Sådan starter man med at tabe 20 kilo


Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Thomas - din lille strik! Du er et geni! Du efterlyser videnskabelighed, og jeg kunne kysse dig for det! Hvorfor fanden er det så, at du/I ikke forholder dig/jer til den? Det er FARLIGT at slanke sig!

Jeg har allerede en gang sat et link ind omkring det, men det er sørme som om I alle ignorerer det, jeg skriver. Men prøv lige at læse det, vil I ikke nok?

http://users.cybercity.dk/~bbt1485/farligslanke.html

Eller prøv lige at læse den hjemmeside, som Rasmussen selv henviser til. Den er spækket med links til videnskabelige links om både overspisning, slankning og fedme.

Det kan godt være, at overspisning er en "ny" spiseforstyrrelse her i Danmark, men det er den kun fordi, der er en masse mennesker, der ignorerer den efter bedste beskub. Man behandler stadigvæk alle overspisere som om de led af en fysisk sygdom. Over there har de beskæftiget sig med spiseforstyrrelsen i mange år, og der er gjort mange erfaringer med den og hvordan den skal behandles.

Og igen: Det er ikke mig men Rasmussen selv, der har diagnostiseret sig som overspiser. Hvorfor respekterer du ikke det?

***

Arne - jeg er ikke selvoptaget, jeg bekymrer mig faktisk MEGET om Rasmussens velfærd. Så meget, at jeg bliver ved med at gøre opmærksom på, at det er FARLIGT at slanke sig:

http://users.cybercity.dk/~bbt1485/farligslanke.html

Når du bliver ved med at støtte Rasmussen i, at hun skal slanke sig, og at det at slanke sig kan være en god vej, så er det DIG, der er selvoptaget. Hvorfor forholder du dig ikke til det, jeg skriver i stedet for at afvise det som overfortolkning? Tør du ikke?

Hvis du vil gøre Rasmussen til symbol for underkastelse, så for min skyld gerne. Lad os se, om hun vil finde sig i det. Jeg vil egentlig gerne sætte fokus på I andre i dette forum. Hvorfor er det, at I ikke forholder jer til de fakta, jeg har præsenteret for jer?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Frederikke vil du ikke forklare os som ikke har mulighed for at læse alt om overspisning hvorfor det for en overspiser er farligt at slanke sig?

Hvis man ikke må "slanke sig" hvordan er det så vedkommende skal tabe sig? Det skal vedkommende måske slet ikke? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Crawdaddy - det kan du ikke mene!!! Jeg har skrevet igen og igen, at det er farligt at slanke sig, det er den vigtigste grund til, at jeg bliver ved med at sende indlæg:

http://users.cybercity.dk/~bbt1485/farligslanke.html

Min opfattelse af motionscentre hænger sammen med, at formålet med at komme i et motionscenter for 99,9% vedkommende er at slanke sig og måle sig med instrumenter. Kig bare på debatten og logbogen. Selv her under Rasmussens debat er det dét, flere af jer har opfordret hende til at gøre.

***

Blackice - der er vist ikke nogen, der har skrevet, at yoga er blevet en behandlingsform?!? Det har jeg i hvert fald ikke læst nogen skrive. Men JEG har skrevet, at det var en motionsform, hvor man lærer at lytte til sig selv. Vær nu lige seriøs, ikke?!

Link to comment
Share on other sites

Blackice - Du har misforstået det. Det er ikke kun farligt at slanke sig for overspisere men for ALLE!!!

http://users.cybercity.dk/~bbt1485/farligslanke.html

Jeg har ikke nogen løsning på problemet. Jeg forholder mig bare til fakta. Det er farligt at slanke sig, og hvis vægten kører op og ned, så har man også større risiko for at få diabetes og hjertesygdomme og lignende.

Men måske skulle vi bare få et andet indhold i livet! Der må vel være større og vigtigere ting at kunne beskæftige sig med end at få sin krop til at se ud på en bestemt måde?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil gøre Rasmussen til symbol for underkastelse, så for min skyld gerne
Vil jeg helt overlade til dig - min ambition var noget helt andet!
Når du bliver ved med at støtte Rasmussen i, at hun skal slanke sig, og at det at slanke sig kan være en god vej, så er det DIG, der er selvoptaget.
Rasmussen vil gerne gøre noget ved sit liv - det vil jeg gerne støtte hende i - især fordi hun er klar over at det har mange facetter og vægten kun er en af dem.

Der er uden tvivl ricici forbundet med at tabe sig - især hvis man gør det for hurtigt og forkert. Mange ugebladskure mv. sender folk i gang op og ned i en jo-jo bevægelse - smid 6 kg- tag 10 på - det er voldsomt usundt! En balanceret slankekur hovr man sniger 200-500 g af om ugen og piser ofte og rigtigt er sundt nok. 20 kg overvægt er for meget.

Jeg er enig med dig - tror jeg - i det sindsyge i at mange - især - kvinder der er ganske normalec- piner sig til at tabe 3-10 i jagten på et sygt opreklameret reklamebillede - især fordi det ofte forgår efter de mest udune metoder, men det er efter min bedste overbevisning ikke det vi tale om her.

Jeg vil egentlig gerne sætte fokus på I andre i dette forum. Hvorfor er det, at I ikke forholder jer til de fakta, jeg har præsenteret for jer?

Du har fået ganske mange til at forholde sig til hvad du skriver! Fakta siger du - om det er fakta diskuteres i den artikel du linker til - som er skrevet af en jounalist på Søndagsavisen - næppe den mest kvalificerede til at samle trådene. Jeg synes bestemt problemstillingen er vigtig og interessant - og det er godt at blive gjort opmærksom på undersøgelsen

MEN frederikke - du bedes gentænke den form du går ind i debatten på - du betvivler andres motiver - uden nogen åbenlys grund - du hæfter labels på folk - kalder dem selvoptagede mv. Du vil i virkeligheden kun akceptere at det du siger bliver taget 100 % til efterretning - det er ikke debat - det er forkyndelse - MOL handler om debat - om at hjælpe og oplyse og sammen blive klogere - du er meget velkommen til at tage del - men din nuværende form vil i længden medføre at folk lukker øre og øjne.

Link to comment
Share on other sites

Det er særdeles interessante undersøgelser der henvises til. Desværre lyder det som om undersøgelserne er temmelig kontroversielle. Og det er også særdeles farligt at gøre noget til fakta på baggrund af ganske få undersøgelser.

Der foreligger desuden langt flere undersøgelser som viser at det er farligt at leve med en overvægt. Jeg ved godt at mange overvægtige sikkert vil modtage disse nye undersøgelser med kyshånd, og derfor er mere tilbøjelige til at tage dem for gode varer, da de så slipper for at tabe sig. Men det er jo bare en falsk tryghed, hvis det viser sig at undersøgelserne ikke holder vand.

Lad mig bruge Arne som eksempel (og han må selvfølgelig rette mig hvis der er faktuelle fejl i det jeg siger). Han var på et tidspunkt så overvægtig, at han var i behandling for både forhøjet blodtryk og sukkersyge. På nuværende tidspunkt har han tabt sig så meget og forbedret hans form i så høj grad, at han ikke har brug for medicin længere. Det er da en tydelig indikation på at det gavner ens sundhed at tabe sig.

Der hvor jeg tror du går galt i byen, er i din opfattelse af hvordan man taber sig. At tabe sig har INTET med slankekure at gøre. Det har noget at gøre med at bevæge sig mere og spise færre kalorier. Det har slet ikke noget at gøre med at sulte sig.

Desuden er det jo rigtigt hvad Arne Astrup siger (for en gang skyld). "Det er også væsentligt at finde ud af, om de har tabt vand, fedt eller muskelmasse." Hvis forsøgspersonerne har været på de sædvanelige slankekure (læs: sultekure), så har de med stor sansynelighed kanibaliseret en voldsom mængde muskelmasse. Dette betyder at mange sultekur´s aspiranter ender op med en højere fedtprocent, i kraft af deres voldsomme muskeltab. Et muskeltab som i mange henseender også betyder en svækkelse af almen tilstanden. Og netop dette kan jo godt give en overdødelighed. Jeg tror nemlig ikke det er det mindste farligt at mindske sin fedtprocent. Det kan kun have en lang række sundhedsfremmende gevinster.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Arne - du vil ikke tage det ind, vil du? Man kender ikke til nogen måde - helt videnskabeligt - som er bedre at tabe sig på end andre! Vidste du, at op til 99% af alle tager på igen efter et vægttab? Og at når vægten svinger har man øget risiko for at udvikle sygdomme?

Prøv at forholde dig til det, inden du viser "omsorg" overfor andre og "støtter" dem i at gøre noget ved deres liv. For hvad er det, de gør ved deres liv???

Jeg har skrevet, hvor du finder mere oplysning og hvor du kan sætte dig ind i tingene.

Fakta er ganske vist præsenteret af en journalist, men til din beroligelse kan jeg fortælle, at det ikke er ham, der har lavet undersøgelsen. Det er en fedmeforsker, der har lavet undersøgelsen og fortæller om den.

Jeg vil gerne have, at du - og andre - forholder dig til det, jeg skriver. JA!!! Men det er først, NÅR I har forholdt jer til det, at vi kan debattere på ligevilkår. Lige nu bliver debatten præget af ønsketænkning, netop fordi folk gerne vil lukke øjne og ører. Måske er det der, skoen trykker?

Link to comment
Share on other sites

Thomas J - Nå, nu kom fordommene om de tykke vist frem, hva???

Motion kan forbedre et menneskes helbredstilstand uafhængigt af vægttab. Så fortsæt bare med at motionere!

Skal vi ikke sætte os ud over det der med at TRO? Jeg kan bedst lide at forholde mig til den videnskabelige vinkel til et problem. Der er ingen der ved, hvad der gør en slankekur farlig eller om en metode er bedre end en anden. INGEN!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mange af de misforståelser der præger denne tråd udspringer af en forskellig fortolkning af at tabe sig. Som TJ siger, så mener ingen af os her på MOL at "slankekure" er en god ide. Alligevel fremstår du som en der skyder os dette i skoenene.

Arne - du vil ikke tage det ind, vil du? Man kender ikke til nogen måde - helt videnskabeligt - som er bedre at tabe sig på end andre! Vidste du, at op til 99% af alle tager på igen efter et vægttab? Og at når vægten svinger har man øget risiko for at udvikle sygdomme?

Hvad er konklusionen? Hvis man ikke tilhører den heldige %, kan man bare sætte sig tilbage i sofaen? De motionsformer du selv angiver, dyrkes vel tildels med fedttab for øje, så stadigvæk lader det til at det er motionscentrene der er problemet?

Du siger at man måler sig selv i motionscentrene. Kan du ikke uddybe hvad du mener med det? Er det ift. andre, en selv, maskinerne??

Hvad er løsningen ellers? Anvise måske 15% af befolkningen til psykolog??

Link to comment
Share on other sites

1-2-3-4-5-6-7-8-9 jeg tæller for at holde mit temperment i ro.

Jeg ved godt hvad jeg tale om du! Jeg har ikke kun læst på damebladshjemmesider og i søndagsavisen!!!! Jeg har blandt andet deltaget og læst i debatten på MOl i lang tid - mit eget slankeprojekt (har smidt 50 kg og blevet "genfødt") forgår under råd og vejledning fra folk på Indstitut for Muskelforkning på Rigshospitalet og jeg har i mange år interesseret mig for idræt og fysiologi.

Ja jeg ved godt at 99 % eller hvor mange det er - tage på igen - det er fordi de gør det forkert - der er en god måde - den har du ikke sat dig ind i - din fejl!

Der er folk på det her site der ved hvad de taler om - jeg selv og andre følger ivrigt med i hvad der er af undersøgelser på et bredt felt omkring sundhed og træning. Jeg henviste til at artiklen var skrevet af en jounalist der havde talt med forskellige forskere - og at denne jounalist ikke nødvendigvis er den bedste til at konkludere. Jeg er sgu godt klar over at han henviser til en forsker. Der er sat spørgsmålstegn ved undersøgelsen . Astrup påpeger en række interessante fejlkilder - det er ikke det samme som at undersøgelsen er, eller skal afvises - men den er ikke automatisk den ultimative sandhed - set tror jeg heller ikke forskeren bag vil påstå.

His du mener at vi først kan diskutere når jeg giver dig 100 % kommer du til at vente længe. Thomas påpeger forskellene på "slankekure" og på at tabe sig ved at sænke sin fedt % i et fornuftigt tempo. Slankekure er dårlige og mange af dem er farlige - det har du helt ret i - men der findes et alternativ - et alternativ som DU skulle tage at sætte dig ind inden du fare frem som den eneste sande forkynder af den ultimative sandhed!

Vis lidt respekt for andre TAK!

Du er endt et sted som netop er karakteriseret ved at være for folk der er nysgerige og har åbne øjne - modsat hvad du tilsynelqdende tror!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bedst lide at forholde mig til den videnskabelige vinkel til et problem.

Hvis det er tilfældet, så ville du nok ikke hente din viden på en side som Sylfiderne. Det er nok ikke den mest uvildige side du kan finde. Der er nok en stor tilbøjelighed til at poste de undersøgelser og artikler som man finder interessant for sin egen problemstilling. Ikke mærkeligt at lige netop sådan en side fremhæver en undersøgelse som siger at det er farligt at slanke sig (hvad slanke sig så end måtte være). Hvad med alle de undersøgelser som viser at det lige netop er gavnligt for helbredet at slanke sig ?? Er de bare blevet fejet ind under gulvtæppet fordi det er lettere at henholde sig til at man ikke behøver at sænke sin fedtprocent ?? Hvis du nu er så videnskabelig som du selv siger du er, så brug en eftermiddag på at søge på videnskabeligt materiale omkring fedme, vægttab, livsstilssygdomme osv. osv. på Medline , så vil du med store sansynelighed finde et væld af videnskabelige undersøgelser som viser at overvægt er farligt for helbredet, og at vægttab mindsker risikoen for at udvikle livstruende sygdomme.

En anden ting som er lidt farligt er at tage nye undersøgelser til sig, som værende fakta, når alle tidligere undersøgelser viser det modsatte. Hvis man har bare lidt kritisk sans, så bestiller man hele undersøgelsen og går den igennem punkt for punkt, for at finde svagheder i set-up´et.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Armoured female - Det ville nok være bedst om du holdt dine anbefalinger af fedtprocentmålinger for dig selv indtil du har sat dig ind i, hvad overspisning handler om! En spiseforstyrrelse er en alvorlig lidelse!

Tak, jeg ved godt at spiseforstyrrelser er alvorlige lidelser. Der findes iøvrigt flere forskellige slags - led Rasmussen nu af anorexia nervosa, ville jeg heller ikke anbefale et vægttab...

Overspisning er ikke umiddelbart livstruende, så (igen uden at bagatellisere noget) er denne spiseforstyrrelse ikke ligeså alvorlig som fx. anorexi. Men det kan vel alligevel være meget plagsomt for dem, som har det.

Det følgende er ud fra alm. sund fornuft, og ikke énøjet ufortolket viden ud fra svært biasbehæftede undersøgelser: Overspisning har en (flere) årsag(er) og en (flere) konsekvens(er).

Overvægt og alle dens følgesygdomme vil være den primære konsekvens. Årsagen er noget psykisk, det går jeg ikke dybere ind i, men det er selvfølgelig vigtigst at kende årsagen og bekæmpe den.

Men inden man bliver klar over, at der foreligger overspisning med en tilgrundliggende årsag, så har de fleste spist sig en betragtelig overvægt til, hvorefter personen spørger sig selv: Hvorfor spiser jeg for meget?

Sammen med årsagen bør man da bekæmpe sin overvægt. Ikke med Alt-for-damerne slankekure, men med en livsstils omlægning á la Arne og Rasmussen, som gør at fedttabet ikke bliver noget shock for kroppen.

Sålænge man får sine essentielle nærings- og sporstoffer, så må det være ok at være i et lille kalorieunderskud. Styrketræningen gør, at man ikke taber værdifuld muskelmasse, samt at man styrker musklerne omkring de led, der har knirket under overvægten (jf. at Rasmussens ryg har det bedre), og konditionstræningen holder stofskiftet oppe, som giver øget (fedt) forbrænding og alment velvære og overskud.

Der er intet i vejen med at træne 6 timer ugentligt med et lille kalorieunderskud. Rasmussen lyder iøvrigt til at have et godt greb om tingene, herunder overspisningen og årsagen hertil, og er garanteret i fuld gang med at afhjælpe både dens årsag og konsekvens.

Selv træner jeg +10 timer/uge og æder som en hest for at opnå et kalorieoverskud. Det lykkedes ikke altid, men jeg er ikke på dødens rand af den grund. Tværtimod, jeg har det godt med mine 80 kg/174 cm.

Det er fuldstændig misforstået hensynsfuldhed at gøre Rasmussen bange og usikker på, om hendes indsats er farlig for hende selv.

...

Fedtprocentmåling er et bedre redskab til at følge fedttab end vægten. Vægten giver kun et samlet billede af kroppens tab: Vand, muskler, fedt, glykogen, knoglemasse etc.etc.

Fedtprocentmålingen måler kun det væsentlige; fedttabet. Den kan sammenholdt med vægttabet bruges til at skønne, om man går for hurtigt frem i sit vægttab - dvs, om man taber mere end fedt. Man kan fx måle et fedttab over en periode, hvor man faktisk har en vægt øgning (gr. øget muskelmasse). Jeg fraråder dog de fleste impedansmålere, de har en tendens til at skyde over mål hos personer, der træner.

Spejlet er en udmærket hjælp.

Link to comment
Share on other sites

Sikke en spænde debat.

Frederikke – Der er blevet spurt om et par gange hvad du bygger dine udtalelser på. Hvad er din baggrund ? Er det kun det link fra et damme blad som bygger dine udtalelser på ? Jeg håber der er mere ind det!

Om Rasmussen har en spiseforstyrrelse kan jeg ikke jeg ikke udtale mig om. Men den måde hun vil tabe sig på er efter min mening den rigtige.

Du skriver at det er farligt at tabe sig. Ja! Hvis du ikke spiser noget eller er på et eller andet mærkeligt pulver. Ja, så er det farligt!

Men hvis du ændre din kost, og begynder at træne. Hvor lægger så det farlige??????

Link to comment
Share on other sites

Rasmussen>Mon ikke dette citat passer godt på dig og din oplevelse af træning:

Your goals don't need to be structured in conventional ways, either. While most seek more muscle or strength, you might find more satisfaction pursuing other objectives, such as everyday functional ability, or simply the sense of well-being that comes with following an exercise program. It's important to enjoy the process of training. If you're getting the results you want, don't change a thing.

Citatet er fra denne artikel:

Customizing Your Workout

Pointen er, at der ikke findes nogen perfekt måde at træne på. Her på MOL er der en tendens til at håne alt hvad der ikke er styrkeløft eller bodybuilding med frie vægte. Og instruktørerne i diverse fitness centre får også med grovfilen hver gang der er en chance. Ofte primært med begrundelsen, at de mener noget andet end os. Og det kan vi ikke have.

Netop derfor er det indledende citat så godt. Specielt den sidste del om at man har det godt med det man gør, og at man opnår de resultater man ønsker. Jamen, kan man ønske sig mere?

For dit vedkommende har du åbenbart ramt lige netop det, som du har haft brug for i den konkrete situation. Du er glad for dine resultater, og du har det godt med det du gør. Der er vel kun én ting at sige til det: Keep going girl! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det virker som om frederikke føler et behov for at råbe os op, fordi vi alle er blevet forblændet af djævelen. Er jeg den eneste, der aner en religiøs fanatiker?

Du beder om en flamewar, så her er mit bidrag.

Frederikke's formodede påstand er at fordi en forsker blåstempler fedme, så kan det ikke betvivles. Hvad så med de 259 andre der siger det modsatte? Ordet "forsker" underbygger jo ikke argumentet. Jeg kan henvise til fysikere, der efter eget udsagn spaltede vand ved stuetemperatur og forskere, der for nyligt påstod, at grønsager og frugt havde mistet den gavnlige virkning. Sidstenævnte var bestilt og betalt af kosttilskudsindustrien. Hvis nu David Copperfield kaldte sig "forsker" ville tyngdekraftet så være ophævet, elefanter og jumbojetter usynlige eller brugen af døre i huse overflødige?

For at drage evolutionen ind i billedet (hvis du da tror på den, der står jo andet i første mosebog). Så har vores forfædre jo ikke skaffet føden ved at sidde på deres flade og se fjernsyn, så hvordan kan du påstå, at det er kropsmanipulerende at bevæge sig hurtigt og kraftfuldt?

Den der med "for min egen skyld" er sammenblandet med mange andre ting, når man har en spiseforstyrrelse. Hold op med at narre dig selv!

Rolig nu Moses Hansen, er det blevet forbudt at gøre noget for sin egen skyld?

Jeg vil gerne lige genopfriske fakta: Der findes IKKE nogen god måde at tabe sig på.
Der er forskel på at sulte sig og dyrke motion kombineret med et afbalanceret kalorieindtag. Der er slet ikke nogen GOD måde at fede sig på, men når "uheldet" er sket, skal problemet jo løses. Der er ingen der er født 20Kg for fede!
At de mennesker du møder i fitnesscenteret er glade og hjælpsomme begrunder jo ikke, at det er der, du skal opholde dig

Nej, klart hun skulle i stedet gå hen et sted hvor de gjorde nar af hende og svinede hende til. Mennesker er flokdyr vi har brug for at blive bekræftiget i gruppen. Social isolation er ikke vejen frem, det fører til psykiske problemer. De ting du anbefaler er næsten alle "antisociale", det er netop en fordel for mennesker at kunne se at de ikke er alene med deres problemer, så de ikke stempler sig selv som afvigere og psykisk syge. Hvis du ikke er læge, psykolog eller psykiater kan du ikke diagnostisere dig selv med nogen form for sygdom, slet ikke fordi du har læst en ensporet hjemmeside. Husk på fordi det står i avisen eller på nettet, gør det jo ikke til sandhed.

Det er bare trist, at du har fundet dig tilrette et sted, hvor man hellere end gerne vil opmuntre dig til at fortsætte med at være spiseforstyrret.
Der gøres da netop det modsatte, hun har erkendt sit problem og har fundet en løsning, det gør hende jo ikke til anoretiker.
Men husk nu hvad jeg skrev tidligere: Det er farligt at slanke sig! Specielt hvis man gør det igen og igen!

Fordi du nævner det igen og igen, gør det jo ikke mere rigtigt. Hvem siger Rasmussen, Litopsi, Arne eller en anden får brug for at gøre det igen?

Ingen steder har jeg anbefalet Rasmussen eller andre at blive hjemme i sofaen. Jeg har derimod anbefalet at cykle og gå ud i den virkelige verden, hvor man kan bruge sine sanser til at lære mere om sig selv og andre mennesker.
Hvad lærer du om andre mennesker ved at gå og cykle? Hvilke sanser lærer du at bruge, du ikke bruger i forvejen?
Overspisning hander IKKE bare om at spise for meget! Det handler lige så meget om at slanke sig! Og det handler om, at man overspiser og slanker sig for at skabe en afstand til sig selv.

Jeg tror du har opnået den afstand, det er på tide at vende tilbage. :)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Crawdaddy - skyder jer i skoene? Er det ikke jer, der har rost og opmuntret Rasmussen til at fortsætte sit slankeprojekt måske?

Du tænker i virkeligheden meget spiseforstyrret. Enten er der den helt store tur i motionscentret, eller også er det at læne sig tilbage i sofaen derhjemme. Der findes faktisk mange stationer midt imellem. Under alle omstændigheder er konklusionen, at hvis man taber sig og tager på igen, så udsætter man sig selv for en større risiko for at udvikle sygdomme som diabetes og hjertesygdomme og mange andre sygdomme. Og en større risiko for at dø. Det gælder for alle uanset hvor tyk man er.

Men lider man af en spiseforstyrrelse, så er den problematik ekstra vigtig at forholde sig til, fordi man ved, at overspisere typisk svinger op og ned rent vægtmæssigt. Det er fordi kroppen bliver brugt til at skabe opmærksomhed med og bliver gjort til et problem i sig selv. Meget effektivt, for alle andre har travlt med at regulere kroppen og få den til at blive "rigtig", så den spiseforstyrrede opnår lige det, han/hun vil. Det er bare ikke måden at blive rask på.

Nej, man kan sørme godt dyrke motion uden at tænke på at man skal tabe sig! Det lyder måske underligt for dig, men der er nogen, der gør det, fordi de synes, det er sjovt og dejligt! Og som sagt mange gange efterhånden, så kan man bare gå sig nogle lange ture, cykle og så videre i stedet for at tage i motionscenter. Det tror jeg ikke, man behøver at søge psykologhjælp til, men hvis man lider af en spiseforstyrrelse, så vil det nok være en rigtig god idé.

I motionscentre vejer og måler man sig, man anvender pulsure, aflæser belastning, måler tid, og så videre. Der er tonsvis af regler for, hvordan man skal være, se ud og gøre. Det er ikke særlig sundt for et menneske, der lider af en spiseforstyrrelse, fordi tal og regler i forvejen fylder temmelig meget. For en spiseforstyrret er det vigtigt at lære sig selv og sin krop at kende indefra ved at lytte til de fornemmelser kroppen giver.

***

Arne - du er sendt til tælling, kan jeg se. Du skal ikke være nedladende overfor mig, fordi jeg har bedt dig læse en artikel fra Søndagsavisen. Den refererer godt nok bare de videnskabelige studier, men da de ikke er tilgængelige på nettet, så var det min eneste måde at gøre dig dem bekendt. Jeg kan anbefale dig at læse studierne i deres helhed. Der findes iøvrigt flere andre med samme resultat, så der er nok at gå i krig med. Der er altså heller ikke tale om et enkeltstående tilfælde, ligesom der er en række andre studier, der bekræfter den samme problematik i forhold til udviklingen af sygdomme. Astrup er iøvrigt kendt for at argumentere kraftigt for sine egne opfattelser, mens han ignorerer eller forkaster alle de, der går imod hans egen overbevisning. Det er ikke spor videnskabeligt. Det er iøvrigt en god ting at hente information fra forskellige medier, så man ikke bliver sporet i én bestemt retning, sådan som faren ellers kan være ved kun at læse sin information det samme sted.

Jeg tror problemet er, at du og jeg fokuserer på to forskellige ting. Så vidt jeg kan læse, fokuserer du på vægttab som mål, mens jeg fokuserer på helbredet. Det alternativ, du omtaler, handler netop om vægttab. Jeg har hørt det radioprogram, du henviste til, men den udsendelse handler netop IKKE om det, JEG skriver om. Den radioudsendelse handler kun om vægttab og hvordan man bedst brænder fedt af og brænder kalorier af. Det kan godt være, at der videnskabeligt er basis for at antage, at det er den bedste måde at tabe kilo på. Det er bare ikke det, der er min pointe. Den undersøgelse jeg henviste til handler om, at man, når man taber sig, udsætter sig for en større risiko for at dø. Uanset hvilken måde det så bliver gjort på. Der er INGEN der kan sige noget om, at den ene metode at tabe kilo på er bedre i henseende til, om man udsætter sig for den risiko. Her kan psyken nemlig også spille ind, og der kan være mange andre faktorer, som der ikke er taget højde for.

Under alle omstændigheder er det problematisk at sætte overspisere på slankekur eller støtte slankeprojekter, fordi man ved en spiseforstyrrelse bruger kroppen aktivt. Der er ganske vist nogen overspisere, der har haft held til at tabe sig, men det er man ikke nødvendigvis rask af. Man kan sagtens være normalvægtig overspiser, og man har så bare opnået at kontrollere sig sig selv på en anden måde. Nogen overspisere bliver også anorektikere eller bulimikere, så det er en helt misforstået tilgang at fokusere så meget på vægttab. Og helt i modsætning til, hvad eksperter på feltet behandling af overspisning anbefaler.

Vores udgangspunkt her i debatten var i relation til en spiseforstyrrelse.

***

Thomas J - Man skal nok være ret naiv for at tro, at der NOGEN STEDER henvises til undersøgelser og artikler, som er helt uvildige. Derfor er det en god ting at hente sine informationer flere forskellige steder og veje dem op imod hinanden.

Der findes ikke ret mange undersøgelser, der viser, at det er gavnligt at slanke sig. Og de der findes, kan man sætte store spørgsmålstegn ved. Er det det at slanke sig, der giver en positiv effekt, eller er det helt andre ting? Tit er motion ét af elementerne i sådanne undersøgelser, og man ved jo, at motion i sig selv kan bedre en række helbredstilstande. Under alle omstændigheder tager næsten alle de kilo på igen, som de har tabt, og vægtsvingninger er netop kædet sammen med en række sygdomme. Som du kan se, er det ikke helt så enkelt.

Måske skulle du selv undersøge emnet nærmere? Selvom du ytrer dig negativt om den hjemmeside, som Rasmussen har henvist os til, så kan du netop der finde links til en masse videnskabelige studier - enten direkte eller refereret - omkring emnet.

Du siger, det kan være farligt at tage nye undersøgelser til sig som værende fakta, når alle tidligere undersøgelser viser det modsatte, og at hvis man har bare lidt kritisk sans, så bestiller man hele undersøgelsen og går den igennem punkt for punkt for at finde svagheder i set-up'et. Det kan jeg da kun være enig med dig i, men jeg må så også anbefale dig selv at gøre det samme. Når du hævder, at der er undersøgelser, som viser en gavnlig effekt i forhold til slankning, har du så nærlæst dem kritisk? Det skulle du tage at gøre, så vil du se, at de "gamle" undersøgelser er bygget op omkring tro og overbevisning og ikke på videnskabelighed. Det er fordelen ved nye undersøgelser, at man kan få et incitament til at gå de gamle efter i sømmene.

***

Tube - det er dig, der drømmer. Hvordan virker det for dig? Når du er uenig med nogen, ignorerer du dem så bare? Får det problemet til at gå væk?

***

Armoured female - du ville ikke anbefale Rasmussen et vægttab, hvis hun led af anoreksi. Så langt så godt. Hvorfor vil du så gøre det, når hun lider af overspisning? Er det her, fordommene kommer ind i billedet?

Overspisning er ikke så alvorlig som anoreksi, siger du. Hmm! Hvorfor er det så, du har så travlt med at anbefale Rasmussen at slanke sig? Kan du så ikke bare lade hende være i fred, indtil du har sat dig ind i, hvad overspisning handler om? Eller hvad eksperterne siger på det område?

Vidste du, at alle, der lider af en spiseforstyrrelse, uanset om det nu er anoreksi, bulimi eller overspisning er i en stor livsfare simpelt hen fordi mange har tanker om selvmord? En stor del af dem har disse tanker, fordi mennesker i deres omgivelser har travlt med at regulere på deres kroppe, mens der ikke er særligt mange, der har overskud til at forholde sig til det, der foregår indeni. Selvom man som spiseforstyrret netop sætter kroppen i fokus, så har man også et inderligt håb om at blive set på en anden måde.

Du siger, at man sammen med årsagen til overspisning bør bekæmpe sin overvægt. Nej, det bør man ikke af den simple grund, at slankekure kan være farlige - som jeg vist har nævt et par gange efterhånden. Desuden - som jeg skrev ovenfor til Crawdaddy - er der en række andre risikofaktorer forbundet med den tjans.

Nej, det er ikke OK at være i et kalorieunderskud, hvis man lider af overspisning. En række undersøgelser viser, at det netop kan føre til episoder med overspisning. Desuden er både overspisning og slankning symptomer på spiseforstyrrelsen. Overdreven og kontrolleret motionering er endnu et af symptomerne. Derfor er det vigtigt, at man dyrker motion på en anden måde, hvor man lærer at lytte til sin krop indefra.

Du fortsætter med at give anbefalinger ud fra en opfattelse af overvægt, som er meget ensidigt funderet, og som er direkte skadelig for de, der lider af en spiseforstyrrelse. Jeg tror, det vil være bedst, om du overlader den side af sagen til de eksperter, der behandler spiseforstyrrelser. Og under alle omstændigheder vil det være en god ting, om du henholder dig til videnskabelige undersøgelser og ikke bare bruger dig selv og dine egne personlige erfaringer som basis for rådning til andre. Det er meget uheldigt.

***

RTH - Jeg har undersøgt sagen grundigt og nærlæst mange undersøgelser. Både de, der taler for, og de, der taler imod slankning. Se ovenfor.

Men når du udtaler dig om farligheden af slankekure, så lyder det ikke som om du selv har læst andet end dameblade. Undskyld jeg siger det.

Denne her debat er startet ud fra et indlæg omkring overspisning. Kontrolleret og restriktiv spisning udløser episoder med overspisning, det har flere studier vist. Vægtsvingninger er forbundet med højere risiko for en række alvorlige sygdomme.

***

Beleriand K - Du simplificerer tingene temmelig meget. Lider man af en spiseforstyrrelse er man mere end villig til at tro, at det man gør, er godt for en selv for at få kontrol over kroppen og opnå resultater. Hvis du forestillede dig, at du sagde de samme ting til en anorektiker, som var optændt af at blive slankere og opnå resultater, så ville du forhåbentlig godt kunne se det problematiske i din egen opmuntring. Nu er det til en overspiser, mon dine opmuntringer er farvet af fordomme om overvægt og uvidenhed om overspisning?

***

Blackice - nej, jeg anbefalede ikke nogen at dyrke yoga. Jeg skrev, at det var det, behandlere af overspisning anbefalede deres klienter. Men når det så er sat på plads, så synes jeg da, det er en rigtig god ide at dyrke yoga. Det er en god måde at få kontakt til sig selv på indefra. Så tænk du bare videre.

***

Vandpyt - det er ikke flertallet der afgør, hvornår nogen er fanatiker eller ej. Jeg kunne jo med rette hævde det samme om jer, så optagede I er af slankekure.

Jeg bliver nødt til at korrigere dig. Der er ikke nogen, der har blåstemplet fedme. Jeg ser heller ikke noget lys i forskere som sådan, jeg forholder mig derimod til de resultater, de bringer til torvs. Og som tidligere skrevet, så er der flere forskere, der er nået frem til samme resultat, ligesom fortalerne for slankekure ikke rigtig har noget at have deres påstande i, når man undersøger det lidt nærmere.

Jeg har på ingen måde sagt, at det var kropsmanipulerende at bevæge sig hurtigt og kraftfuldt. Hvor har du det fra?

Det er rigtig godt at gøre noget for sin egen skyld og netop derfor er det vigtigt, at man som spiseforstyrret giver sig rigtig god tid til at finde ud af, hvad det i virkeligheden er, man ønsker sig. Typisk har man som overspiser været rigtig god til at gøre de ting, som andre sætter stor pris på og som man kan få ros for.

Jeg tror heller ikke, der er nogen, der her i debatten har anbefalet folk at isolere sig. Hvor har du nu fået det fra? Som spiseforstyrret er det dog meget vigtigt, at man ikke fortsætter sin forstyrrethed sammen med andre med samme problematikker. Det skulle jo gerne være formålet at blive rask, ikke?

Jeg er helt enig med dig i, at fordi det står på nettet eller i avisen, så er det jo ikke nødvendigvis en sandhed. Men det kan være en god anledning til selv at dykke ned i dybere undersøgelser. Jeg ville ønske, at du også gjorde dig den ulejlighed INDEN du opfordrede Rasmussen til at fortsætte slankekuren.

I den virkelige verden er der virkelige mennesker, som har andre interesser end at manipulere rundt med deres kroppe og leve efter regler. Der foregår mange ting udenfor ens egen navle, var du klar over det?

Hvad er en Troll? Har jeg misset noget, eller er det en indforstået kommentar, man bruger, når man ikke vil gå for dybt i stoffet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne jo med rette hævde det samme om jer, så optagede I er af slankekure.

Se her er det at du ikke lytter. Vi er ikke optaget af slankekure - slankekure er usunde med deres fokus på ensidig kostreduktion og sult. Det vi er fortalere for er, via sund og varieret motion at reducer fedtprocenten stille og roligt - samtidigt med at man kommer i bedre form og får mere overskud. At slanke sig i sig selv er ikke et perspektiv- at forbedre velvære og helbred er lige præcis midt fokus.

Forstå det nu - jeg er helt enig med dig i at gentagne vægtab og vægtøgninger der så nemt bliver resultatet hvis man ensidigt fokusere på vægttab og ikke har resten med - inkl. hele den mentale side - kan være farligt og helt sikkert ikke er gavnligt for ens livskvalitet - jeg har selv været nede af den vej.

Jeg siger bare at sådan behøver det ikke at gå - og jeg synes ikke det er den kurs rasmussen har. Stor overvægt er jo også farlig - det kan medføre diabetes, hjertesygdomme og er en stor belastning på bevægeapparatet - derfor er det fornuftigt at gøre noget ved - på en ordentlig måde - og helst samtidigt med at man gør noget ved det i livet der gør at man er blevet fed.

Til tælling? Jeg tror jeg har prøvet det der er værre. Rasmusssen jeg håber du fortsat klør på derude! :)

Link to comment
Share on other sites

vi er fortalere for er, via sund og varieret motion at reducer fedtprocenten stille og roligt - samtidigt med at man kommer i bedre form og får mere overskud
Hørt!!!!
Nej, man kan sørme godt dyrke motion uden at tænke på at man skal tabe sig! Det lyder måske underligt for dig, men der er nogen, der gør det, fordi de synes, det er sjovt og dejligt!

Jeg vil vove den påstand, at de fleste herinde - mig selv inklusive - nyder at træne (jeg selv er 180/68 og hankøn, men stadig muskuløs) Nogen ville sige - med rette - at jeg burde veje MEGET mere end jeg gør - og det er da også en del af mit mål..... men målet fylder ikke så meget, at nydelsen og glæden ved træningen overstiges!

Iøvrigt mener jeg, at den sejr, som et så stort vægttab som Rasmussen har ønske om, vil give den motivation og det mod der skal til for at søge evt. psykologhjælp(som sagt før i denne tråd!)

Så bare fortsæt, Rasmussen - du har i hvert fald min opbakning!!!!!!

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Først var syntes jeg bare du var så irriterende frederikke, men efterhånden synes jeg egentligt at det er stærkt nok gået at du har kunnet skabe en ophedet debat her på MOL. Det er faktisk længe siden der for alvor har været uenighed om noget. Og det er trods alt når man er uenige at de bedste disussioner opstår. Vi troede allesammen (vil jeg påstå, hvis nogen ikke føler sig ramt: sorry I kan lige selv sige fra så) at vi lige hurtigt kunne værfe dig af pinden fordi vi jo helt klart ved bedre end dig. Men du holdt stædigt ved og blev ved med at argumentere for dine synspunkter. Jeg synes faktisk til gengæld at argumenterne fra den anden side (os "gamle" MOL'er har været tynde og tarvelige, men det har nok til dels skyldes at du blev opfattet som et irriterende element, der bare lige skulle viftes væk. Tak for det, det var meget tiltrængt. Lige en enkelt bøn dog og den er til alle i debatten: skulle vi ikke prøve at tale lide pænere og respektere at vi har forskellige synspunkter? :) Omend jeg ikke er 100% enig i alt hvad du siger, jeg synes nemlig du overser nogle ting, kan jeg faktisk godt se at du har nogle vigtige pointer.

Og nu til sagen:

Hvis jeg skal prøve at ridse op hvor jeg er enig med dig (og jeg tror faktisk de fleste MOL'er også er enige her, det drukner bare i det ret dårlige sprog) så lyder det nogenlunde sådan:

* Ja, der er [for?) meget fokus på vægttab

* nej, det er ikke det vigtigste i verden

* ja du er havnet i et forum med folk som er meget kropsfikserede (udseende eller fysisk velbefindende)

* ja det er farligt at have elevatorvægt

* ja hellere fed og vågen end slank og doven

Hvad jeg synes du overser, eller misforstår er til gengæld:

* der er ingen der anbefaler en slankekur, men at man lægger sin livsstil om, så man får en sundere krop.

* pga. de vestlige idealer (som jeg da godt vil medgive dig at vi, til dels er med til at holde ved lige her på MOL) er det de færreste overvægtige der befinder sig godt i deres overvægtige krop, hvilket medfører et psykisk ubehag. Når vi taler spiseforstyrrelser er der selvfølgelig også en påvirkning den anden vej: at man er overvægtig fordi man har det psykisk dårligt (jeg ved godt det er forenklet, men vi er nød til at definere debatten lidt snævert på nuværende tidspunkt). Derfor vil fede personer næsten helt sikkert have det dårligt med sin overvægt og ville komme af med noget af det psykiske ubehag ved at tabe sig. I erkendelsen af at vi ikke laver den offentlige mening om "over night" vil vi gerne hjælpe folk med at få det psykisk bedre = tabe sig. Vi er alle sammen klar over at det ikke er det eneste saliggørende, men vores kompetencer stopper ca. på dette sted.

*

Nej, man kan sørme godt dyrke motion uden at tænke på at man skal tabe sig! Det lyder måske underligt for dig, men der er nogen, der gør det, fordi de synes, det er sjovt og dejligt!
her synes jeg du har en af de helt store misforståelser. De aller aller fleste overvægtigt (incl. mig selv og rasmussen) synes ikke det er spor sjovt at dyrke motion (før man lige lærer det) faktisk er det noget af det værste man kan udsætte sig selv for af mange grunde. Der er ikke ret meget der kan være motiverende for at man kommer i gang. Men een ting kan: udsigten til at nærme sig det vestlige skønhedsideal. Og det er faktisk (tror jeg) den eneste motivationsfaktor der er stærk nok til at komme igang. Det er håndgribeligt. Man kan se resultater og MED TIDEN men ikke med det samme, lærer man at motion er sjovt og rart osv. Det må være målet (det tror jeg vi er enige om) men den opfattelse kommer bare ikke af sig selv. Set i det lys kan vi godt blive enige om at man bør dyrke sin motion et andet sted end i F&F. Fordi pointen er at med tiden skal fokus flyttes fra vægttabet og over til motionen som mål i sig selv. Og i F & F er der en risiko for at fokus på vægttabet og udseendet i det hele taget fastholdes.
Det er bare ikke måden at blive rask på.
kunne du så ikke prøve at fortælle hvad måden så er? det tror jeg ville lette debatten en hel del.
Link to comment
Share on other sites

Crawdaddy - skyder jer i skoene? Er det ikke jer, der har rost og opmuntret Rasmussen til at fortsætte sit slankeprojekt måske?

Som mange andre efterhånden har påpeget, så er der ingen af os der anbefaler SLANKEKURE. At du åbenbart ikke kender til forskellen mellem SLANKEKURE og livsstilsomlægninger, betyder ikke at vi opfordrer Rasmussen til at gå på SLANKEKUR. Vi opmuntrer hende til at lægge sin livsstil om, det er alt. Det indebærer også at man IKKE svinger op og ned i vægt. Er det skidt?

mht. motionsformer. Din påstand er, at man kommer i bedre kontakt med sine medmennesker, sin krop og sanser gennem alt anden motion end at gå i motionscenter. Teknisk set er det argument noget sludder. At du ikke bryder dig om motionscentre betyder intet i forhold til hvor effektive de er ift. at komme i kontakt med kroppen osv.

Hvilken motionsform man i sidste ende vælger, bestemmer man selv. Fakta er bare at et motionscenter er bedst til at træne hele kroppen og producere fedttab, både igennem forøgelse af muskelmassen og ved forbrænding af fedt. Hvis man mener man ikke kan tåle at se på de "pragteksemplarer" der åbenbart går rundt i disse centre kan man jo bare finde et sted hvor de ikke er.

Link to comment
Share on other sites

Frederikke> Det ser ud som om der er en del "snakken forbi hinanden" i den her tråd. Samtidig tror jeg du evt. har misforstået enten os eller den omtalte videnskabelige undersøgelse. For jeg er ikke et sekund i tvivl om at budskabet i den videnskabelige undersøgelse er at SLANKEKURE er farlige. Og det er de fordi de indbyder til store vægtsvingninger. Vægtsvingningerne opstår fordi folk taber sig for hurtigt (fordi de hopper på den seneste Ude & Hjemme slankekur/sultekur). Dette koster muskelmasse - som medfører nedsat stofskifte - som medfører at man lettere tager på igen. DETTE ER EN YDERST USUND PRAKSIS. Men det er IKKE, og jeg gentager, IKKE, det vi anbefaler.

Det vi anbefaler er at man tager styring over sit madindtag og langsomt minimerer sit kalorieindtag. Samtidig dyrker man en god blanding af anaerob og aerob træning, med det mål at bevare muskelmassen og stimulere forbrændingen. OG LIGE NETOP DENNE PRAKSIS ER DER INTET USUNDT I. Folk kommer i bedre form. De får opbygget en smule muskelmasse i takt med at deres fedtprocent minimeres. Og når det gøres på denne måde, så er der INGEN fare for at vægten ryger i vejret igen.

Hvis du vil påstå at ovennævnte praksis er livsfarlig, så er der ikke så meget at diskuttere, for så er det åbentlyst at vi diskutterer med en overordentlig uoplyst og stædig person, som ikke tager imod fornuft. Men jeg tvivler nu på at du ikke kan se fornuften i ovenstående fremgangsmåde :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share