Mængde af proteiner/dag


Lundiq
 Share

Recommended Posts

Det er meget stor forskel på hvor meget man kan optage, og den øvre grænse for hvor meget det giver mening at indtage.

I forsøg har man ikke kunne registrere fordele ved at indtage mere end små 2g pr kg kropsvægt.

Kroppen kan dog formentlig optage stort set så meget du kan fylde på indenfor rimelighedens grænser, det overskydende bliver så bare brugt til forbrænding før kulhydrat og fedt gør.

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL

Er der beviser på, at man højest kan optage 1-2 gr protein/dag? Da jeg efterhånden syntes at det er et vidt begreb hvor meget protein man skal indtage.

mvh

bare sørg for at få dine proteiner fra kød, glem alt om pulver, det er ikke en skid værd.

men hellere satse på et lidt for højt protein indtag end for lavt, og så regulere på mængden af kulhydrater til at cutte ned på fedtet på din krop.

en alm grundregl er hvis at du vejer 100kg så æd 1000gram kød hver dag, og f.eks vejer du 91kg så er det 910 gram kød hver dag, og så afvæksler du imennem forskælligt kød mindst 7 slags kød om ugen, så gainer du sindsygt godt og så bliver det de gode gains, glem alt om hvad folk som vil sælge ting skriver, det her er vejen frem.

Link to comment
Share on other sites

bare sørg for at få dine proteiner fra kød, glem alt om pulver, det er ikke en skid værd.

men hellere satse på et lidt for højt protein indtag end for lavt, og så regulere på mængden af kulhydrater til at cutte ned på fedtet på din krop.

en alm grundregl er hvis at du vejer 100kg så æd 1000gram kød hver dag, og f.eks vejer du 91kg så er det 910 gram kød hver dag, og så afvæksler du imennem forskælligt kød mindst 7 slags kød om ugen, så gainer du sindsygt godt og så bliver det de gode gains, glem alt om hvad folk som vil sælge ting skriver, det her er vejen frem.

det var dog nogle mærkelige regler :crazy:

Link to comment
Share on other sites

det var dog nogle mærkelige regler :crazy:

Tjoo.

Proteinpulver er der som sådan jo ikke noget galt med, men det er selvfølgelig et tilskud og rigtig mad er da at foretrække.

En smule for meget protein er der næppe heller noget i vejen.

100kg kropsvægt -> 1000g kød passer meget godt med 2g "reglen" og det er da en fin idé at variere sit kødindtag, men så firkantet stillet op virker pudset.

Dertil virker det også som en fornuftig grundregel at være skeptisk overfor folk der vil sælge dig diverse tilskud. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tjoo.

Proteinpulver er der som sådan jo ikke noget galt med, men det er selvfølgelig et tilskud og rigtig mad er da at foretrække.

En smule for meget protein er der næppe heller noget i vejen.

100kg kropsvægt -> 1000g kød passer meget godt med 2g "reglen" og det er da en fin idé at variere sit kødindtag, men så firkantet stillet op virker pudset.

Dertil virker det også som en fornuftig grundregel at være skeptisk overfor folk der vil sælge dig diverse tilskud. :wink:

jeg har sat det op i store grund træk så det er let at finde ud af selv for begyndere, man kan selvfølgelig finpusse det ;)

Link to comment
Share on other sites

Tjoo.

Proteinpulver er der som sådan jo ikke noget galt med, men det er selvfølgelig et tilskud og rigtig mad er da at foretrække.

En smule for meget protein er der næppe heller noget i vejen.

100kg kropsvægt -> 1000g kød passer meget godt med 2g "reglen" og det er da en fin idé at variere sit kødindtag, men så firkantet stillet op virker pudset.

Dertil virker det også som en fornuftig grundregel at være skeptisk overfor folk der vil sælge dig diverse tilskud. :wink:

Nu er jeg hverken begynder og dit svar var heller ikke det der blev spurgt om i dette topic. Jeg vil gerne se beviser på, at folk højt og helligt går og påstår, at kroppen ikke har noget at bruge >1,5 gr/kg protein/dag, da jeg når jeg kører en kostplan går efter en energifordeling [E%] på: Protein 40%, carbs 40%, fedt 20%. Hvis dette skal overholdes i det grove, så bliver det svært at nøjes med at indtage 1,5 gr/kg.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg hverken begynder og dit svar var heller ikke det der blev spurgt om i dette topic. Jeg vil gerne se beviser på, at folk højt og helligt går og påstår, at kroppen ikke har noget at bruge >1,5 gr/kg protein/dag, da jeg når jeg kører en kostplan går efter en energifordeling [E%] på: Protein 40%, carbs 40%, fedt 20%. Hvis dette skal overholdes i det grove, så bliver det svært at nøjes med at indtage 1,5 gr/kg.

Nu bliver det jo nok svært at bevise både det ene eller andet, i sådan diskussion, men kort sagt kan man sige at kroppen, udover det "konstitutive" tab af aminosyrer, har brug for lige så mange aminosyrer som de reparative og hypertrofiske processer du sætter i gang ved din styrketræning bruger, og det bliver nok meget svært at argumentere for at det på nogen måde tilsvarer noget der hedder 40% af den indtagede energi (taget i betragtning af hvor megen muskelsskade og muskelvækst det er muligt at inducere på en dag.)

Noget helt andet er så at det stadig er vigtigt at være i energioverskud for den optimale vækst, og at protein er en mindst lige så god energikilde til at opnå det behov som kulhydrat og fedt, og protein samtidig giver en rigtig god mæthedsfornemmelse i forhold til så mange andre energikilder.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Okay.

Dvs, at musklerne ikke bruger 40% på at genopbygge sig, men derimod bliver de resterende proteiner brugt som energikilde? Er det korrekt forstået?

Jep overskydende protein bliver brugt som energikilde i leveren. Aminosyrer kan ved en proces kaldet transaminering omdannes til substrater der så igen kan omdannes til noget der ligner kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Jep overskydende protein bliver brugt som energikilde i leveren. Aminosyrer kan ved en proces kaldet transaminering omdannes til substrater der så igen kan omdannes til noget der ligner kulhydrater.

Det var et svar jeg kunne bruge til noget! Mange tak!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share