Mollerup mod Challenge Aarhus


Mollerup
 Share

Recommended Posts

Søndag 06-02-2011.

Uge 5.

Mandag 1 times spinning og 800 meters svømning.

Tirsdag 2 timres spinning.

Onsdag 2 timres spinning.

Torsdag 2 timres spinning.

Fredag 550 metres svømning, hade store problemer med vejrtrækningn.

Lørdag 1 times spinning, jeg blev nød til at gå først i anden time, da jeg hoster ret meget.

søndag 75 km landevej, vi forsøgte at følge Challenge Aarhus cykel rute, jeg hade lagt routen ind på min Garmin EDGE 705, den var meget svær at følge, kørte forkert flere gange, efter Odder opgav vi at følge ruten, det kostet alt for meget energi at køre forkert.

Vi kørte til Hov og tilbage til Aarhus igen, men vi valgte at følge ckel rute 5, jeg syntes jeg kunne kende den og den kørte gennem skoven efter et stykke skiftet vejen til grussti, det sænket snit hastigheden meget og det var hårdt.

Formen mangler en del og jeg skal have købt noget overtræk til mine sko, det var meget koldt for fødderne.

Link to comment
Share on other sites

Mandag 07-02-2011.

Jeg var til fys i dag.

Han fik mig til at stå på et ben og lave en knæbøjning, det var tydeligt at se jeg "falder" til siden når jeg rejser mig op, det vil også sige når jeg lander ved løb.

Jeg fik nogle øvelser at lave og vist hvordan jeg skal tape min fod op også er der bestilt en sål til mig.

Han sagde det var ok jeg startet på CrossTrainer.

Jeg syntes det lyder lovende

Link to comment
Share on other sites

Hey,

Fedt med endnu en Tri'er på MOL. Tag det roligt i starten, og sørg for motivationen er med hele vejen.

Og mht løb, så er det bare ro på i starten. Var heller ikke vant til at løbe, og følte det var meget frustrerende i starten. Det skal nok komme, bare ikke forcere, for så kommer skaderne.

Keep it up!

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Hey,

Fedt med endnu en Tri'er på MOL. Tag det roligt i starten, og sørg for motivationen er med hele vejen.

Og mht løb, så er det bare ro på i starten. Var heller ikke vant til at løbe, og følte det var meget frustrerende i starten. Det skal nok komme, bare ikke forcere, for så kommer skaderne.

Keep it up!

/Motta

Hej, ja Tri virker som en fed sport.

Jeg har løbet Berlin Maraton og nogle andre løb, så løb er ikke noget problem, trænet op til halv maraton på 2 måneder sidst.

Jeg har allerede en hæl skade, det var pga af det jeg var til fys.

Det jeg får problemer med er helt klart svømning, bare jeg kommer ind under tidsgrænsen, så tror jeg ikke at det bliver noget problem at gennemføre.

Link to comment
Share on other sites

Hej, ja Tri virker som en fed sport.

Jeg har løbet Berlin Maraton og nogle andre løb, så løb er ikke noget problem, trænet op til halv maraton på 2 måneder sidst.

Jeg har allerede en hæl skade, det var pga af det jeg var til fys.

Det jeg får problemer med er helt klart svømning, bare jeg kommer ind under tidsgrænsen, så tror jeg ikke at det bliver noget problem at gennemføre.

Okay cool nok, har vist ikke læst langt nok tilbage :blush:

Det er nitten med skader, og nærmest det værste der kan ske, da det ødelægger rytmen i træningen. Jeg håber og beder til guderne om at holde mig skadesfri, og prøver igennem styrketræning at holde led, sener etc i form så de kan klare belastningen ved løb, cykling og svømning.

Svømningen er helt sikkert det nemmeste, hvis man kan svømme, og det sværste hvis man ikke kan. Jeg har ikke fokuseret meget på svømningen, da jeg føler mig i ok svømmeform, og allerede har lavet nogen tider der lover fint i forhold til mine mål. Min plan er at havsvømning til foråret i våddragt skal udgøre hovedparten af træningen i den disciplin.

Er der en tidsgrænse på hver disciplin? Troede kun der var en øvre tidsgrænse på hele løbet?

/M

Link to comment
Share on other sites

Okay cool nok, har vist ikke læst langt nok tilbage :blush:

Det er nitten med skader, og nærmest det værste der kan ske, da det ødelægger rytmen i træningen. Jeg håber og beder til guderne om at holde mig skadesfri, og prøver igennem styrketræning at holde led, sener etc i form så de kan klare belastningen ved løb, cykling og svømning.

Svømningen er helt sikkert det nemmeste, hvis man kan svømme, og det sværste hvis man ikke kan. Jeg har ikke fokuseret meget på svømningen, da jeg føler mig i ok svømmeform, og allerede har lavet nogen tider der lover fint i forhold til mine mål. Min plan er at havsvømning til foråret i våddragt skal udgøre hovedparten af træningen i den disciplin.

Er der en tidsgrænse på hver disciplin? Troede kun der var en øvre tidsgrænse på hele løbet?

/M

He he helt ok, den er også ved at være lang.

Jeg er super dårlig til svømning, så der ligger jeg min focus.

Jo der er tidsgrænse ved IronMan er det 2 timer og 15 eller 20 min, så der er ca det halve ved halv :bigsmile:

  • 06:00 - 07:30 T1 åben for atleter
  • 08:00 Race start professionelle
  • 08:05 - 09:00 Race start age groups
  • 10:15 Cut off svømning
  • 12:05 Første PRO krydser målstregen
  • 14:00 Cut off cykling
  • 17:00 Cut off løb
  • 17:30 Præmieoverrækkelse, Tangkrogen

Så man har mindst 1 time 15 min.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 08-02-2011.

Jeg er sku syg igen under 60% af normal lunge kapacitet, ingen feber, kun lidt hoste.

Fuck det er surt for et dage siden var lungerne perfekte.

Pis, det kunne måske have noget at gøre med at min Astma spray var løbet tør, damm jeg er en spasser at jeg ikke holder øje med dem.

Der steg min lunge kapacitet til 80 %, jeg burde have en lussing :laugh:

Link to comment
Share on other sites

He he helt ok, den er også ved at være lang.

Jeg er super dårlig til svømning, så der ligger jeg min focus.

Jo der er tidsgrænse ved IronMan er det 2 timer og 15 eller 20 min, så der er ca det halve ved halv :bigsmile:

  • 06:00 - 07:30 T1 åben for atleter
  • 08:00 Race start professionelle
  • 08:05 - 09:00 Race start age groups
  • 10:15 Cut off svømning
  • 12:05 Første PRO krydser målstregen
  • 14:00 Cut off cykling
  • 17:00 Cut off løb
  • 17:30 Præmieoverrækkelse, Tangkrogen

Så man har mindst 1 time 15 min.

Har du fundet dig en træner til at hjælpe dig med svømningen, hvis det er her dine problemer ligger?

Det kan være gode penge at bruge på at kunne komme godt og sikkert igennem svømningen og ikke ligne en død sælunge bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Har du fundet dig en træner til at hjælpe dig med svømningen, hvis det er her dine problemer ligger?

Det kan være gode penge at bruge på at kunne komme godt og sikkert igennem svømningen og ikke ligne en død sælunge bagefter.

Jeg har ikke fundet nogle træner endnu.

Aarhus 1900Tri har ikke tid til at tage sig af nye dårlige svømmere, de har fået 50 nye medlemmer.

Jeg tænkte på og jeg bare skulle få nogle timer i vandet, men det vil måske være en ide at øve med den rigtige teknik.

Jeg har meget svært ved at trække vejret i siden og puste ud under vand, syntes at jeg får vand i næsen og mund, så jeg svømmer med hoved over vand.

Tror min puls er så høj at jeg har svært ved at koncentrerer mig om teknik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fundet nogle træner endnu.

Aarhus 1900Tri har ikke tid til at tage sig af nye dårlige svømmere, de har fået 50 nye medlemmer.

Jeg tænkte på og jeg bare skulle få nogle timer i vandet, men det vil måske være en ide at øve med den rigtige teknik.

Jeg har meget svært ved at trække vejret i siden og puste ud under vand, syntes at jeg får vand i næsen og mund, så jeg svømmer med hoved over vand.

Tror min puls er så høj at jeg har svært ved at koncentrerer mig om teknik.

Det med at du ikke føler du kan få vejret har nok ikke meget med pulsen at gøre, men mere dårlig teknik og din underbevidsthed der panikker.

Her er en træner god, for du skal lærer at være i vandet og ikke kun svømme. Når jeg mener være i vandet lyder det måske lidt langt ude og hippie agtigt, men tag ikke fejl. Din krop er nu i et meget nyt element, hvor den ikke ved hvad den skal gøre af sig selv.

Så brug tiden nu på at lærer vandet og teknikken at kende inden du går igang med interval træning og lign.

Dertil kommer det at svømme 1,9 km i en hal og 1,9 km i åbent vand er 2 vidt forskellige ting.

Link to comment
Share on other sites

Det med at du ikke føler du kan få vejret har nok ikke meget med pulsen at gøre, men mere dårlig teknik og din underbevidsthed der panikker.

Her er en træner god, for du skal lærer at være i vandet og ikke kun svømme. Når jeg mener være i vandet lyder det måske lidt langt ude og hippie agtigt, men tag ikke fejl. Din krop er nu i et meget nyt element, hvor den ikke ved hvad den skal gøre af sig selv.

Så brug tiden nu på at lærer vandet og teknikken at kende inden du går igang med interval træning og lign.

Dertil kommer det at svømme 1,9 km i en hal og 1,9 km i åbent vand er 2 vidt forskellige ting.

Jeg var nede og svømme i dag, prøvet at teste pulsen efter at have svømmet, lå pulsen kun på Ca. 70%.

Så det ser ud til du har ret.

Jeg prøvet at øve vejrtrækning, det er godt nok svært.

Det blev til 600 meter, skal til svømning igen tirsdag.

Link to comment
Share on other sites

Mandag 14-02-2011.

Uge 6.

Mandag ingen træning

Tirsdag 1 times spinning og en time på Crosstrainer.

Onsdag 2 timers spinning

Torsdag 2 timres spinning.

Fredag 1 times spinning, ½ time crosstrainer og ½ times Concept 2.

Lørdag 2 timers spinning.

søndag 1 time 45 minutter Crosstrainer og 600 meters svømning.

Har været lidt syg i denne uge, så droppet turen på raceren lørdag, min makker tog 95 km.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var nede og svømme i dag, prøvet at teste pulsen efter at have svømmet, lå pulsen kun på Ca. 70%.

Så det ser ud til du har ret.

Jeg prøvet at øve vejrtrækning, det er godt nok svært.

Det blev til 600 meter, skal til svømning igen tirsdag.

Det er ikke kun nok at øve vejrtrækningen, du skal også øve din tryghed i vandet, og ja det lyder skørt. Prøv f.eks. at lave et par undervandssvømning med pause efter hver og forsøg at komme længere og længere hver gang. Når/hvis dette bliver for let kommer den udvidede version som hedder at dykke ned under vandet og holder sig dernede ved at holde fast i et eller andet, når der så er gået 20-120 sek. begynder du at dykke/svømme uden at trække vejret. Når du kan dette og stadig kan dykke/svømme 25 meter uden at trække vejret har du et godt fundament i forhold til din tryghed i vandet.

Husk nu også at få trænet din placering i vandet så du ligger så vandret som muligt uden flydemidler eller våddragt. Jo bedre position i vandet uden dette, jo bedre komme du til at ligge i en våddragt og jo lettere bliver det at svømme generelt.

Hvis du har nogle spørgsmål til svømning kan du bare skrive her eller en PM.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke kun nok at øve vejrtrækningen, du skal også øve din tryghed i vandet, og ja det lyder skørt. Prøv f.eks. at lave et par undervandssvømning med pause efter hver og forsøg at komme længere og længere hver gang. Når/hvis dette bliver for let kommer den udvidede version som hedder at dykke ned under vandet og holder sig dernede ved at holde fast i et eller andet, når der så er gået 20-120 sek. begynder du at dykke/svømme uden at trække vejret. Når du kan dette og stadig kan dykke/svømme 25 meter uden at trække vejret har du et godt fundament i forhold til din tryghed i vandet.

Husk nu også at få trænet din placering i vandet så du ligger så vandret som muligt uden flydemidler eller våddragt. Jo bedre position i vandet uden dette, jo bedre komme du til at ligge i en våddragt og jo lettere bliver det at svømme generelt.

Hvis du har nogle spørgsmål til svømning kan du bare skrive her eller en PM.

Mange tak :smile:

Det lyder som nogle gode øvelser, jeg er lige kommet i tanke om at grunden til at jeg ikke har haft lyst til at puste ud under vand er jeg puster ud af munden og ikke næsen som jeg burde og derfor får vand i næsen.

Jeg regner med at sætte min tid i svømmehallen op til 3 gange om ugen i stedet for de 1-2 gange om ugen jeg gør nu.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ved at lave en træningsplan, så jeg får lidt mere styr på min træning.

Mandag 1 times Cross og 1 times spinning, hver anden mandag træningsfri.

Tirsdag 1 times svømning, 1 times Cross og løb.

Onsdag 1 times spinning og 1 times Cross.

Torsdag 1 times Cross og en times spinning.

Fredag 1 times svømning og 1 times spinning.

Lørdag 2 timers spinning eller landevej på Raceren.

Søndag 1 times svømning og Cross.

Jeg har snakket med han jeg træner Tri med at lave lørdag til mini Tri dag, så vi tager svømning, spinning/racer og Cross/løb hver lørdag.

Planen er at bytte Crosstrainer ud med løb når min hæl er klar til det og at Spinning bliver byttet ud med racer når vejret er bedre, inc 2 * 23 km cykling til og fra arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 16-02-2011.

Jeg var til svømning i går, det gik ikke så godt, nogle gange kunne jeg kun svømme 25 meter før jeg blev forpustet, men jeg fandt ud af jeg trækker vejret alt for ofte, trækker det ved armtag, prøvet med hver 3 i stedet det var noget bedre.

Jeg overvejer at melde mig ind i http://svomning1900.dk på et begynder voksenhold, det er 2 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 16-02-2011.

Jeg var til svømning i går, det gik ikke så godt, nogle gange kunne jeg kun svømme 25 meter før jeg blev forpustet, men jeg fandt ud af jeg trækker vejret alt for ofte, trækker det ved armtag, prøvet med hver 3 i stedet det var noget bedre.

Jeg overvejer at melde mig ind i http://svomning1900.dk på et begynder voksenhold, det er 2 gange om ugen.

Hvordan foregår din vejrtrækning? Puster du luften langsomt ud hele tiden eller i et stort ryk lige inden du tager hovedet op for at trække vejret?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan foregår din vejrtrækning? Puster du luften langsomt ud hele tiden eller i et stort ryk lige inden du tager hovedet op for at trække vejret?

He he, er slet ikke kommet så langt at jeg puster ud under vandet, min næse er lidt stoppet(vidste ikke det var meningen at jeg skulle spuste luften ud gennem næsen), så bruger kun munden lige nu og hvis jeg puster ud med munden under vand får jeg vand i næsen.

Men jeg puster luft ud lige før jeg tager et tag, jeg forsøgte at trække vejet efter 3 tag og puste ud lige før, men det er ret svært.

Link to comment
Share on other sites

He he, er slet ikke kommet så langt at jeg puster ud under vandet, min næse er lidt stoppet(vidste ikke det var meningen at jeg skulle spuste luften ud gennem næsen), så bruger kun munden lige nu og hvis jeg puster ud med munden under vand får jeg vand i næsen.

Men jeg puster luft ud lige før jeg tager et tag, jeg forsøgte at trække vejet efter 3 tag og puste ud lige før, men det er ret svært.

Om man puster ud igennem mund eller næse sådan set lige meget, men der kan klart komme mest luft ud hurtigst igennem munden. At få vand i næsen er en vane sag og skal nok komme ud igen og kan sagtens hjælpes på vej.

At trække vejret hver 3. tag er det som giver den mest harmoniske rytme i din crawl, så bliv endelig ved med dette. Det at det er svært ligger højst sandsynligt i din (ja undskyld) dårlige teknik og (vil jeg tro) dårlige kropsposition i vandet, samt at du kan koordinere din vejrtrækning forkert.

Så en klub, hvor der står en kompetent træner på kanten er absolut en god ide og bliver hurtigt pengene værd.

Link to comment
Share on other sites

Søndag 20-02-2011.

Planen for denne uge så sådan ud.

Mandag 1 times Cross og 1 times spinning, hver anden mandag træningsfri.

Tirsdag 1 times svømning, 1 times Cross og løb.

Onsdag 1 times spinning og 1 times Cross.

Torsdag 1 times Cross og en times spinning.

Fredag 1 times svømning og 1 times spinning.

Lørdag 2 timers spinning eller landevej på Raceren.

Søndag 1 times svømning og Cross.

Træningen blev sådan her.

Mandag 45 min Cross og 2 times spinning.

Tirsdag 1 times svømning. var for træt efter svømning til at tage ned i centeret.

Onsdag 1 times cross og 1 times spinning.

Torsdag 45 min Cross og en times spinning.

Fredag træningsfri, skal sætte en køkkensbords plade op hos min mor, det tog længer tid end jeg regnet med.

Lørdag 3 timers spinning og lidt styrketræning.

Søndag 1.300 meters svømning.

Trænings ugen ikke helt som planlagt, men ok.

Da jeg lage træningsplanen glemte jeg helt styrketræning, regner med 3 gangs styrketræning om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Om man puster ud igennem mund eller næse sådan set lige meget, men der kan klart komme mest luft ud hurtigst igennem munden. At få vand i næsen er en vane sag og skal nok komme ud igen og kan sagtens hjælpes på vej.

At trække vejret hver 3. tag er det som giver den mest harmoniske rytme i din crawl, så bliv endelig ved med dette. Det at det er svært ligger højst sandsynligt i din (ja undskyld) dårlige teknik og (vil jeg tro) dårlige kropsposition i vandet, samt at du kan koordinere din vejrtrækning forkert.

Så en klub, hvor der står en kompetent træner på kanten er absolut en god ide og bliver hurtigt pengene værd.

Jeg var til svømning i dag, jeg prøvet at fastholde 3 tag også vejrtrækning, det kører fint indtil at jeg bliver træt, så bliver det svært.

Jeg svømmet 10 * 75 meter, 7 * 50 meter og 2 * 100 meter.

Jeg prøvet at svømme med hoved/ansigtet under vand, det går også fint ca. 25 meter, det er også som om det er lettere, men det går galt efter ca. 25 meter, får jeg vand i næsen eller munden, så begynder jeg at svømme med hoved over vand igen.

Det tyder på træning, træning og træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var til svømning i dag, jeg prøvet at fastholde 3 tag også vejrtrækning, det kører fint indtil at jeg bliver træt, så bliver det svært.

Jeg svømmet 10 * 75 meter, 7 * 50 meter og 2 * 100 meter.

Jeg prøvet at svømme med hoved/ansigtet under vand, det går også fint ca. 25 meter, det er også som om det er lettere, men det går galt efter ca. 25 meter, får jeg vand i næsen eller munden, så begynder jeg at svømme med hoved over vand igen.

Det tyder på træning, træning og træning.

Nu kommer den yderst provokerende og lettere dumme kommentar, hvad med at spytte vandet ud af munden og puste luft igennem næsen når du får vand ind der? :tongue:

Det er vigtigt at du holder hovedet og specielt ansigtet i vandet. Jo mere masse du har over vandet jo mere synker du og hvis den masse du tager op over vandet er ude i "enden" fungere det hele bare som en vippe og får den modsatte ende til at synke. Ergo din hofte og bene synker og du svømmer op af bakke, hvilket ikke er super optimalt.

Tænk lidt over dette her. Kroppens tyngdepunkt ligger nede i bækkenet, men flydepunketet ligger i brystkassen (lungerne)m så hvad vil der ske hvis du samler benene og har armene langs siden af kroppen og ikke bevæger dig?

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer den yderst provokerende og lettere dumme kommentar, hvad med at spytte vandet ud af munden og puste luft igennem næsen når du får vand ind der? :tongue:

Det er vigtigt at du holder hovedet og specielt ansigtet i vandet. Jo mere masse du har over vandet jo mere synker du og hvis den masse du tager op over vandet er ude i "enden" fungere det hele bare som en vippe og får den modsatte ende til at synke. Ergo din hofte og bene synker og du svømmer op af bakke, hvilket ikke er super optimalt.

Tænk lidt over dette her. Kroppens tyngdepunkt ligger nede i bækkenet, men flydepunketet ligger i brystkassen (lungerne)m så hvad vil der ske hvis du samler benene og har armene langs siden af kroppen og ikke bevæger dig?

He he kun en kende provo :tongue:

Ja spyttet det ud igen, men det er ikke vidre behageligt og det forstyrer mig pænt meget, der skal godt nok ikke meget til at forstyrrer mig når jeg svømmer, skal nok bare vende mig til det.

Jeg kan godt mærke at kroppen kommer til at hænge skævt i vandet, må bare træne noget mere.

Hvordan med fødderene/benene, hvor stor bevægelse skal der være er det hele benet som skal bevæges eller er det kun fødderne?

Der var også en veltrænet pige som også lige var startet til svømning, hun cyklet, løb og dyrket meget, men hun holdte også pause efter hver 50 meget og hun svømmet bryst svømning, så jeg var ikke den som var dårligest til at svømme i går :laugh:

Link to comment
Share on other sites

He he kun en kende provo :tongue:

Ja spyttet det ud igen, men det er ikke vidre behageligt og det forstyrer mig pænt meget, der skal godt nok ikke meget til at forstyrrer mig når jeg svømmer, skal nok bare vende mig til det.

Jeg kan godt mærke at kroppen kommer til at hænge skævt i vandet, må bare træne noget mere.

Hvordan med fødderene/benene, hvor stor bevægelse skal der være er det hele benet som skal bevæges eller er det kun fødderne?

Der var også en veltrænet pige som også lige var startet til svømning, hun cyklet, løb og dyrket meget, men hun holdte også pause efter hver 50 meget og hun svømmet bryst svømning, så jeg var ikke den som var dårligest til at svømme i går :laugh:

Jeg ved godt, at det er en provokerende måde at skrive det på, men folk har det med nogle gange at tænke tingene for meget igennem og derved besværliggøre tingene.

Med hensyn til kropsholdningen er det vigtigt IKKE at benytte flydemidler til at holde benene oppe, for så lærer kroppen ikke at gøre dette selv.

Et godt crawlbenspark er svært at forklarer og kræver en speciel måde at bruge benene på. Bevægelsen kommer fra hoften, knæene er stive men fleksible og anklerne er bløde som smør. En god måde at træne bensparket på er at lave stående benspark i vandet. Så ned i vandet, ret dig op, armene ind til sidden eller krydset på brystet og så laver du benspark her. Målet er at holde hovedet over vandet og stå stille i vandet, så ikke noget med at bevæge sig rundt eller dreje. På den måde får du arbejdet bevægelsen ind og du er nødsaget til at sparke begge veje i bensparket, igen en vigtig ting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share