Haarder: Fitness bør erstatte boldspil


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Bortset fra at de elever der hader idræt fortsat vil hade idrætstimerne og dem der godt kunne lide at spille fodbold/rundbold, og hvad dælen man nu ellers spillede, også vil hade idræt, hvordan skulle det så foregå?

Skulle skolerne udstyres med træningslokaler(=betydelig investering på landsplan) eller skal eleverne transporteres til et fitnesscenter?

Jeg gik selv på Johannesskolen og vi var nødt til at transportere hele vejen til Rødovre for at bruge de 45-50 minutter der var tilbage af vores dobbelttime i centeret og så køre hjem igen. Det var et kortere forløb vi selv valgte men der var ikke der jeg fik min lyst til at træne fra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at at konceptet "idrætstimer" skal gentænkes. Det er dårlig brug af skattekronerne at få heterogene grupper af børn til samlet at lave klassiske idrætsgrene. Fokus bør være at det er timer med fysisk aktivitet. Fitness kan med fordel være en væsentlig aktivitet i dette, men timerne skal også kunne indeholde f.eks. boldspil, være på legeplads, rulleskøjtetræning etc.

1 time hver dag til alle elever.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at at konceptet "idrætstimer" skal gentænkes. Det er dårlig brug af skattekronerne at få heterogene grupper af børn til samlet at lave klassiske idrætsgrene. Fokus bør være at det er timer med fysisk aktivitet. Fitness kan med fordel være en væsentlig aktivitet i dette, men timerne skal også kunne indeholde f.eks. boldspil, være på legeplads, rulleskøjtetræning etc.

1 time hver dag til alle elever.

Enig mht. varriansen er vigtig.

Dog med undtagelse af 1 time hver dag... Jeg tror ikke dette kan lade sig gøre i praksis, en typisk folkeskole har 3-4 klasser A,B,C,D af 9 års undervisning, dette giver 27-36 hold, det vil praktisk være umuligt at have så mange idrætslektioner på en folkeskole...?

Link to comment
Share on other sites

Enig mht. varriansen er vigtig.

Dog med undtagelse af 1 time hver dag... Jeg tror ikke dette kan lade sig gøre i praksis, en typisk folkeskole har 3-4 klasser A,B,C,D af 9 års undervisning, dette giver 27-36 hold, det vil praktisk være umuligt at have så mange idrætslektioner på en folkeskole...?

Hvorfor ville det være umuligt?

Det er da muligt i andre lande!

Link to comment
Share on other sites

Idrætsstuderende har kompetencen via bolædbasis og de mange andre kurser om idrætspædagogik osv.

Der er et utal af muligheder.

Man må håbe at der lægges vægt på en bred bevægemæssig udvikling af eleverne. Koordination, styrke, udholdenhed, motorik og alle de sociale aspekter ved sport også vægtes.

Det er fedt at smede i maskiner og med frie vægte, men det er ikke en komplet løsning for unge mennesker/børn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i variationen som mz kommer ind på.

jeg synes ikke fitness helt skal erstatte boldspil. det er klart at boldspil har været altdominerende i de tidligere år. Jeg kommer selv fra en folkeskole(nyrupskolen i kalundborg) med kun 500 elever så vi havde kun to forskellige idrætlærer og de ville begge det samme; spille fodbold. Det resulterede også i at vi var med i slutrunden hvert år i BT/EB skolefodbold turnering - pige holdet var nærmest selvskrevet til at komme i finalen i parken hvert år. for mig der spillede fodbold i fritiden var dette jo kun superfedt. Og hver gang der så endelig var noget andet fx altetik var jeg stadig en af de bedste så jeg nød idrætsundervisningen men for mine kammerater der ikke gad fodbold må der godt nok have været langt imellem snapsne!

Nu havde vi en meget snæversynet idrætslærer, men jeg tror billedet er meget det samme andre steder.

og det er vel meget symboliseret ved nedenstående citat:

- Vi bliver fornærmede, når man siger, at vi gør for lidt for at inspirere og få pulsen op. Eleverne bliver kørt i skole, spiller computer og spiser junkfood. De er simpelthen for dovne. De må selv tage ansvar, siger formanden for Gymnasieskolernes Idrætslærerforening Pernille Garbers.

hun nævner tre eksterne faktorer(fx at elever bliver kørt i skole), men ikke de ting som hun har indflydelse på, nemlig at man kan varierer mellem boldspil, atletik, fitness og andre sportsgrene(fx cykling) for at inspirere børnene til aktiv deltagelse i idrætstimerne samt fritiden.

Det viser desværre også hvor lidt foranvillige lærer generelt er. Undskyld hvis jeg træder nogen over tæerne, men det er min erfaring fra min vennekreds hvor jeg efterhånden kan tælle 6 forældrepar der er lærer eller pædagoer.

12k. selvfølgelig er det muligt at give 1t om dagen. Skolerne har jo typisk en del steder de kan bruge til idræt. fodboldbane, atletikområde, hal(indendørs aktiviteter) og kreativitet kan jo også tages i brug. Hvis der er en skov i nærheden hvem siger så man ikke kan lave forhindringsløb eller lignende der?

Edit: Det negative ved fitness er at det kan tage det sociale element ud, medmindre lærerne selv er opmærksomme på det og laver nogle interne konkurrencer eller øvelser hvor man skal hjælpe hinanden.

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Jeg var en af de elever der hadede foldbold, og derfor idræt i skolen, så jeg synes ideen om at genopfinde idrætstimerne er forrygende, tror dog at fitness er en dyr løsning

Redskabsgymnastik kunne være et alternativ, da de fleste skuler allerede har udstyr til det

Link to comment
Share on other sites

Grundlæggende synes jeg ikke det er skolernes opgave, at holde eleverne i en ordentlig fysisk form - det må være lærere og eleverne selv. Jeg bryder mig heller ikke meget om fitness som en måde at dyrke motion på, jeg tror man opnår meget mere ved at have et varieret program. Jeg forstår ikke helt, hvor boldspil skulle være et problem, der er jo masser af forskellige typer af boldspil ungerne kan fornøje sig med.

Allerhelst så jeg, at mulighederne for at dyrke motion i SFO'en og fritiden blev forbedret. Sker det, tror jeg mange vil benytte sig af muligheden. Den skole mine unger går på har mange forskellige idrætsaktiviteter ifbm. SFO eller i forlængelse af den. Og, det benytter rigtigt mange sig af.

Hvis de ældre elever, herunder elever i Gym, på HF, HH etc. etc. ikke dyrker nok motion, så er det ikke uddannelsesstedernes opgave at få dem til det. Det må være elevernes eget personlige ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Grundlæggende synes jeg ikke det er skolernes opgave, at holde eleverne i en ordentlig fysisk form - det må være lærere og eleverne selv. Jeg bryder mig heller ikke meget om fitness som en måde at dyrke motion på, jeg tror man opnår meget mere ved at have et varieret program. Jeg forstår ikke helt, hvor boldspil skulle være et problem, der er jo masser af forskellige typer af boldspil ungerne kan fornøje sig med.

Allerhelst så jeg, at mulighederne for at dyrke motion i SFO'en og fritiden blev forbedret. Sker det, tror jeg mange vil benytte sig af muligheden. Den skole mine unger går på har mange forskellige idrætsaktiviteter ifbm. SFO eller i forlængelse af den. Og, det benytter rigtigt mange sig af.

Hvis de ældre elever, herunder elever i Gym, på HF, HH etc. etc. ikke dyrker nok motion, så er det ikke uddannelsesstedernes opgave at få dem til det. Det må være elevernes eget personlige ansvar.

Chris MacDonald har hentet inspirationen fra USA, hvor både læring og karakter gennemsnit er gået op ved 1 times idræt i skolen. Derfor er det interessant i skole sammenhæng!!

Edited by Pjevsen
Link to comment
Share on other sites

Chris MacDonald har hentet inspirationen fra USA, hvor både læring og karakter gennemsnit er gået op ved 1 times idræt i skolen. Derfor er det interessant i skole sammenhæng!!

Ingen tvivl om, at der er en klar sammenhæng mellem fysisk tilstand og indlæringsevne. Men, hvis uddannelsesinstitutionerne skal tage ansvar for alle faktorer, der har det - så får de godt nok travlt.

Så skal de jo også sørge for mad til dem (ikke bare i skoletiden), putte dem om aftenen, sørge for at de ikke drikker hjernen ud torsdag aften etc. etc.

Og, så er det blot at jeg spørger mig selv. Er dette ikke altsammen noget som enten eleverne selv eller deres forældre burde tage ansvar for ? Hvor er det personlige ansvar henne - eller er det virkelig samfundets ansvar (og skyld) ?

Måske ville det hjælpe, hvis forældrene allerede i en tidlig alder lærte deres unger, at dele af ens fritid skal gå med sport, at man skal gå ordentlig tid i seng, at man ikke behøves at have tv på værelset, at man ikke bliver kørt når man skal lege med kammeraterne og, at man ikke dør fordi man kun må spille computer én time hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvivl om, at der er en klar sammenhæng mellem fysisk tilstand og indlæringsevne. Men, hvis uddannelsesinstitutionerne skal tage ansvar for alle faktorer, der har det - så får de godt nok travlt.

Så skal de jo også sørge for mad til dem (ikke bare i skoletiden), putte dem om aftenen, sørge for at de ikke drikker hjernen ud torsdag aften etc. etc.

Og, så er det blot at jeg spørger mig selv. Er dette ikke altsammen noget som enten eleverne selv eller deres forældre burde tage ansvar for ? Hvor er det personlige ansvar henne - eller er det virkelig samfundets ansvar (og skyld) ?

Måske ville det hjælpe, hvis forældrene allerede i en tidlig alder lærte deres unger, at dele af ens fritid skal gå med sport, at man skal gå ordentlig tid i seng, at man ikke behøves at have tv på værelset, at man ikke bliver kørt når man skal lege med kammeraterne og, at man ikke dør fordi man kun må spille computer én time hver dag.

Den amerikanske model med en masse skole hold har nogle svagheder. Man kunne ønske at idrætsforeningerne kunne træde til i højere grad med deres ekspertise. Skolerne har ofte gode faciliteter, et sådan samarbejde kunne være gavnligt for alle parter. Hele foreningstanken og folkeoplysningstanken, kunne vel godt fungere i et skønt samarbejde med Skoler og gymnasier?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Løsningen skal findes hos forældrene :wink:

Tror ikke det overhovedet ikke at det er skolens ansvar at "underholde" de forkælede snotunger der render rundt med en slikpind i den ene hånd, og en Big Mac i den anden :nonono:

Problemet ligger hos deres forældre der ikke er istand til at opdrage og motivere dem i en sådan grad fra de forlader vuggen til de er voksne nok til selv at tage ansvar for deres sundhed. Det vil sige at man lære dem fra starten om bevægelse og udeliv.

Læste fornylig at man børn ikke kan cykle :crazy: Og at deres forældre ikke har tid til at lære dem det :blush: Så spørge jeg så mig selv hvorfor man så har fået dem ?? hvis man ikke har tid og overskud/lyst til bruge tid sammen med dem.

Mange forældre stikker jo bare børne penge til pcspil og andet for de kan underholde sig selv.Da de jo kommer hjem efter en lang arbejdsdag begge to. Da der jo skal tjenes penge til afdrag på den dyre bil køkkenet badeværelse.

Forældrene Og Haarder burde lige vende og dreje pilen til selve "PROBLEMET" og så tror jeg at børn skal være børn, og ikke begynde i motioncentre før sutteflasken er lagt på hylden.

Vores samfund er så ego centreret i forvejen :blink: Så syntes absolut ikke at børnene skal lære denne kedelige tiltendes i Skoletiden :nonono:

Sammehold og leg er to nøgleord :superman:

Edited by Keld Erland
Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE skolens opgave, at holde børnene i fysisk form, såvel som det ikke er skolens opgave at gøre dem til dygtige fodboldspillere. Det må børnene klare i deres fritid sammen med deres forældre. Et øget udbud af idrætsaktiviteter i fritiden, herinunder integreret med SFO samt flere gymnasielle fritidsaktiviteter kunne være en positiv udvikling. I idrætstimerne i skolen er de forskellige idrætsdiscipliner midler til at give børnene en højere fornemmelse af kropsbevisthed, samt give dem en positiv oplevelse med idræt. Derfor skal de selvfølgelig ikke hamres igennem et grundtræningsprogram hver dag, uanset hvad diverse indlæringsundersøgelser peger på. Der bør i stedet fokuseres på en bedre pausefordeling for børnene hvor udbudet af fysisk aktivitet kan sniges ind, og børnene frivilligt kan engagere sig i denne.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE skolens opgave, at holde børnene i fysisk form, såvel som det ikke er skolens opgave at gøre dem til dygtige fodboldspillere. Det må børnene klare i deres fritid sammen med deres forældre. Et øget udbud af idrætsaktiviteter i fritiden, herinunder integreret med SFO samt flere gymnasielle fritidsaktiviteter kunne være en positiv udvikling. I idrætstimerne i skolen er de forskellige idrætsdiscipliner midler til at give børnene en højere fornemmelse af kropsbevisthed, samt give dem en positiv oplevelse med idræt. Derfor skal de selvfølgelig ikke hamres igennem et grundtræningsprogram hver dag, uanset hvad diverse indlæringsundersøgelser peger på. Der bør i stedet fokuseres på en bedre pausefordeling for børnene hvor udbudet af fysisk aktivitet kan sniges ind, og børnene frivilligt kan engagere sig i denne.

Helt enig.

Min personlige erfaring er tillige, at det egentlig ikke er svært at motivere børn i de små klasser til at dyrke idræt. De synes tværtimod det er sjovt. Den største udfordring er egentlig at finde tid til at køre dem til fodboldstævner, badmintonturneringer, skakturneringer, svømmetræning etc.

Link to comment
Share on other sites

Tilbudene må vel forbedres.

Sættes op der hvor børnene ER.

Dog kan man sagtens argumentere for mere obligatorisk motion i skolerne, når man ser på reduktionen over de sidste mange år.

Så skal man bare finde en balance. Måske skal motoriske tests og måling af kropssammensætning bruges af sundhedsplejersker til at anbefale motion til de svageste elever?

Man kan lige så godt udnytte det eksisterende system og måske give det stærkere beføjelser?

Link to comment
Share on other sites

som jeg ser det er det fuldstændig ligegyldigt, om det hedder boldspil eller om det hedder fitness. Idrætstimerne er i mine øjne kun til inspiration og motivation for eleverne. Derudover skal man iflg. formålet for faget indover mange forskellige elementer udover boldspil, men jeg mener heller ikke, at det er i disse timer, at eleverne skal have deres 1 times motion om dagen. Lyder det forkert? Altså eleverne har 1½ times idræt i ugen, her skal der klædes om af to omgange, så ca. 1 times aktiv idræt er der plads til, hvis ellers eleverne hørte efter når de burde, men det gør de jo ikke, så her fjerner vi da lige lidt mere tid ;)

Derudover skriver Morten Zacho, at man gerne skulle have en times fysisk aktivitet dagligt. Fedt i mine ører, men så er det jo Bertel Haarder selv der skal være villig til, at lade idræt fylde mere på skemaet og sætte flere penge af til dette, både med henblik på materialer og lærertimer. Evt. øremærke nogle af de penge skolerne får, så de ikke bliver brugt andre steder.

Men, ja tak til mere idræt i folkeskolen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes nu det kunne være meget sjovt at prøve ekstra idræt på flere skoler i gennem et par år for at se hvor meget det egentlig rykker. Jeg tvivler dog på at der kan findes penge til en time om dagen, men tre gange 60min er vel også nok... problemmet er jo nok at der er rigtig mange som ikke vil deltage - nemlig dem som ikke er i speciel god form i forvejen

mht indlæring tror jeg at man ville komme længere med kost. På hhx er der indført et fag der hedder motion, sundhed og bevægelse (MSB) som har et forebyggende sigte, men som kun er på 15timer. Når vi spørger eleverne er det opmod 75% som ikke indtager morgenmad regelmæssigt og 25% som sjældent spiser morgenmad. Mange af dem som rent faktisk indtager noget før skole, æder chokocruislinutellabombe.

Hvis man virkelig vil ændre indlæringskurven kan de passende møde op en time før og få morgenmad på det offentliges regning - gratis frugt i timerne før og efter frokost - samt selvfølgelig et ordentligt måltid til frokost. Det tror jeg ville rykke meget mere... og måske ovenikøbet være billigere

Personligt ville jeg da gerne have som opgave at svinge pisken over ungdommen men hælder nu egentlig også til at det er ens eget ansvar. Skolens er at give dem handlekompetence (fx MSB).

Link to comment
Share on other sites

Børn børn børn, hvad med at fokusere lidt på ungdomsuddannelserne?

Jeg var selv så heldig at jeg kunne få tilpasset mit valgfag således at jeg kunne få idræt på B-niveau. Og med et gymnasie der bryster sig af at være alment dannende, kan jeg da kun anbefale idræt på B.

Nu er det selvfølgelig min personlige vudering, men jeg tror at ALLE vil få mere ud af at kunne sammensætte et træningsprogram og vide hvad ord såsom sundhed og kondition dækker over. Af videre ønsketænkning kunne ernæring måske blandes ind i undervisningen.

Gavner dette ikke eleven og samfundet langt mere end viden om hvorledes en søjle er dorisk opbygget, eller at Homer skrev Iliaden, som er et græsk episk heksameterdigt i 24 sange?

Men hvorfor er det at boldspil er yt, og fitness er toppen af poppen? Det gælder om at få nogle pulsslag under vesten, kan dette gøres i en intens fodboldkamp istedet for på et løbebånd er det da kun super.

Og lige et sidste skud. Der er lige blevet lavet ny reform, så man som 3.g'er har 1 lektion idræt om ugen. TAK FOR LORT! Og tag fordi i har taget mulighederne fra idrætslærerne så vi laver det politikerne gerne vil at vi skal lave, istedet for det vi og læreren gerne vil lave...

Måtte bare ud med det, mere idræt i skolen. Indfør et fag der hedder sundhed, som er obligatorisk, gerne på A-niveau...

Link to comment
Share on other sites

Måtte bare ud med det, mere idræt i skolen. Indfør et fag der hedder sundhed, som er obligatorisk, gerne på A-niveau...

Helt uenig. Men jeg er også stokkonservativ med de ting, jeg mener, man skal lære i gym :wink:. Det her sundhedstrip hører ikke under almen dannelse - imo.

Og så er jeg stærkt tvivlende over for 1 times idræt om dagen i folkeskolen. Det ER altså meget. Der er så mange fag, der halter - dansk og fysik/kemi navnligt, og de ting er så meget vigtigere i min verden. Lad os få noget ordenligt undervisning der først (ufatteligt mange ubderviser i dansk uden at være uddannet i det, og endnu værre er det i fysik/kemi).

Der er begrænsede ressourcer til undervisning, og det optimale ville være, at vi kunne bedre det hele, men sådan er virkeligheden ikke, og ud fra en cost benefit analyse, så ville jeg gribe ind på mange andre områder før idræt, hvor jeg i parantes bemærke er enige med dem, der ikke mener, det er skolens opgave. I hvert fald ikke blandt de vigtigste opgaver. Og da slet ikke blandt gym.

Link to comment
Share on other sites

Hele essensen er, at læringen skal øges i folkeskolen.... Hvis vi ved, at en times idræt/motion om dagen går det, hvorfor så ikke anvende den vej!!

At eleverne kommer i bedre form, et. bliver mere aktive selv osv. er jo bare en side gevinst... Det store problem i folkeskolen er jo ikke de børn, der kan/vil sidde stille og er motiveret for læring men derimod alle de andre. Lad os sige, at den øvrige undervisningen gennemføres nemmere, fordi nogle har brændt noget krudt af..., kan koncentrere sig bedre osv. Er det så ikke en lav pris at betale? I min verden slår man to fluer med et smæk...

Problemet er i overbejende jo ikke, at undervisningen ikke er god nok i folkeskolen!! Men at lærerne ofte skal være mere pædagoger end lærer!

Ps. Det er så meget nemmere at gennemføre en boglig time efter idræt end før!!

Edited by Pjevsen
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med paven i, at det er nemt at sige, at vi skal have mere idræt i folkeskolen, men så må timerne jo tages et andet sted fra og i løbet af de sidste 10år har nok hørt om samtlige fag, at de skal have flere timer (folk læser for dårligt så mere dansk, folk regner for dårligt så mere matematik, folk er ikke gode nok til fremmedsprog, folk er for dårlige til historie, geografi og naturfag), og man kan ikke nå alt, så forslagsstillerne må starte med at fortælle, hvilke fag, som så skal nedprioriteres, og så kommer der nok et ramaskrig.

At fitness bør erstatte boldspil synes jeg lyder rigtigt dårlig. Jeg mener ikke at skolens idrætsundervisnings vigtigste mål er at holde børnene i form men at motivere dem til selv at dyrke idræt, og derfor er det afgørende, at de får en opfattelse af at idræt er sjovt, og her kan fitness slet ikke konkurrere med boldspil. Tredieklasseselever er ikke lige så fokuserede på at få store overarme, som en gennemsnitlig MOL'er, så det vigtige i, hvad de laver i idrætstimerne er ikke, om de får det optimale fysisk ud af det, men at de laver idræt og får en positiv oplevelse ud af det, så de også vil bruge deres fritid på det.

Link to comment
Share on other sites

At fitness bør erstatte boldspil synes jeg lyder rigtigt dårlig. Jeg mener ikke at skolens idrætsundervisnings vigtigste mål er at holde børnene i form men at motivere dem til selv at dyrke idræt, og derfor er det afgørende, at de får en opfattelse af at idræt er sjovt, og her kan fitness slet ikke konkurrere med boldspil. Tredieklasseselever er ikke lige så fokuserede på at få store overarme, som en gennemsnitlig MOL'er, så det vigtige i, hvad de laver i idrætstimerne er ikke, om de får det optimale fysisk ud af det, men at de laver idræt og får en positiv oplevelse ud af det, så de også vil bruge deres fritid på det.

Quoted for truth.

Jeg tror i øvrigt ikke på Bertel Haarder har sagt, at fitness skal erstattet boldspil. Jeg vil vædde på, det er en journalistisk stramning.

Link to comment
Share on other sites

Man skal huske at Fitness centrene tilbyder meget mere end bare at smede hjern..

De har alle forskellige gruppetræningsaktiviteter.

F.eks. I SATS udvikles konstant nieche produkter til specifikke målgrupper.

SATS Kids er et tiltag hvor der for specifikke aldersgrupper af børn tilbydes holdtræning der er med til at udvikle deres motorik og fysik via leg. Dette er naturligvis udviklet i samarbejde med forskere på området.

Fitness centrene udvikler sig i takt med deres medlemmsgruppe ændres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share