kvalitet af protpulver


sepp
 Share

Recommended Posts

Helio> Meget interessant indlæg, men desværre også ret rodet skrevet. Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener i flere passager. Mener du at du har haft tendens til at blive mere syg, hvis du ikke har indtaget C vitamin og whey eller omvendt? Og hvad virkede bedst for dig til at holde på muskelmassen, da du var omkring de 8% fedt?

Link to comment
Share on other sites

Helio> Meget interessant indlæg, men desværre også ret rodet skrevet. Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener i flere passager. Mener du at du har haft tendens til at blive mere syg, hvis du ikke har indtaget C vitamin og whey eller omvendt? Og hvad virkede bedst for dig til at holde på muskelmassen, da du var omkring de 8% fedt?

Beklager Dines, det var skrevet lidt sent og lidt hurtigt.

Under særlige diæt og træningsforhold, så mener jeg, at jeg har haft tendens til at blive MINDRE syg, hvis jeg har indtaget både C vitamin og whey - postexercise.

Mere specifikt:

Hver gang, jeg har været under disse forhold, med undladelse af både whey og vitamin-c, så er jeg blevet syg HVER gang, uden undtagelse. Vi snakker om ca 8-10 gange.

Under samme forhold, med whey indtag, men uden vitamin-c indtag, er jeg blevet syg langt færre gange end overstående, men det er stadig sket i lettere grad.

Under samme forhold, med vitamin-c alene, har jeg ikke rigtigt nogle konklussioner.

Under samme forhold, med både whey og vitamin-c, er der meget få undtagelser, hvor jeg har været syg, som relation af forholdende, betydeligt færre end med whey alene..

Det samme gør sig selvfølgelig også gældende med min resterende træning og kost generelt, men det er lidt mere en vurdering på ge-fuel end under de overstående omstændigheder.

- Bemærk at jeg ikke sammenkæder overstående, med en eller anden endegyldig konklussion, eller mener det kan tages som et videnskabeligt bevis for noget som helst, men der blev spurgt efter effaringer, og det er altså mine.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

- Bemærk at jeg ikke sammenkæder overstående, med en eller anden endegyldig konklussion, eller mener det kan tages som et videnskabeligt bevis for noget som helst, men der blev spurgt efter effaringer, og det er altså mine.

M.V.H

Helio

Som jeg, no offense, ikke tror kan bruges til ret meget når vi snakker generalisering eller gode råd til træning.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg, no offense, ikke tror kan bruges til ret meget når vi snakker generalisering eller gode råd til træning.

Du er selvfølgelig også, præcist som alle andre, i din gode ret, til at tro på præcist det du selv vælger.. :tongue:

Men nej, jeg siger heller ikke at det alene skal bruges som rationale, til den approach folk skal vælge - folk har jo bekendt effaringer med alt muligt underligt. Det jeg kan sige, er at der altid er et ordentligt rationale, bag det jeg gør. Det man skal huske som modsvar til dit udgangspunkt er - for at citere den gode Jørgen Storm:

Det er altid problemstillingen mellem at være cutting-edge og så vente til 5o årr efter alle andre f.eks. vidste at rygning dræber FØR man vil erklære det for videnskabeligt bevidst.Du husker sikkert professor Astrup, der brugte 7!!!! år på at finde ud af, at der er kalorier i sukker, og også mange år på at fastslå, at masser af fiskeolie smidt oven i kosten alt andet lige vil øge vægten.

Det betyder selvfølgelig også at man må leve med indimellem at tage fejl, og derefter korrigre, hvorefter man selvfølgelig selv bør henvise til tidligere fejlkonklussioner.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hmm, når jeg nu også har oplevet en fornemmelse af bedre restitution (mindre ømhed og træthed) ved indtag af druesukker og valle under træning er der 2 der har oplevelsen.

Måske kommer andre med buddet: har prøvet både valle + sukker og skummetmælk. Begge dele fungerer lige godt. Så kan det være vi ved noget andet...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, når jeg nu også har oplevet en fornemmelse af bedre restitution (mindre ømhed og træthed) ved indtag af druesukker og valle under træning er der 2 der har oplevelsen.

Måske kommer andre med buddet: har prøvet både valle + sukker og skummetmælk. Begge dele fungerer lige godt. Så kan det være vi ved noget andet...

Spiser selv en del proteinpulver (bl.a. i min morgenmad), og har bl.a. også en idé om at et fast dagligt tilskud i visse tilfælde kan være gavnligt for immunkompetencen - samt restitutionen efter træning, den sætning jeg reagerede på var følgende:

Måske er det tilfældigt og mere spekulativt, men jeg har også oplevet hvad jeg vil kalde effekter af et bedre imunsystem, under SÆRLIG BESTEMTE diæt forhold er jeg feks. simpelthen blevet lettere syg HVERgang jeg har undladt whey, vi snakker måske om 8-10 perioder af forholdsvis med og uden, placebo? det skal jeg ikke kunne udelukke, men vi snakker reel fysisk syg. irrelevant for diskussionen, men det samme gør sig iøvrigt gældende for mig med vitamin-c postexersice.

Altså i forhold til vitamin C, og i forhold til den rimelige ekstreme beretning. Tror ikke man fysiologisk kan komme ret langt med argumentere for at man decideret undgår sygdom ved whey eller vitaminsupplementer - antaget at man ikke har den perfekte kost kan et godt dagligt proteintilskud sikkert booste immunforsvaret en smule - men udfra det helio skrev lød det nærmest somom at man ikke kunne træne uden at blive syg uden vitamin C og whey (hvor jeg personligt er af holdningen at førstnævnte ikke har noge effekt), vice versa man kunne undgå sygdom ved at indtage det.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Spiser selv en del proteinpulver (bl.a. i min morgenmad), og har bl.a. også en idé om at et fast dagligt tilskud i visse tilfælde kan være gavnligt for immunkompetencen - samt restitutionen efter træning, den sætning jeg reagerede på var følgende:

Altså i forhold til vitamin C, og i forhold til den rimelige ekstreme beretning. Tror ikke man fysiologisk kan komme ret langt med argumentere for at man decideret undgår sygdom ved whey eller vitaminsupplementer - antaget at man ikke har den perfekte kost kan et godt dagligt proteintilskud sikkert booste immunforsvaret en smule - men udfra det helio skrev lød det nærmest somom at man ikke kunne træne uden at blive syg uden vitamin C og whey (hvor jeg personligt er af holdningen at førstnævnte ikke har noge effekt), vice versa man kunne undgå sygdom ved at indtage det.

Du syntes ikke jeg gjorde det ret klart ved 'Under særlige diæt og træningsforhold' ? hvilket jeg iøvrigt gentog ekstremt mange gange, for at man ikke skal drage den konklussion du selv tog... Nu har jeg som sagt ikke omtalt noget som helst alment videnskabeligt, hvilket jeg OGSÅ prioterede, men det jeg nævnte er nu engang facts, for de tilfælde jeg nævner. Om du så vil tillægge det tilfældighed, placebo effekt and so on, det har du selvfølgelig lov til. Jeg syntes blot at det er pudsigt at jeg kan læse af min log, at det er noget der har gjort sig gældende hver eneste gang - hvorfra jeg selvfølgelig vil blive ved med at benytte min approach.

Ang. vitamin-c så er der faktisk masser af data der sagtens kan tyde på at vitamin-c ud fra et videnskabeligt syn kan have den nævnte effekt. Jeg koresponderede i en periode i md's vis om vitamin-c med Bruce Phillip Kyle, en af de personer herhjemme jeg vil mene har størst effaring, med videnskabelig overvåget, brug af vitamin-c i praksis, og han deler klart samme opfattelse, alt efter hvordan man vælger at konkludere på forsøgene, det er der ikke noget nyt i, og det er data alle fagfolk kender til, jeg selv og stubbe har også diskuteret det før så vidt jeg husker, hvor jeg mener vi endte med at blive enige om at være uenige. og det er vel også et af de stadig mest diskuterede emner inden for det felt, samme data tyder iøvrigt på at vitamin c ikke kan spille den ofte omtalte rolle, NÅR man først er blevet syg. Men intet af det er næppe så sikkert, at man ikke skal være varsom med konklussionerne.

Dertil findes der feks, interessante forsøg udført i forbindelse med bla, kortisol effekt, hvilket jeg selv nærmere spiller rollen i de tilfælde jeg snakker om.

Vitamin C supplementation attenuates the increases in circulating cortisol, adrenaline and anti-inflammatory polypeptides following ultramarathon running.

Peters EM, Anderson R, Nieman DC, Fickl H, Jogessar V.

Department of Physiology, Faculty of Medicine, University of Natal, Durban, South Africa. [email protected]

The effects of vitamin C supplementation on the alterations in the circulating concentrations of cortisol, adrenaline, interleukin-10 (IL-10) and interleukin-1 receptor antagonist (IL-1Ra) which accompany ultramarathon running were measured using immuno-chemiluminescence, radioimmunoassay and ELISA procedures. Forty-five participants in the 1999 Comrades 90 km marathon were divided into equal groups (n = 15) receiving 500 mg/day Vit C (VC-500), 1500 mg/day Vit C (VC-1500) or placebo (P) for 7 days before the race, on the day of the race, and for 2 days following completion. Runners recorded dietary intake before, during and after the race and provided 35 ml blood samples 15 - 18 hrs before the race, immediately post-race, 24 hrs post race and 48 hrs post-race. Twenty-nine runners (VC-1500, n = 12; VC-500, n = 10; P, n = 7) complied with all study requirements. All post-race concentrations were adjusted for plasma volume changes. Analyses of dietary intakes and blood glucose and anti-oxidant status on the day preceding the race and the day of the race did not reveal that carbohydrate intake or plasma vitamins E and A were significant confounders in the study. Mean pre-race concentrations of serum vitamin C in VC-500 and VC-1500 groups (128 +/- 31 and 153 +/- 34 micromol/l) were significantly higher than in the P group (83 +/- 39 micromol/l). Immediate post-race serum cortisol was significantly lower in the VC-1500 group (p < 0.05) than in P and VC-500 groups. When the data from VC-500 and P groups was combined (n = 17), immediate post-race plasma adrenaline, IL-10 and IL-1Ra concentrations were also significantly lower (p < 0.05) in the VC-1500 group. The study demonstrates an attenuation, albeit transient, of both the adrenal stress hormone and anti-inflammatory polypeptide response to prolonged exercise in runners who supplemented with 1500 mg vitamin C per day when compared to < or = 500 mg per day.

Publication Types:

* Clinical Trial

* Controlled Clinical Trial

PMID: 11590482

Men nu er det jo så heller ikke vitamin c, men protein pulver vi diskutere i denne tråd. Jeg mente blot det skulle med, da det ville være uærligt at tillægge mine effaringer, whey alene.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke seriøst at drage konklusioner om kosttilskud på baggrund af enkelte forsøg i små populationer udført under ekstreme fysiske tilstande med unormale store supplementer. Grunden til det er tilfældet er at man så som bare nogenlunde habil pubmed søger kan finde enkeltstudier der peger i både den ene og den anden retning. Jeg behøver ikke engang prøve at gå ind på pubmed og søge, for at vide at man, hvis man da er grundig nok, kan finde de første 10+ artikler der ligeledes finder fraværende effekt af vitamin c supplementering. Desuden synes jeg det er simplitisk at stille cortisol op som en ensidig dårlig parameter (og som sufficient parameter for effekt i første omgang), og stille niveauer af andre hormoner op som gode parametre. Så lave niveauer af cortisol som muligt er ikke nødvendigvis ønskværdigt (misforstå mig ikke, her kritiserer jeg ikke forskernes protokoller, snarere de konklusioner som andre forsøger at lave udfra deres resultater).

Mig bekendt er der hverken store metaanalyser eller reviews der bekræfter de positive effekter af multidosis vitamin C i forbindelse med immunkompetence eller moderat, normal træning over længere tid (jeg har ikke kigget de sidste +1år så ret mig endelig hvis der er sket store ting på det sidste) og indtil det er tilfældet - og markante fund, hos mennesker over længere tid, er eftervist er der for mig at se ingen grund til at anbefale vitamin C fremfor alt det andet hokus pokus man kan få på markedet af kosttilskud. Her er tilfældet med proteinsupplementer også helt anderledes dokumenteret.

Desuden synes jeg at kunne huske at plausibiliteten af mange af de biologiske teorier hvad angår effekten af bolustilskud af vitamin C er mere eller mindre søgte, og nogen af dem direkte hen i vejret - det kan selvfølgelig også være det har ændret sig.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke seriøst at drage konklusioner om kosttilskud på baggrund af enkelte forsøg i små populationer udført under ekstreme fysiske tilstande med unormale store supplementer. Grunden til det er tilfældet er at man så som bare nogenlunde habil pubmed søger kan finde enkeltstudier der peger i både den ene og den anden retning. Jeg behøver ikke engang prøve at gå ind på pubmed og søge, for at vide at man, hvis man da er grundig nok, kan finde de første 10+ artikler der ligeledes finder fraværende effekt af vitamin c supplementering. Desuden synes jeg det er simplitisk at stille cortisol op som en ensidig dårlig parameter (og som sufficient parameter for effekt i første omgang), og stille niveauer af andre hormoner op som gode parametre. Så lave niveauer af cortisol som muligt er ikke nødvendigvis ønskværdigt (misforstå mig ikke, her kritiserer jeg ikke forskernes protokoller, snarere de konklusioner som andre forsøger at lave udfra deres resultater).

Mig bekendt er der hverken store metaanalyser eller reviews der bekræfter de positive effekter af multidosis vitamin C i forbindelse med immunkompetence eller moderat, normal træning over længere tid (jeg har ikke kigget de sidste +1år så ret mig endelig hvis der er sket store ting på det sidste) og indtil det er tilfældet - og markante fund, hos mennesker over længere tid, er eftervist er der for mig at se ingen grund til at anbefale vitamin C fremfor alt det andet hokus pokus man kan få på markedet af kosttilskud. Her er tilfældet med proteinsupplementer også helt anderledes dokumenteret.

Desuden synes jeg at kunne huske at plausibiliteten af mange af de biologiske teorier hvad angår effekten af bolustilskud af vitamin C er mere eller mindre søgte, og nogen af dem direkte hen i vejret - det kan selvfølgelig også være det har ændret sig.

Du skal vidst lige spænde hjelmen, og få en god nattesøvn før du læser det jeg har skrevet igen. Du har tydeligvis IKKE forstået det - men vælger istedet at læse og tolke mine indlæg, som fanden læser biblen.. Hvis du læser ordentligt efter vil du se at jeg på ingen måde, har gjort en eneste af de ting du i overstående beskylder mig for...

Det er heller ikke nødvendigt at priotere ting for mig, hvilke jeg selv har skrevet hundredevis af indlæg om, blot for at få ens egne argumenter til at lyde mere gennemslående.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Du skal vidst lige spænde hjelmen, og få en god nattesøvn før du læser det jeg har skrevet igen. Du har tydeligvis IKKE forstået det - men vælger istedet at læse og tolke mine indlæg, som fanden læser biblen.. Hvis du læser ordentligt efter vil du se at jeg på ingen måde, har gjort en eneste af de ting du i overstående beskylder mig for...

Det er heller ikke nødvendigt at priotere ting for mig, hvilke jeg selv har skrevet hundredevis af indlæg om, blot for at få ens egne argumenter til at lyde mere gennemslående.

M.V.H

Helio

Tja det kan da være. Gider ikke sidde og tolke på hvad du egentlig mente, eller ikke mente, med de to referencer du lavede til vitamin c supplementer i din kost (det må du bedst selv vide alligevel), bare konstatere at det for mig at se er useriøst at henvise til, og selv indtage de mængder bolus vitamin C som jeg ved en del gør gør, enten mod sygdom, eller for restitution indtil der foreligger noget af den evidens jeg snakkede om igår før jeg fik min nattesøvn.

Ved ikke om du er enig med mig idet eller ej, men ærligt talt har jeg svært ved at se hvad den henvisning du kom med i din tidligere post om vitamin C skulle gøre af gavn hvis ikke at argumentere for et sådant tilskud muligvis kunne være godt.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

bare konstatere at det for mig at se er useriøst at henvise til, og selv indtage de mængder bolus vitamin C som jeg ved en del gør gør, enten mod sygdom, eller for restitution indtil der foreligger noget af den evidens jeg snakkede om igår før jeg fik min nattesøvn.

Ved ikke om du er enig med mig idet eller ej, men ærligt talt har jeg svært ved at se hvad den henvisning du kom med i din tidligere post om vitamin C skulle gøre af gavn hvis ikke at argumentere for et sådant tilskud muligvis kunne være godt.

Noget af det du siger er jeg enig i, andet er jeg givetvis overhovedet ikke enig i - hvilket selvfølgelig også fremgår af andre af mine indlæg. Jeg vil gerne uddybe evt. i en anden tråd, så vi ikke ødelægger denne, men da jeg anser diskussionen for mere eller mindre omfattende, bliver det ikke lige nu, da jeg sidder midt i en større etik eksamens opgave, samtidigt prøver på at koordinere et større foredrag i videnskabsfilosofi & filosofisk antropologi, skal nå at mødes i morgen med en gammel studie kammerat fra biomedicinsk teknik, har ligget syg siden den 25 - og ja efterhånden er ret så tidspresset.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share