Hvor mange reps? Forvirret :)


GirlieOdense
 Share

Recommended Posts

Hejsa!!

Har set lidt logbøger osv herinde, og kan se der er en del forskel på hvor mange reps der tages af øvelserne.

Hvad er bedst??

Pt. kører jeg med 10 reps pr øvelse, og har jeg lige smidt ekstra vægt på har jeg en aftale med mig selv om, at det "bare" skal ligge imellem 8 og 10 reps.

Men hvad er optimalt?

Har set at nogen kører flere reps ved f.eks triceps træning? Er det bedre eller?

fortæl fortæl - vil lære!! :w00t:

Link to comment
Share on other sites

altså det kommer an på hvad du vil med din træning

de procenter jeg skriver nu er af din max i de forskellige øvelser..

90-100% - max styrke ved bedre nervereting (flere mekaniske enheder aktiveres) 1-4 rep's

80% - optimal kompromis af bedre nerveretning og øget hypertrophy (bodybuilding) 6-12 rep's

70% - bedste område for hypertrophy (bodybuilding) 10-15 rep's

20-50% genoptræning ved skade 20-30 rep's

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!!

Har set lidt logbøger osv herinde, og kan se der er en del forskel på hvor mange reps der tages af øvelserne.

Hvad er bedst??

Pt. kører jeg med 10 reps pr øvelse, og har jeg lige smidt ekstra vægt på har jeg en aftale med mig selv om, at det "bare" skal ligge imellem 8 og 10 reps.

Men hvad er optimalt?

Har set at nogen kører flere reps ved f.eks triceps træning? Er det bedre eller?

fortæl fortæl - vil lære!! :w00t:

:cool: Gentagelser behøver nødvendigvis ikke ligge mellem 8 til 10 stk. For at øge styrke kan du træne på tungere kg med færre gentagelser. For at øge din muskel kondition kan du køre med flere gentagelser med færre kg. Hvis du har skader kan det være en fordel at køre med mange gentagelser (op til 50), for at blive dine skader kvit. Som det nu er med 50 gentagelser drejer det sig om at lave bevægelsen (øvelsen) med kg på så du ikke mærker smerte i skaden. kg belastning skal (med 50 rep), være på det der hedder dagsform (hvad du kan den pågældende dag), med 50 gentagelser eller 40,30,20,10 eller færre gentagelser.

Det er så vigtigt at finde ud af hvad dit mål er med din øvelse/træning, for at finde ud af hvor mange rep/gentagelser og hvilke øvelser du skal træne. :smile:

Jeg selv kører for tiden 40 rep i triceps pushdown på minimum kg pga skader i begge hæftninger i tricepser. :4crutches:

:smile:

Link to comment
Share on other sites

da du skriver at du træner for at tabe dig og få en veldefineret krop, så det kan ses at der er andet end fedt og knogler. Så træner du efter min mening med rette antal rep.

Du har ingen grund til at sænke antallet, da styrke elementet er ligegyldigt.

Massere af cardio(løbeture osv.) og vægttræning med 8-12 rep.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Målet med min styrketræning er at tabe mig, få en harmonisk og trænet krop - som dog ikke er pumpet - er mest til det slanke, trænede look (som jeg IKKE har pt! :laugh: )

Vil gerne have markerede muskler uden at det bliver for meget, så det går ud over det feminine look :bigsmile:

Det var dog yderst fornuftigt :bigsmile: , der er en del piger, der har mistet meget af deres feminine look pga. træning.

Siger man ikke nomalt at man skal tage så mange gentagelser man kan med en given vægt.

Link to comment
Share on other sites

Det var dog yderst fornuftigt :bigsmile: , der er en del piger, der har mistet meget af deres feminine look pga. træning.

Siger man ikke nomalt at man skal tage så mange gentagelser man kan med en given vægt.

Sludder og vrøvl. Der er da ikke mange piger der mister deres feminine look bare fordi de træner. Det er også fjollet at GirlieOdense tror at hun bliver pumpet at se på. Det er jo ikke fordi hun bliver til en pro bb'er af at løftevægte 3 gange om ugen.

8-12 gentagelser lyder fornuftigt.

Link to comment
Share on other sites

hvor er de steder? og hvor er de forkerte steder??

Det kommer vel an på kvindens struktur og ønsker for sin kropsform.

Hvis man har muskuløse ben og bred hofte og ingen muskel på overkroppen er det måske ikke så kvikt at træne ben i lange baner. Hvorimod det kan være smart for en kvinde med "svømmer krop".

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel an på kvindens struktur og ønsker for sin kropsform.

Hvis man har muskuløse ben og bred hofte og ingen muskel på overkroppen er det måske ikke så kvikt at træne ben i lange baner. Hvorimod det kan være smart for en kvinde med "svømmer krop".

er det ikke blot pga. for høj fedt%

Der er vel næppe ret mange kvinder, som ikke træner!(samme gælder faktisk for de fleste også selv om de skulle træne) der har reelle problemer med at de har for store muskler!?

Jeg synes personligt at det er meget flottere når pigers ben har en smule form, og det kan ses at der er muskler i dem frem for kun "fedt-ben". Det hænger dog tæt sammen med en fornuftig fedt%

Link to comment
Share on other sites

er det ikke blot pga. for høj fedt%

Der er vel næppe ret mange kvinder, som ikke træner!(samme gælder faktisk for de fleste også selv om de skulle træne) der har reelle problemer med at de har for store muskler!?

Jeg synes personligt at det er meget flottere når pigers ben har en smule form, og det kan ses at der er muskler i dem frem for kun "fedt-ben". Det hænger dog tæt sammen med en fornuftig fedt%

Beviseligt har kvinder gennemsnitligt mere muskelstyrke og masse i benene end overkroppen i forhold til mænds fordeling af muskelmasse.

Nogen af pigerne (især de decideret overvægtige) har stærke og muskuløse ben, og har derfor en ubalance visuelt.

Derudover træner de ofte mere cardio end mænd gør, så ihvf. forsiden af lår er tilpas udviklet i forhold til DERES præferencer. Og det er dem vi må møde som trænere så længe de ikke er urealistiske eller usunde.

Mange af de pige rjeg har trænet laver lunges og rumænsk dødløft for benene, evt reverse lunges. Incline dumbbell press, dumbbell eller barbell rows en eller anden tung mave øvelse og nix weiter.

Cardio et mix imellem ting personen syntes er rigtigt sjovt eller rart (gruppetræning) og nogle intervaller for at øge iltoptagelsen over tid.

Link to comment
Share on other sites

som der står i artiklen:

If you want to have a body like Jaime Pressly or Jessica Simpson, you need to avoid bulking up the muscles that tend to make females look less feminine: vastus medialis, upper traps, and obliques. You do, however, want to build up the muscles that aid in the hourglass figure: vastus lateralis, glutes, and deltoids.

Link to comment
Share on other sites

som der står i artiklen:

If you want to have a body like Jaime Pressly or Jessica Simpson, you need to avoid bulking up the muscles that tend to make females look less feminine: vastus medialis, upper traps, and obliques. You do, however, want to build up the muscles that aid in the hourglass figure: vastus lateralis, glutes, and deltoids.

Hvis det er waterburys artikel du refererer til så er den den værste pose lort

Link to comment
Share on other sites

@GirlieOdense

Det er meget svært at sige at man skal køre det ene eller det andet antal reps og set. En total nybegynder kan man næste sætte på hvad som helst og han får en fremgang.

Da du siger at du vil smide fedt, går jeg ud fra at du befinder dig i kalorieunderskud. I dette tilfælde behøver du i hvert fald IKKE være bange for at du skulle blive stor og muskuløs. Hvad du så skal vælge for repranges? Man kan vel sige at så længe du holder dig på mange reps (12-15 og opad) behøver du i hvert fald ikke være bange for at få store muskler, selv om du skulle snyde med diæten :wink:

Men jeg synes vi går ud fra at du ikke snyder :smile:

Så ville jeg sige du skulle træne lidt tyngere og med færre reps på de større muskler du vil beholde volumen på. Forside lår er det ikke sikkert du behøver decideret styrketræne over hoved - vi piger har som sagt relativt store quads generelt set, hvis man sammenligner med resten af kroppen. Jeg er selv en af de der typiske piger med kæmpe lår muskler og har aldrig styrketrænet dem siden for 2 år siden. Det var der ikke rigtigt brug for, hvis jeg ville have et "jævnt" look. Jeg skulle bare sørge for at holde fedt% nede og styrketræne overkroppen. Det eneste jeg lavede for ben var løb og aerobic.

Så dit "tonede" look kommer at komme når din fedtprocent er lav nok og har ikke så meget at gøre med de repranges du vælger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share