Kombineret badevægt og fedtprocentmåler


sunek
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg arbejder på at nedbringe min fedtprocent for at få mere markeret muskulatur. I den forbindelse har jeg overvejet at anskaffe en kombineret badevægt og fedtprocentmåler som man kan købe forholdsvist billigt - men hvor præcist bliver fedtprocenten målt i den slags apparater (jeg er godt klar over at det ikke er lige så præcist som en 3 eller 4 punktsmåling med en fedttang).

Årsagen til at jeg fokusere på fedtprocent og ikke vægt er at jeg styrketræner samtidt med at jeg forsøger at tabe mig og derfor er det ikke nok at fokusere på vægt alene.

Mvh

sunek

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet en Siemens fra Føtex til 199,. Den svingede med 3-4% når jeg lavede målinger lige efter hinanden. Prøvede at flytte vægten og gøre fødderne våde for at få bedre elektrisk kontakt, men intet hjalp så den røg retur. De har jo 14 dages returret så det var et forsøg, som desværre ikke virkede...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en vægt fra Soehnle Klik

Den er jeg fint tilfreds med, jeg kan ihvertfald ikke fremprovokere de symptomer som LarsDK beskriver.

Jeg skal ikke kunne sige om den er præcis, fordi jeg har ikke noget at holde den op i mod.

Men det er heller ikke det væsenlige for mig, det væsenlige for mig er at konstatere om det ene eller andet, går op eller ned.

Så kunne den for min skyld vise meget forkert, bare den viser lige meget forkert hver gang.

Den er forøvrigt købt i Bilka på bud, for 500,

Samson

Link to comment
Share on other sites

Alternativt kan du købe en dims fra Casall i Stadium til ca 200 kr.

Den er svær at finde, men de burde have nogle stykker i Fields.

Den fungerer både som pedometer og har et par elektroder man placerer tommelfingrene på hvorefter den måler fedtprocent (efter man har intastet vægt, alder og højde). Ved ikke hvor præcis den er, men den lader til at virke meget godt og resultaterne svinger ikke med mere end et par 0,x%

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg forsøgte mig med modellen fra Bilka. Den var fed men målte på 6 målinger inden for 10 minutter min fedtprocent til mellem 21 og 29 procent. Det er uhørt upræcist. Jeg havde desuden fået målt min fedtprocent, der hvor jeg træner til 9,8 så jeg tvivler også på korrektheden af målingerne.

I stedet for går jeg efter MaxPowers råd så har jeg køb en alm. badevægt til en flad 50'er der synes at måle præcist. Et målebånd har vi i forvejen.

Tak for hjælpen

Mvh

sunek

Link to comment
Share on other sites

De der badevægte med fedtprocentmåler, er i bedste fald, voldsomt upræcise, og ganske ubrugelige. Man kan typisk ikke engang bruge dem til at vurdere hvor vidt fedt procenten er gået op eller nej.

CM mål, eller fedt tang, det virker.

Det er så ikke det jeg oplever.

Min er faktisk rimeligt statisk, men jeg forsøger også at måle mig med de samme forudsætninger - Hver gang.

Altså, nøgen og umiddelbart efter et bad og jeg tilstræber at veje mig på samme tidspunkt på dagen.- Det tror jeg faktisk også manualen forskriver.

Man kan jo også opnå forskellige mål med et målebånd, hvis forudsætningerne ikke er de samme.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have målt din helt nøjagtige fedtprocent skal du vandvejes eller igennem en dexa-scanner (som sender røgntenstråler gennem dig).

Badevægte er upræcise, det samme er tangen til hudfoldsmålinger faktisk også. Men tangen kan godt bruges når manbare skalsammenligne med sig selv (selvom den ersvær at betjene egenhændigt når amn skal måle på ryggen :wink: .

Problemet med badevægten er at den svinger alt efter hvor meget væske du har i kroppen og alt efter hvor mange elektrisk ladede partikler du har. Er ikke helt klar over hvordan præcis fungerer, men det er noget med at den sender let strøm gennem kroppen på dig og fordi vand leder bedre end fedt, så kan den derudfra måle din fedtprocent. Så hvis du har drukket ekstremt meget eller ekstremt lidt væske en dag, så kan du ikke sammenligne resultaterne. Derfor er badevægten noget skidt også selvom du kun bruger den til at sammenligne dig selv!

Målebånd er i øvrigt også fint, men hvis du samtidig vil øge muskelmassen, så måler den jo også muskelforøgelsen med.

Håber det ku hjælpe lidt til overvejelserne. :smile:

Link to comment
Share on other sites

badevægten laver et simpelt regnstykke, der er grunden til at man skal indtaste diverse tal, indtast samme tal igen og tag en håndvægt i hånden på f.eks 10kg så burde din fedt% falde lidt, men den stiger istedet, hvilket bekræfter min forklaring, men det er den selvfølgelig ikke da den regner ud fra nogen tal.

min bf% ligger på 14 lige nu, men konens badevægt kan både give bmi og bf%, ifølge den så er jeg ved at dø af fedme :laugh:

Link to comment
Share on other sites

badevægten laver et simpelt regnstykke, der er grunden til at man skal indtaste diverse tal, indtast samme tal igen og tag en håndvægt i hånden på f.eks 10kg så burde din fedt% falde lidt, men den stiger istedet, hvilket bekræfter min forklaring, men det er den selvfølgelig ikke da den regner ud fra nogen tal.

min bf% ligger på 14 lige nu, men konens badevægt kan både give bmi og bf%, ifølge den så er jeg ved at dø af fedme :laugh:

Vil anbafale man køber vægten seperat ved siden af - Omron BFxxx målere er fine til at spore tendensen, har selv haft en i årevis jeg bruger i flæng, og den har fint vist forskellig fedt procenter på samme kropsvægt, der passede helt OK. Er altid en god ide, at bruge målebåndet ved siden af, fedt procenten fortæller ikke alt. Og så kan en fedt tang bruges til de præcise målinger - problemet med tangen er bare at det kræver virkelig meget træning før man kan måle præcist - før man ved hvor hårdt man etc skal trykke - igen, de fleste kan dog bruge den til at følge tendensen.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share