Cross-Trainer - forbrænding


Huusmann
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har invisteret i en Cross-trainer... Jeg har i den forbindelse søgt lidt rundt omkring, efter informationer om, hvor effektiv en sådan maskine egentlig er... Der står mange ting mange steedr, men jeg mistænker de informationer jeg har fundet, for at være forvrænget af producenterne, for at øge salgstallene... Derfor dette indlæg!

Er der nogen der ude der kan dele lidt erfaringer med mig? Det må være den mest pålidelige kilde til informationer.

Hvor effektiv er en sådan maskine? Her tænker jeg først og fremmest på, hvor effektiv den er til forbrænding dermed og reduktion af fedtprocent?

Jeg ønsker at få bedre kondition og mindre fedt på kroppen... Hvor effektiv er sådan en maskine til forøgelse af muskelmasse? Hvilke muskelgrupper er den med til at opbygge, og hvor meget bør jeg træne på den, hvis det antages, at maskinen vil udgøre min primære træningsform og i perioder måske endda min eneste?

Er der træningsformer jeg bør supplerer op med?

Er der fordele på effektiviteten afhængig af om man er mand eller kvinde?

I det hele taget er jeg interesseret i at høre om alle erfaringer med en sådan maskine!

Tak på forhånd!

Huusmann

Link to comment
Share on other sites

Jeg brugte cross-trainer sidste år i forbindelse med genoptræning, netop af den grund, at den er ret allround. Når man løber meget bliver armene tit forsømt, men dette er ikke tilfældet her. En supergod maskine til fedtforbrænding og motion i det hele taget, selv om den aldrig slår en løbetur i skoven en solskinsdag :cool:

God fornøjelse..

Camilla

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kørt 1 time om dagen 6 dage om ugen siden den 20-12-2007(jeg bruger ikke armene) i starten lå min puls på 166 til slut, dvs. efter en ½ time(køre 2 * ½ time) nu ligger min puls på 152 max( i dag lå den på 147, jeg har tabt 14.8 kg siden den 20-12-2008 ikke kun pga cross, men jeg regner med den er en stor del af årsagen, jeg kan køre ½ time cross styketræning underkrop ½ time cross uden at blive træt det kunne jeg ikke i starten :smile:

Edit datofejl.

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Cross-trainer er fremragende. Jeg er ret sikker på en god hård løbetur vil forbrænde en del mere, men det er de færreste der har en krop der kan holde til at kysse asfalt 6 dage om ugen, og hvis himmel og hav står i et, er det jo os dejligt at springe op på den.

Hvis du laver cardio 6 gange om ugen, så tror jeg at bruge den 2-3 gange om ugen, og så supplere op med andet, vil være et fint niveau. Så bliver jeg ihvertfald ikke for træt af den.

Link to comment
Share on other sites

Pulsen er en rimelig god indikator for hvor meget energi der bruges ved en given aktivitet. Om motionsformen er løb, cykel, cross training, eller grave have, kommer mere eller mindre ud på et, hvis pulsen er den samme.

Dine mål er en reduceret fedtprocent, hertil kan aktiviteten hjælpe dig til at øge dit daglige energiforbrug, og derved realisere energiunderskud som medfører vægttab. Med andre ord, aktiviteten alene får dig ikke til at tabe dig, dette skabes i samspil med dit energi indtag.

Desuden spørger du om cross training kan være med til opbygning af muskelmasse, dette er nok yderst begrænset - dog afhængigt af dit udgangsniveau.

Håber du bliver glad for din maskine :)

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

Mange tak for jeres svar. Det var rart at få lidt meldinger og meninger, og jeg har taget dem til overvejelse.

ELVIRUS:

Vedrørende energiunderskud, så er jeg helt med på hvordan det står til. Men tak for det alligevel. Det er jo indiskutabelt korrekt at kosten er alfa og omega for succes med vægttabet. JEg har holdt mig selv i energiunderskud i et par måneder nu, og det går også stille og roligt i den rigtige retning. Med min cross trainer ønsker jeg bare at speede processen lidt op!

Jeg er meget interesseret i at vide mere om puls til brug i træningen. Jeg har aldrig benyttet mig af dette sikkert glimrende værktøj, men kan godt se herinde, at det nok er en god ide. Jeg vil ikke benytte mig af pulsmåling her de første uger. Da drejer det sig bare om at komme igang. Derefter skal processen rafineres! Så jeg ville blive rigtig glad, hvis jeg kunne få lidt mere info om dette!

PAIN:

Du foreslår, at jeg benytter CT'en til cardio 2-3 gange om ugen... Her må jeg forstå dig korrekt... Det du mener, er det, at jeg bør reducere min træning på CT'en for at undgå at blive træt af den, eller hænger det sammen med en eventuel nødvendighed i, at gøre træningen mere alsidig?

MOLLERUP:

Jeg må lige forstå dig rigtigt... Du skriver, at du har tabt dig 14,8 kg siden den 20-12-2008? Går ud fra at du mener 2007, men det virker da helt vildt, at du skal have tabt dig næsten 15 kg på en måned? Lad mig være den første til at indrømme, at det er uhyggeligt flot! Og et kæmpe tillykke her fra... Men men men... Jeg vælger jo at kalde mig selv autodidakt diætist... Jeg ved i hvert fald en masse ting om kost, energifordeling og en masse andet stads... Jeg bliver nødt til at sige to tilg til dig:

1. 15 kg på en måned er ALT for meget! Jeg siger ikke du træner for meget, men jeg er overbevist om, at du spiser alt for lidt. Du bør ændre din kost en anelse. Jeg ved det er svært at begrænse sig når man først har fundet noget der virker, men prøv alligevel at undgå at tabe dig mere end 1½ kg om ugen... Det er endda lidt i overkanten, men det er bestemt bedre end det niveau du tilsyneladende er på nu.

2. Hvis jeg kunne, så ville jeg tabe mig nøjagtig lige så hurtigt som dig! :w00t: Om så det er sundt eller ej! :wink:

CAMILLA7400:

Tak for dit svar! Jeg antager, at den friske luft i skoven er mere tiltalende for dig, end et værelse indendøre? :smile: Jeg er helt enig! Jeg kan kun sige, at jeg glæder mig til den dag hvor min kondition muliggør en god og lang løbetur i guds grønne natur!

Ser frem til at høre mere!

Link to comment
Share on other sites

MOLLERUP:

Jeg må lige forstå dig rigtigt... Du skriver, at du har tabt dig 14,8 kg siden den 20-12-2008? Går ud fra at du mener 2007, men det virker da helt vildt, at du skal have tabt dig næsten 15 kg på en måned? Lad mig være den første til at indrømme, at det er uhyggeligt flot! Og et kæmpe tillykke her fra... Men men men... Jeg vælger jo at kalde mig selv autodidakt diætist... Jeg ved i hvert fald en masse ting om kost, energifordeling og en masse andet stads... Jeg bliver nødt til at sige to tilg til dig:

1. 15 kg på en måned er ALT for meget! Jeg siger ikke du træner for meget, men jeg er overbevist om, at du spiser alt for lidt. Du bør ændre din kost en anelse. Jeg ved det er svært at begrænse sig når man først har fundet noget der virker, men prøv alligevel at undgå at tabe dig mere end 1½ kg om ugen... Det er endda lidt i overkanten, men det er bestemt bedre end det niveau du tilsyneladende er på nu.

2. Hvis jeg kunne, så ville jeg tabe mig nøjagtig lige så hurtigt som dig! :w00t: Om så det er sundt eller ej! :wink:

18 timers trærning om ugen kan da umuligt værer for meget :laugh: Jeg er nede på at tabe mig 0,8 kg om ugen nu, i starten var det næsten det jeg tabte om dagen :smile:

Link to comment
Share on other sites

18 timers trærning om ugen kan da umuligt værer for meget :laugh: Jeg er nede på at tabe mig 0,8 kg om ugen nu, i starten var det næsten det jeg tabte om dagen :smile:

Hej Mollerup

Jamen dog... 18 timer om ugen?? Jeg bliver nødt til at stille lidt spørgsmål... Hvor længe har du trænet på den måde? Jeg går ud fra, at da du tabte dig 15 kg på en måned, var det ved hjælp af både kost og 18 timers træning om ugen? Er det helt forkert?

Da du startede i december, hvad lå din vægt da på? Hvordan bar du dig ad? Ren cardio, eller kombinerede du med styrketræning?

Jeg er meget interesseret i at høre om dine træningsprogrammer fra den gang du startede. Er selv i den vanskelige opstartsface, og forsøger at træne en time på cross trainer hver dag. Desuden er jeg interesseret i at høre lidt om din kost... Du kan jo ikke være andet end en inspiration! Jeg mener stadig, at du har tabt dig for hurtigt, men who gives a f...!! Jeg ville gerne tage nogle af dine principper til mig. Det ville være som at vinde i lotto at kunne gøre dig kunsten efter!

Sidste spørgsmål... Har du ikke problemer med løs hud? Jeg frygter det selv... Jeg vejer pt. 110 kg, og har tabt mig 5 so far. Men med 20-25 kg to go, kunne jeg da godt frygte, at der er nogle ting der kommer til at "hænge" lidt hvis det går for hurtigt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører ½ time cross styrketræning underkrop ½ time cross styrketræning ½ time sofacykel.

Min mad bestod tidliger af.

ingen morgenmad

9.30 2 franskbrød med pålæg chokolade

12.00 Varm mad fra kantinen

eftermiddag lidt kage, chokolade eller slik.

Aftensmad ofte junkfood.

Masser af slik og chips efter aftensmaden.

Noglt øl og sprit i weekenden.

Min mad nu består af.

2 knækbrød med mager ost til morgenmad.

9.30 en rugbrød, evt med mager pålæg.

12 2 rugbrød med mager pålæg eller fed fisk.

14 en pærer.

aftensmad, noget ikke alt for usund, men mindre portioner og kun junk om lørdagen.

evt. en rugbrød eller frugt om aftenen.

Ingen slik, chips, øl eller sprit.

Du kan cheche min trænings log her.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=42637

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret. Det var interessant.

Jeg har nogle flere spørgsmål!

Nu har jeg været igang på cross traineren i nogle dage. Jeg kan kun sige, at det går meget hastigt fremad! Jeg træner 2 gange 32 minutter om dagen. Om morgenen og om aftenen. Det er allerede blevet meget lettere, og jeg er i stand til skrue op for intensiteten dag for dag. Det er jo rart. Men jeg er samtidig lidt bekymret...

CT'en er hård hvis man ønsker den skal være det. Men det er vel ingen hemmelighed, at den er mest hård for benene? Eller tager jeg fejl? Det er i hvert fald der jeg oplever den største belastning.

Dette får mig til at tænke på, om der er noget principielt forkert i kun at bruge CT'en? Har kroppen brug for afvæksling? Eller hviledage?

I min verden er en kalorie en kalorie. Og så er det lige meget hvordan man brænder den af. Men jeg har set, at der er mange her inde der snakker om, at kroppen absolut skal restituere for at træningen fungerer optimalt...

Jeg er lidt forvirret?!? Nogen der kan hjælpe mig med at få lidt klarhed omkring emnet? Hvad er sundt og hvad er ikke sundt? Hvornår forbrænder man mest fedt, og ikke mindst hvordan?

Huusmann

Link to comment
Share on other sites

CT'en er hård hvis man ønsker den skal være det. Men det er vel ingen hemmelighed, at den er mest hård for benene? Eller tager jeg fejl? Det er i hvert fald der jeg oplever den største belastning.

Dette får mig til at tænke på, om der er noget principielt forkert i kun at bruge CT'en? Har kroppen brug for afvæksling? Eller hviledage?

I min verden er en kalorie en kalorie. Og så er det lige meget hvordan man brænder den af. Men jeg har set, at der er mange her inde der snakker om, at kroppen absolut skal restituere for at træningen fungerer optimalt...

Jeg er lidt forvirret?!? Nogen der kan hjælpe mig med at få lidt klarhed omkring emnet? Hvad er sundt og hvad er ikke sundt? Hvornår forbrænder man mest fedt, og ikke mindst hvordan?

Jeg tror det er meget naturligt at belastningen er størst på benene. Som der er sagt tidligere i tråden er belastningen minimal på armene, og hvis der overhovedet kan blive tale om direkte muskel vækst (i volume) er det minimalt. Den belastning generelt du udsætter dig for på en CT er relativt lille, og derfor tror jeg ikke du skal frygte restitution m.m det helt store.

Dog kan du jo overveje at variere mellem nogle andre ting, feks at powerwalke 45min, løbe en tur på 30min, cykle med høj intensist, for at opnå lidt variation, og for at bruge dine muskler lidt anderledes. Forbrændings mæssigt er det ikke af betydning, da det som du ved, er intensiteten der spiller en rolle.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Tak for svarene. Jeg føler, at jeg gradvist bliver klogere, så jeg sætter stor pris på jeres bidrag. Jeg er især glad for, at jeg ikke er alene i min holdning om, at en kalorie er en kalorie, og det principielt er ligegyldigt hvordan man forbrænder den. Derom senere.

Mht pulsen, så er jeg meget interesseret i at blive klogere på fedtforbrændingszonen. I den forbindelse må jeg starte fra bunden. Hvordan definerer jeg min maxpuls? Jeg er klar over, at det er noget med spidsbelastning i en given periode, men hvordan virker det helt specifikt? Jeg har trænet effektivt i 8 dage nu, og der går nok ikke længe før jeg ønsker, og formår, at optimerer min træning.

I den forbindelse har jeg opdaget, at pulsmåleren på min cross trainer (CT :wink: ) ikke er meget bevændt. Er der nogen der kan anbefale en billig og brugbar pulsmåler? Pulsur, hvad ved jeg?

En status på min træning. Som sagt er der nu gået 8 dage siden jeg startede effektivt. Min træning har dog været afbrudt i 2 dage på grund af noget arbejde i Kroatien. Jeg har forsøgt at holde en time om dagen. En gang om morgenen og en gang om aftenen. Begge gange omkring en time efter jeg har spist. Har efterfølgende ikke indtaget føde i minimum 1½ time bag efter.

Jeg har opdaget, at intensiteten hurtigt stiger. Hvor jeg i starten kunne "tilbagelægge" 7,5 km på en halv time, er jeg nu oppe på 9 km. Jeg træner udelukkende interval (ved ikke om det er forkert??) og lever desuden på et stramt kostprogram. Dette kostprogram holder mig i energiunderskud også selv om jeg ikke træner. Kan ikke lige huske tallene her og nu, men jeg har beregnet kostprogrammet sådan, at jeg uden træning skulle kunne tabe mig mellem ½ og 1 kg om ugen.

Ud over CT'en træner jeg ikke andet end lidt håndvægte, men ikke noget af betydning. Status efter 8 dage er, at jeg har smidt 2½ kg. Desuden har jeg allerede betydeligt mere energi, end jeg havde før jeg startede.

Vægten er således gået fra 109,4 til 106,9.

Ville sætte pris på lidt reflektioner på mit program.

Tak på forhånd...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har taget rådet til mig om at skabe lidt varriation i træningen. Har arbejdet lidt med lidt løbetræning og spinning, og resultaterne er faktisk forbløffende. Min træningstid er ikke steget, men variationen har skabt resultater rent vægtmæssigt. Centimeterne skrumper også hurtigere ind. Det er jo fantastisk!

Mollerup... Med hensyn til dit kostprogram. Jeg har spredt mine måltider mere ud over dagen, og har oplevet betydeligt mere energi hele dagen igennem. Har du nogle erfaringer i den retning? Altså, har du oplevelser der gør, at du kan bekræfte mig i, at det rent energimæssigt er bedre at spise mange gange i løbet af dagen? I min "en kalorie er en kalorie" opfattelse, giver det heller ikke helt mening, at det skal frholde sig sådan.

Tak for jeres råd! Det virker, og jeg er rigtig glad for resultaterne! 2 størelser ned i bukser på 4 uger... Det er jo lidt vildt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har taget rådet til mig om at skabe lidt varriation i træningen. Har arbejdet lidt med lidt løbetræning og spinning, og resultaterne er faktisk forbløffende. Min træningstid er ikke steget, men variationen har skabt resultater rent vægtmæssigt. Centimeterne skrumper også hurtigere ind. Det er jo fantastisk!

Mollerup... Med hensyn til dit kostprogram. Jeg har spredt mine måltider mere ud over dagen, og har oplevet betydeligt mere energi hele dagen igennem. Har du nogle erfaringer i den retning? Altså, har du oplevelser der gør, at du kan bekræfte mig i, at det rent energimæssigt er bedre at spise mange gange i løbet af dagen? I min "en kalorie er en kalorie" opfattelse, giver det heller ikke helt mening, at det skal frholde sig sådan.

Tak for jeres råd! Det virker, og jeg er rigtig glad for resultaterne! 2 størelser ned i bukser på 4 uger... Det er jo lidt vildt!

Tillykke med dit vægttab.

Det skulle være bedre at spise flere gange om dagen, så føler man sig ikke sulten og overspiser man ikke eller spiser dumme ting, men på den måde jeg spiser føler ikke nogle sult, hvad nok også er årsagen til jeg kan holde diæten.

Jeg kan anbefale dig at oprette en træningslog, det er sjovt at følge sin forandring og du kan få nogle gode råd, hvis du har mere tid er det også en god ide at starte på noget styrke træning.

Forsat held og lykke med dit projekt.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret...

Styrketræning er mit næste skridt. Jeg har erkendt vigtigheden af det, og det skyldes nok dette forum. Så tak til alle for den erkendelse.

Jeg takker for opbakning og vejledning. Jeg tror jeg kan stå på egne ben nu! He he... Vedrørende træningslog, så er den på vej.

Klaus

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share