skal jeg vælge?

Næste gang vil jeg prøve at holde stille i pausene, da min pluls restituerer meget hurtigere ved stilstand end selv meget let tråd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er helt fint at forlænge pausen lidt, hvis ikke du synes, pulsen er lav nok til at køre interval igen, når det efter planen er tid.

Hvis ikke du er helt rolig ved at arbejde med høj puls, synes jeg du skulle gå til din læge og få et tjek. Du kan få taget røngten af brystkassen og lavet en EKG-scanning.

God træning!

Ziggy :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig med Ziggy i det meste. Jeg tror ikke du skal være så bange for at komme op i puls - hvis der ikke er noget galt med dit hjerte og kresløb i øvrigt - så er du ikke for gammel til at presse dig selv - men selvfølgelig skal træning vare rar og tryg - så hav endelig dig selv med i det.

Me niveau mener jeg ganske rigtigt det samme udførte arbejde - og det er fint at justere dit program så du slutter på et pulsniveau du er tryg ved.

Helt enig i at du godt kan forlænge pauserne eller arbejde mindre - det vil ikke væsentligt forringe dit træningsudbytte.

God fornøjelse!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej cykelmyg,

Jeg synes ikke du skal holde helt stille i pauserne. Ved at lave lidt sørger du for at få holdt blod-cirkulationen igang og transporteret affaldsstofferne væk. Samtidig vil lidt aktivitet sørge for at der stadig vil blive "pumpet" blod tilbage til hjertet så du ikke pludselig besvimer i løbet af de sidste pauser. Det er desuden min erfaring at aktivitet i pauserne (når de første hårde sekunder er overstået) gør det nemmere at køre fuld skrue igen.

Saarndaars

(jeg er lidt utilfreds med dit valg af navn - det ville jeg have haft :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this